Vakna i en död värld. (Spinoff på tråden om värnplikt.)

Ni kommer att stöta på mina ungdomar. Ungdomar som tänker survival of the fittest och är vana vid att röra sig i det svenska landskapet - jägare och scouter. Dom kommer att klara sig bra genom plundring den första tiden - speciellt nu när jag förklarat principen med gengas för dom och fördelen med att ha kaniner - i bur på busstaket. Deras armerade buss - som dom har kunskap att bygga kommer att fyllas med vapen o annat farligt. Sen när det inte går, när gruppen rasat kommer dom vara desperata och långt hemifrån.
Sa jag att vi pratar en del om det på jobbet. ;-)
 
Intressant tråd :up: men ger mig lite dåligt samvete över min usla nivå på krisberedskap:o.

Hemma i min lägenhet så skulle det nog fort gå utför, men hemma hos mina föräldrar eller hos pojkvännens skulle det vara lite bättre ställt i alla fall.
En av orosmomenten för egen del är faktiskt kunskap, eller snarare bristen på den. Jag vill ju inte påstå att jag är helt bakom flötet i en fungerande vardag, men tyvärr har jag märkt att jag ibland förlitar mig lite för mycket på att information för vad jag kan behöva veta för en specifik situation går att hitta på nätet, och det skulle det ju vara sämre ställt med i såna fall. Jag har t.ex. ingen aning om hur man saltar/torkar kött och fisk :o
 
Ni kommer att stöta på mina ungdomar. Ungdomar som tänker survival of the fittest och är vana vid att röra sig i det svenska landskapet - jägare och scouter. Dom kommer att klara sig bra genom plundring den första tiden - speciellt nu när jag förklarat principen med gengas för dom och fördelen med att ha kaniner - i bur på busstaket. Deras armerade buss - som dom har kunskap att bygga kommer att fyllas med vapen o annat farligt. Sen när det inte går, när gruppen rasat kommer dom vara desperata och långt hemifrån.
Sa jag att vi pratar en del om det på jobbet. ;-)
Ja jag skojade med en äldre missbrukare jag träffar i jobbet. Han skulle klara sig väldigt mycket bättre än jag om det går åt helvete. Han är redan van vid att skrapa sig fram och klara sig under miserabla förhållanden. Det är en slags yrkesskicklighet det med.
 
Är det bara sverige som är drabbat så får jag se om jag kan ta mig på en fiskebåt till England, jag har dubbelt medborgarskap.
 
Jag har mycket god kunskap om jakt - och slakt, tillredning och förvaring. Jag räknar med att småviltet går åt fort.
Och de stora är svårt att ta vara på om man samtidigt ska hålla undan för tjuvar. Våra skogar är inte så oändligt stora så rökning kan ske i större skala utan att det märks. Salt lär också bli bristvara.
Dagarna kommer inte att räcka till - i vårt klimat - att slösa på att sitta och smyga på en älg som sedan tar dagar i anspråk att använda allt på. Fåglar o annat kan skjutas med luftgevär. Tillagas snabbt och ätas utan kraftansträngning. Att garva ett skinn är fysiskt rejält jobbigt och om man skjuter stort så måste det tas till vara på.
Glöm dagens glada älgjakt med fyrhjulingar, frysrum och oändligt med ammunition och tid.
Hagelbössans ammunition bör nog sparas till försvar och de gånger ett rådjur siktas.
Fångstgropar o snarning är det man nog får använda. Båge har jag en gång i tiden varit bra på. Dock aldrig på rörligt mål....
Har provat på att jaga med båge. Ställer betydligt högre krav på förmågan att pürscha sig på djur.Men man kan ju sitta i bakhåll vid ngn viltstig...

Får flytta från stora kåken till torpet. Betydligt lättare att hålla värmen där.
Rent praktiskt skulle man nog klara sig rätt länge. Men sedan är ju frågan vad som händer när samhället kollapsar.
 
Nja säger jag, i vetskap om hur svårstartad exempelvis en osofistikerad men fräsch 80-tals motorcykelmotor kan vara med två år gammal bensin i förgasarna. ;) Det är rejält stor skillnad i lagringsegenskaper med alkylatbensin, även om gammal handelsbensin funkar till nöds så vill jag gärna ha lättstartade motorer i ett krisläge.

Fast diesel i båttankar långtidslagras ju inte, den omsätts ju jämförelsevis frekvent... Samma sak med en farmartank på en gård med hyfsad verksamhet. Reservkraften till den påtagligt samhällsviktiga verksamhet jag jobbar i, har bränsle i dagtankar för en begränsad tid och avtal om omedelbar påfyllning av stor mängd vid behov - just med tanke på mikroorganismerna. Bränslet cirkuleras förstås också kontinuerligt i dagtankarna. Men den där antiväxtprodukten kanske kan vara nåt att prova ändå, i ett fat eller så.
Jag lagrar i fat och har dieselbil så äldsta fatet går som dagtank och på det sättet omsätts dieseln frekvent. Bensin lagras och hanteras likadant fast i mindre volym.
 
Läst Lars Wilderäng? ;) Min tidigare strategi var att sticka till sommarstället som har vedspis, men det är lite långt och en favoriserad punkt för fi har jag insett så det måste gå bort.

Nu bor vi ganska välisolerat men är nästan helt oförberedda utom gott om batterier och försök att alltid ligga i överkant på torrvaror istället för underkant (om vårt förråd bara vore frostskyddat för matförvaring och om bara vi hade haft kakelugn eller dyl så hade jag känt mig ganska glad.) Det finns en näraliggande å och vi har ett litet Triangia. Kort sagt jag har reflekterat över det och haft lite ont i magen, för våra problem, värme matlagning, vatten är svåra att åtgärda. Inget badkar för vatten.
Vem är Lars Wilderäng? Skriver han om självförsvar och att klara av dylikt som jag har radat upp?
 
Rent praktiskt skulle man nog klara sig rätt länge. Men sedan är ju frågan vad som händer när samhället kollapsar.
Människans största tillgång genom historien har nog varit förmågan att anpassa sig. Så jag tror man överlever ett tag.
Problemet är väl just det om samhället kollapsat dvs om det är riktigt illa så tror jag fysiskt starkast vinner. Och i det samhället så skulle jag inte vilja leva.
 
Jag har mycket god kunskap om jakt - och slakt, tillredning och förvaring. Jag räknar med att småviltet går åt fort.
Och de stora är svårt att ta vara på om man samtidigt ska hålla undan för tjuvar. Våra skogar är inte så oändligt stora så rökning kan ske i större skala utan att det märks. Salt lär också bli bristvara.
Dagarna kommer inte att räcka till - i vårt klimat - att slösa på att sitta och smyga på en älg som sedan tar dagar i anspråk att använda allt på. Fåglar o annat kan skjutas med luftgevär. Tillagas snabbt och ätas utan kraftansträngning. Att garva ett skinn är fysiskt rejält jobbigt och om man skjuter stort så måste det tas till vara på.
Glöm dagens glada älgjakt med fyrhjulingar, frysrum och oändligt med ammunition och tid.
Hagelbössans ammunition bör nog sparas till försvar och de gånger ett rådjur siktas.
Fångstgropar o snarning är det man nog får använda. Båge har jag en gång i tiden varit bra på. Dock aldrig på rörligt mål....
Ja pratar vi om en tio års period utan möjlighet med kontakt med omvärlden så kan nog ditt scenario stämma, men jag har svårt att tro att det ska kunna bli så avstängt. Om man tittar på omvärlden som är i krig så finns det fortfarande rätt stora möjligheter för handel osv även det kräver större arbete.
 
Hade jag varit själv hade jag klarat mig ganska länge om jag höll mig undan. Utan skador då förståss. Här skulle faktiskt mina fettdepåer hålla mig vid liv några månader om jag bara äter lite kolhydrater och något som mättar hjälpligt. Men där har jag kunskap så det skulle fungera och är trots övervikten vid "hyfsad ork".
 
Om ni inte redan vet det så blir betonglådorna i städerna väldigt kalla och tråkiga att försöka bo i när inte
vatten, avlopp eller värme fungerar, allt detta kräver el,,,,,,,som ju inte längre finns. På mindre än en vecka kollapsar all typ av infrastruktur.

Nä, alla har nog missat det.
 
Var utan värme och vatten nästan en vecka mitt i vintern. Särskilt kul var det inte men det funkade. Skulle väl klara mig 3 veckor kanske, sen skulle det bli ont om mat. Kylan oroar mig inte, i lägenheten har man ju skydd mot vind och regn.
 
Vi skulle klara oss bra ett tag. Men ju längre tiden går ju mer skulle det bli som gamla fattigsverige på vår gård iaf. Försvara oss kan vi nog, hjälpligt iaf. Däremot är jag jättenervös för att klara foder över vintrarna.
 
Människans största tillgång genom historien har nog varit förmågan att anpassa sig. Så jag tror man överlever ett tag.
Problemet är väl just det om samhället kollapsat dvs om det är riktigt illa så tror jag fysiskt starkast vinner. Och i det samhället så skulle jag inte vilja leva.
Så har det väl varit ända fram till mitten på nittonhundratalet. Idag är det väl den som bäst kan anpassa sig som vinner och har flest poäng när leken är slut...
 
Skulle dra till släktgården tillsammans med resten av gubbens släkt. Där finns torrvaror och konserver plus fiskevatten, jordbruksmark (begränsat med odling nu bara) och jaktmark.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp