Bukefalos 28 år!

Vänja hunden vid att åka vil.

G

glimmie

Stackars vovve tycker att det är JÄTTE läskigt att åka bil, så fort han hör ordet bil börjar han darra och svansen åker mellan benen.

Hur ska man höra för att lära, eller snarare vänja, hunden vid att åka bil? Han undviker bilar så mycket det går vilket är väldigt jobbigt eftersom att han drar en massa för att slippa dom, däremot när man väl öppnat bakluckan så hoppar han in själv. Det är precis som att han vill "ta tjuren vid hornen" och göra det man måste.

Såhär vill vi ju inte ha det, så frågan är hur jag ska göra? Finns det öht. något att göra?
Tack för svar.
 
Sv: Vänja hunden vid att åka vil.

Hej Glimmie!!

Det jag tycker du ska göra är att öpnna bakluckan och öva lite varje dag att hunden hoppa i utan att ni kör något med bilen utan lägg goo saker i bilen låt han hoppa lite in och ut ge han mycket med beröm/ godis när han klarar det, sen när han klarat av det så när han hoppa i bilen varje gång ska han få godis och beröm sen åker ni små korta streckor med bilen i början, mycket beröm när han klarar av det sen kan du öka körsträckan lite då, då. Man ska skynda långsamt med en hund som är rädd annars kan man förstöra hunden för livet detta ska övas varje dag för att han ska vänja sig, han ska vänja sig vid motorljudet så du kan även öva lite när du är ute och går med han, att när det kommer en bil stanna och ta fram godiset sätt han ner och låt han ha kontakten med dig, att det här fixar jag du behöver inte oroa dig klara han det ska han få mycket med beröm och godis. Då har du kommit långt med din hund om han kan klara av detta. Du ska öva lite på ditt ledarskap så han kan lita på dig att du är hans trygghet & stöd när han är osäker det är väldigt viktigt för en hund att han kan lita på sin ledare.

Hoppas det går bra med din hund! Fråga gärna om detta är oklart!!

MVH Jenny!!
 
Sv: Vänja hunden vid att åka vil.

Du ska aldrig tycka synd om honom när han är osäker då blir han mera osäker... Låtsa som ingetting när ni övar detta!!
 
Sv: Vänja hunden vid att åka bil.

Tack för ditt svar, jag ska prova det och se hur det går.
VH
 
Sv: Vänja hunden vid att åka vil.

Jaa gör gärna det och skriv gärna hur det går för er skulle vara kul att veta!! Är nyfiken!!

// Jenny!
 
Sv: Vänja hunden vid att åka vil.

Har haft nästan samma problem med min lagotto, men nu är det verkligen bättre.
Hon reagerar inte på ordet "bil" men dock när hon ser en.....Förut fick jag nästan trycka in henne i buren, gav godis och beröm och betedde mig som vanligt.
Nuförtiden tycker hon fortfarande inte om att åka bil eller se den ens :crazy: men hon går med på att åka ändå. Går tom. fram till bakluckan och sätter upp framtassarna så jag kan lyfta in henne.
(Hon är 5 månader). Det var en hel del gnäll och tjut i början när vi åkte, men vi har bara åkt till roliga ställen - inte alltför långt bort.
Nu snyftar hon till nån gång ibland, men mest ligger hon och sover!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 422
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 020
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 505
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
5 094
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp