Sv: Vakthund

kl

Jag sag pa en amerikans talkshow for ngt ar sedan, da var det sa klart en gammal bandit som numera jobbade inom ratt sida av lagen och gav rad osv vad man ska tanka pa att stoldsakra sitt hem.
Han sa skaffa sma hundar, de bjabbar mest och ar svara att fanga :D Om man nu ska ga pa det, jag tror nog att har man en skylt att hund finnes, och vovven skallar sa tror jag de undviker att kolla.
Sedan ar inte terriers (bla) att leka med alla ganger :p
 
Sv: Vakthund

I Malmo har det statt i ett otagliga tidningar nar de gar in i lagenheter och snor saker, att de garna tar kampisarna med sig. Sa man ska nog kanske tanka pa hur dyrbar rasen ar?
Fast det ar omojligt att tanka pa allt.
 
Sv: Vakthund

Knapplån.

Dom enda raserna jag hade kunnat tänka mig att lämna hemma i huset/gården själv just för att vakta, hade varit utpräglade vaktraser. Inte sådana som användes till det förr i tiden, utan dom som fortfarande avlas för det. Allt annat anser jag vara rätt taskigt mot hunden, eftersom den bara blir lämnad hemma - medan en riktig vakthund blir lämnad med en uppgift som den verkligen lever för.

Således hade jag inte lämnat mina 4 hemma för att vakta, även om dom både låter enormt högt och ser farliga ut för dom flesta människorna. Mina hundar räknas som rätt stöldbegärliga, av puckon som behöver fräscha upp sina s.k kamphundslager.
Min Fila lämnade jag med gott samvete hemma att vakta gården om jag var iväg någonstans, då han tog det som en livsviktig uppgift. Dessutom hade någon aldrig kunnat stjäla honom heller. Att han skulle kunna bli skadad var såklart möjligt, det är det ju om man så bara lämnar hunden under fel 10 min i ett ensamt hus egentligen. Det var dock ingen som hade kunnat komma nära honom för att skada honom med sina egna händer eller basebollträ etc, för dom är avlade för att oskadliggöra först och fråga sedan - och går per automatik mot strupen om det är möjligt.
 
Sv: Vakthund

Kan man hantera den typen av hund så ser jag inget problem med det. Som ägare bör man vara medveten om att en hund som vaktar och går in i försvar vid inbrott även kan göra det vid tillfällen då beteendet är oönskat. En hund vet inte automatiskt när det är tillåtet att vakta och inte. Speciellt inte om man varit inne och petat i aggressionspaketet. Det är du som ägare som får styra upp det. Stöldrisk och liknande är däremot inget jag skulle oroa mig för med den typen av hund.

Enklast är att ha en trevlig familjehund av större stolek som kan ge skall om någon oinbjuden dyker upp. Den typen av hund står inte pall för något större angrepp, men få går in när det står en hund och skäller innanför dörren. Har man ett par stycken i hundgårdar är stöldrisken relativt liten. Hundarna brukar dra igång varandra rätt bra.
 
Sv: Vakthund

hej.jag har en cane corso tjei o det är inga problem.hon varnar när okänt kommer.är vi hemma så slutar hon när vi säger att vi har koll.anars är det inte någon som kommer i närhettten.henne tar man inte med sig.familjen är alt för den här rasen
 
Sv: Vakthund

jag lämnar hundarna hemma med gott samvete. de är stora och har ett respektingivande skall som de använder så fort någon är på dörren, dvs tjuvarna blir nog avskräckta och vänder. jämfört med att sätta sig i bilen och köra en kall vintermorgon känns skaderisken ganska liten.
 
Sv: Vakthund

*kl*

Jag lämnar Zaga med gott samvete jag med, inte för att vakta hemmet dock.

Hon låter rätt vidrig när hon sätter den sidan till, men först måste inbrottstjuven få upp dörren och där sitter min trygghet för det är en rejäl säkerhetsdörr :)
 
Sv: Vakthund

Vad menar du med "den typen av hund"? Schäfer eller mer utpräglad vakthund som ovjtjarka o dyl? Det senare är inget jag är intresserad av.

Jag tänker inte särskilt leta efter en hund med mycket vakt i och är inte heller intresserad av någon väldigt hård hund med ett aggressionspaketet att plocka fram i hunden utan vill ha en bra brukshund.

Köper man en sådan får man ju en hund med mer eller mindre vakt och jag funderade därför över vilka konsekvenser det kan få.
 
Sv: Vakthund

jag lämnar hundarna hemma med gott samvete. de är stora och har ett respektingivande skall som de använder så fort någon är på dörren, dvs tjuvarna blir nog avskräckta och vänder. jämfört med att sätta sig i bilen och köra en kall vintermorgon känns skaderisken ganska liten.

Ja, det har du säkert rätt i.
 
Sv: Vakthund

*kl*

Jag lämnar Zaga med gott samvete jag med, inte för att vakta hemmet dock.

Hon låter rätt vidrig när hon sätter den sidan till, men först måste inbrottstjuven få upp dörren och där sitter min trygghet för det är en rejäl säkerhetsdörr :)

Ja det allra bästa är ju om tjyvarna inte kan ta sig in. Då slipper man ju problemet!:)
 
Sv: Vakthund

Med den typen av hund syftar jag på Schäfrar med ett större aggressionspaket. Variationen inom Schäfern är relativt stor så är det bara en bra brukshund du är ute efter skulle jag definitivt välja en Schäfer med moderat eller liten storlek på paketet. Ska hunden inte gå i tjänst har du ändå ingen nytta av det.

De flesta Schäfrar ger skall då någon kommer, om man inte avstyr beteendet från början. Det ska då till hundkunniga tjuvar för att de ska gå in och ge sig på hunden. Min nuvarande Schäfer är helt i avsaknad av vakt och är alldeles för urbota snäll. Då har vi ändå tagit fram bitar i arbetet som den vanlige hundägaren inte gör. Det finns således sådana exemplar också och att stjäla den hunden skulle vara enkelt. Vid möte med mindre trevligt klientel håller de dock sig på avstånd ändå. Rasen och de skall han ger ifrån sig tycks verka avskräckande nog.

Vid ett inbrott för ett par år sedan väntade tjuvarna tills vi och hund åkte iväg innan de gick in och även den hunden hade nog släppt in vem som helst.

När hunden står i hundgård vill jag ha lås på grinden. Inte för stöldrisken utan för att hunden ska hålla sig inne. Det gör dock också att man försvårar stöld av hunden.

Så, köp en trevlig Schäfer som passar dina syften i övrigt och låt eventuellt vaktande bli en bonus. Jag är enig med Bebben i åsikten att en brukshund lämnar man inte hemma för att vakta.
 
Sv: Vakthund

Så, köp en trevlig Schäfer som passar dina syften i övrigt och låt eventuellt vaktande bli en bonus. Jag är enig med Bebben i åsikten att en brukshund lämnar man inte hemma för att vakta.

Det är exakt det jag tänkt göra, jag kanske har uttryckt mig otydligt om du fått någon annan uppfattning.

Men tycker du alltså då inte att man kan lämna en brukshund hemma i huset en fredagkväll eller i hundgård med en annan hund om dagarna? I så fall, varför inte?
 
Sv: Vakthund

Självklart kan du lämna hunden hemma om du ska bort någonstans. En vuxen hund mår inte dåligt av det. Jag uppfattade det däremot som att du vill lämna hunden hemma dagligdags som inbrottsskydd och det anser jag inte att de passar för. Det kräver en annan typ av hund, som kan vara svår att hantera för en oerfaren.

För egen del ser jag heller inga konstigheter att ha ett par eller fler Schäfrar hemma i hundgård medan man arbetar, så länge hundarna arbetas ordentligt med. Även här handlar det då mer om att man inte kan ta med sig hundarna än som skydd.

Men visst är det avskräckande om det står ett par hundar och skäller på en när man kör in på gården.
 
Sv: Vakthund

Självklart kan du lämna hunden hemma om du ska bort någonstans. En vuxen hund mår inte dåligt av det. Jag uppfattade det däremot som att du vill lämna hunden hemma dagligdags som inbrottsskydd och det anser jag inte att de passar för. Det kräver en annan typ av hund, som kan vara svår att hantera för en oerfaren.

Nej nej, det var inte alls så jag menade!

För egen del ser jag heller inga konstigheter att ha ett par eller fler Schäfrar hemma i hundgård medan man arbetar, så länge hundarna arbetas ordentligt med.

Då verkar vi vara överens! Jag har alltså tänkt skaffa en brukshund (schäfer?) INTE som vakt utan för att träna och tävla.

Men visst är det avskräckande om det står ett par hundar och skäller på en när man kör in på gården.
,,,,,,,,,,,,,,
 
Sv: Vakthund

Nu har ju inte jag några vakthundar direkt, men jag lämnar dem hemma och vill någon först försöka smyga sig hit utan att någon märker det, med minimum 6 jaktspetsar ute (lycka till med det kan vi ju säga :angel:), gå in på den inhägnade gården (där man möts av ett antal lösa skällande hundar), bryta sig in genom den rejäla ytterdörren (för att mötas av de hundar som inte är ute) för att upptäcka att inget av större värde finns att stjäla, så be my guest :cool:

När det för några år sedan var massor av stölder i/runt byn som sträckte sig i x antal månader, så blev många i byn bestulna, men "konstigt nog" så hade vi inte ett ovälkommet besök här på gården :confused:
 
Sv: Vakthund

Ah! Jag får köpa ett helt gäng!:D


Har du några skyltar?
 
Sv: Vakthund

Precis.. En hel dröse hundar "måste" man ha ;)

Nej, jag har inga skyltar uppsatta.

Finns en grind att ta sig in till trädgården genom och om man mot all förmodan missar att det står x antal hundar och tokskäller och hoppar mot grinden (som mina gör om det kommer folk och ingen av oss i familjen är ute med dem, är man nog så korkad att en skylt inte dugt något till i alla fall :rofl:

Försöker någon ta sig över nätet, så förflyttar sig hundhopen dit och skäller som galningar, samt hoppar mot nätet, så det ger sig lite själv att det är svårt att ta sig fram till dörren obemärkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vakthund

Nu har ju inte jag några vakthundar direkt, men jag lämnar dem hemma och vill någon först försöka smyga sig hit utan att någon märker det, med minimum 6 jaktspetsar ute (lycka till med det kan vi ju säga :angel:)

Har det nagon vart pa tal att ta med dem? :D

Kan tanka mig pa jobbintervjun, vad anser ni om hundar?
Chefen- Ja vi har haft en del som tar med sina jyckar, sa trevligt sa..

Forsta dagen, ->KRASCH BOOM BANG<-
 
Sv: Vakthund

Nja, maken brukar ha hund med på jobbet, men då en och en. Inte hela gänget samtidigt :D

Och på sätt och vis är det ju alltid med på mitt jobb, då jag jobbar hemifrån :laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 690
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
31 218
Senast: lizan
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 484
Senast: Marje
·
Övr. Hund Hej! Tankarna på en till hund har börjat komma, men rasval är lite svårt så jag skulle gärna vilja veta vilken ras ni tror passar mig...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 909
Senast: Lucia999
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp