R

Raderad medlem 19815

Hur tänker ni angående att lämna en hund hemma för att vakta huset?

Vad tycker ni om att bo i ett inbrottsdrabbat område och ha en hund som man lämnar ensam hemma?Jag vill i framtiden gärna bo på landet och ha en hund av lite tuffare kaliber än jag har nu, schäfer eller kanske malle.

Jag tänker att å ena sidan kan det vara bra att ha ett extra inbrottsskydd, å andra sidan att det kan vara en fara för hunden. En inbrottstjuv kanske lika gärna skjuter eller slår ihjäl hunden än låter sig bli ivägskrämd.

Jag har tänkt lite i samma banor när det gäller hund i hundgård. Hur är det med stöldrisken?

Hur tänker ni?
 
Sv: Vakthund

Hur menar du med "vakthund?" , hund som skäller/varnar när det kommer folk eller en som faktiskt angriper eller bevakar om det dyker upp en person där den vaktar?
 
Sv: Vakthund

Hmm, jag vet inte riktigt.:o

Jag vet inte hur tuff en hund måste vara för att angripa en inkräktare? När det väl hettar till kanske de flesta hundar hellre springer iväg med svansen mellan benen än att angripa?

Tror du att det spelar någon roll? Några tuffa typer som är ute på inbrottsraid kanske inte väntar tills de blir angripna utan hellre tar itu med hunden direkt.

Jag tänker nog egentligen såhär: vågar man lämna hunden ensam hemma om man vet att det finns en hyfsad risk för att man någon gång får inbrott, exempelvis bor i ett drabbat område eller dylikt och man vet att hunden kommer försöka ställa problem av något slag för en inkräktare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vakthund

Kommer det mer än en inbrottstjuv har jag svårt att se att en hund ensam försöker angripa dessa om dom väl lyckas bryta sig in. Två stycken kan ju trigga varandra, men rent allmänt utan direkt erfarenhet av just vakthundar skulle jag säga att man nog måste träna dem för att de ska visa sådan pondus.

Många raser skäller ju och kan nog hålla bort tjuvar bara genom att låta farliga/se farliga ut (ex rottis, malle, schäfer). Och frågan är ju hur mycket inbrottsskydd man egentligen behöver på landet :D
 
Sv: Vakthund

En sådan här brukar hålla tjuvarna borta har jag hört :angel:
(Risken är väl iofs rätt stor att den håller dig borta med..)

Chara_14m9a.jpg


(Sorry, jag är flummig idag.)
 
Sv: Vakthund

Ja, jag har heller ingen erfarenhet av vakthundar men har väl samma uppfattning som du, att angripa gör kanske inte de flesta hundar när det väl kommer till kritan.

Angående inbrott så är det faktiskt så att de jag känner till som har haft inbrott bor just på landet så det var därför jag kom att tänka på detta.
 
Sv: Vakthund

Är det där någon form av rysk herdehund?

No thanks i så fall!:cool:
 
Sv: Vakthund

Jag satte upp en skylt med den där texten om "här vaktar x antal hundar, skadorna de orsakar är vi skyldiga att betala... osv" och lärde hundarna att det var okey att skälla när man var i huset. De var ju vana vid att vara tysta i lägenheten. Det fanns ju även en glasruta så man kunde se dom.
Just för att ingen skulle råka göra inbrott och SEN upptäcka att hundarna var där eftersom de kunde se rätt läskiga ut om man inte var hundvan. Jag var rädd att nån skulle kunna skada dom elelr släppa ut dom, rottisen hade ju glatt gett sig iväg på jakt om ingen vore där för att säga ifrån.
 
Sv: Vakthund

Vi skojade om det en dag när vännen med sin pitbullkorsning var på besök och vi åkt iväg och handlade.

Tänk den stackars inbrottstjuven som traskar in i första rummet och blir överfallen av en "kamphund" som far runt som ett skållat skinn, hoppar upp och ska pussas i ansiktet. När han väl räddat sig in i nästa rum väntar rottweilern som hoppar och vill ha handen i munnen samtidigt som han låter som en V8 och när tjuven i panik kastar sig in rummet längst in möts han av en fjäskande doberman som visar upp hela garnityret och klapprar med käkarna för att visa just hur glad och snäll hon är...
 
Sv: Vakthund

Är det där någon form av rysk herdehund?

No thanks i så fall!:cool:

Jo, det gick fram!;)

Jag tänkte även på de här "ryska bergschäfrarna" som figurerar på blocket och är en korsning mellan schäfer och ovtjarka, den ser ut precis som jag tänker mig att de gör.
 
Sv: Vakthund

Det är inte riskfritt att lämna hunden hemma för att "passa huset" eller i rastgård.
Nyligen stals en amstaff (el pitbull,minns ej vilket)-tik vid inbrott.
Det var inte hunden de varit ute efter.
En man fann henne i sin lada och hon var rejält uppstressad.Kan tänka att hon blivit helt stressad i bilen med tjyvarna så att de dumpade ut henne ur bilen.Det var inte långt hemifrån dem.Läst i Kvp.
Själv har jag fn 6 hundar varav 3 vaktar stenhårt.Genom att stormskälla.
Man bör va rejält kaxig alt stendum om man går in på tomten utan att bli insläppt av oss.
Den ene är korsn maremma/kuvasz och 2 är kuvasz/ovtjarka.
Bara skallet och storleken är respektingivande.
De är 70+ höga.
Men jag vill inte att de skadar ngn eller själv blir skadade.
Jag är lika rädd om dem som om de vore av sällskapras.
Vill inte ha dem stulna.(Att ha dem på rymmen vid inbrott vill jag inte heller uppleva.)
En "Varning för hund"-skylt på dörren är bra,men det är svårt att säga vad som funkar.Tjuvar verkar ha koll på "allt",så vad gör man...
 
Sv: Vakthund

Det finns statistik någonstans på inbrott med hund, dvs att en tjuv inte gärna väljer ett hus med hund, dels för att skallet avskräcker och drar till sig öron, dels för att risken för att bli angripen inte är så lockande.
Schnauzer, Rottweiler och Schäfer är hundar jag ser som både passar som familjehund och vakthund, ser inget fel i att låta hunden bevaka huset/gården, dock så att den inte lämnas lös utan tillsyn och riskerar att ta sig ut. Herdehundar/vallhundar håller sig alltid (om den är gott avlad) inom sitt revir och lämnar inte det, jakthundar däremot har inte den här territorium känslan.
Om du får mer tycke för någon ras så läs allt du kommer över så att allt stämmer, besök kennlar och forska i linjer, fråga folk som har hund från en viss linje osv de skiljer sig oerhört mkt speciellt i raser där rasen är delad, vore ju trist om du resten av hundens liv känner att det vart fel val och att hunden brister här och där.
 
Sv: Vakthund

Beror ju helt på vad du har för hund.

Tex min dvärgpinscher skulle jag nog aldrig lämna om jag bodde i ett inbrottstätt område.
Min kennelpartners Cane Corso skulle vara en helt annan sak.


Sen beror det ju på inbrottstjuven också, är det en fullt "normal" människa tror jag det är liten risk att den går in om den ser en stor mullrande hund.
Är det däremot någon påtänd och inte fullt lika smart människa, risken ökar ju också självklart om de är två, så kan de nog tänka att den där coola hunden ska jag ta med hem eller liknande:grin:
 
Sv: Vakthund

Skylt verkar bra!

Så blir ingen överraskad som du säger.
 
Sv: Vakthund

Ja, usch, det är så jag tänker. Tänk att komma hem och så är hunden borta, skadad eller död.

Att många inte går in oombedda med de hundar du har förstår jag!:D

Men det är just det, man vet aldrig, oavsett vilka hundar man har.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vakthund

Det finns statistik någonstans på inbrott med hund, dvs att en tjuv inte gärna väljer ett hus med hund, dels för att skallet avskräcker och drar till sig öron, dels för att risken för att bli angripen inte är så lockande.
Schnauzer, Rottweiler och Schäfer är hundar jag ser som både passar som familjehund och vakthund, ser inget fel i att låta hunden bevaka huset/gården, dock så att den inte lämnas lös utan tillsyn och riskerar att ta sig ut. Herdehundar/vallhundar håller sig alltid (om den är gott avlad) inom sitt revir och lämnar inte det, jakthundar däremot har inte den här territorium känslan.
Om du får mer tycke för någon ras så läs allt du kommer över så att allt stämmer, besök kennlar och forska i linjer, fråga folk som har hund från en viss linje osv de skiljer sig oerhört mkt speciellt i raser där rasen är delad, vore ju trist om du resten av hundens liv känner att det vart fel val och att hunden brister här och där.

Egentligen har jag inte tänkt välja en speciell ras pga att den ska vakta huset, inte ens delvis därför.

Men jag har just funderat över om man kan/bör lämna hunden hemma och att den vaktar huset som en bonus eller om man kanske istället bör låta bli.

Detsamma gäller hundgård, det verkar vara en bra lösning men jag tänker just på stöldrisken...

Jag har en massa tankar om vilken hund jag vill ha och kommer självklart kolla upp linjer etc ordentligt. Det blir dock inte på några år.
 
Sv: Vakthund

Sen beror det ju på inbrottstjuven också, är det en fullt "normal" människa tror jag det är liten risk att den går in om den ser en stor mullrande hund.
Är det däremot någon påtänd och inte fullt lika smart människa, risken ökar ju också självklart om de är två, så kan de nog tänka att den där coola hunden ska jag ta med hem eller liknande:grin:

Tja, eller om det är några tuffa jä*la typer som har varsitt basebollträ med sig och som har gett sig den på att ta med sig platt-tvn och silverbesticken därifrån...:(
 
Sv: Vakthund

Jag hade inte lämnat en hund själv om jag visste att det varit inbrott i grannskapet tidigare, jag har lärt mej av egen erfarenhet:(

Jag bodde då i lägenhet och grannen under mej hade haft inbrott, det sas att det var någon de kände och att risken var lika liten som vanligt att det skulle bli inbrott i samma hus igen.

Bara några dagar senare skulle min dotter till tandläkaren, jag åker hem med hunden (korsning spets-stövare-gråhund-bordercollie-golden, storlek med stövare) som annars var med mej på jobbet men eftersom det var varmt ute ville jag inte att han skulle vänta i bilen.
Hämtar dottern åker till tandläkaren och är hemma igen 20 minuter senare.
Möts av en upplåst dörr och min hund som inte kan gå rakt, han går sidledes och ser konstig ut, sekunden senare kräks han.
Det tog flera minuter innan jag upptäckte att hela lägenheten var upp och ner vänd.

Hunden som var världens snällaste hade fått ett slag i huvudet och hade fått hjärnskakning, han repade sig snart men ville inte vara i lägenheten ensam längre, han hade aldrig haft ont av att vara själv innan utan sov alltid tidigare när vi inte var hemma.

Den hunden skällde aldrig när vi bodde i lägenhet så de som gick in måste vetat att han var där och slagit till honom så fort de kom innanför dörren.

Min nuvarande hund, en jackrussel/dansksvensk gårdshund, släpper inte in någon innan jag har sagt att det är ok, han studsar fram och tillbaka sidledes medans han skäller, morrar och visar tänderna allt vad han kan.
Han har faktiskt fått stora karlar att backa:D sambons kompisar har lärt sig nu att man klampar inte bara rätt in här utan väntar tills någon öppnar dörren;)

Men skulle jag få veta att det varit inbrott i närheten så får han inte vara själv hemma, mina djur är för värdefulla för det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 684
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
31 202
Senast: lizan
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 484
Senast: Marje
·
Övr. Hund Hej! Tankarna på en till hund har börjat komma, men rasval är lite svårt så jag skulle gärna vilja veta vilken ras ni tror passar mig...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 905
Senast: Lucia999
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp