Vakna i en död värld. (Spinoff på tråden om värnplikt.)

Tror vi skulle klara oss ett tag. Bor i jordbruksbygd, eget vatten, har en hel del konserver hemma, en fantastisk jordkällare och så vidare. Mannen, förutsatt att han är hemma vid den perioden, är också otroligt händig på det mesta när det kommer till överlevnad. Han har ju bott i krig innan så viss erfarenhet har han ju... Så några veckor, absolut, sedan skulle det nog bli jobbigt. Om inte annat för att man är van vid viss levnadsstandard.
 
Vanlig handelsbensin tappar bara lite i oktantalet men det bryr sig inte elverken om då dom flesta är av typen "bonn-Honda" dvs. Briggs&Stratton eller kinamaskiner som var glappa redan när dom byggdes och går att köra på penseltvätt. :p
Nja säger jag, i vetskap om hur svårstartad exempelvis en osofistikerad men fräsch 80-tals motorcykelmotor kan vara med två år gammal bensin i förgasarna. ;) Det är rejält stor skillnad i lagringsegenskaper med alkylatbensin, även om gammal handelsbensin funkar till nöds så vill jag gärna ha lättstartade motorer i ett krisläge.
Dieselns fiende är beväxtning men Biltema har medel mot det som ska vara i båttankar, dieseln idag händer det inte mycket med över tid
Fast diesel i båttankar långtidslagras ju inte, den omsätts ju jämförelsevis frekvent... Samma sak med en farmartank på en gård med hyfsad verksamhet. Reservkraften till den påtagligt samhällsviktiga verksamhet jag jobbar i, har bränsle i dagtankar för en begränsad tid och avtal om omedelbar påfyllning av stor mängd vid behov - just med tanke på mikroorganismerna. Bränslet cirkuleras förstås också kontinuerligt i dagtankarna. Men den där antiväxtprodukten kanske kan vara nåt att prova ändå, i ett fat eller så.
 
Lite intressant att så många verkar ta för givet att folk verkligen kommer att respektera t.ex. äganderätt vid ett samhällssönderfall. Att det typ går att stanna hemma och odla sin mark - man räknar inte med gäng som kommer cyklande och äter upp ens kossor och hundar.

Jag tror att i det scenario som beskrivs behövs både resurser (utrustning, mark...stora mängder ammunition), kunskap (nr 1) och vassa tänder.
Lite som @Septicemia skriver så är grannsamverkan redan idag stark på landsbygden, idag kommer det folk som inte respekterar äganderätten i bil, kommer de på cykel så tar de sig fram lite långsammare. ;)
 
Kan hända att jag funderat en del på detta.
Jag och ungdomarna på jobbet kan sitta timmar och lägga upp planer, i deras ingår armerad buss och en jäkla massa vapen o vatten från Netto. Dom visste inte vad ett gengasaggregat är!!
Vår familj är friska och behöver ingen medicin dagligdags så det är ju bra.

Min fundering är hur många som skulle leva efter första året, och vilka hot kommer man att behöva ta ställning till.
Och;
Det dagliga födointaget vs vad man gör av med i arbete.
Att inte springa runt som en galning och jaga djurprotein när man kan odla och få ett bättre plus/minus resultat borde väl vara smart.

Men mina tankar går såhär;
Förberedelse för ovan nämnda situation;
Inser att jag borde leta reda på ett tändstål så jag vet vart det är, tändstickor tar slut fort. Bunkra lite t-röd för de dagar man absolut inte vill laga mat över öppen eld. Ha hemma luftgevärskulor för småfåglar o dylikt ätbart.
Första veckorna blir mest happy camper då vi har gott om resurser.

När det hänt;
Åka till jobbet och plocka på mig de torrvaror och fryst mat som finns där.

Första året;
Efter bränsle är slut; Hjälpa grannbonnen att mjölka och övrig skötsel, korna måste ju vallas och vaktas ut till grovfodret efter ett tag. Win-win. Först får vi mjölk, sen kött eftersom att slakta en ko räcker till många och man behöver hjälpas åt. Vi har ägg o honung att dela med oss av och häst till vallning och transporter. Vakthund av det skarpare slaget. Spannmål till hönorna blir det över hos bonden då mjölkkorna måste sinas för att arbetet på sikt ska vara hanterbart.
Odla rotfrukter. Skaffa kaniner.

Inför att leva under hot - inifrån o utifrån under längre tid;
Minimera och rationalisera vad man använder - föda, textil, ammo.
Hitta sin nisch för byteshandel. Medicinalväxter? Frö? Skinn? Honung?
Fördela resurser på flera "gömmen". Höns, bi, kaniner, odlingar, bytesvaror måste skyddas från rov. Grannsamverkan måste fungera men kommer inte att gå att lita hundra procent på.
 
Lite som @Septicemia skriver så är grannsamverkan redan idag stark på landsbygden, idag kommer det folk som inte respekterar äganderätten i bil, kommer de på cykel så tar de sig fram lite långsammare. ;)
Fast om det är riktigt illa är det antagligen inte bara folk från närområdet som är där. Jag håller med @BornAgain om att blir det riktigt illa gäller det att ha vapen etc för att skydda sin egendom. Jag tror inte alls att det efter en tid kommer att respekteras vem som äger djuret eller marken. Det kommer nog gå värre till än så. Så jag tror inte man är skyddad för man äger mark eller djur.
 
Om man drar det ytterligare ett steg längre, till en helt apokalytisk Mad Max-tillvaro, ska man kanske inte sikta på att klara sig själv - utan slå sig ihop med någon eller några grannar/vänner för att effektivare kunna odla, värma hus, underhålla hus och maskiner/redskap, skydda sig/varandra etc.
Men det är ju ett par snäpp längre bort än det scenario @MacGyver beskriver. Hans upplägg skulle strängt taget kunna ligga hyfsat nära, eftersom det är så enkelt att iscensätta.
 
Att inte springa runt som en galning och jaga djurprotein när man kan odla och få ett bättre plus/minus resultat borde väl vara smart.
Jag vet inte hur du tror att jakt går till? :confused: Jag kan lova att det inte ingår något "springa runt som en galning", då skulle man inte få skjuta några djur alls.
Självklart måste man odla kombinerat med jakt, det tog jag som självklart, jakt ger enbart protein och fett, man behöver även kolhydrater och vitaminer.
 
Jag har varit med i civilförsvaret en gång i tiden så jag vet att jag är "rökt" på en vecka ungefär. Där fick man lära sig väldigt mycket nyttigt.
 
Låt oss leka med tanken att det varit ett oväder i Sverige, strömmen har gått, sjukhusen kör på reservkraft men strömmen kommer inte tillbaka. Mobilmasterna ligger nere och kommunikationerna uteblir. Det visar sig att landet drabbats av cyberkrigföring och attacker mot internetknutpunkter, elförsörjning mm. och fienden har dragit nytta av ovädret och kunnat jobba helt ostört. Kort sagt, landet har stannat så vad gör DU? Har du förråd och utrustning för att klara dig och familjen eller väntar du på "Nån Annan"? Nån Annan lär inte dyka upp för Nån Annan har fått sparken och flytt landet.

Om ni inte redan vet det så blir betonglådorna i städerna väldigt kalla och tråkiga att försöka bo i när inte
vatten, avlopp eller värme fungerar, allt detta kräver el,,,,,,,som ju inte längre finns. På mindre än en vecka kollapsar all typ av infrastruktur.
Läst Lars Wilderäng? ;) Min tidigare strategi var att sticka till sommarstället som har vedspis, men det är lite långt och en favoriserad punkt för fi har jag insett så det måste gå bort.

Nu bor vi ganska välisolerat men är nästan helt oförberedda utom gott om batterier och försök att alltid ligga i överkant på torrvaror istället för underkant (om vårt förråd bara vore frostskyddat för matförvaring och om bara vi hade haft kakelugn eller dyl så hade jag känt mig ganska glad.) Det finns en näraliggande å och vi har ett litet Triangia. Kort sagt jag har reflekterat över det och haft lite ont i magen, för våra problem, värme matlagning, vatten är svåra att åtgärda. Inget badkar för vatten.
 
Senast ändrad:
Vi skulle nog kunna hålla värmen i ett rum i alla fall. Det är en gjutjärnskamin så det skulle nog gå att laga mat på den.
Däremot har vi kommunalt vatten och jag har en sjukdom som nog skulle få fart om jag inte får medicin. Skulle jag få ett rejält skov då finns det nog risk för att jag skulle bli undernärd och till sist avlida.
Så vi skulle nog inte klara oss så bra.
 
Hemma i lägenheten hade jag inte överlevt många dagar men hade isåfall emigrerat till vinterbonade landstället med egen brunn, öppen spis och cykelavstånd till bondgårdar.
 
Tror inte ensam är stark i det läget.

Jag skulle satsa på att få ihop jaktlaget för att samarbeta då ingen har tummen mitt i handen och många har djur som får, getter, höns, ankor, kaniner och hästar.

I mat väg skulle det bli mycket rökt och torkatkött med rotfrukter under framförallt vintern.

Värmen är inga problem då vi har eldat med ved i öppen spis som ända värme i över 20 år (slutade för 3 år sedan).

Vapen och ammunition skulle vi nog spara så länge som möjligt på för att ha möjligt att försvara oss själva och mat.

Så största problemet blir ju när någon blir skadad eller sjuk för där blir det värre med både kunskap och medicin.

Sätt till både djurantalet och mängden rotfrukter finns det även plats till närmaste släkten för alla i laget oxå.

Vatten inga problem vet 3 källor i närheten med vatten.
 
Har ca 3000 liter i tank. En gammal bil och en gammal traktor utan elektronik som därför skulle gå att göra.
Jordkällaren full med potäter
3 ton lagringstorrt vete
Frysarna fulla med kött men det skulle gå rätt snabbt att röka dessa bitar eftersom jaktlagets stora rök står hemma hos mig.
Hyfsade förråd av torrvaror o konserver.
Nyligen fyllt på med ammunition till jaktvapnen
Så om rån uteblir så klarar vi oss hyfsat
Hundarna varskor om objudna kommer, så är de inte för många så kan vi hålla dem stången....
 
Har också läst Lars Wilderäng och det finns en serie på netflix med exakt samma tanke. Det största problemet för mig och min sambo plus barn är att vi i sthlm. Våra resurser i form av boende lantligt ligger på andra sidan sthlm. Om kris bryter ut kommer Essingeleden kajka direkt och då får vi troligen cykelvägen försöka ta oss söder ut. Men sthlms öar ställer till det.

Kommer vi dit finns det god grannsämja med bra möjligheter. Bäst kanske på sommarstället på Muskö där gamla militärbasen finns.

jag skulle absolut kunna bli en liten prepper om jag bodde bättre till ;)
 
Jag vet inte hur du tror att jakt går till? :confused: Jag kan lova att det inte ingår något "springa runt som en galning", då skulle man inte få skjuta några djur alls.
Självklart måste man odla kombinerat med jakt, det tog jag som självklart, jakt ger enbart protein och fett, man behöver även kolhydrater och vitaminer.
Jag har mycket god kunskap om jakt - och slakt, tillredning och förvaring. Jag räknar med att småviltet går åt fort.
Och de stora är svårt att ta vara på om man samtidigt ska hålla undan för tjuvar. Våra skogar är inte så oändligt stora så rökning kan ske i större skala utan att det märks. Salt lär också bli bristvara.
Dagarna kommer inte att räcka till - i vårt klimat - att slösa på att sitta och smyga på en älg som sedan tar dagar i anspråk att använda allt på. Fåglar o annat kan skjutas med luftgevär. Tillagas snabbt och ätas utan kraftansträngning. Att garva ett skinn är fysiskt rejält jobbigt och om man skjuter stort så måste det tas till vara på.
Glöm dagens glada älgjakt med fyrhjulingar, frysrum och oändligt med ammunition och tid.
Hagelbössans ammunition bör nog sparas till försvar och de gånger ett rådjur siktas.
Fångstgropar o snarning är det man nog får använda. Båge har jag en gång i tiden varit bra på. Dock aldrig på rörligt mål....
 
Här skulle det också vara "lugnt" ;) vatten, tak, värme o mat funkar som idag. Ett tag iallafall, det är väl när ammon tar slut eller ljusen och fotogenet tar slut som det krävs åtgärder. Dit är det några år :angel:
Det livsuppehållande är alltså nemas problemas. Hästarna får agera mer traktor än vad dom gör nu t.ex, nu harvar dom bara ridbanan :p Bil kan dom också vara - tur man har både släde och 4-hjulsvagn kvar...
Men de flesta som är på detta forum skulle nog klara sig bättre än de som inte är hästfolk i grunden ;) hästfolk kan liksom ta hand om saker vid behov :devil:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp