Val av "extra" häst?

Sv: Val av "extra" häst?

Kolla på kallblod/-korsningar som ofta ligger ganska lågt i pris, samt efter ridskolehästar som ska pensioneras :)
 
Sv: Val av "extra" häst?

*kl*

Nja hörrni..En stor del av de varmblod jag har träffat på har varit trevliga individer.Trafiksäkra,snälla att hantera och fina skogshästar.Det är väl precis som med vilken hästras som helst.Det gäller att hitta en bra individ helt enkelt.Jag tycker att ett varmblod låter som en bra idé.Hitta en trevlig individ bara.Det är bra att det finns folk som kan ge en fd travare ett gott hem efter karriären så dom slipper gå till slakt för att dom inte duger längre.
 
Sv: Val av "extra" häst?

*kl*
Skaffa en häst som kan gå på samma bete som ponnyn ni har! Är det en ponny med anlag för fång eller är lättfödd, passar det dåligt med ett varmblod som kanske behöver mera och bättre bete.
Då passar kanske ett kallblod eller liknande bra.
På vintern är det sällan problem, men måste man ändå ha dom i olika hagar på sommaren så har dom inte så mkt glädje av varandra när de inte kan vifta flugor eller klias...

Vet så många som köpt shettis som sällskap till halvblodet på hösten. Kostar lite i inköp, äter lite mat. Men blir dyra i veterinärräkning på våren :crazy:
 
Sv: Val av "extra" häst?

Det behöver inte vara någon större skillnad på ett varmblod och en D ponny så som TS beskriver.Det finns väldigt lättfödda varmblod,återigen gäller det att hitta rätt individ.Annars är betesreducerare ett utmärkt alternativ på ponnyn.Eller att man har ett magrare bete och stödfodrar med hö.Skillnaden shettis-halvblod är stor om man jämför med d ponny-varmblod.
 
Sv: Val av "extra" häst?

Tack alla för alla synpunkter och tips :)
Men nu är det ju om möjligt ännu svårare att välja. haha...

Klart vi kommer att ta hand om hästen och den kommer få ett bra hem.
Försäkring och fina skor :) Får helt enkelt åka å titta på ett par hästar och se om det underlättar valet.
 
Sv: Val av "extra" häst?

Det dyra är ju inte att köpa hästen, utan att ha den :D

M-oaa

haha, jo det är ju iof sant :)
Kollar lite med på kallblod nu, ökat budgeten till 15.000-20.000 istället.
Finns det några bättre alternativ då?
 
Sv: Val av "extra" häst?

Egentligen är det bästa alternativet att inte låsa fast sig för en speciell ras utan att försöka hitta rätt individ istället. Vet inte hur många gånger det i slutändan ändå blivit något helt annat än vad köparen tänkt sig från början.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 294
Senast: Whirlie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 140
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 559
Gnägg Jag har haft min nordsvensk i snart 19 år. För 11 år sedan skaffade jag en shetlandsponny som flyttade med till norr. År 2013 dog hon...
Svar
16
· Visningar
2 678
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp