Bukefalos 28 år!

Vändrisk i enhästarssläp?

superstar

Trådstartare
Jag var tidigare sugen på ett enhästarssläp men blev lite avskräckt då jag körde min förra häst utan mellanvägg (i ett vanligt tvåhästars alltså) och hon vände sig när jag lastade henne själv.

Hur stor är risken att hästen försöker vända sig i ett enhästars? Är det för smalt eller skulle de kunna? Momentet när man har släppt in hästen, stängt bommen och går runt för att sätta fast känns lite riskabelt?

Den häst jag har nu har aldrig vänt sig (aldrig åkt utan mellanvägg) men hon vänder på huvudet och kikar bakåt och då ser det ut som att hon gärna skulle snurra runt om hon hade kunnat...
 
Min C-ponny har vänt sig i sitt enhästars en gång. Men jag har svårt att se att en stor häst skulle fixa det.
 
Häng med hästen in och sätt fast, sen går du antingen runt och stänger eller bak och stänger.

Det borde bara vara en inlärningsgrej.
 
Häng med hästen in och sätt fast, sen går du antingen runt och stänger eller bak och stänger.

Det borde bara vara en inlärningsgrej.

Säkert en inlärningsgrej, men inget som jag tänker lägga energi på att lära in ;) Hon vill gå in själv, och hon prövar alltid att backa en gång, känner att bommen/väggen är där och sen är hon nöjd, och därför vågar jag inte sätta fast henne innan bommen är uppe.
 
Man ska väl aldrig sätta fast innan man stängt baktill?

Jag tycker absolut man kan göra det i träningssituation hemma. Sen hade jag inte gjort det i "skarpt läge".

Men om man ska välja mellan två onda ting och är rädd att hästen vänder sig så varför inte. När man är själv och ska lösa sånt så får man tänk lite utanför lådan.
 
Jag tycker absolut man kan göra det i träningssituation hemma. Sen hade jag inte gjort det i "skarpt läge".

Men om man ska välja mellan två onda ting och är rädd att hästen vänder sig så varför inte. När man är själv och ska lösa sånt så får man tänk lite utanför lådan.

jo absolut. Men jag känner själv att det är helt otänkbart att sätta fast min häst
innan jag stängt baktill trots att jag har enhästars. Han skulle backa ut igen.
Men så känner jag ju honom. Andra hästar kanske går in och sover i släpet. Det gör dock inte min kille :p
 
Jag tycker absolut man kan göra det i träningssituation hemma. Sen hade jag inte gjort det i "skarpt läge".

Men om man ska välja mellan två onda ting och är rädd att hästen vänder sig så varför inte. När man är själv och ska lösa sånt så får man tänk lite utanför lådan.

Problemet med min är att hon hade försökt backa och antagligen slängt sig när hon upptäcker att hon sitter fast så det blir ett ganska stort projekt att lära in. Och det största problemet kommer egentligen vid urlastning då man behöver kunna knäppa loss hästen - gå ut och bak - öppna. Det var i de situationerna min gamla häst vände sig och det är svårare att träna bort eftersom jag aldrig skulle öppna ramp och bom med hästen fortfarande sittande fast.

Är i alla fall nyfiken på fler erfarenheter från er som har enhästars, hur ni gör.
 
@superstar

Jag tar loss grimskaftet innan jag öppnar släpet. Han brukar bara titta bak men visst skulle han kunna vända sig. Men han vet ju också att han strax kommer ut.
 
Du kan inte lasta med lina ut genom framdörren då? Dvs att du fortfarande skickar in hästen men har linan in i släpet och sen ut genom dörren och sen håller i den. Då kan du stänga bakom samtidigt som du kan se till att hästen inte får fart nog att ta sig runt. Beror nog helt på hur smidig hästen är om den klarar av att vända övht.
Själv skulle jag aldrig komma på tanken att sätta fast min häst innan jag stängt bak, hon skulle bli skitförbannad och garanterat kasta sig. Visst det skulle säkert gå att lära henne att hon sitter fast om man hade tillräckligt rejäl utrustning men ser inte poängen i att vi ska se transporten som någonting otrevligt där hon upplever att hon sitter fast.
 
@Angel

Jo det har du rätt i, så brukade jag göra förut. Det är bara det att det är så smidigt som vi gör nu ;) Grimskaftet över halsen, hästen går in, jag stänger. Klart!

Ska snart köpa släp och har egentligen hittat ett men så såg jag en annons på enhästars och blev lite sugen... Men det är lite det här det hänger på. Men jag kommer dock ihåg att den häst som vände sig i vanligt släp hade rejält tight och precis kom runt så det hade nog inte gått i ett smalare släp. Dock är nuvarande hästen lite smidigare ;) Hur breda är enhästarssläpen?
 
min förra häst, 158cm försökte vända en gång, kom på att det var en dålig idé och vände tillbaka. Min nya skulle aldrig komma på tanken tror jag. Han är 162cm och inte av den smidiga typen. Får alltid mat i släpet så jag hinner stänga i lugn och ro.
 
Jag har ett 1,5-hästars Iforsläp, inre bredd är 120 cm. För att en häst ska kunna vända där måste den antingen vara väldigt liten eller väldigt smidig, eller kanske både liten och smidig i kombination :cool:
Jag brukar se till att ha hjälp vid lastning, men om jag inte kan ordna det så lastar jag med en lång lina som når hela vägen runt när jag gått ut genom skötardörren. Binda upp hästen innan det är stängt bakom skulle jag aldrig göra!
Mitt släp har fronturlastning, så urlastningen klarar jag själv.
 
min förra häst, 158cm försökte vända en gång, kom på att det var en dålig idé och vände tillbaka. Min nya skulle aldrig komma på tanken tror jag. Han är 162cm och inte av den smidiga typen. Får alltid mat i släpet så jag hinner stänga i lugn och ro.

Min är också ganska fokuserad på maten när hon kommer in, men just vid urlastning kan jag tänka mig att hon skulle kunna försöka. Men då kan man ju ha lina som sagt...
 
Jag knallar med hästen in, sen kopplar jag på en longerlina som hänger över bommen och väntar, går ut genom skötardörren och går bak och stänger, med linan i handen. Då kan man se till de inte vänder sig.

Vill hästen gå in före, så är ju bara ha ett relativt långt grimskaft som man kan 'prata' med hästen med, de flesta vänder åt ett och samma håll så lägg grimskaftet på andra sidan bara, och lägga över ryggen rumpan när man stänger sen.

Alltid lasta själv, i många år i tvåhästars utan mellanvägg och kan inte riktigt säga att jag ser problemet egentligen?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
962
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
2 847
Senast: kryckan
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 214
Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 856
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp