Bukefalos 28 år!

Värmepump

ameo

Trådstartare
Moderator
Nej, jag har inte fått solsting, även om det nästan känns så...

Jag fick reklammejl från ett av de ställen där jag har kundkort och de rear värmepumpar nu.
Jag bara undrar - kan man koppla flera olika värmekällor till samma vattenburna värmesystem? Alltså, vi har en kombipanna som vi kör på ved eller el. Kan det fungera att lägga till en luft/vatten-värmepump till systemet också? Och alltså kunna köra dem tillsammans så att de kompletterar varandra?
Förstår ni hur jag menar?
 
Sv: Värmepump

Ja, det kan gå bra! Alltså koppla flera källor till samma vattenburna värdesystem kan man göra, vilken lösning som lämpar sig i just ditt system vet jag förstås inte.
 
Sv: Värmepump

Går alldeles utmärkt, jag har ett par på gården som är på 18 Kw och som ska dockas in i systemet (bara en, den andra är i reserv). I detta systemet kommer vedpanna, värmepump, avgaspannan på reservelverket och solfångare att samköras i samma system när det blir färdigt.
 
Sv: Värmepump

tack för era svar, ska absolut fundera vidare på detta när jag nu vet att det är tekniskt möjligt att få det att fungera.
 
Sv: Värmepump

Ja, det kan gå bra! Alltså koppla flera källor till samma vattenburna värdesystem kan man göra, vilken lösning som lämpar sig i just ditt system vet jag förstås inte.

Att ha flera källor verkar vara smart. Lyssnat på flera energirådgivare som sagt just så. Samt att man undviker att bygga fast sig i ett system som kanske om ett antal år blivit ett sämre alternativ. (jämför 70-talets billiga olja tex ;-) )
Ger möjlighet att utnyttja det som för tillfället ger bäst utfall. Sol under varma årstiden t.ex. Plus att man inte står handfallen om någon källa fallerar.
 
Sv: Värmepump

Det är lite så jag ser det, inte alla ägg i samma korg oavsett vad det gäller. Jag satsar ju på att bli så energioberoende det går och kommer att investera 10,000:- / år i några år framåt, i år blev det solceller mm. med en inmatad effekt på 4,4 Kw, hälften av vad jag ska installera alltså. Naturligtvis köpte jag solcellerna till reapris och regulatorn är på väg från Kina och batteribanken på 3000 ampere står och väntar på lastbilsfrakt (väger 1 ton). :)
 
Sv: Värmepump

Jag skall sätta in en luft/luft-värmepump i mitt hus som har vattenburen värme.
Detta av två anledningar.
Den ena - priset, det är billigt.
Den andra - redundansen, om det vattenburna totalhavererar med t.ex. läckage så finns det ändå en värmekälla kvar.

Vi bor i ett hus med direktverkande el och luft/luft-värmepump, det är mycket billigt i drift.
 
Sv: Värmepump

Den andra - redundansen, om det vattenburna totalhavererar med t.ex. läckage så finns det ändå en värmekälla kvar.
Det är därför jag flyttar vedspis, braskamin och pelletskaminen till nya bostaden trots rejäl överkapacitet från övriga värmesystemet.

Min personliga åsikt är, och har alltid varit att det skulle vara förbjudet att INTE ha en minst en vedspis i varje hus-lägenhet för den dan fjärrvärmeröret delar sig på mitten och elen försvinner och du inte kan vistas utomhus i dagsljus så blir det j*vligt kallt och tråkigt väldigt snabbt i ett hyreshus. (Ja jag har bott några nätter mitt i vintern i ett *småtrasigt* hyreshus utan värme och det är INTE kul alls och då hade vi ändå kronans sovsäckar och jägarköken mm.)
 
Sv: Värmepump

Köp inte värmepump bara för att det är rea..
Luft-vattenpumpar kan vara bra, men det är fortfarande mycket varierande kvalitet på pumparna. Många bullrar, tillstånd från kommunen kan behövas för att ha en sådan, många har problem med att hålla vattnet varmt.

Är din uppvärmningskostnad orimligt hög idag? Återbetalningtiden kan bli omotiverat lång annars. Precis som med luft-luftpumpar fungerar en luft-vatten som sämst när den behövs som mest, när det är kallt.

Det är inte alltid bra heller att ha flera små system ihop, kanske är det bättre att se över det befintliga systemet innan ytterligare en källa kopplas in.

Det finns säkert en energirådgivare i din kommun som kan hjälpa dig med funderingar, ring till den och hör om din fråga :)
 
Sv: Värmepump

Jag skall sätta in en luft/luft-värmepump i mitt hus som har vattenburen värme.
Detta av två anledningar.
Den ena - priset, det är billigt.
Den andra - redundansen, om det vattenburna totalhavererar med t.ex. läckage så finns det ändå en värmekälla kvar.

Vi bor i ett hus med direktverkande el och luft/luft-värmepump, det är mycket billigt i drift.
Vi har kamin att elda i om allt annat går sönder.
Luft/luft skulle inte funka något bra hos oss, då vårt hus är fullt av "blindtarmar" (rum där luften "stannar")
 
Sv: Värmepump

Det kan ni lösa med värmeflyttare.
46-046_m.jpg

Då så skulle ni få ett bättre utbyte av er kamin också.
 
Sv: Värmepump

Jag tror inte ens att såna skulle hjälpa här, eftersom huset är konstruerat som det är. Och jag har ingen större lust att ge mig på att börja göra hål i våra timmerväggar om det inte behövs.

Luft/luft-värmepump är inte något alternativ som intresserar oss, det kommer inte att hända. Är jag tillräckligt tydlig då?

För övrigt ger kaminen oss precis så mycket värme som den har kapacitet till.
 
Sv: Värmepump

Nu vet jag inte vad det är för pump du tittar på, men vi har en vedpanna i köket och en luft/vattenpump som båda är kopplade till vårt vattenburna system. Kökspannan har en egen cirkulationskrets också som går att stänga av på sommaren när den inte behövs. Det är egentligen bara på vintern när det är kallt ute som vi stödeldar.

Det enda som komplicerar för oss är att värmepumpen har ett överhettningsskydd som slår till när vattnet ut är runt 60 grader. Därför får man hålla koll på eldningen i pannan , så att man inte bara skottar i utav sjutton och temperaturen stiger för snabbt. Det går ju att reglera hur veden förbränns med hjälp av spjällen (men det tror jag ju att du redan vet, jag bara berättar hur vår funkar ändå) och beroende på vad det är för ved du matar pannan med.

Skulle överhettningsskyddet slå till så blir det till att montera isär hela pumpen och det är mindre roligt.
 
Sv: Värmepump

Luft/luft-värmepump är inte något alternativ som intresserar oss, det kommer inte att hända. Är jag tillräckligt tydlig då?

Då så tror jag att ni skulle ha mera nytta av solpaneler.
Till en lägre kostnad.

Luft/vattenpumparna är dyra för vad man får och styrningen av dem för att värma upp ett vattenburet system är besvärligt.
Vi har räknat på det (sambon är proffs på bl.a. just det) när det gäller ett stort system på min gård.
Där det verkligen skulle kunna bli lönsamt och det var inte prisvärt alls.
Dessutom så är specifikationerna på dem svåra att få någon rätsida på.
 
Sv: Värmepump

Det enda som komplicerar för oss är att värmepumpen har ett överhettningsskydd som slår till när vattnet ut är runt 60 grader. .

Ja pumparna är mycket känsliga och kan inte ta in för varmt vatten, då så går de sönder.
Så man kan inte heller pumpa upp tillräcklig värme för att vara säker från legionella utan måste stödvärma med annat om även varmvattnet går på samma system.
Dessutom så blir det förluster i vattensystemet som minskar verkningsgraden.

Jag hade en idé om att pumpa mot en stor ackumulatortank på dagen när det är varmare ute för att ha värme om natten.
Men inte ens det var lönsamt.
Jag kommer i stället att köpa 3 luft/luft-värmepumpar till de olika husen.
 
Sv: Värmepump

Så man kan inte heller pumpa upp tillräcklig värme för att vara säker från legionella utan måste stödvärma med annat om även varmvattnet går på samma system.

Där löser vi legionellaproblemet genom att eluppvärma varmvattnet med ett regelbundet intervall via styrenheten för pumpen.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 207
Senast: __sofia__
·
Samhälle Vad gör ni personligen för att minska ert beroende av importerad eller miljöfarlig energi? Min plan är att klara mig främst på...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 668
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 430
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 655
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp