Bukefalos 28 år!

Vänner som avbokar och ombokar

Hur hanterar du det/väljer aktivitet när du dubbelbokat?
Jag har sagt precis som det är. Att jag är virrig och inte har koll alls och bett massor om ursäkt. Men resor och aktiviteter har jag bättre koll på. Det är om man bara ska träffas som jag ibland bara glömmer bort. Det blir mycket snack om allt möjligt och så försvinner den dagen i periferin 🙈
Men jag har blivit bättre på att skriva upp och det hjälper mig mycket. Jag har heller inga problem med att någon annan ställer in
 
Jag har sagt precis som det är. Att jag är virrig och inte har koll alls och bett massor om ursäkt. Men resor och aktiviteter har jag bättre koll på. Det är om man bara ska träffas som jag ibland bara glömmer bort. Det blir mycket snack om allt möjligt och så försvinner den dagen i periferin 🙈
Men jag har blivit bättre på att skriva upp och det hjälper mig mycket. Jag har heller inga problem med att någon annan ställer in

För min del är kalendern i mobilen till god hjälp. Jag lägger in allt - även träffar med kompisar. Finns det inte i kalendern så glömmer jag bort!

/Lizzie
 
Jag är en av dom som genom åren ofta lämnat återbud samma dag. I mitt fall beror det på sjukdom. Jag vet aldrig i förväg hur jag kommer att må en specifik dag och tid.
Tyvärr har många väldigt svårt att förstå och jag har numera i princip 0 vänner.
Det gör mig ledsen men inte mycket jag kan göra åt. Om jag är öppen med min sjukdom och vad den innebär men andra inte förstår. Då vet jag inte vad jag kan göra mer?
 
Jag har inga problem med att folk avbokar (shit och livet happens) men ljug inte om det! Typ magsjuka eller liknande (om det inte är det då :D). Jag har själv bristande ork ibland och har full förståelse om någon bara inte orkar och blir inte arg om någon ringer och säger att denne helt enkelt inte orkar umgås. Om det sedan blir ett mönster av att en och samma person avbokar i sista sekunden (utan någon rimlig förklaring i stil med kronisk sjukdom eller NPF) låter jag det hela rinna ut i sanden och räknar kallt med att personen inte kommer om en planerat något.

Jag kan själv vara så att jag inte har lust att ge mig iväg på saker men jag vet att när jag väl kommer iväg brukar det bli trevligt så jag måste liksom pusha iväg mig själv.

Att bli bortprioriterad pga något roligare dök upp gör att jag säger upp bekantskapen rätt omgående. Givetvis är jag öppen för att ändra planerna om något speciellt dyker upp som bara går att göra just den tiden men återigen, jag vill ha en ärlig kommunikation kring det.
 
Jag svårt för ändrade planer och planerar verkligen hela livet efter planer. Så skulle någon avboka sent påverkar det mig enormt mycket. Är nog därför jag väldigt väldigt sällan bokar in saker med folk.
Det vore ju jättemycket bättre om de som avbokar jämt i stället skulle kunna ge sjutton i att boka in saker, som de ändå kommer avboka, tänker jag. Så kunde de personer som ämnar att följa uppgjorda planer kunna göra det, och alla får i slutändan precis som de vill. Win-win!
 
Jag har sagt precis som det är. Att jag är virrig och inte har koll alls och bett massor om ursäkt. Men resor och aktiviteter har jag bättre koll på. Det är om man bara ska träffas som jag ibland bara glömmer bort. Det blir mycket snack om allt möjligt och så försvinner den dagen i periferin 🙈
Men jag har blivit bättre på att skriva upp och det hjälper mig mycket. Jag har heller inga problem med att någon annan ställer in
En sak jag tycker gör stor skillnad är om den som ställer in också tar initiativet till att hitta en ny tid. Dvs, skillnaden mellan:

A: Ska vi ses? När kan du?
B: Torsdag kl 17 om fyra veckor har jag en lucka, då kan vi ses.
A: Ok, jag har en annan grej då men den går att flytta. Kul att ses!
B: *dagen innan* Jag har blivit förkyld, måste ställa in.
A: Tråkigt.
*tystnad*
A: Ska vi hitta en ny tid?

Och:

A: Ska vi ses? När kan du?
B: Torsdag kl 17 om fyra veckor har jag en lucka, då kan vi ses.
A: Ok, jag har en annan grej då men den går att flytta. Kul att ses!
B: *dagen innan* Jag har dubbelbokat mig, förlåt! Kan du en annan dag, t ex fredag eller söndag eller måndag?
A: Söndag skulle funka
B: Toppen att du kunde flytta, tack.

I det andra fallet så får ju A känslan av att B ändå vill ses, men är upptagen/vimsig. I det första så är risken att A i längden känner sig som rötslam och blir ledsen.
 
Det vore ju jättemycket bättre om de som avbokar jämt i stället skulle kunna ge sjutton i att boka in saker, som de ändå kommer avboka, tänker jag. Så kunde de personer som ämnar att följa uppgjorda planer kunna göra det, och alla får i slutändan precis som de vill. Win-win!
Jag har npf diagnos och en av mina svårigheter är just när planer ändras och speciellt när det är kort varsel. Har även problem när planer är flytande
 
Jag är en av dom som genom åren ofta lämnat återbud samma dag. I mitt fall beror det på sjukdom. Jag vet aldrig i förväg hur jag kommer att må en specifik dag och tid.
Tyvärr har många väldigt svårt att förstå och jag har numera i princip 0 vänner.
Det gör mig ledsen men inte mycket jag kan göra åt. Om jag är öppen med min sjukdom och vad den innebär men andra inte förstår. Då vet jag inte vad jag kan göra mer?
Jag förstår verkligen att det kan bli så, det finns sånt man inte kan påverka eller rå över.
Om du försöker se det från andra hållet så har andra velat umgås med dig, men när du ställt in har de blivit lämnade ensamma utan att få göra det som ni planerat tillsammans med någon. De kan bli ledsna över att bli lämnade ensamma.

Har du vänner som är vänner med varandra? Så kan ni planera något ihop flera stycken, och du kan hänga på om du har en bra dag? Tänker att det är ett sätt att eliminera risken för den du bokat med att slippa bli ensam.
 
Jag förstår verkligen att det kan bli så, det finns sånt man inte kan påverka eller rå över.
Om du försöker se det från andra hållet så har andra velat umgås med dig, men när du ställt in har de blivit lämnade ensamma utan att få göra det som ni planerat tillsammans med någon. De kan bli ledsna över att bli lämnade ensamma.

Har du vänner som är vänner med varandra? Så kan ni planera något ihop flera stycken, och du kan hänga på om du har en bra dag? Tänker att det är ett sätt att eliminera risken för den du bokat med att slippa bli ensam.

Jag tror nog att hen förstår att den som blir avbokad blir lämnad kvar och besviken.
 
Kan det bero på ohälsa av ngt slag? Ibland kanske en inte vågar vara rak med det, speciellt inte om det rör sig om ngn form av psykisk ohälsa? Bara en tanke, behöver ju inte vara det.
Kan ju också vara som @Miao skriver, en introvert person som får "kalla fötter". (Men alternativet att din vän är en skithög finns ju naturligtvis också).

Jag är tyvärr ngt av en sådan vän även om jag verkligen inte vill vara det. Dock är jag numera väldigt tydlig med det så att det inte blir sådana reaktioner. Samt att jag kanske får räkna med att folk inte alltid kan anpassa sig och kanske väljer att boka in ngt annat än saker med mig. Nu har jag iofs underbara vänner så det händer sällan. Det är nog mest jag själv som blir besviken på mig själv.

Så tänker jag alltid och är extra tydlig till vänner som avbokar att jag aldrig har problem med det, tvärtom, känns som att man får gratis tid 😅 Eftersom jag själv också har bristande tid och energi så anpassar jag därför mig till när/vad jag tackar ja till med sådana vänner så att jag också verkligen ärligt känner att en avbokning inte är ett problem, så blir det så kravlöst som möjligt för båda parter. Det passar mig bäst.

Är det andra orsaker bakom så har de alltid sorterat bort sig som vän till mig innan detta blir ett problem, jag har inte ork till div drama så sådan relationer blir det aldrig/rinner ut i sanden direkt.
 
Jag förstår verkligen att det kan bli så, det finns sånt man inte kan påverka eller rå över.
Om du försöker se det från andra hållet så har andra velat umgås med dig, men när du ställt in har de blivit lämnade ensamma utan att få göra det som ni planerat tillsammans med någon. De kan bli ledsna över att bli lämnade ensamma.

Har du vänner som är vänner med varandra? Så kan ni planera något ihop flera stycken, och du kan hänga på om du har en bra dag? Tänker att det är ett sätt att eliminera risken för den du bokat med att slippa bli ensam.
Nej jag har tidigare haft ett fåtal vänner men i dagsläget har jag inga kvar.
Inga som bor i Sverige i alla fall.
 
Nej jag har tidigare haft ett fåtal vänner men i dagsläget har jag inga kvar.
Inga som bor i Sverige i alla fall.
Måste tillägga att det givetvis är fler faktorer som gjort att vännerna har försvunnit.
Flyttar, ändrade intressen, familjesituation osv.
 
Jag är en avbokare.
Pga jag inte pallar många gånger.

Kanske har ordet pallar olika betydelse i olika delar av landet men här i Skåne betyder det iaf inte att man inte orkar p.g.a. utbrändhet eller annan verklig trötthet utan snarare att man inte vill för att man är lite bekväm eller lat. Och hade en vän ställt in av den anledningen hade jag nog varit försiktig med vad jag förväntar mig av vännen i fortsättningen. Om jag däremot bokat nåt med en vän som är utbränd eller på väg tillbaka från utbrändhet som ställt in med förklaringen att det varit en tuff vecka och hen känner sig väldigt sliten och behöver vila så hade förstått det fullt ut!
 
För min del är kalendern i mobilen till god hjälp. Jag lägger in allt - även träffar med kompisar. Finns det inte i kalendern så glömmer jag bort!

/Lizzie
Största problemet för mig har varit att jag tänkt att jag kommer ihåg det är inga problem. Men insett ganska nyligen faktiskt att jag viset inte fixar det utan måste ha allt uppskrivet
 
Jag har npf diagnos och en av mina svårigheter är just när planer ändras och speciellt när det är kort varsel. Har även problem när planer är flytande

Samma här, att planer ändras i sista sekund är verkligen jättejobbigt och fungerar inte alls för mig. Jag har kraftigt varierande dagsform så jag förstår problemet, men därför så undviker jag att boka in saker om jag inte är någorlunda säker på att jag kan dyka upp oavsett. Dock så brukar jag förklara läget och att jag kanske måste dra hem tidigare än tänkt, och det har ingen någonsin ifrågasatt.

Jag tror att man löper stor risk att göra både sig själv och sina relationer en otjänst om man ofta prioriterar bort för att man inte känner sig 100% på topp just då, oavsett vilken anledning man har.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 301
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 634
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 016
Senast: monster1
·
Övr. Barn Jag har just dumpat en tidigare vän. En vän som försvann för ca 8 år sedan när hen skaffade barn. Den enda kontakten var när jag besökte...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 913
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp