Sv: Vakthund

En "Varning för hund"-skylt på dörren är bra,men det är svårt att säga vad som funkar.Tjuvar verkar ha koll på "allt",så vad gör man...

Delvis KL

För många år sedan var det en liga i Jönköping som siktade in sig på ett visst bostadsområde. När polisen hittade dem hade de en karta över området där det satt ett kryss på varje hus som hade hund. Dit hade dom inte gått.

Så det kanske är lite riskfyllt att skriva ut här hur lite en hund gör (era herdehundar/vakthundar är undantag) vid ett eventuellt inbrott :p
 
Sv: Vakthund

*KL*

Hundar ar i sig nagot som gor att inbrottstjuvar undviker sadana hem, dels for "skaderisken" och dels for att de ju mkt val kan fungera som "larm".. och ett larm som ar forbaskat hogljutt med for den delen..



En bra ide om man har hund ensam hemma ar att ha skyltar, dels utifall att brand utbryter och dels for att vara. Jag hade en uppsatt dar summan av kardemumman var "Bara for att det ar tyst betyder det inte att min hund inte ar hemma - ga Inte in om inte agaren ar i hemmet. Ev. skador blir jag ersattningsskyldig for men jag ser ogarna att mina pengar gar till Din lakarvard"

Nasta skylt som faktiskt kommer kopas ar ratt rolig.. "Beware - I have issues!" Pa sa vis blir ju folk informerade om att hunden Finns dar.. vilket i sig kan avskracka oonskade besokare.. (maken foreslar dock foljande skylt: I can call the dogs off of you - But you're on your own with my wife"
 
Sv: Vakthund

"I can make it to the fence in two seconds, can you?"

Skall se om jag kan hitta hemsidan med alla balla skyltar.
 
Sv: Vakthund

Så det kanske är lite riskfyllt att skriva ut här hur lite en hund gör (era herdehundar/vakthundar är undantag) vid ett eventuellt inbrott :p

Inte ens alla som får vägbeskrivning hit kommer rätt på första försöket, så eventuella tjuvar utifrån kan ju få det lite besvärligt kan jag tänka mig :rofl:
 
Sv: Vakthund

Man kan ocksa ha en hund som ler:D
IMG_1177-3.jpg
 
Sv: Vakthund

Vi skojade om det en dag när vännen med sin pitbullkorsning var på besök och vi åkt iväg och handlade.

Tänk den stackars inbrottstjuven som traskar in i första rummet och blir överfallen av en "kamphund" som far runt som ett skållat skinn, hoppar upp och ska pussas i ansiktet. När han väl räddat sig in i nästa rum väntar rottweilern som hoppar och vill ha handen i munnen samtidigt som han låter som en V8 och när tjuven i panik kastar sig in rummet längst in möts han av en fjäskande doberman som visar upp hela garnityret och klapprar med käkarna för att visa just hur glad och snäll hon är...

:rofl::rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Vakthund

KL

Jag är inte orolig att lämna mina vovvar hemma..
Min vovvsing Troya tar i från tåspetsarna när hon skäller och morrar (Om vi inte är hemma)

I2031161W676H453V20091024T050742Z.jpeg







Och sambons vovve Selma gläfser hysteriskt, så om dom inte blir rädda för Troya så tröttnar dom nog på att höra Selma och går därifrån :idea:

I2031159W676H453V20090820T094154Z.jpeg
 
Sv: Vakthund

Kan bekräfta att bli jagad av gäss INTE är kul alls!
Genade genom en hästgård som liten,med en kompis.Vi var väl 10-12 år.
Hade varit där förut för farfar kände de som bodde där,travuppfödare.
Väl in på gårdsplanen blev vi omringade av 20-30 gäss som förde ett jäkla liv och drog i våra kläder.
Nu var vi ju inte där för att stjäla men visst var vi inkräktare.
Och fy fan,det var otäckt! Jag är inte paniskt rädd för gäss sen dess,men har def respekt.
Om jag bott på mkt stor gård skulle jag kunna tänka mej ha ett par till vakt.
Då kan vi montera ner dörrklockan!:D
 
Sv: Vakthund

Jag är panikst rädd för gäss :crazy: Herregud, jag blev söndermobbad av sådana som liten. Fastän jag var på gården minst varje helg, så lät dom aldrig mig och min kompis bli godkända! Hemska djur, dom skrek och jagade oss inom en millisekund efter att vi kommit dit. Bits hårt gör dom också.

Nej, jag möter hellre en vakthund :D
 
Sv: Vakthund

*kl*
Jag funderar ibland på hur mycket nytta min Akilles gör.
En 73 cm svart New Foundland är kanske respektingivande för en oinvigd men jag har mycket svårt att tänka mig att han skulle skada eller ens morra åt en människa.
Men det kanske räcker långt med utseende och så får man ju hoppas att en våltäcktsman eller liknande aldrig "testar" honom. För man kan ju hamna i en konflikt med "löst folk" när man är ute och går. Det ser jag som en större risk än inbrott.
 
Sv: Vakthund

Det behöver inte nödvändigtvis krävas en stor, respektingivande rottweiler eller dobermann för att skrämma oinbjudna gäster på flykten!
Ibland räcker det med en liten arg isländsk fårhund:D!


Jag bor i en villa på landet. En vinternatt för några år sedan vaknade vi av att vår hund stod (eller snarare klättrade på ryggstödet) och skällde och morrade med rest ragg i soffan (som står vid ett fönster som vetter ut mot altanen). Vi tänkte att det kanske var för att det gick älgar eller nåt i trädgården, för det gör det ibland, men han hade aldrig reagerat så kraftigt på det förut.
Till slut satte jag på honom ett koppel och öppnade ytterdörren. Hunden kastar sig ut och försöker börja spåra, men jag står kvar på trappen med honom för det var ju kallt och jag är inte direkt klädd för viltspårning:p. Jag ser iaf ingenting och går in igen.

På morgonen kommer grannen och knackar på och talar om att han haft inbrott i sin bil under natten och undrar om vi också haft besök:crazy:. När vi går ut för att kolla till bilarna och det olåsta garaget/förrådet ser vi fotspåren i snön. Man kunde se precis hur tjuven gått; från grannens hus över till vårat, stannat och tittat in i det ena köksfönstret, fortsatt runt hörnet och kikat in genom det andra, gått vidare runt huset, upp på altanen och stannat igen vid vardagsrumsfönstret där soffan står. Där vänder tjuven tvärt om och springer (avståndet mellan fotspåren blev tre gånger så stort:rofl:) bort från huset och ut på vägen. Hunden har förmodligen legat och sovit i soffan som vanligt när tjuven kom och tittade in, vilket inte uppskattades:devil:!
Tack vare honom hann tjuven aldrig stjäla något från oss.

Dagen efter gick jag och köpte ett tufft nithalsband till honom för att han varit så duktig;):love:

Han kan verkligen låta farlig, men han är på tok för feg för att göra någon illa:p


(Det var förmodligen den öststatsliga som greps en vecka senare i närheten, som begått en rad s k smygarstölder, som varit på besök hos oss)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vakthund

*kl*
Jag funderar ibland på hur mycket nytta min Akilles gör.
En 73 cm svart New Foundland är kanske respektingivande för en oinvigd men jag har mycket svårt att tänka mig att han skulle skada eller ens morra åt en människa.
Men det kanske räcker långt med utseende och så får man ju hoppas att en våltäcktsman eller liknande aldrig "testar" honom. För man kan ju hamna i en konflikt med "löst folk" när man är ute och går. Det ser jag som en större risk än inbrott.

Sag inte det! "Way back when" nar jag hade en golden retriever och bodde i Sverige var jag ute och gick med hund och barnvagn. Hunden lat vilt frammande manniskor go in i huset utan problem om vi var borta, hon blev formodligen glad att nagon kom som kunde klappa. Anyway, vi var ute och gick och en uteliggare kom vinglande mot oss och jag tyckte att det var valdigt obehagligt. Min ursnalla golden morrade, reste ragg, och sag ut some en rottweiler i varsta forsvars stallning... Jag ar fortfarande overaskad over det...
 
Sv: Vakthund

Mina föräldrar har alltid haft ett gäng med hundar, typ 4 stycken minst. Och de flesta relativt högljudda, älg och fågelhundar!

Ibland har man hört att det är inbrottsligor som rört sig i områden nära vårt hus och grannhuset har till och med råkat ut för inbrott...jag kan säga att i närheten av vårt hus kom de aldrig:D Hundarna markerar såfort någon okänd bil/människa kommer innanför tomtgränsen och de tillsammans i flock skulle INTE banga för att försvara både hem och oss i familjen.

Har för det mesta bott lite avsides ute på landet och hundarna har alltid kännt som en extra trygghet, särskilt eftersom man visste att en av hundarna var väldigt reserverad mot främligar och inte skulle tveka att "anfalla" (hade instabilt psyke gentemot främlingar och barn och fick därför somna in senare!)

Mina föräldrar har därför alltid kunnat åka iväg på tjänsteresa eller semester med gott samvete, och lämna vovvarna som barnvakt:angel:
 
Sv: Vakthund

Sag inte det! "Way back when" nar jag hade en golden retriever och bodde i Sverige var jag ute och gick med hund och barnvagn. Hunden lat vilt frammande manniskor go in i huset utan problem om vi var borta, hon blev formodligen glad att nagon kom som kunde klappa. Anyway, vi var ute och gick och en uteliggare kom vinglande mot oss och jag tyckte att det var valdigt obehagligt. Min ursnalla golden morrade, reste ragg, och sag ut some en rottweiler i varsta forsvars stallning... Jag ar fortfarande overaskad over det...


Men just golden har jag också varit med om att när det kommer till att skydda familjen så gör dom det absolut! Kompisar till familjen hade en golden som dom haft sedan hon var valp, hon hade aldrig någonsin gjort en flyga förnär inte ens när hon var valp var hon och bet folk, ungarna fick dra henne i öronen och pälsen osv. Oss kände hon väldigt väl också men en gång när mamma skulle ta upp kompisarnas minsta barn som då var bråkig, och lite ledsen så kom vovven direkt och visade klart och tydligt att det där gillade hon inte. Morrade och reste ragg. Första och enda gången jag sett henne bete sig så, men visst kan dom när dom sätter den sidan till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 684
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
31 202
Senast: lizan
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 484
Senast: Marje
·
Övr. Hund Hej! Tankarna på en till hund har börjat komma, men rasval är lite svårt så jag skulle gärna vilja veta vilken ras ni tror passar mig...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 905
Senast: Lucia999
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp