Val av "extra" häst?

N

Nalfaren

Hejsan!
Min första tråd och inlägg här på Bukefalos.
Jag och min sambo har nyligen skrivit kontrakt för en fin liten hästgård.
Vi har en 16 årig D-ponny nu som är en blandning av New forest, (appalosa)
å arab om jag minns rätt. Det är min käresta som rider mest :)

Vi kommer flytta in nu i December och måste då ha fatt i en extra häst
eller sällskapshäst till vår andra häst i hagen. Iom villaköpet så kommer
vår ekonomi vara begränsad så vi vill helst inte lägga mer än 10.000 på
denna häst. Frågan är vilken typ av häst vi skall skaffa...

Vi har hittils främst funderat mellan:

Ponny,
+ bra till framtida barn som kan rida
- jag väger 90 kg och vore kul om vi kunde rida ut tillsammans
- behövs ev. inte skos?

Varmblod,
+ jag kan rida den

...


Vi är ute efter en snäll och lugn häst, kommer inte tävla.
Vore kul om även jag kunde rida på den då och då.

Hjälp oss välja och tipsa gärna om olika raser som kan funka.
 
Sv: Val av "extra" häst?

Välj ett varmblod! Jag har den perfekta sällskapshästen, ett litet varmblodssto som har utmärkta hovar (går barfota) lättfödd, lätt att hantera urtrevlig att rida! Ja, hon har faktiskt fått vara "förstahäst" titt som tätt när den som var tänkt som förstahäst varit sjuk eller skadad! Ponny till framtida barn kan ni skaffa när framtida barn kommer, om framtida barn visar intresse (vilket faktiskt inte alla gör)
 
Sv: Val av "extra" häst?

ett annat alternativ som är betydligt billigare (eller, ni tjänar t.o.m. lite på det) är ju att hyra ut en stallplats om ni hittar någon som är intresserad.
var inte riktigt svar på frågan, men jag är knappast expert när det gäller sånt, lika bra att hålla sig utanför det då...
 
Sv: Val av "extra" häst?

Om du vill rida så är ju valet redan gjort s a s. Ett trevligt varmblod fungerar säkert till det ni har tänkt men jag undrar om ni har funderat över några andra raser? En äldre fjording, nordsvensk eller kallblodstravare skulle man kanske hitta för ca 10 000 om man hade ett riktigt bra hem att erbjuda.
 
Sv: Val av "extra" häst?

Jag har ett varmblod på foder som extra häst medans min unghäst växer..
De är ju oftast bra att hantera både från marken och ryggen och prisvärda, köpte min förra för 3000kr då hon var 12 år. fick ha henne i 5 år då vi upptäckte att hon hade förslitnings skador efter tävlingstiden..Och med tanke på hur många det finns till salu så är det ju bara att välja och vraka..
 
Sv: Val av "extra" häst?

kl
jag köpte mitt varmblod för 1500 och enda felet på honom är hovbroskförbening så han inte ska hoppas för ofta, men annars... ja, tror itne jag skulle kunna hitta en bättre häst (utom briar men han är lite för dyr hehe)
 
Sv: Val av "extra" häst?

Tack alla!
Ja det verkar som vi siktar in oss på varmblod nu då :)

Dessa hästar som köps så pass billigt, hur har ni gjort med försäkringar, hovslagarn med mera?
 
Sv: Val av "extra" häst?

Min var bara försäkrad första åren jag hade henne för vid en avramling så kom jag efter med betalningen och de vägrade ta upp försäkringen igen pga ålder men har alltid haft en välutbildad hovslagare, bra vaccinering osv precis som om hon hade varit en dyrare häst. Det är ju ens bästa kompis och då vill man ju att de ska ha det bästa. Fördelen med att ha henne oförsäkrad var att man behövde inte tjafsa med F-bolaget om utredningar och dy utan bara ringa nödslakten så hon slapp lida mer än nödvändigt..
 
Sv: Val av "extra" häst?

Jag skulle nog kollat mer på en grövre häst. Många varmblod är inte så viktbärande. Nu har jag iochför sig bara träffat varmblod under 160 cm. De större kanske klarar mer.
Kan ni inte vara fodervärd åt någon? Då slipper ni ju att lägga ut den fasta kostnaden för hästen.
Mitt varmblod köpte jag för 2500:- men jag har hela tiden haft henne vetvårds försäkrad.
Resonerar så att jag köpte henne billigt och vill ge henne samma möjligheter som mina andra hästar om hon blir skadad. Skulle inte klara att ta bort henne för en skada som man vet går att fixa bara för att jag inte har råd.
Givetvis får hon samma hovvård, vaccinering och övrigt som mina andra hästar.
Bara för att hästarna är billiga kräver de ju samma vård och omsorg.
 
Sv: Val av "extra" häst?

Tack alla!
Ja det verkar som vi siktar in oss på varmblod nu då :)

Dessa hästar som köps så pass billigt, hur har ni gjort med försäkringar, hovslagarn med mera?

När det gäller varmblod (travare) så ska man vara väldigt medveten om att det är en ras med olika grenar i. Långt ifrån alla individer är snälla, lätthanterliga, lättfodrade och viktbärande. Tvärt om så är många väldigt svårfodrade och på grund av sin exteriör bör de inte ha för tunga ryttare. Speciellt inte om de inte är mycket ridna och jobbar i rätt form med sin rygg. Jag har tyvärr sett en hel del av dessa hästar som fått väldiga problem med sina ryggar när de blivit ridhästar.
Kom inte heller nu och säg att jag rackar ner på f d travare, för jag har just nu fyra stycken själv och bara en av dem är just lättfodrad och en är lätthanterlig. Så det handlar om individer.

Om man vill ha en viktbärande skogsmulle så är det nog bättre att leta efter en häst med kallblods inslag eller ett rent kallblod. Dessa hästar kräver ofta mindre foder i förhållande till sin storlek och är oftare lugna i sitt sätt. Det man får vara observant på är att de blivit ordenligt hanterade från början för det är t ex inte lätt att få ordning på en felhanterad ardenner i vuxen ålder.
 
Sv: Val av "extra" häst?

Grattis till gårdsköpet, det måste kännas fantastiskt!

Varmblod är ofta välhanterade och väldigt snälla. Hittar ni en som faller er i smaken tycker jag inte att ni ska tveka! Men vänd er även till ridskolor, kanske har de någon häst som behöver pensioneras, men fortfarande är ridbar? Då får ni ju också en trygg och trevlig individ.

Kallblod ligger mig varmt om hjärtat och Fjordhästen är helt underbar. Trygg, harmonisk och härligt lynne. Ofta kan du hitta en äldre för 10 000. Nordsvensk, ardenner? De bär ju även upp din vikt alldeles utmärkt!

Nackdelen som jag ser med varmblod är att de ofta behöver en stor mängd med grovfoder för att hålla hull, det krävs en större individ för att bära upp din vikt (och jag antar att du har en längd också, och då kan det ju bli "vingligt" om varmblodet är för klent i typen) samt att de ofta är känsligare än kallblodet. Kyla - behövs täcken, Hovar - bra kvalité, Startat trav - Het?

Lihna
 
Sv: Val av "extra" häst?

Jag stod inför samma problem. Funderade på sällskap till min finnhäst. Jag fastnade för en fjording, har alltid viljat ha en sån. Han var lugn och lätt att hantera då jag var och provred honom (stått en sommar på ridskola). Nu då han flyttat hem har han fått lite mer :devil: anamma i sig, men det är en annan historia!

Eftersom vi också har lösdrift tvekade jag över ponny mest pga av fångrisken! Klart alla kan få men för tjocka ponnysar på grönt bete hela sommaren...nja..

Jag röstar för ett kallblod! (vill du kan du ju importera en finnhäst;) )har haft ett varmblod också, mer tittig, stressad + ryggproblem. Men som sagt, beror på individen.
 
Sv: Val av "extra" häst?

Jag skulle satsa på ett kallblod.
Viktbärande och mysiga hästar.

Jag och sambon har varsin häst. Han har en vamblodig travare och jag en kallblodig travare.
Den ena har gått några lopp och han älskar att springa springa springa, den andre är inte startad och är väl lite lugnare i traven.
Båda är mysiga och coola. Vi rider i skogen och de stortrivs.

Båda våra är barfota så länge det inte är snorhalt, då blir det skor med brodd.
Men det är ju upp till varje individ om det funkar.

Båda är försäkrade vilket jag ser som självklart. De kostar lika mkt om de skadar sig som om de vore "dyrare" hästar. Vi vill ju kunna ge dem vård om det händer nåt likaväl som nån med en dyr häst.

Så jag skulle i ditt fall kika efter ett välhanterat kallblod.
 
Sv: Val av "extra" häst?

Fördelen med att ha henne oförsäkrad var att man behövde inte tjafsa med F-bolaget om utredningar och dy utan bara ringa nödslakten så hon slapp lida mer än nödvändigt..
Vad är det för fördel att strunta i försäkringen? Som hästägare kan man alltid välja att ringa nödslakten utan att tjafsa med ngt försäkringsbolag. Vill man inte ha livdelen så kan man skaffa en veternärvårdsförsäkring, men oavsett så är valet enkelt, vill man ta ut nödslakten så behöver man aldrig gå via f-bolaget, sen om man får ut några pengar är en helt annan sak. Inga av min hästar som avlivats har det varit det minsta tjafs med f-bolaget om, jag har fått ut livdelen men det hade heller aldrig spelat ngn roll om jag ansåg att det för hästens skull hade varit viktigare med en snabb avlivning än att vänta på ngt ok från f-bolaget.

Min första nödslaktades i hagen och nödslakten fick komma och avliva på plats. Var inga problem med att skicka in papperna i efterhand och visst hade jag hellre behållit högst älskade än fått pengarna, men de hjälpte mig att köpa högt älskade senare.
 
Sv: Val av "extra" häst?

Jag tror att ni ska kika efter ett kallblod jag. Dels för att ni behöver en stark och säker häst, men också är de normalt ganska lättfödda och kan passa bra ihop med en ponny av den anledningen. Dessutom kan ni få ett kallblod (nordsvensk bruks eller kallblodstravare) som är runt 15-20 år för en billig peng, och 15-20 år är absolut ingen ålder för ett kallblod. Det är ju kul om man kan köra den också utan att den blir het, och då skulle jag nog säga nordsvensk bruks i första hand (förstås individuellt).

Hovar och veterinär sköter man som på alla andra hästar. Vissa hästar sliter enormt på fötterna och behöver därför skor vid ridning/körning, medan andra inte har några problem att gå barfota. Så det är väldigt individuellt. Vaccinera båda hästarna kostar inte mycket mer än att bara vaccinera den ena (det är ju restiden som är den riktiga pengatjuven)
 
Sv: Val av "extra" häst?

Om ni inte är alls intresserade av att tävla kan ni ju även kolla efter T-märkta hästar som fortfarande kan gå som skogsmullar. Då blir det ju ett större utbud av raser till ett lägre pris. :idea:
 
Sv: Val av "extra" häst?

varmblod(travare) är inte den optimala rasen skulle jag säga, det är mycket häst i travare, de kan mycket väl vara heta, nerviga, stissiga, vissa linjer ger framförallt ston med otroligt mycket temperament.

Det är inte alltid en välhanterad och snäll häst. Det finns otroligt många typer av varmblod nu, de som är ridbara i kroppen och de som är mindre ridbara. Man får tänka på att i vissa linjer finns inte ett spår av ridbarhet och att de faktiskt är avlade för att få bästa exteriören för trav och inte för ridning.

Jag säger inte att det inte finns varmblod med trevlig ridmodell och som är just välhanterade och snälla. Men jag säger att det finns otroligt mycket mer än så. Och man måste nog läsa på lite innan man köper sig ett snällt och välhanterat varmblod, för den kanske inte alls klarar ridning,man måste veta vad det ärför TYP av kropp hästen bör ha, speciellt som du och även jag inte väger 50 kg,

Det är nog okså viktigt att träna hästen så att det får ridmuskler, för travmusklerna hjälper inte till att bära upp ryttaren.
 
Sv: Val av "extra" häst?

Nu var det inte så att jag valde att strunta i försäkringen utan att försäkringsbolagen vägrade att ta upp den g:a igen efter att jag blev avslängd, var sjukskriven i 10 veckor pga whiplash och minnesförlust så tyvärr halkade jag efter med räkningarna..
Även om hästen var oförsäkrad så fick hon all klinikvård hon behövde innan jag och vetrinären tyckte att hon hade fått nog.

Har haft många bekanta vars hästar fått lida för länge för att försäkringsbolagen vill prova än det ena och än det andra, ioch för sig har det varit hästar som kostat femsiffriga belopp så de hade kanske inte velat exprimentera lika mycket på min 3000 kr häst...
 
Sv: Val av "extra" häst?

Det finns ingen anledning att låta en häst lida "pga" en försäkring, du som ägare kan välja att avliva precis när som helst utan att gå via försäkringsbolaget. Om dina bekantas hästar har utsatts för onödigt lidande så är det dina bekantas eget fel, de hade när som helst kunnat tagit bort hästen och struntat i pengarna om den inte var utdömd.
 
Sv: Val av "extra" häst?

När det gäller varmblod (travare) så ska man vara väldigt medveten om att det är en ras med olika grenar i. Långt ifrån alla individer är snälla, lätthanterliga, lättfodrade och viktbärande. Tvärt om så är många väldigt svårfodrade och på grund av sin exteriör bör de inte ha för tunga ryttare. Speciellt inte om de inte är mycket ridna och jobbar i rätt form med sin rygg. Jag har tyvärr sett en hel del av dessa hästar som fått väldiga problem med sina ryggar när de blivit ridhästar.
Jag håller med. Det finns väldigt många olika personligheter inom varmblodstravarna. Och jag anser inte att de är viktbärande hästar då de inte är avlade för ridning och därmed inte heller har en god exteriör för det. De behöver jobbas rätt och bära upp sig ordentligt.


Kallblod ligger mig varmt om hjärtat och Fjordhästen är helt underbar. Trygg, harmonisk och härligt lynne. Ofta kan du hitta en äldre för 10 000. Nordsvensk, ardenner? De bär ju även upp din vikt alldeles utmärkt!
Stopp och belägg. Kallblod, tex nordsvenskar, är också individer och alla är inte viktbärande. De MÅSTE ridas rätt och bära sig, särskilt med en tyngre ryttare. Ofta har de lång rygg och lång kropp och det kan därför krävas extra mycket av ryttaren för att rida ihop dem.

Det gäller att se till individen inte rasen. Längre ben behöver inte heller betyda mer viktbärande. För en tung ryttare är det viktigt att se till individen, hur välmusklad den är och sin egen balans. Jag skulle tycka det var viktigt att hästen var ganska kompakt i kroppen.

Kanske en kallblodskorsning kan vara något?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 294
Senast: Whirlie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 140
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 559
Gnägg Jag har haft min nordsvensk i snart 19 år. För 11 år sedan skaffade jag en shetlandsponny som flyttade med till norr. År 2013 dog hon...
Svar
16
· Visningar
2 678
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp