Bukefalos 28 år!

Sv: "Vändg"

Vänd galopp.Dvs.Den kanske vägrar vända mot bilen,eller går åt fel håll i starten.Stör hästen ingen annan blir det inte omstart.
 
Sv: "Vändg"

neeej, så är det väl inte........

vänd g betyder att hästen har galopperat i loppet och kusken har vänt och kört ut, kanske under sista skedet i loppet.
Kör den ut tidigare så står det U för utgick, men står det vänd så har den vänt och farit ut dvs. inte gått i mål........
 
Sv: "Vändg"

jahaja77 skrev:
neeej, så är det väl inte........

vänd g betyder att hästen har galopperat i loppet och kusken har vänt och kört ut, kanske under sista skedet i loppet.
Kör den ut tidigare så står det U för utgick, men står det vänd så har den vänt och farit ut dvs. inte gått i mål........

Nej du, vänd innebär att man kört MOT tävlingsriktningen oavsett NÄR du gör det i ett lopp och medför omedelbar diskvalifikation...

Vår första stora travare ledde ett lopp på Örebro en gång och blev rädd för nåt och tvärvände på upploppet. :o Som tur var gick det bra...

U betyder utgått.


/// ghost
 
Sv: "Vändg"

ghost skrev:
Nej du, vänd innebär att man kört MOT tävlingsriktningen oavsett NÄR du gör det i ett lopp och medför omedelbar diskvalifikation...

Vår första stora travare ledde ett lopp på Örebro en gång och blev rädd för nåt och tvärvände på upploppet. :o Som tur var gick det bra...

U betyder utgått.


/// ghost

Precis, hade en som gjorde så här om veckan m Erik i sulkyn :o
 
Sv: "Vändg"

ja men om man utgår men man gör det efter kanske 700 meter på 2140 så vänder man ju och kör i motsatt rikting tills man är ute.....utgår så kör man ut i farten så att säga......utan att byta körrikting.....
 
Sv: "Vändg"

ghost vad var det i mitt inlägg som var fel??
 
Sv: "Vändg"

jahaja77 skrev:
ja men om man utgår men man gör det efter kanske 700 meter på 2140 så vänder man ju och kör i motsatt rikting tills man är ute.....utgår så kör man ut i farten så att säga......utan att byta körrikting.....


Du får ju ALDRIG vända.. måste alltid gå ut från banan i rätvarv under pågående lopp!

Det har iaf jag fått lära mig :o
 
Sv: "Vändg"

ja men om man nu inte får vända.....vad lyckas man med då det står vänd i resultatet då?

ja trodde de va att man stannade bakom fältet te.x efter en galopp och vänder och kör ut....

te.x om starten är på 2140.......sen kör du med men får en galopp efter 500 meter så du galopperar förbi utgången, så stannar du till efter ca 800 meter och vänder, då är ju fältet en bit framför den, och då lär du ju kunna skritta ut t.o.m innan du möter fältet, alltså inte så farligt.......men man får nog inte göra så och det är därför det står vänd istället för utgick.....u alltså.......
Jag har ingen aning längre, men det var så jag trodde det var iallafall.....
Om hästen känns dyngdålig så kanske man inte fortsätter köra flera varv bara för att utgå åt rätt håll så att säga......

hmm...kan ingen som vet förklara på ett bra sätt.......
 
Sv: "Vändg"

jahaja77 skrev:
ja men om man nu inte får vända.....vad lyckas man med då det står vänd i resultatet då?

ja trodde de va att man stannade bakom fältet te.x efter en galopp och vänder och kör ut....

te.x om starten är på 2140.......sen kör du med men får en galopp efter 500 meter så du galopperar förbi utgången, så stannar du till efter ca 800 meter och vänder, då är ju fältet en bit framför den, och då lär du ju kunna skritta ut t.o.m innan du möter fältet, alltså inte så farligt.......men man får nog inte göra så och det är därför det står vänd istället för utgick.....u alltså.......
Jag har ingen aning längre, men det var så jag trodde det var iallafall.....
Om hästen känns dyngdålig så kanske man inte fortsätter köra flera varv bara för att utgå åt rätt håll så att säga......

hmm...kan ingen som vet förklara på ett bra sätt.......

Vänd är en Oregerlig häst som vändrer av sig själv...

Om du galopperar förbi utgången får du köra runt tills du kommer till utgången igen i rätvarv....

om du vänder under pågående lopp med vilje åker man väl på böter?? :cool:
 
Sv: "Vändg"

OK då tror jag på dig! :bow:

tycker dock att det står vändg i resultatraderna oftare än man ser hästar som vänder av sig själv... ;)
 
Sv: "Vändg"

Ann Onym skrev:
OK då tror jag på dig! :bow:

tycker dock att det står vändg i resultatraderna oftare än man ser hästar som vänder av sig själv... ;)

§60 i reglementet "....körning/ridning...mot tävlingsriktningen får ej ske under lopp..." ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Vändg"

Konstigt, jag frågade en kusk om det där en gång........

men om du vet att det är så, så är det säkert så....

sen ser man faktiskt de som kör åt fel håll ut ibland, fast det kanske blir krångligt med "kuåfhdfeb"* i resultatraden....
* Körde Ut Åt Fel Håll Därför Fick Ekipaget Böter

hmm......nu tror vi på att det bara är dumma hästar som får vänd g i raden.......
 
Sv: "Vändg"

Läste väl lite slarvigt och tyckte att du skrev att det var den vanligaste anledningen??? :o

Men, det behöver ju inte bara vara dumma hästar, det kan ju vara korkade eller icke läskunniga kuskar också...

Montéryttare har ju egen licens så hon har ju pluggat reglementet bra mycket senare än jag som tyvärr bara skummar igenom ändringarna...

/// ghost
 
Sv: "Vändg"

lånar knapp

vänd g är en häst som vänder av sig själv är alltså lite oregerlig kan man säga *S*
har också haft en ponny som har gjort så en gång , ledde med halva varvet typ och sen på upplopsrakan jaha då vände hon och sprang hem hm då var man glad på den lilla rackarn kan man ju säga *S*
 
Sv: "Vändg"

Hehe jag var och tittade på ponnytrav och då var det två shettisar som tydligen ansåg att de hade gjort sitt och sonika vände in på innerplan och ställde sig och bete medans deras små kuskar slet och kämpade för att få ut dem på banan igen... Tillslut med viss assistans kom de bort från gräset men då var redan nästa lopp på väg att defilera... :D
Små raringar det där... ;)
 

Liknande trådar

Hoppning I morgon drar äntligen Världscupen 2023-2024 igång. Premiären går i Oslo. Några mer som är taggade? Och framförallt - någon som har...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
18 717
Övr. Hund Jag bytte till färskfoder nyss. Mush. Diskar skålen i maskinen med våra andra grejer och tvättar händerna osv. Läste nu att en fått...
2
Svar
38
· Visningar
2 684
Senast: Sol
·
Övr. Barn Min 10-åring halkade in i en byrå med knät nyss. Jag bedömde att det nog inte behöver sys då det knappt blödde. Spolade rent och satte...
Svar
8
· Visningar
1 727
Senast: Lickety
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 215
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp