växa ännu??

S

__Stilett__

hur länge växer hästar genrellt igentligen?
det verkar som min 6 årinf fallit in i en växtperiod.
han ligger mkt i boxen och är jobbig att rida ut på.
precis in "old times" när han växt tidigare år, på precis samma samma månad/månader! :D
 
det sägs ofta att hästarna växer på höjden tills dom är 3-4år och sen på musklerna
 
Man kan inte säga att alla hästar är färdigväxta vid en exakt ålder, men vad jag själv upplevt så har det inte varit förrän runt 6 - 7 år beroende av 'typ'!

En arabvalack, 5 år den 12/5 (154 då) har nu mätts till 157, + att han även breddat sig både fram & bak.. men MYCKET återstår innan han är klar, åtminstone på bredden men det blir nog ett par cm till även i mankhöjd!!!

Det skrevs om tillväxtzoner här i forum för ett tag sen, och där nämndes en Vet som forskat i ämnet samt skrivit otalet böcker mm.

I tråden fanns också inklippt en förkortad kopierad rapport på engelska.. sök upp den tråden och läs speciellt det sista stycket om ryggkotorna efter punkt 14, mycket mycket intressant :p!!!

Låt din häst vila under dessa 'sega' perioder.. det tjänar både du och han på.. i längden!!!
 
Han vilar varanndag nu och rids ca 40 min resterande dagar.
Han är den typ av häst som är iiinte kul o ha och göra med (hantera eller rida) om han samlar på sig för mkt energi, allra minst att sätta igång sedan. men som sagt, han vilar varannan och dom pass han går är inte så hårda utan mest för att inte bli stel.
Jag tror inte växer grymt mkt (om man jämför tidigare perioder, då jag även ställt av han helt) men lite grann är det nog nu...tror jag. :confused:
Eller så är är han inte riktigt van med mörkret ute, tror att det blivit natten tidigt :D
 
Halvblod kan växa upp till 8 års ålder. En 6-åring räknas ju fortfarande som unghäst, så det kan mycket väl ha infallit en växtperiod för tillfället :D
 
vore inte helt fel om han blev lite större, då kommer i så fall "tattarmåttet" stämma till punkt och pricka som vi gjorde på han som liten *hihi* och jag sa..."Aaaalldrig att han blir SÅ stor (156).." hmm..
 
Måste finnas en anledning till varför man inte slutmäter ponnisar förrän vid 8 års ålder :smirk:
 
jo..precis. men trodde han stannat. han har inte växt en enda centimeter på 1 år, förräns nu tydligen. eller ja, nya muskler på kommer möjligen.
Men det tackas och tar emot.
 
Halvblod brukar ju ha förmåga att växa när de får vila... min pålla har haft konvalecens sedan i somras och hon har växt :angel: inte så mycket på höjden, men hon har grovnat till sig betydligt...

Lägg in en månads vila så får du se om nåt händer :D :angel:
 
Det är lite lustigt det där.. min val. växte endast 1cm mellan 4 - 5 år.. (utan att bredda sig nämnvärt) och ränner nu iväg uppåt hela 3cm på 6 mån, men så har han alltid varit en låååång *räkel* från födseln, förstod då att han skulle bli stor till slut :p!

Fortfarande har han en bredd mellan höftknölarna som tyder på att han inte är färdigväxt förrän vid minst 8 års ålder!
 
Vårt ena halvblod växte också tills han var runt 6 år men han är inte enorm nu ändå, ca 168 cm men kastrerades sent och då brukar dom ju kunna växa en del till.
 
Jag var in på en klinik med min 6-åring nu i höstas och då sade veterinären där att hon växte. Hon är redan 1,73, så jag behöver inget mer på höjden..
 
min kastrerades när han va ca 2 år & 3 mån gammal.
vet inte om det är sent!?
 
Nä det är det ju inte. Men det är väl precis som med människor, olika från person till person eller rättare sagt häst till häst! :)
 
ja, så rätt så.
min häst har väldigt mkt hingstbeteende enligt en veterinär :D så han har lite gamla känslor kvar kanske ;-)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
917
Senast: Praefatio
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 304
Senast: JohannaB
·
  • Artikel
Dagbok Jag har under den senaste tiden suttit och broderat mycket. Jag har haft ett precis påbörjat broderi liggande i bokhyllan i flera år och...
Svar
19
· Visningar
1 716
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp