Bukefalos 28 år!

Växter som inte behöver så mycket ljus?

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag vill ha växter i mitt sovrum som ligger i norr och där persiennerna oftast är erdragna p g a att det ligger på bottenvåningen. Någon som har tips på något grönt som jag kan ställa i fönstret?
 
Sv: Växter som inte behöver så mycket ljus?

Åh, en tråd för mig :angel: Har lite växter i min tråkiga hall för att liva upp, men det är ju inga fönster alls där. Märker att den gröna färgen bleks rätt fort, o jag får snabbt kasta ut blommorna i fönstren igen så de hämtar sig. Skulle oxå vilja ha tips på vad för sorts blommor UTOM garderobsblomman, som klarar att stå mörkt.
 
Sv: Växter som inte behöver så mycket ljus?

Med fördragna persienner är det inte mycket som trivs, men det förslag Prosit inte ville ha, garderobsblomma, är i alla fall den som överlevt all möjlig misshandel och mörka hörn i mitt hem.

Annars har jag svärmorstunga, gullranka, en grön peperomia (de med brokiga blad vill ha mer sol) och och lyktranka (hjärtan på tråd) i mina rum med norrfönster, men de får i alla fall en hel del ljus. Lyktrankan har jag även haft på en bokhylla inne i rummet, den levde och växte helt okej där också.

Annars kan man ju sätta punktbelysning med växtljus över växterna inne i mörka utrymmen. Kanske något för Prosits hall?
 
Sv: Växter som inte behöver så mycket ljus?

En tanke som slagit mig faktiskt, att försöka få tag på en växtlampa o hänga i hallen.
Gardrorbsblomman tycker jag är så tråkig, därför vill jag inte ha såna. Svärmorstungan uppskattade inte mörkret, den började blekna efter en vecka.
Nu står där två små spretiga palmer, nån form av Dracena, o de verkar må bra i alla fall. Men jag skulle vilja ha mer grönt :D
 
Sv: Växter som inte behöver så mycket ljus?

Vinklar du upp persiennerna så de släpper igenom lite ljus kan du ha orkideér. De gillar inte direkt solljus och i vilt tillstånd växer många av orkideé arterna i djungeln under trädtaket.
 
Sv: Växter som inte behöver så mycket ljus?

Det gör jag! Vill bara inte att alla som går förbi ska se rakt in, men jag vill gärna ha in lite ljus.

Tack för tipset!
 
Sv: Växter som inte behöver så mycket ljus?

Tänkte komma med ett tips mot insynen. Jag bor på andra våningen, men husen står väldigt nära varandra så grannarna glor in hela tiden. Men jag tröttnade på att bo bakom persienner. Köpte således lite tunnare gardiner, som jag har helt fördragna. Vita sådana. Då får man in ljuset, men ingen ser vad man gör där inne :D I vardagsrummet är de fördragna konstant, men det stör liksom inte eftersom de är helvita. Sovrumsgardinerna drar jag ifrån under dagtid, och drar för på nätterna. Där har vi balkongen utanför, även den med gardiner :angel:
 
Sv: Växter som inte behöver så mycket ljus?

Jag har en kompis som i många år hade en ormbunke i badrummet och den såg alltid ut att må bra. Så jag prövade med en ormbunke som dog. När jag pratade om henne med det visade det sig att hon brukade ställa ut ormbunken i fönstret dagtid:(

Hur ser en garderobsblomma ut?
 
Sv: Växter som inte behöver så mycket ljus?

Jag bor i souterränghus, så kök och vardagsrum är en trappa upp och har inte insyn, medan sovrummet ligger så att den som går förbi kan se rätt in. Tyvärr skulle jag inte känna mig bekväm med bara tunna gardiner för att skymma insikten. Jag har funderat på att sätta upp gardiner i undre halvan av fönstret för att på så sätt få in lite ljus.
 
Sv: Växter som inte behöver så mycket ljus?

En tanke som slagit mig faktiskt, att försöka få tag på en växtlampa o hänga i hallen.
Gardrorbsblomman tycker jag är så tråkig, därför vill jag inte ha såna. Svärmorstungan uppskattade inte mörkret, den började blekna efter en vecka.
Nu står där två små spretiga palmer, nån form av Dracena, o de verkar må bra i alla fall. Men jag skulle vilja ha mer grönt :D

tänkte skriva lampa när jag såg att du skrivit det.
inte alls dum idé

det finns en del ljusskyggablommor, kika in på http://www.brutalablommor.se/ , där finns en del växter som trivs i skymundan...
 
Sv: Växter som inte behöver så mycket ljus?

Tack för tipset!:bump:

Har faktiskt haft köttätande växter förut:-)
 
Sv: Växter som inte behöver så mycket ljus?

så lite så...du skall se de två killarna som har butiken, precis din stil (och kanske lite saga också)
 
Sv: Växter som inte behöver så mycket ljus?

Fredskalla behöver inte så mkt ljus. :)
Sankt Paulia funkar nog också.
 
Sv: Växter som inte behöver så mycket ljus?

Ja jag vet, du frågade om vilken blomma som du skulle kunna ha.

Men jag tycker inte att man behöver krukväxter i alla fönster, det kan vara jättefint med någon vacker prydnadsak i stället. Eller så kan man ha ett fint krus med torkade blommor.
 
Sv: Växter som inte behöver så mycket ljus?

I våra mörkaste mörka hörn har jag orkidéer. Fusk-varianten. Det finns numera så välgjorda exemplar att folk inte ser skillnad, med "fläckar" på knoppar och allt. Med snygg kruka, och lite sisal eller stenar som täcker frigolitjorden funkar det utmärkt.

Bara att damma ibland ...
 
Sv: Växter som inte behöver så mycket ljus?

Bra tips, men jag vill ha riktiga växter för luftens skull.
 
Sv: Växter som inte behöver så mycket ljus?

Garderobsblommor, garderobsblommor och garderobsblommor.
Min mamma har en under trappen i hallen. Den får inget ljus alls, men verkar trivas ändå.

Annars är svärmorstungor, penningblad och porslinsblommor tacksamma där det är mörkt.
 
Sv: Växter som inte behöver så mycket ljus?

Mina blommande växter jag har i mitt hem är allihopa sidenblommor, däremot har jag svärmorstunga, lite citrusväxter, murgröna och bananplantor som är levande...
 
Sv: Växter som inte behöver så mycket ljus?

Tack!:)

Såna har jag ju redan flera av hemma. När man tror att de drar sin sista suck börjar de istället skjuta nya skott;)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi tänkte ha den här tapeten i hallen + ljusgul färg på en stor vägg i samma hall. Bilden är väldigt missvisande mot tapetens egentliga...
Svar
8
· Visningar
698
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 634
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 581
Senast: MML
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
910
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp