Bukefalos 28 år!

Vätska i handbagage vid flygresa?

emma74

Trådstartare
Kära Bukeorakel! :bow:
Jag är inte så van vid att flyga, men nu ska jag till Berlin i veckan med min partner och vi har bara med oss handbagage. Enligt min kära särbo så får man bara ha med sig originalförpackningar med innehållsförteckning när det gäller t.ex. duschkräm osv - och det funkar ju för jag kommer ändå inte över 1 liter totalt. Men när jag gjorde en googling så säger transportstyrelsen att varje förpackning max får vara 100 ml (och sammanlagt 1 liter). Stämmer det? För jag vete 17 om jag kan hitta duschkräm och balsam som jag tål i småförpackningar - och det blir ju lite fånigt dyrt att köpa mina vanliga sorter och använda och sen kasta i Berlin... Eller får man hälla över i en mindre förpackning? Vad gäller?

Bonusfråga - "vanliga" receptbelagda mediciner (för astma osv, inget narkotikaklassat) är det att ta med originalembalaget med apoteksflärpen på eller? Och annat receptfritt typ alvedon?

Mvh

Inte så resvan:)
 
Kära Bukeorakel! :bow:
Jag är inte så van vid att flyga, men nu ska jag till Berlin i veckan med min partner och vi har bara med oss handbagage. Enligt min kära särbo så får man bara ha med sig originalförpackningar med innehållsförteckning när det gäller t.ex. duschkräm osv - och det funkar ju för jag kommer ändå inte över 1 liter totalt. Men när jag gjorde en googling så säger transportstyrelsen att varje förpackning max får vara 100 ml (och sammanlagt 1 liter). Stämmer det? För jag vete 17 om jag kan hitta duschkräm och balsam som jag tål i småförpackningar - och det blir ju lite fånigt dyrt att köpa mina vanliga sorter och använda och sen kasta i Berlin... Eller får man hälla över i en mindre förpackning? Vad gäller?

Mvh

Inte så resvan:)

Precis, du får bara ha med dig produkter där förpackningen är max 100ml. De skall få plats i en sån "zipperbag" fryspåse som skall gå att stänga på 1l och det blir typ 3-4 förpackningar beroende på storlek.

Jag brukar köpa tomma resflaskor och hälla över om det inte finns 100ml stl utav produkten att köpa.
 
Tack alla!
Blev så förvirrad :)
Undrar om han bara har haft tur när han flugit hitills ...

Var finns det ziplock-påsar? Som inte kräver att man typ åker till Ikea - sånt hinns inte med.
 
Tack alla!
Blev så förvirrad :)
Undrar om han bara har haft tur när han flugit hitills ...

Var finns det ziplock-påsar? Som inte kräver att man typ åker till Ikea - sånt hinns inte med.
Finns färdiga reseförpackningar på ex vis apotek Åhléns mm
 
Tack alla!
Blev så förvirrad :)
Undrar om han bara har haft tur när han flugit hitills ...

Var finns det ziplock-påsar? Som inte kräver att man typ åker till Ikea - sånt hinns inte med.


Det är strängt förbjudet att ha större förpackningar i handbagage så din sambo måste ha blandat ihop detta. I det vanliga bagaget får du däremot ha vilka förpackningar du vill.

Det finns på typ alla matbutiker såsom Willys, ICA osv där fryspåsarna är. Ziplock påsarna är lite bättre och lite dyrare än de vanliga bara ;)

Älskar dom och har nästan bara sådana hemma till typ överbliven ost osv!
 
Tack alla!
Blev så förvirrad :)
Undrar om han bara har haft tur när han flugit hitills ...

Var finns det ziplock-påsar? Som inte kräver att man typ åker till Ikea - sånt hinns inte med.
Han kanske förväxlar det med mediciner. Många tror att man alltid måste ha med dem i originalförpackning. Själv har jag dock aldrig behövt det.

Påsar finns vid säkerhetskontrollen.
 
Tack alla!
Blev så förvirrad :)
Undrar om han bara har haft tur när han flugit hitills ...

Var finns det ziplock-påsar? Som inte kräver att man typ åker till Ikea - sånt hinns inte med.

Och i de flesta mataffärer! Finns bland övriga fryspåsar och sånt :)
Jag packar helst i påse tedan hemifrån men snor alltid med mig ytterligare en påse vid kontrollerna ifall den jag har går sönder.
 
Antingen bor jag i en väldigt gammeldags närförort, eller så har jag helt missat de avancerade fryspåsarna. ;)
 
Han kanske förväxlar det med mediciner. Många tror att man alltid måste ha med dem i originalförpackning. Själv har jag dock aldrig behövt det.

Påsar finns vid säkerhetskontrollen.

Medicinerna tar jag alltid med mig papperskartongen med apoteksflärpen på, tillplattade, har så många olika med mig och det vore helt hopplöst om ngn i säkerhetkontrollen eller så beslogtog dem, speciellt ena astmamedicinen och min kramplösande - det skulle ju förstöra hela semestern. (Avskyr att vara beroende av mediciner, ska till läkaren i morgon och bli uppläxad av vikten av att ta alla astmamedicinerna som jag glömmer ibland när jag mår bra)
 
Jag har köpt en "flygnecessär" som är en liten, enkel genomskinlig plastficka med dragkedja. Tror jag köpte den på Ica Maxi. Jag använder den istället för zip lock-påse och har gjort det i flera år. Småflaskor har jag köpt på Apoteket. Både där och på större Ica-affärer kan man ibland hitta kit med genomskinlig liten necessär och småflaskor.
 
Förra året när vi flög till Krakow, med incheckat bagage, var mitt största bekymmer att jag, förutom bådas kläder och grejer, även hade ett specialbyggt musikinstrument bestående av en järnbalk med en rejäl stålfjäder monterad ovanpå och en liten switch-brytare på, nerpackad eftersom det inte fick plats bland syntarna i särbons bagage. Efter in-checkningen fick jag höra att den tydligen riskerade att misstas för en bomb :angel:

Förresten - finns det Ikaffe i Berlin? Eller annan icke-ko-mjölk som funkar i kaffe? Lär ju lida av värsta koffeinabstinensen annars.
 
Ett hett tips är att packa vätskor och mediciner i plastpåse redan hemma så att du slipper stå och fippla med det på flygplatsen. Ett annat tips är att flyga i skor som är lätta att ta av (inte massa snörning) eftersom vissa flygplatser tvingar alla att ta av skorna i säkerhetskontrollen.
Jag förutsätter att det finns växtbaserade mjölkalternativ att få tag på i Berlin som är ett så populäret resmål för hipsters.
 
Förra året när vi flög till Krakow, med incheckat bagage, var mitt största bekymmer att jag, förutom bådas kläder och grejer, även hade ett specialbyggt musikinstrument bestående av en järnbalk med en rejäl stålfjäder monterad ovanpå och en liten switch-brytare på, nerpackad eftersom det inte fick plats bland syntarna i särbons bagage. Efter in-checkningen fick jag höra att den tydligen riskerade att misstas för en bomb :angel:

Förresten - finns det Ikaffe i Berlin? Eller annan icke-ko-mjölk som funkar i kaffe? Lär ju lida av värsta koffeinabstinensen annars.
Tyskland är världens näst mest aktiva marknad vad gäller växtbaserade matprodukter, så den biten behöver du definitivt inte oroa dig för :D
 
Kära Bukeorakel! :bow:
Jag är inte så van vid att flyga, men nu ska jag till Berlin i veckan med min partner och vi har bara med oss handbagage. Enligt min kära särbo så får man bara ha med sig originalförpackningar med innehållsförteckning när det gäller t.ex. duschkräm osv - och det funkar ju för jag kommer ändå inte över 1 liter totalt. Men när jag gjorde en googling så säger transportstyrelsen att varje förpackning max får vara 100 ml (och sammanlagt 1 liter). Stämmer det? För jag vete 17 om jag kan hitta duschkräm och balsam som jag tål i småförpackningar - och det blir ju lite fånigt dyrt att köpa mina vanliga sorter och använda och sen kasta i Berlin... Eller får man hälla över i en mindre förpackning? Vad gäller?

Bonusfråga - "vanliga" receptbelagda mediciner (för astma osv, inget narkotikaklassat) är det att ta med originalembalaget med apoteksflärpen på eller? Och annat receptfritt typ alvedon?

Mvh

Inte så resvan:)
Testa schampokakor och balsamkakor och hård tvål istället? Det är inte vätskor.
 
Går bra med vanliga fryspåsar också, behöver inte alls vara ziplock eller nån speciell påse alls, huvudsaken det är genomskinligt. Och så köp reseflaskor på apoteket o fyll i dina egna schampon. Jag brukar passa på att ta hem småflaskor man får på hotell och ha med som reseschampon, men jag har inga allergier.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Dejtingtråden del 37
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp