Bukefalos 28 år!

Vågar jag släppa ut dem???

Sv: Vågar jag släppa ut dem???

Om det är så farligt ute, hur vågar ni släppa ut era barn?

Barn är människor. Människor uppnår så småningom en helt annan intelligensnivå än både katter och hundar. Detta gör de faktiskt medan de fortfarande är barn

Och de släpper man (som normal förälder) inte ut "lösa" när de bara är några år gamla och inte kan förstå sig på faror i trafik och andra saker. Man brukar säga att inte förrän vid 12 års ålder är barn mogna nog att tex cykla själva i trafik.
 
Sv: Vågar jag släppa ut dem???

Och ändå ser man gott om lågstadieungar som cyklar själva till och från skolan..

Förstår inte vad det är ni vill fortsätta diskutera? Vi bygger alla vår åsikt på våra egna erfarenheter. Jag tycker inte att min katt vållar några problem i mitt bostadsområde, mina grannar uppskattar mina katter och vi trivs så här.

Om det inte funkade, om jag bodde bredvid E4an och det inte lämpade sig med utekatt hade jag ingen katt skaffat.

Att ha katt är liksom att ha barn ingen rättighet.
 
Sv: Vågar jag släppa ut dem???

Så här skrev du tidigare: "Ang hundar är det mest storleken som gör att man inte släpper ut de i ett bostadsområde." Du tog också upp hundrädsla. :smirk:

Barn har jag inga, men, nej, jag låter inte mina djur, OAVSETT STORLEK, springa omkring hur som helst.
 
Sv: Vågar jag släppa ut dem???

Nu skriver vi samma saker om och om igen..

har någon nåt nytt att komma med diskuterar jag gärna det men
vill man diskutera hund kanske hundforumet är ett bättre plejs..
 
Sv: Vågar jag släppa ut dem???

Och ändå ser man gott om lågstadieungar som cyklar själva till och från skolan..
Ja, det är ju deras föräldrar som får ta ansvar för den saken. Precis som en utekattsägare får ta ansvar för risken med en död utekatt. Jag skulle inte släppa ut min eventuella katt om jag bodde som jag gör nu; i tätort. Lika lite som jag skulle släppa min framtida unge att cykla på trafikerade vägar så länge den inte har kapaciteten/förståndet för det. En katt får aldrig samma förstånd som en människa.

Förstår inte vad det är ni vill fortsätta diskutera?

Det jag diskuterar är att fenomenet utekatt ofta ses på det sätt som du beskriver här: att det är nödvändigt för katter att vara det. Det är din åsikt och inget absolut fakta.

Jag har jämfört med hundar därför att jag är övertygad om att även hundar skulle trivas bra som utehundar (som sagt: referensen är tex Grekland, Thailand, Spanien mfl länder). Men i Sverige har vi en kultur där det inte accepteras eller anses djurvänligt att släppa ut sin hund lös helt fritt. Och jag tycker det är lite intressant ... undrar hur tex grekerna tycker om vår hundhållning; med hundar instängda och sen på promenader ute i koppel... Kanske som du ser på innekatter?

Att ha katt är liksom att ha barn ingen rättighet.

Nej. Och jag anser att det inte heller är någon rättighet att släppa ut sitt husdjur löst så att andra folk "drabbas" av konsekvenser av djuret. Jag gillar katter så för MIG är det inget problem. Men min sambo är allergisk och därmed skulle det kunna bli problem för oss om vi bodde i hus/villa/radhus med grannar som släppte ut katterna. Katter tar inte hänsyn till allergiker. Och då tycker jag det är kattägaren som ska göra det; så att inte jag och sambon måste hålla altandörrar stängda eller bära in våra stolsdynor för att grannarnas katter ligger där och vilar.

Själv har jag som tidigare nämnts haft innekatter som mått prima. De fick dessutom gå ute lösa (när jag var hemma) när jag bodde såpass ensligt att omständigheterna tillät detta.
 
Sv: Vågar jag släppa ut dem???

vill man diskutera hund kanske hundforumet är ett bättre plejs..

Det intressanta med jämförelsen hund (eller häst, får, kanin eller orm) är ju just att när det gäller katter sägs det av många vara nödvändigt att katten är lös ute. För annars är det en "olycklig" katt. Men alla hundar (hästar, får, kaniner osv) som inte går lösa fritt är det ingen som säger måste få göra det för att vara "lyckliga".
 
Sv: Vågar jag släppa ut dem???

Då hoppas jag verkligen att du aldrig kommer att vara orsaken till en olycka som drabbar din omgivning när du rider utan huvudlag och sadel på din häst.... Att du vill riskera din egen nacke säger jag inte om, men omgivningen.
Jag orsakar inte fler olyckor än ngn annan.
 
Sv: Vågar jag släppa ut dem???

Varför diskriminera? Om katter "ska" vara lösa ska vi väl släppa alla andra djur lösa också. Katten är domesticerad precis som hundar, hästar, får, getter, grisar, kaniner etc. Varför särbehandlar? Då är du ju orättvis mot de djur du inte anser passar ute lösa.
Domesticerade ja. Mer eller mindre. Men inte tillräckligt i alla fall. Särbehandla? Förklara gärna.

Katters behov går att tillfredsställas utan att släppa dem lösa, det finns det tusentals bevis av. Vissa katter mår dåligt av ett inneliv men då är det i regel på grund av UNDERSTIMULANS och det är ägarens ansvar att stimulera katten.
Jag respekterar din åsikt.

Jag lovar att om det blev vedertagen katthållning att ha katter inomhus, ute i koppel och i rastgård så skulle andelen understimulerade katter minska till näst intill obefintlig. Idag är det dock inte vedertagen katthållning. Människan lever fortfarande kvar i tron att katter måste vara lösa för att må bra vilket är ren BS. Det är det bekvämaste sättet, men knappast det bästa (om vi nu ska tala om Sveriges hela kattpopulation på 1,5 miljon).
Jag skulle säga att det skulle innebära minst lika många olyckliga katter som idag OCH ett mer trångsynt sätt för allmänheten att se på djuren. Det är samma sak med hästar. Att det är ok att ha dem i stall, i små hagar, lite utevistelse, utan hästkompisar, det är för att det är så vanligt, accepterat och "normat" i vårt samhälle. Det är så man håller djuren, och då tror man att det också är ok, i alla fall. Medan det eg, har man kommit fram till, är helt fel sätt att hålla häst på. Men trots den vetskapen gör man det ändå, för att man alltid har gjort det och i regel alla fortfarande gör så. Samma sak gäller hundar. Man tror att bara för att många har hund trotts arbete 8-17 vardagar, så är det ett bra sätt att ha hund på. Man rättfärdigar sin egen handling genom att hänvisa till andra. Pga av okunskap och ibland pga egoism. Det måste finns utrymme och kunskap för undantagen.
 
Sv: Vågar jag släppa ut dem???

Koppel och framförallt rastgård tycker jag är ok.

Men de flesta innekatter jag träffat får göra varken eller, jag har faktiskt aldrig sett en rastgård förutom på bilder här på buke.
 
Sv: Vågar jag släppa ut dem???

Domesticerade ja. Mer eller mindre. Men inte tillräckligt i alla fall. Särbehandla? Förklara gärna.

Det blir ju en särbehandling om du har katterna lösa för att de är katt, men getterna i hage (om du skulle haft getter) för att de är getter. Båda är domesticerade arter och alla djur borde väl ha samma rätt till frihet som katter enligt dig har, eller?

Urhundar, som absolut kan anses ligga på samma domesticeringsnivå som katt, ska de få springa lösa? Det är ju deras natur. Grönlandshundar, som fortfarande lever lösa tillsammans med människan på Grönland, dödar visserligen djur hej vilt om de får möjlighet till det (precis som utekatter) men varför skulle de ha mindre rätt att springa lösa än katten? De har ju samma behov och drifter som katten.
 
Sv: Vågar jag släppa ut dem???

Snacka om att jämföra päron och äpplen.
En hund är en hund, en katt är en katt.

Vissa djur klarar av att leva mer lösa, andra behöver mer kontroll.

Precis som att vargar inte funkar kanon i sthlm men det gör rådjuren.

Det funkar nere i södra Europa som Björk skrivit i sina inlägg.
 
Sv: Vågar jag släppa ut dem???

Det funkar nere i södra Europa som Björk skrivit i sina inlägg.

Ja, ungefär lika bra eller dåligt som utekatter funkar här. Hundarna lever rätt fritt, men de BLIR påkörda och skadade ibland (såg själv en sån olycka när jag var på Rhodos) och de ställer förstås till otrevligheter för dem som inte gillar att ha lösa hundar omkring sig på stranden, i stan, på sin egna tomt.

Jag kan tycka att utekatt är okej; om man bor såpass ensligt på landet att ingen annan riskerar störas av den. Att man är beredd att ta risken med vägar och annat är väl upp till djurägaren egentligen. Jag tycker dock att i tätort SKA katten vara innekatt (eller/och ute i rastgård eller koppel). Och jag är övertygad om att ingen av katterna lider enbart för att de är ute eller inne.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 431
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 660
Kropp & Själ Skulle behöva reflektera och tänka högt, om någon orkar läsa…. Jag har alltid drömt om en liten stuga mitt ute i ingenstans där...
2
Svar
32
· Visningar
3 104
Senast: Nytant
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 672
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp