Bukefalos 28 år!

Vändrisk i enhästarssläp?

@Matmissbrukaren Det behövs inte, kan googla. Men tack :bow:

@Alexandra_W Jag gör antagligen ett större problem av det hela än vad det egentligen är ;) Jag har ju inga problem idag, kommer bara ihåg att det var rätt obehagligt med den som vände, jag var rädd att jln skulle fastna på nåt vis. Men hon var inte så smidig heller, som sagt...
 
har du longerlina runt om frambommen så kan du stänga bommen bak, gå fram och knäppa fast hästen och sen gå ut och stänga rampen.
alternativt gå med hästen in, ut med longerlinan genom skötardörren och stänga bom och ramp, sen fram och knäppa rast hästen.

när du lastar ut så är det ju bara att öppna rampen, knäppa upp hästen och ta longerlina runt frambommen och öppna bakbommarna.

eller ge hästen mycket nomnoms så att hästen inte vänder sig när du går runt och öppnar/stänger.
 
Min korsning på 155 cm hade klart planer på att vända häromdagen när jag lastade ur henne ur vårt nya 1.5 häst släp, men med linan genom skötardörren var det inget större problem. Ett litet ryck bara och hon var rak igen. Utan lina hade hon lätt kunnat vända för hon är rätt kort och smidig.
 
För mig är det helt ett ickeproblem i släpval utan rakt av bara en hanteringsgrej. Hade nog snarare sett det som bra träning faktiskt att hitta en vardaglig situation som inte funkar prickfritt. Men det är ju typiskt mig :-P

I mitt fall så hade jag använt mig av "Nej" som får min att sluta med vad han håller på med (när hästen börja tänka bakåt/kika bakåt och fundera på att vända) och"Stilla" som typ betyder plats för min häst.

Men det är ju självklart individuellt hur man upplever situationen :-)
 
Det ÄR en hanteringsfråga. Jag föredrar att kommunicera med hästen och ha ett par kommandon som fungerar oavsett. T ex framåt, stopp och flytta sig. Om jag kör "abort all action" ska hästen sluta med det den håller på med.

Hästar som vill vända i släpet medan jag stänger, får en piskdutt på nosen till de får idéen ur huvudet.
 
@Lovisaleonora och @the_connemara

Jag säger absolut inte emot er, jag håller med till allra högsta grad om att det är en hanteringsfråga och något man kan jobba med.
Nu handlade dock inte min frågeställning om vad man gör åt att en häst vänder sig i släpet, utan om risken finns att den gör det.
 
Risken finns alltid, så länge hästen har tendensen. Det finns ju hästar som fastnar i vändningen för att de har dålig uppfattning om hur stort utrymmet är.

Det finns ju de som försöker vända med mellanvägg också.
 
Jag har en 1,5 hästars cheval gold one transport och den är 140cm bred. Visst finns det en risk att de kan försöka vända. Min ena häst lastar jag själv utan problem genom att skicka in. Hon har aldrig försökt att vända sig, men min andra häst som är lite stissig hade nog kunnat försöka. Han är vi alltid 2 och lastar eftersom vi håller på att lastträna honom fortfarande.
För egen del är jag helnöjd med mitt enhästars. Är så himla smidigt att köra och en fördel när man ser i sidospeglarna när man backar!
 
@Lovisaleonora och @the_connemara

Jag säger absolut inte emot er, jag håller med till allra högsta grad om att det är en hanteringsfråga och något man kan jobba med.
Nu handlade dock inte min frågeställning om vad man gör åt att en häst vänder sig i släpet, utan om risken finns att den gör det.

I sådana fall så svarar jag "inte relevant" :-D

Men det är bara för att jag alltid är rädd att de ska försöka vända, gillar inte ens när föl åker lösa. Har varit med om hästar som gjort alla möjliga konster oavsett kompis/ensam, brett/smalt/ingen vägg. Så för mig gör storleken på transporten ingen som helst skillnad för just min oro. Därför är det för mig enbart en hanteringsfråga enl förra svaret :-)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
962
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
2 847
Senast: kryckan
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 214
Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 856
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp