Bukefalos 28 år!

Vagnhysteri

Sv: Vagnhysteri

Vilken trehjuling provade du då ?

Jag kollade faktiskt med min brorsdotters UJ om den skulle vicka lätt och den var då stadig ..
 
Sv: Vagnhysteri

Det är nästan så att man dras med i omgivningens vagnhysteri...


"VA!!! HAR NI INTE SKAFFAT VAGN ÄN???"


Nej? ska jag dras runt i den eller?


Vi har hela tiden vetat vad vi ville ha på ett ungefär, men inte kunnat specificera det till punkt o pricka.

Nya moderna vagnar är så fula att jag skulle skämmas att gå runt med en sådan..."minirymdfärja!

Det är bara manöverbordet för barnet som fattas.

Av en lycklig händelse hittade vi en annonssida i ett grannland som säljer begagnat, helt underbart!

Fina kvalitetsvagnar för ringa summor, passar ju precis.

Vi var helt inriktade på svart vagn tills vi fick veta att vi ska ha en flicka, då vände det, nej sa jag, jag vill ha en ljus!

Och på dagen så när, så hittade vi en vagn, från 1960, helt välbevarad, ljust senapsgul Brio, med stora fina hjul, utan krimskrams och sååååå fiin!

:bump::love::bump:

Passande eftersom vi ska få en lejonflicka, och sittdelen är röd så den passade också sådär perfekt.


Vad har ni för vagnar?


Är det ok för er med de där moderna 7 tusen kronors platsbitarna eller ni letade också upp en gammal rejäl sak?


Kan knappt bärga mg nu, vill bara hem o se vagnen så ja, kanske lider jag lite av det där också, en släng av vagnhysteri :D





Tänk vad lycklig man kan bli över en vagn
Vi köpte våran vagn efter att sonen var född. Det blev en blå äldre Emmaljunga. Typ 80 talsmodell. Inte en sådan där liten vagn som ungen växer ut då den är 4 månader.
 
Sv: Vagnhysteri

Vi har beställt men inte hämtat ut vår emmaljunga city cross. Smidig vagn och inte så skärskilt spacig tror jag. Lätt att fälla ihop, lite mindre och går att ta sig fram med. vi är nöjda iaf
 
Sv: Vagnhysteri

De är de gamla vagnarna man ska ha. Större och robustare enligt mig.
Vi var jätte nöjd med våran. Dessutom så kunde jag ha båda barnen i den. :o Och sedan bor vi på landet och hade även den i stallet. Då vill man ju inte ha en vagn för 7000kr. Vi hade även min gamla sittvagn i galon. Den var perfekt att ha med i hagarna. Man tog sig fram med dom stora hjulen. Ute kunde den står dugnet runt. I ur och skur.
 
Sv: Vagnhysteri

Vi har en gammal brio. Jag vet inte hur gammal.

Den är blårutig och säkert från 90 talet. Har kollat på lite andra vagnar från Brio från 90 talet och den liknar dem.

Stor och klumpig men med bra fjädring. Kombi.

Håller uppskattningsvis länge till. Dock är den solblekt och har ingen sele, men vi har en avtagbar till den andre vagnen vi har.

Vi har en Teutonia Rocky som är ett par år gammal bara. 2 ggr har den varit på lagning och den tål inte alls mycket. Men, den är lite smidigare och snyggare. Plus att han sitter bättre i den.
Vi hade ju aldrig använt den om inte barnvagnsmekanikern sa att vi kunde efter att han lagat den.

Vi kommer antagligen att använda den gamle mer när han är större.
 
Sv: Vagnhysteri

Jag tycket att dom nya vagnarna var så guppiga. Det räckte ju med att köra på en ministen så fjädrade vagnen i flera minuter. Jag vill ha en stummare fjädring. Det var det på våran gamla.
 
Sv: Vagnhysteri

... och tyngre :)

Eller så är det föräldrarna som blivit klenare ;)




Jag har vart väldigt anti "rymdfärjor" men nu börjar jag mer och mer gilla de vagnarna. Jag skulle aldrig köpa en sån vagn som humlan köpt för jag tycker liggdelen är så himla liten.
T.om. sambon hade hittat en snygg syskonvagn han tyckte vi kunde köpa sen :eek:
 
Sv: Vagnhysteri

Ja jag har definitivt blivit klenare i ryggen och för mig är det viktigt att vagnen är hyffsat lätt och då går alla "rymdfärjor" totalbort.

Humlans vagn faller inte heller mig i smaken alls.
 
Sv: Vagnhysteri

KL


Här är nu vårt fynd!!!

Den inhämtades idag i Danmark och vi är bara såååå glada :bump:


1500 DKR För en kombi!

Liggdelen är lejongul och sittdelen mörkröd :love:


Avis bara att jag inte fick vara med :D


vagn_2570997.jpg



20080518_001__2571043.jpg



Brio från 60 - talet i så gott som nyskick!
 
Sv: Vagnhysteri

Sen beror det nog på vad man har för bil hur högt man måste lyfta. Sen kan man ju facktiskt plocka av sitt/ligg delen och lyfta in den för sig och sen chassit för sig. (Men det har väl inte alla dagens stressade föräldrar tid med)

Jag tycker det är så synd att vagnarna blir så små, jag köpte en Brio Happy och Rasmus är ändå ganska liten för sin ålder och han kan inte längre ligga i mjukliften.
Medans Brion mamma hade när hon fick min lillebror 91 var betydligt mkt större, han låg i vagnen, syrran satt på en sits vid hans fötter och jag på en ståbräda!

Hon klara t.om att köra av bussen själv med vagnen och lillebror i :eek:
 
Sv: Vagnhysteri

För mig har det inte alls med att jag skulle vara stressad utan att spara på min redan dåliga rygg.

Att plocka av liggdelen på vagnen måste jag nog ändå, men fyrhjulingarna är klumpigare även där..
 
Sv: Vagnhysteri

Häftig vagn!! Hade en likadan fast mörkbrun när jag var bebis...:p

När jag väntade mitt första barn köpte vi en begagnad Brio Duo (marinblå) från min mans kusin. det enda negativa med den var att handtaget inte var ställbart i höjdled (jag är 178 och min man 189) och jag fick ont i axlarna av att sträcka mig nedåt när jag gick med vagnen. Köpte då en annan begagnad Brio, en grå/lila med mjuklift och ställbart handtag. Skulle inte vilja ha en sprillans ny vagn, de känns så plastiga tycker jag, plus att jag hellre lägger 500 på en vagn än 5-6000kr...;)
 
Sv: Vagnhysteri

V har en buggaboo! Har allt och är lätt, smidig, lättkörd, liten och tar sig fram precis överallt!
 
Sv: Vagnhysteri

Det är ju så också vad man ska ha den till... Jag skulle inte dra runt en liten trehjuling i skogen, men jag vill heller inte dra en kombi inne på Ica :p När jag hämtat ut paket och inte ska betala något, så kommer jag inte ut ur butiken utan måste köa mig ut och det är såååå irriterande. Hade jag haft en mindre vagn hade jag lätt kommit ut...

Ska jag besöka en affär så är det fyra lyft med vagnen ut och in. Jag blir dessutom alltid grisig på en låret när jag lyfter... Är det två stopp ska vagnen ut och in sex gånger... Jag är som sagt tidigare inte så lång och måste skjuta till med ovansidan av låret för att knyckla in vagnen i bakluckan, det är klart att det har jättestor betydelse för mig, men inte får någon som är längre och/eller starkare :)
 
Sv: Vagnhysteri

Jag håller inte med dig, men det är kanske olika vad man tycker är stadigt.
 
Sv: Vagnhysteri

Många nya vagnar är lättare än de gamla. Vi hade en "citykorg" till vårt chassi när sonen låg. Korgen väger ingenting och chassit är superlätt. Sittdelen är något tyngre, men även jag med min klena rygg kan lyfta den.

Korgen är dessutom stor, sonen låg i den tills han var 6,5 månad utan problem.
 
Sv: Vagnhysteri

Jag hittade en Brio 90-tal för 500 kr på blocket som jag älskar.
Den har stora bra hjul som gör att vi tar oss fram överallt.
Visst, den väger lite mer än de nyare men inget jag bryr mig om.

Även om det är en kombi vagn så har jag tänkt byta ut den mot en ren sulky nu.
 
Sv: Vagnhysteri

Ja det måste vara väldig skillnad på hur man upplever det för jag vickade och puttade på UJ och den stod stadigt.

Alt så har du ruskigt tung fot ;)

Jag är ju ute efter en lätt vagn som är lätt att köra och där kommer inte fyrhjulingarna alls upp i samma lätthet som trehjulingen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp