Vågar jag bli gråhårig?

Silver Girl

Trådstartare
Tillhör tyvärr en släkt där många är helt vithåriga kring 40 och har fått den genen. Fick mina första gråa hårstrån strax efter 20 och nu är jag nog grå till två tredjedelar. Har hittills färgat men då det blivit mer senaste året måste jag nu färga varannan till var tredje vecka om utväxten inte ska synas. Första gången jag inte gillar att mitt hår växer snabbt...

Jag gillat inte att färga håret, tycker det är jobbit och tråkigt även om det egentligen inte tar så lång tid. Så nu har jag till 90 procent bestämt mig för att bli gråhårig. Det som gör att jag tvekar är att det kommer bli en stor förändring då jag alltid haft brunt hår. Det mest dramatiska jag vågat mig på genom åren är slingor. Så egentligen är det inte att bli grå utan att plötsligt bli ljus som jag är nervös för.

Skulle behva lite peppning, höra andras erfarenheter. Vågar jag verkligen?
 
Klart du vågar, ev om du tycker det känns konstigt så färga håret en sista gång i en ljusare ton så att det inte blir så skarp övergång. Om du väljer det alternativet så kosta på dig att göra det hos en frisör som hitta nyans för att göra övergången så bra som möjligt.
 
Ska definitivt göra det hos en frisör, har under hösten pratat om det när jag varit där (färgat själv 2 ggr och hos frisör var tredje). Det är det som kommer göra att det blir en plötslig övergång, att färga det så likt grått det går. Att låta det växa ut från den färg jag har nu tycker jag inte skulle bli snyggt, då jag är ganska mörk så det blir en mycket skarp utväxtrand.
 
Klart du vågar!

Och trivs du inte är det ju bara att färga det.

Jag är nog helt gråhårig men jag vet inte för jag byter hårfärg lite nu å då. Har färgat håret i närmare 40 år och förstår inte varför jag ska sluta med det bara för att jag blivit gråhårig :eek: :rofl:
 
Ja, jag tycker att du ska våga bli gråhårig! Det är fint med grått hår! :)

Mina syskon tjatade på min mamma om att färga sitt hår för att det var grått, så det gjorde hon. Men hon tröttnade liksom och jag kunde inte låta bli att säga att jag inte tyckte hon ska färga det. Det är fint med grått hår och hon ÄR ju gråhårig! Varför dölja det om man inte vill? Så nu färgar hon inte det längre.

Vill du inte färga så låt bli :)
 
Härligt! Vad fin du ska bli! Hade en jobbarkompis som blev grå tidigt och hon färgade en snygg slinga i avvikande färg i sitt grå hår, det var ursnyggt och hon såg verkligen inte "gammal" ut. Slingor under övergången som flera föreslagit är nog det bästa för att känna sig fin hela tiden, tills du kan klippa bort det färgade.
 
Tillhör tyvärr en släkt där många är helt vithåriga kring 40 och har fått den genen. Fick mina första gråa hårstrån strax efter 20 och nu är jag nog grå till två tredjedelar. Har hittills färgat men då det blivit mer senaste året måste jag nu färga varannan till var tredje vecka om utväxten inte ska synas. Första gången jag inte gillar att mitt hår växer snabbt...

Jag gillat inte att färga håret, tycker det är jobbit och tråkigt även om det egentligen inte tar så lång tid. Så nu har jag till 90 procent bestämt mig för att bli gråhårig. Det som gör att jag tvekar är att det kommer bli en stor förändring då jag alltid haft brunt hår. Det mest dramatiska jag vågat mig på genom åren är slingor. Så egentligen är det inte att bli grå utan att plötsligt bli ljus som jag är nervös för.

Skulle behva lite peppning, höra andras erfarenheter. Vågar jag verkligen?
JA! Det är så fiiint med grått hår!!! :love:
 
Tillhör tyvärr en släkt där många är helt vithåriga kring 40 och har fått den genen. Fick mina första gråa hårstrån strax efter 20 och nu är jag nog grå till två tredjedelar. Har hittills färgat men då det blivit mer senaste året måste jag nu färga varannan till var tredje vecka om utväxten inte ska synas. Första gången jag inte gillar att mitt hår växer snabbt...

Jag gillat inte att färga håret, tycker det är jobbit och tråkigt även om det egentligen inte tar så lång tid. Så nu har jag till 90 procent bestämt mig för att bli gråhårig. Det som gör att jag tvekar är att det kommer bli en stor förändring då jag alltid haft brunt hår. Det mest dramatiska jag vågat mig på genom åren är slingor. Så egentligen är det inte att bli grå utan att plötsligt bli ljus som jag är nervös för.

Skulle behva lite peppning, höra andras erfarenheter. Vågar jag verkligen?
Våga? Vad är du rädd för undrar jag?
 
Har nu bokat tid hos frisören. 2 januari, om jag inte fegar ur... Men känns bättre efter peppe från er. Pratade med min syster idag också, hon var också positiv :)

Om du vågar, så är vi två. :) Jag slutade helt sonika att färga håret i december förra året. Nu har jag urtvättad färg och solblekt på det, samt den grå utväxten i luggen. Lite här och där finns grå hår blandat med det vanliga bruna.

Kommentarer från en kollega som inte sett mig på länge var "Åh, har du fixat håret? Vad fint med slingor i luggen."

Hon tyckte det såg ut som om jag hade stylat håret så.

Själv har jag nu i ett års tid vant mig och jag lider inte så mycket faktiskt. Håret har blivit mycket tjockare och trevligare nu när jag inte fäller så mycket. Det är lättare att rengöra duschen. ;)

Jag är själv inte så förtjust i grått hår, men ibland ser färgat hår så konstlat ut. Tex den här mannen:

christersjogren1.jpeg
 
höra andras erfarenheter.
Jag började bli gråhårig i 25-årsåldern. För några år sedan tröttnade jag på att färga bort det. Frisören gjorde slingor för att övergången inte skulle bli så abrupt. Slingade i ungefär 1½ år, sedan var det färdigutväxt. Är inte helt grå utan på vissa ställen, lite randig sådär. Jag tycker att det är snyggt! Det enda som är lite knöligt är att det är annan kvalitet på det gråa, lite styvare och torrare. Men så skönt det är att slippa färga!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur hanterar ni som är väldigt mörkhåriga era gråa strån? Jag vet att det finns en hel del som bara ”låter det ske” men jag är inte där...
2
Svar
25
· Visningar
1 948
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
1 886
Kropp & Själ Ja nu går det bara utför tydligen! 🤣 Stel som ett kylskåp och gråa hårstrån som 33-åring... Gissar (hoppas?) att det finns fler här...
2
Svar
36
· Visningar
2 710
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp