Bukefalos 28 år!

Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: väntans tider

ang.80-åriga gamla människor på landsbygden,
som vet vad en UV är och har sett sådana, som under hela sina livstid levt av och ihop med ponny/hästar och welshcob.
Det de inte vet om avel-uppfödning-härstamningar och dess betydelse i welsh cob aveln är ej värt att veta
 
Sv: väntans tider

Min älskling bara växer, v-ä-x-e-r o VÄXER!!! :smirk: Vart ska detta sluta, månne?!! :crazy: Jag har undvikit att "pilla" bak vid magen och juvret, för det e ju såååå populärt... :devil: :angel: Men jag tycker juvret sett så stort/hängande ut, så jag kände på pupparna idag. ;) Kände att det var väldigt hårt på vardera sida av juvret. (Som 2 avlånga tjocka "korvar" i juvret, typ.) Är det "mjölkstockning" eller ska det vara så?!! :confused: Hon har blivit rätt så trött, men samtidigt är hon som en riktig "vildhäst" o skuttar runt, när jag ska leda till/från hagen! :D :love:
 
Sv: väntans tider

I natt har det verkat som om hon skulle föla flera ggr. Hon har oroligt vandrat runt med svansen rakt upp el åt sidan. Bitit sig på sidorna av magen och mellan frambenen. Lagt sig ner upprepade ggr.

Detta har ju hänt ett par ggr innan i förra veckan, senast i söndags. Det är bitningarna som ökat mest. Hon har inästan nte ätit något hö på ett par dagar nu, bara petar i det.

Hoppas och hoppas, mina ögon blir snart fyrkantiga av att titta på övervakningsskärmen. :smirk:
 
Sv: väntans tider

Låter som att det börjar dra ihop sig. Blir så avundssjuk. Jag vill också ha bebis.
 
Sv: väntans tider

åå det är såå spännande nu...
Mitt sto har börjat fylla på ordentligt i ljuvrena! Hon är beräknad till den 14:e April...men jag har på känn att hon tänker putta ut den lite tidigare. Det är hennes andra men "mitt" första.
Tänkte passa på att fråga OM det finns någon duktig person runt GBG, som är duktig på fölningar och allt runtomkring, som man kan ha lite som en "mentor"??
Jag skulle verkligen behöva fråga alla dessa frågor som snurrar i mitt huvud till någon, suck, man har ju läst att "bli med föl" och börjar undra, kan något överhuvudetaget gå rätt.. :confused:
Är helt livrädd att man skall missa något täcken på att något är fel osv....
Jag kanske är ovanligt nojjig.. :crazy:


Håller tummarna nu för alla nya små liv.. :love:

KRAMAR
 
Sv: väntans tider

*lånar knapp*
Vi hade en kastning inatt, jättetråkigt. Fölet skulle ha fötts i slutet av april =(.
så nu är det bara 10 fölningar kvar........
 
Sv: väntans tider

Hej,hej såg att det var ett sto till som är beräknad till 14 april.Vi har precis fått ett föl,han är 2 dagar gammal.Men jag har ett sto till som ska föla hon är också uträknad till 14 april men hon har nästan ingenting i sina juver.De har visserligen aldrig varit stora men lite större borde de vara än vad de är nu tycker jag.Själva juver delen är ca:3 cm "hög" och 7-8 cm "lång" sen vårtorna är så pyttesmå och liksom inbakade mellan juverdelen.Hoppas ju verkligen att de börjar fylla på sig snart annars vet jag inte vad som händer.Någon som vet?
Josey
 
Sv: väntans tider

Ställ dina frågor här, så svarar vi. Bor tyvärr ej i dina trackter, men finns säkert någon här som gör det. Annars hade jag ställt upp. En kompis häst skall föla runt 24 april och har också börjat fylla upp juvret.
 
Sv: väntans tider

Nä jag sa inget ont om dom. Dom är jättegulliga, man bockar och bugar över kunskapen, men hon var inte kollad det vet vi, det var ironi i det där med Ul.ning ;)
 
Sv: väntans tider

Min fölis ska komma 12 juni. Hur mkt bör man kunna se vid det här laget? tycker hon är rätt rund, men å andra sidan rids hon inte och äter som ...en häst :)
Sista kollen var ju 90 dagar. Bör man kolla igen? eller är jag bara nojig? Första gången ju...
 
Sv: väntans tider

shady skrev:
Ställ dina frågor här, så svarar vi. Bor tyvärr ej i dina trackter, men finns säkert någon här som gör det. Annars hade jag ställt upp. En kompis häst skall föla runt 24 april och har också börjat fylla upp juvret.

Nu känner jag mig lite lugnare då jag läste detta. Då jag tyckt att mit stor juver är lite lite fylt och är beräknad till den 26/4.
Men det är hennes första föl, kan dom endå fylla tidigt :crazy:
 
Sv: väntans tider

Jag tror aldrig jag har sett en så tjock häst som min just nu :D
Hon är beräknad till 10 april men jag kan inte förstå hur hon skall se ut då med tanke på hur det är nu.
Jag är ju föstföderska och har också läst den där boken "att bli med föl", man får ju en lätt klump i magen av den...
Finns det någon i Enköpingstrakten som skulle vilja vara lite "mentor" för mig?
Börjar känna mig väldigt nervös att jag skall missa något viktigt. :o
 
Sv: väntans tider

Mitt arabsto fyller mjölkanaler nu och skall ha i slutet maj.:) Hon brukar vara svullen på eftermiddagen men efter ridning eller longering släpper det spända och dom normalsvullna. Hon är stor min tjej nu men pigg som en liten lärka och kaxig. Hingsttestosteronen sprutar omkring henne och alla andra ston brunstar när hon kommer in i stallet o hingstbrummar. :smirk:

Jag har en av mina bästa vänninor som står i samma stall och som har avlat en hel del på sina hästar att fråga dumma frågor o det känns underbart med det stödet.
Elisabeth o Emma
 
Sv: väntans tider

Jo det är så att mitt sto är "caslick sydd", eller hur det stavas. Hon måste öppnas innan fölning, gärna så nära som möjligt.
OM ni undrar anledningen till det är att hon sög luft när hon hoppasde lite större klasser och för att undvika inflamationer i livmodern sydde man ihop henne.
Nu kan jag inte tänka på något annat än, när, var, hur och är jag så duktig att jag verkligen noterar när det är typ en vecka kvar??
Är det någon som har erfarenhet av detta på sitt/sina ston??

ååå vad jag önskar mig ett friskt stoföl!!!!

kram
 
Sv: väntans tider

Är du helt hundra på att du kommer att övervaka fölningen rekommenderars det att ,man klipper upp pricis i utdrivningsskedet.
Det går fint med en ren, vass sax.
Är du mer osäker och vill ha veterinärhjälp så be dom göra det 2-3 veckor innan beräknad fölning.
 
Sv: väntans tider

Mitt sto är oxå sytt, men vetrinären sa att vi inte behövde sprätta upp stygnen innan. Men att det är viktigt att sy henne igen efter inseminering.
Hon fölade förra året utan att ta bort stygnen...

/K
 
Sv: väntans tider

Dag 332: Är surare än någonsin...nästan aggresiv när vi fodrar med krafftfoder. Hö vill hon inte ha :confused:
 
Sv: väntans tider

Jodå, dom kan fylla på tidigt. Mitt sto börjar att fylla minst en månad i förväg och har alltid gjort det. Hon har fått 6 föl sammanlagt.
 
Sv: väntans tider

Ojj, hoppades på att få läsa i dag att hon fölat. Men att det är på G det är det. Håll alla ögon du kan på din kamera. Bara så att du inte missar, är en sådan otrolig upplevelse att få se ett nutt liv komma till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 067
Senast: Missemus
·
Kropp & Själ Jag har kontaktat 1177 men får vänta på svar. Så i väntan på det tänkte jag fråga här vad ni tror orsakar problemet. Min vänstra tumme...
Svar
7
· Visningar
1 203
Senast: Wille
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 850
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp