Bukefalos 28 år!

Vaktel hjälp!!!

Busen

Trådstartare
Någon här som är haj på det här med vaktlar??

Min kära syster var på "hönsbytar dag" i går och kom hem med en hel hög med Vaktlar. (inpuls köp) :eek:

Det mesta man vill veta kan man ju hitta på nätet nu för tiden, men grund problemet är att hon vet ju inte ens VAD det är för vaktlar hon fått med sig hem!!!

Har sökt efter lite bilder på nätet, men hittar inget liknade de vi har.

De är inte särskillt stora, "tanten" hon köpte dem av kallade dem "vanliga vaktlar" och enligt henne skulle de vara färdiga att börja värpa om 2 veckor ungefär. Men lite svårt när vi inte ens vet hur man ser kön på krakarna...

Endel av dem är bruna med mörkare brun/svarta tecken lite randiga & prickiga.
De andra är ljusare mer beiga med ljusbruna tecken de är även lite gula runt ögonen.

Någon som är duktig på det här med Vaktlar som kan "gissa" vad de kan vara för små rackare vi har fått tag på?!
 
Sv: Vaktel hjälp!!!

Hej! Det är förmodligen japanskavaktlar din syster har köpt. Det finns spec. foder att handla hoss lanthandlen för dem, det heter något på allfoder. De älskar att få äta lite gräss och det ger dem sysselsättning med. Självklart behöver de få i sig kalk från snäckskal el.dyl. Badar gör de i fågelsand, de blir som tokiga. Det är inte säkert att de börjar att värpa ägg i år som det börjar att bli kallare, om de skall värpa på vintern måste man se till att de har en värmelampa eller dyligt. Fåglarna kan om jag har förstått det rätt bli stressade av detta om man vill att de ska värpa mer och då leva ett kortare liv. För att se könet vänd vaktlen upp o ner o kläm försiktigt på rumpan vid analöppningen. Kommer det ut skum är det en liten tupp. Tror att det är först vid 9 veckors ålder man kan se detta.
Mvh cicci
 
Sv: Vaktel hjälp!!!

Haha, låter som något jag själv skulle kunna gjort! Impulsköp av söta fåglar :)

Tycker som ovanstående, att det låter som japanska vaktlar. Jag har haft ett gäng sådana. De är söta och låter väldigt lustigt, de "tutar" på något konstigt sätt. Men personligen var det inget för mig, jag tyckte de var för oroliga och känsliga och dessutom kunde de inte vara lösa (kattrisk). Jag märkte att jag är mer hönsmänniska :D.

Men de lägger ju väldigt fina små ägg!
 
Sv: Vaktel hjälp!!!

Och äggen är goda :d ska inte koka mer än ca 1 minut :D
 
Sv: Vaktel hjälp!!!

Ingen expert men har hört att man bör ha vaklar med en tupp, annars kan de lätt bli anarki bland damerna. + de behöver mer protein än en vanlig höna

Vi hade vaktlar som vi testade att ha i ett större utrumme. Två flög in i väggen och ramlade ner i kaninernas vattenskål där de drunkande (tyvärr). De två som var kvar vågade inte röra sig. Vi satte dem i en liten bur och tog in dem tills vi löst problemet med ett utrymme de inte rymmde ur.
Problemet var att de älskade den där toklilla buren!
Då var det full fart på dem. Vi insåg snabbt att de inte var några djur för oss så de fick flytta till en tjej med lite bättre koll.
 
Sv: Vaktel hjälp!!!

Jag har haft helt vanliga vaktlar, 20 stycken, tyvärr kom något djur och tog dem en natt, alla utom 2 och de 2 kvarvarande skänkte jag då till en vän.

De åt vanlig hönsmat och jag plockade gräs till dem. Tyvärr tyckte jag att de var lite tråkiga eftersom de var svåra att få tama. Men värper gör dem! Dock inte vintertid. Jag kunde inte riktigt könsbestämma dem, men jag TROR att hönan är lite mindre.
 
Sv: Vaktel hjälp!!!

Det låter ju kul med små impulsköp! Jag TROR att de som är ljusare är yngre, alltså att de blir mörkare när de är fullvuxna.
 
Sv: Vaktel hjälp!!!

På mina vaktlar kan man inte se skillnaden på storleken om det är en höna eller en tupp. Den som är minst är faktiskt en av mina tuppar. På en grupp på åtta vaktlar har jag två tuppar. En av tupparna är ljusgul och den andra är mörkbrun. Deras färg ändras inte med åldern. Tama lär de aldrig bli. Fast vi har en höna som är så olik de andra att hon fick namnet Dumbo. Detta för att man kan röra henne utan att hon får panik.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 856
Senast: _Taggis_
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 638
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 137
Senast: Qelina
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 006
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp