Vakna i en död värld. (Spinoff på tråden om värnplikt.)

A

avslutat medlemskap

Låt oss leka med tanken att det varit ett oväder i Sverige, strömmen har gått, sjukhusen kör på reservkraft men strömmen kommer inte tillbaka. Mobilmasterna ligger nere och kommunikationerna uteblir. Det visar sig att landet drabbats av cyberkrigföring och attacker mot internetknutpunkter, elförsörjning mm. och fienden har dragit nytta av ovädret och kunnat jobba helt ostört. Kort sagt, landet har stannat så vad gör DU? Har du förråd och utrustning för att klara dig och familjen eller väntar du på "Nån Annan"? Nån Annan lär inte dyka upp för Nån Annan har fått sparken och flytt landet.

Om ni inte redan vet det så blir betonglådorna i städerna väldigt kalla och tråkiga att försöka bo i när inte
vatten, avlopp eller värme fungerar, allt detta kräver el,,,,,,,som ju inte längre finns. På mindre än en vecka kollapsar all typ av infrastruktur.
 
Låt oss leka med tanken att det varit ett oväder i Sverige, strömmen har gått, sjukhusen kör på reservkraft men strömmen kommer inte tillbaka. Mobilmasterna ligger nere och kommunikationerna uteblir. Det visar sig att landet drabbats av cyberkrigföring och attacker mot internetknutpunkter, elförsörjning mm. och fienden har dragit nytta av ovädret och kunnat jobba helt ostört. Kort sagt, landet har stannat så vad gör DU? Har du förråd och utrustning för att klara dig och familjen eller väntar du på "Nån Annan"? Nån Annan lär inte dyka upp för Nån Annan har fått sparken och flytt landet.

Om ni inte redan vet det så blir betonglådorna i städerna väldigt kalla och tråkiga att försöka bo i när inte
vatten, avlopp eller värme fungerar, allt detta kräver el,,,,,,,som ju inte längre finns. På mindre än en vecka kollapsar all typ av infrastruktur.
Försöker ta mig till jobbet för att se vad som händer, kommunen är sambandcentral och har kontakt med alla andra instanser med. Vi har andra kommunikationsvägar än telefon och internet. Småland är hyggligt bra rustat efter gudrun, då just el och tele slogs ut.
 
Den här sortens frågställning dyker alltid upp minst en gång om året, som vanligt så känner jag mig ganska trygg i att jag och min familj skulle klara oss ganska bra, vi skulle möjligtvis flytta upp till svägerskans hus eftersom de har bättre matlagningsmöjligheter via vedspis än vad vi har och flera kakelugnar som gör att det är lättare att hålla värmen. Matmässigt så klarar vi oss relativt länge på det vi har i skafferi och jordkällare, möjlighet och kunskap till jakt gör att protein inte kommer att saknas. Runt omkring finns det gårdar med mjölkdjur, grisar, får och höns.
Ingen av oss har några avgörande arbeten i samhället utan vi skulle nog hålla oss hemikring helt enkelt.
 
Vi skulle nog klara oss förhållandevis bra, åtminstone några veckor.
Vi har egen brunn och annars nära till dammar där vi kan hämta vatten.
Hus med kakelugnar så vi kan elda det varmt, ett gäng hektar med skog att såga ned för att få mera ved om det skulle ta slut i förråden.
Frysar fulla med viltkött som vi skulle kunna röka/torka/salta, annars möjligheter att fylla på tack vare egen jaktmark och 4 jägare i familjen.
Dieseldrivet elverk (+ dieseltank på gården) för att hålla igång frys/kyl mm under åtminstone ett par veckor.
 
Försöker ta mig till jobbet för att se vad som händer, kommunen är sambandcentral och har kontakt med alla andra instanser med. Vi har andra kommunikationsvägar än telefon och internet. Småland är hyggligt bra rustat efter gudrun, då just el och tele slogs ut.
Jag förstår att ni har andra kommunikationsvägar (Rakel) men dom kommer tyvärr att vara borträknade eftersom basstationerna slocknar när reservkraften till dom tagit slut. Det enda som kommer att fungera över tid är allt av typen jaktradio som kan laddas med solceller, bränslet till reservkraften lär vara svårt att få tag på då mackarnas pumpar idag inte går att handveva som dom gamla sortens kulissräkneverk där räkneverket egentligen var en pump och dom fanns det handvev till i skåpet. Apropå bränsle förresten, det enda som finns upplagrat är det som finns i mackarnas tankar och är direkt oåtkomligt samt den lilla del som raffinaderierna har så gemene man kommer att stå där med tom tank.
 
Den här sortens frågställning dyker alltid upp minst en gång om året,
Ja, och det behöver påminnas om att vi sitter i en trygghetsbubbla. Kan jag väcka några så är jag ganska nöjd och ju fler som ser om sitt eget hus i "fredstid", desto mjukare blir landningen när det väl blir skarpt läge.

Jag är inte heller orolig, jag har förnödenheter för minst ett år, drivmedel för det som behövs minst lika länge, obegränsat med vatten mitt under kåken (bor ovanpå en jättelik vattenreservoar 6 meter under fötterna) och kan i värsta fall bygga både ångmaskin och gengasaggregat. Mark att odla upp, vedeldning och kokspis i köket är ju ett måste på landet eller? Ev. reservdelar till grannar och vänner tillverkas här i egen verkstad så jag är väldigt självgående utan dom vanliga kanalerna. Det blir nog lätt så när pengarna inte räcker, då får man lösa det på annat sätt, och sen när man får det bättre ställt så är "risken" att man fortsätter i samma spår. :angel:
 
Vi bor på landet med cykelavstånd till potatislager, flera bondgårdar etc. Det svåraste blir vatten till djuren men de finns brunn hos grannen med handpump och här tar inte vattnet slut, det trycks upp av skogen. Men källan vi har på tomten nyttjas med el så den blir ju svårare men vill minnas att den är ganska ytlig (såpass att man kan hinka vatten efter att ha tagit bort stenarna som ligger över locket) längst bort i hagen och således bör fungera ganska länge även i vinter.

Det största bekymret i dagsläget är väl att jag är på smällen och ev inte kan föda vaginalt pga fysiskt hinder i förlossningskanalen.

Det kan bli typ dåligt.

Men det är nästan ett halvår kvar och vid det laget kan man hoppas att en basic variant av samhället har kommit igång.
 
Relevant diskussionsfråga. :up:
Det mest skrämmande är att det är oerhört enkelt och billigt att sätta landet ur spel på det sättet.

Mina egna grundläggande behov kan jag tillgodose för ungefär en månad. Jag installerade nyligen en luft/vatten värmepump men har behållit vedpannan driftklar just för sådana extraordinära behov. Ett par kubik torr ved finns i källaren. Vatten har jag i egen brunn med enfas pump, funkar att driva med elverket. Några fyllda fotogenlampor finns alltid redo i städskrubben, tillsammans med tändare.
Sker händelsen på vintern flyttar jag frysen till kallgaraget, sker det på sommaren kör jag elverket då och då för att hålla frysen kall samtidigt som jag laddar batterier. Batterierna - ett tiotal halvstora blyackar - använder jag för att driva små laster som radio, småbatteriladdare och cirkulationspump, via en liten 12V->230V inverter. Har en liten smidig träbox som rymmer invertern och en ack.
Sannolikt skulle jag dela ut några av mina små PMR-komradios till de närmaste grannarna, det är värdefullt. Hästen behöver bara grovfoder och vatten, de bitarna löser stallägaren utan större problem även på vintern.
Beroende på hur apokalyptiskt läget är skulle jag överväga att skaffa och bära vapen för personskydd, med tanke främst på plundring och stöld.

Det jag ser som största problemet är tillgången till drivmedel i form av bensin och diesel, det räcker med några timmars elavbrott för att det skall börja ställa till det i samhället. Mackarna kommer inte att ha fungerande betalsystem, och har i många fall ändå inte reservkraft till själva pumparna. Både bensin och diesel lämpar sig rejält dåligt för långtidslagring hemmavid pga lagringsegenskaperna. Själv har jag ett par dunkar alkylatbensin hemma, perfekt att köra elverket på och den har oerhört mycket bättre lagringsegenskaper än vanlig handelsbensin. Har alltid alkylatbensin i elverk av den anledningen, har startat på första draget med bensin som legat 8(!) år i tanken.
Jag bor en bra bit från jobbet, och det är där jag gör störst nytta i ett allvarligt krisläge. Jag skulle iofs kunna stanna på jobbet, men det medför problem med tillsyn av huset. Tyvärr har jag påtagligt ont om konserver och torrmat, det borde jag nog åtgärda.
 
Jag vandrar så jag har har prylar så jag håller mig varm till minus 15-20 grader. Vatttenreningstabletter för någon månad. Gas för 10 dagar eller så. Vad det gäller mat så lär det bli tråkigt och eländigt men vi överlever nog ett par veckor på alla äckliga gryner och sånt som blivit kvar i skafferiet om vi ransonera hårt.
 
Jag förstår att ni har andra kommunikationsvägar (Rakel) men dom kommer tyvärr att vara borträknade eftersom basstationerna slocknar när reservkraften till dom tagit slut. Det enda som kommer att fungera över tid är allt av typen jaktradio som kan laddas med solceller, bränslet till reservkraften lär vara svårt att få tag på då mackarnas pumpar idag inte går att handveva som dom gamla sortens kulissräkneverk där räkneverket egentligen var en pump och dom fanns det handvev till i skåpet. Apropå bränsle förresten, det enda som finns upplagrat är det som finns i mackarnas tankar och är direkt oåtkomligt samt den lilla del som raffinaderierna har så gemene man kommer att stå där med tom tank.
Det intressanta är ju inte att hålla sig vid liv utan att på något sätt få kontakt med sina nära och kära.
 
Tyvärr har jag påtagligt ont om konserver och torrmat, det borde jag nog åtgärda.
Just det där är en ganska viktig sak, är man hungrig så fattar man inga kloka beslut utan kan göra bort sig rejält.
Vanlig handelsbensin tappar bara lite i oktantalet men det bryr sig inte elverken om då dom flesta är av typen "bonn-Honda" dvs. Briggs&Stratton eller kinamaskiner som var glappa redan när dom byggdes och går att köra på penseltvätt. :p
Dieselns fiende är beväxtning men Biltema har medel mot det som ska vara i båttankar, dieseln idag händer det inte mycket med över tid och kan direkt ersätta fotogen i lampor och förgasningskök, dagens citydiesel är som gårdagens fotogen. (Testat av försvarets hemliga forskningsanstalt (Mig) ) :D
 
Med mat, vatten och värme hade det löst sig i alla fall några veckor utan större bekymmer. Sen hade det krävt större arbetsinsatser.

Problemet hade varit mina mediciner och eventuell läkarvård om det dragit ut mer än i två månader.
 
Låt oss leka med tanken att det varit ett oväder i Sverige, strömmen har gått, sjukhusen kör på reservkraft men strömmen kommer inte tillbaka. Mobilmasterna ligger nere och kommunikationerna uteblir. Det visar sig att landet drabbats av cyberkrigföring och attacker mot internetknutpunkter, elförsörjning mm. och fienden har dragit nytta av ovädret och kunnat jobba helt ostört. Kort sagt, landet har stannat så vad gör DU? Har du förråd och utrustning för att klara dig och familjen eller väntar du på "Nån Annan"? Nån Annan lär inte dyka upp för Nån Annan har fått sparken och flytt landet.

Om ni inte redan vet det så blir betonglådorna i städerna väldigt kalla och tråkiga att försöka bo i när inte
vatten, avlopp eller värme fungerar, allt detta kräver el,,,,,,,som ju inte längre finns. På mindre än en vecka kollapsar all typ av infrastruktur.
Nej jag klarar mig inte. Jag dör.
 
Vi skulle klara oss bra kort sagt. Jag skulle behöva åka till mitt jobb för att se vad jag kan hjälpa till med där och det är väl inte säkert att jag skulle kunna åka hem direkt om det sket sig på riktigt. Samtidigt kanske jag skulle göra större nytta genom att stanna i grannskapet, blir kanske en svår avvägning.

Just nu går inte tongångarna så att jag känner mig jätteorolig för krig imorgon, men skulle det börja skramla mer skulle jag vilja bunkra mer mat hemma. De livsmedel jag främst tänker rikta in mig på i det läget är ris, ett näringstätt livsmedel som är billigt, hållbart och inte tar så stor lagringsplats. Jag skulle kunna få in 100 kg under sängen.
 
Lite intressant att så många verkar ta för givet att folk verkligen kommer att respektera t.ex. äganderätt vid ett samhällssönderfall. Att det typ går att stanna hemma och odla sin mark - man räknar inte med gäng som kommer cyklande och äter upp ens kossor och hundar.

Jag tror att i det scenario som beskrivs behövs både resurser (utrustning, mark...stora mängder ammunition), kunskap (nr 1) och vassa tänder.
 
Jag skulle inte klara mig en minut hemma, hos mamma som bor på landet går det bättre men vatten skulle bli ett bekymmer. Egen brunn i all ära men hur fan får man upp vattnet utan pump? :angel:

Mat kontra värme beror ju på väderlek - är det kallt så man fryser så håller sig maten längre men då måste man ju elda. Är det varmt så man inte fryser så dör ju färsk/fryst mat omgående.
 
Lite intressant att så många verkar ta för givet att folk verkligen kommer att respektera t.ex. äganderätt vid ett samhällssönderfall. Att det typ går att stanna hemma och odla sin mark - man räknar inte med gäng som kommer cyklande och äter upp ens kossor och hundar.

Jag tror att i det scenario som beskrivs behövs både resurser (utrustning, mark...stora mängder ammunition), kunskap (nr 1) och vassa tänder.

Fast jag tror att många som bor på landet/i glesbygd har ett bra kontaktnät i sina grannar. Åtminstone om jag ser till de i min direkta närhet med egna gårdar med mycket mark. När stormar slagit till har alla hjälpts åt med allt från elförsörjning till röjning av träd, att lyckas skjutsa barnen till skolan, hämta vatten m.m.

Allting handlar ju om anpassning och grannsamverkan/samarbete känns som en solklar nödvändighet för att kunna bruka jord, vakta djur, laga mat, hämta vatten osv. Det är ju inget nytt system direkt. Självklart att en krissituation kan skapa anarki och panik men jag tror att landsbygden på många håll är starkt sammanflätad redan och har ett försprång i just detta, det sitter i märgen.
 
Nej, jag skulle vara rätt körd, inte gjord för att leva på det sättet. Fördelen är väl att mina föräldrar bor utomlands, så jag skulle fokusera på att hitta ett sätt att ta mig härifrån. :angel:
 
Låt oss leka med tanken att det varit ett oväder i Sverige, strömmen har gått, sjukhusen kör på reservkraft men strömmen kommer inte tillbaka. Mobilmasterna ligger nere och kommunikationerna uteblir. Det visar sig att landet drabbats av cyberkrigföring och attacker mot internetknutpunkter, elförsörjning mm. och fienden har dragit nytta av ovädret och kunnat jobba helt ostört. Kort sagt, landet har stannat så vad gör DU? Har du förråd och utrustning för att klara dig och familjen eller väntar du på "Nån Annan"? Nån Annan lär inte dyka upp för Nån Annan har fått sparken och flytt landet.

Om ni inte redan vet det så blir betonglådorna i städerna väldigt kalla och tråkiga att försöka bo i när inte
vatten, avlopp eller värme fungerar, allt detta kräver el,,,,,,,som ju inte längre finns. På mindre än en vecka kollapsar all typ av infrastruktur.

Inga problem!
Vi bor en bit utanför stan, har det mesta vi behöver hemma och har förråd och utrustning för att klara oss ganska länge. Jag lever med en prepper. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp