Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Här samlar vi allt som rör väntan på fölningen: tankar, frustration, oro, glädje mm!
 
Sv: väntans tider

Först ut!

Jag väntar på provsvar huruvida min pålla är dräktig eller inte :crazy: Det är definitivt ångestfyllt ska ni veta. Stoet är en welsh cob, nu 5 år. Importerad från wales i november. gått på fribetäckning med hingst from 1 april. Börjat brunsta runt 1 maj och blev betäckt, sedan har hon inte visat ny brunst men hon är ej heller kollad. (längst ut på landsbygden tror jag inte 80-åriga gamla människor vet vad en UL:apparat är för något. :o )
tog blodprov på henne för 3(!) veckor sedan och har inte fått svar ännu. Vi stirrar oss blinda på hennes mage och juver. På nära håll ser hon dräktig ut men inte på avstånd. Hon har lite juver men det har mitt andra icke dräktiga sto också.
Det blir isåfall hennes första föl och stolt fader är även pappa till våran avelshingst så vi vill verkligen ha denna fölunge :banana: :love:

(en parantes är att hon blev betäckt redan som 3-åring men det tog sig inte då. Kan berott på att dom gick i stor flock med massa ston och Flera andra hingstar som slogs om fruarna...)
 
Sv: väntans tider

Ankans vill ha uppdateringar om heras lilla bebbe! :D
 
Dax FÖr Vak Snart?!!

UPPDATERING FRÅN BITCH1:

Dag 308.
Jättetjocka juver. (Inga vaxproppar-än.)
Sjunkit ihop/ändrat form på baken.
Svullen där bak.
Tittar på magen ibland.
Orolig/nervös.
Bäddar.
Ville in i boxen igen.
(Hon går dock i hagen nu.)
Har knappt ätit eller druckit vatten idag.
Står vid grinden och ser ut som om hon vill in.
(Ska jag låta henne vara i hagen kortare perioder nu?)

Min fråga: Är det dax för att börja vaka snart?!! NI måste hjälpa mig, då JAG är "förstfölerska" och inte vet när det är dax... :bump: :bump: :bump:
 
Sv: väntans tider

Vill hon gå in så låt henne gå in så bör du låta henne gå in. Du bör nog låta henne själv bestämma hur länge hon ska vara i hagen. Tycker definitivt att du ska börja kolla henne.

Det är inte alla ston som bäddar innan fölning men har man ett sto som bäddar och förbereder sig och hon inte vill vara ute så tror jag att det är bättre att låta henne gå in till bädden.

Jag har själv ett sto som bäddar och bökar runt när det är dags. Om hon går i hagen när det börjar att dra ihop sig så kallar hon på oss och talar om att hon vill gå in :p. Förra året så kallade hon också - jag tog in henne på en gång - därefter så bäddade hon i några minuter och lade sig sedan ner och fölade. :smirk:

Hälsningar Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: väntans tider

Ofta, så väljer de själv när de ska föla. De kan själv välja om de ska föla 10 eller 12, mao, hon dör inte av att vara ute, utan kommer troligtvis hålla på sig tills du har släckt i stallet och nattat.. De brukar vänta tills de har lugn och ro :D
 
Sv: väntans tider

Inte min :D hon klämmer ur sig "Hej vilt" spelar ingen roll vilken tid på dygnet eller om det är folk där....är hon föd nödig så är hon :rofl: ...o undan går det...
 
Sv: väntans tider

ha ha :rofl: då är hon gammal i gamet och inte så "buskablyg" längre! ;)
 
Sv: väntans tider

Dag 328:

Inget föl.....Inget vidare juver, ingen fara enligt veterinären. Rumpan och banden är så lösa att det dallrar när hon går :D

Igår trodde vi hon skulle föla, la sig ner flera ggr och var mkt orolig i boxen. Men tji fick vi....

Idag ville hon gå ut. Vi har fixat så att hon kan gå in och ut som hon vill själv.

Svansen är istort sett hela tiden i vädret och hon pressar gärna rumpan mot väggen....

vänta och väntar och väntar.... :crazy:
 
Sv: väntans tider

Du kan även studera hur det ser ut under svansen... Om hon har slätat ut sig.

Bra ordnat att hon själv kan komma och gå som hon vill :D.

Hälsningar Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: väntans tider

du ska se att du får en lite feminist snärta efter midnatt :rofl: ...en märr med MYCKET egna åsikter...:devil:
 
Sv: väntans tider

Min egen märr är beräknad imorgon (8e mars). Har fyllt juvret lite och är lite svullen i bakbenen, annars inga tecken på närstående fölning. Detta är tredje fölet och innan har hon varit några dagar för tidig.
Fast för min del så får hon gärna vänta lite, jag jobbar ju som fölningsansvarig på ett stuteri och måste vara där och vaka på nätterna om inte märren som var beräknad i lördags behagar föla inatt såklart. Fick en ljuvlig hingstunge inatt så nu är det 11kvar om jag räknar med min egen!!
 
Sv: väntans tider

Väntar och väntar... Min lilla dam ska inte ha förrän midsommar, men har nu börjat runda sej lite om magen. Trots sin ringa storlek, 127 cm, äter hon massor!!! 7 kg hö, 1 kg luzern, olja, 1 kg hippo basic+ mineral och annat smått och gott..Allt enligt i samråd med veterinär på Slöingekliniken, då hon haft odefinierbar kolik...
Damen i fråga är en ädel welsh e. Revel Shampagne- Cawdor Hywel och det är hennes 4:e föl, det förra dog mycket olyckligt vid fölningen, hoppas på bättre tur den här gången!
 
Sv: väntans tider

Mitt sto är i 315 dygnet, hon är rejält irriterad på magen och står och naffsar i den hela tiden.

Igår började hon fylla upp juverna lite så det är väl de första symptomena hittils :love:
Kanske dax att börja vakta snart, tror nog att hon kommer att gå hela tiden ut men man vet ju aldrig :d
 
Sv: väntans tider

Jag blir nog en av dom som får vänta längst, min ska inte ha förrän midsommar.

Men, idag kände jag sparkar för första gången. :banana:
Alltså inte bara bubbel och rörelse, utan en riktig spark. Så kul!

Hon är i 8:e månaden nu, och som jag har väntat på detta...
Verkar vara en ganska lugn fölis, hoppas det tyder på att det är ett stoföl. Men, så klart, vad som helst, bara allt går bra!
 
Sv: väntans tider

Har ett arabsto, som idag gått 316 dygn. Men det lär nog dröja. hon har iofs fyllt liiite, lite i juvret på morgnarna. Kanske ½ dl... Lite oroväckande dock, att ena juverhalvan är större än den andra. dock inte varmare, eller öm.
Själv är det inget som bekymrar henne.
Hon springer runt & sparkar bakut i hagen, som aldrig förr. Stackars bebis.. Kommer födas med hjärnskakning. Det är hennes första föl. Hon var lite " dassig" med tre månader kvar, la sig emellannåt i hagen & var jättetrött, med det verkar ha släppt nu!!
Verkar må prima, men är så in i vassen tjurig på de andra två..
 
Sv: väntans tider

På min Queen som fick föl i somras så var osså ena juverhalvan större på slutet. Men jag höll bara koll så den ej blev varm, hård o dyl.
Ca 1 vecka innan hon fick föl så blev juvret jämnstort och samma kvälls om hon fölade fyllde hon ut juvret "helt".

Hon var fö osså helt tossig i hagen vissa dgr, galopperade, bockade och höll på. INTE likt henne. :D :angel:
 
Sv: väntans tider

Oh det är verkligen underbart med fölsparkar. :love: :love:
Vilken känsla det är att stå och känna el se hur fölet lever om inne i magen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har kontaktat 1177 men får vänta på svar. Så i väntan på det tänkte jag fråga här vad ni tror orsakar problemet. Min vänstra tumme...
Svar
7
· Visningar
1 179
Senast: Wille
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 351
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 848
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 228
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp