Val2014: Tillfälle att omfördela makt

[

Jag tror du nu kallar 70-75% av väljarnas röster för nonsens. Det är de som inte personkryssat. Om du hade läst originalinlägget hade du sett att jag skrivit att man i första hand bör sätta sig in i vem man vill rösta på och i andra hand kan använda sina personkryss för att motverka den strukturellt felaktiga maktfördelningen. Jag använde ett av mina tre personkryss på det sättet och för att lugna @Blue, råkade det bli en kvinnlig läkare med invandrarklingande namn. Faaaaen, nu missade jag ju att gynna låginkomst-Pradash från förorten, men det kan väl nån annan göra?

Jag vet i alla fall inte hur mitt enda kryss skulle kunnat användas för att motverka alla slags orättvisor. Så jag valde en. Det tycker jag att de andra 75% av väljarna också kan göra utan att betraktas som nonsens. Utan som ett sätt att använda sin demokratiska makt på näst bästa sätt - efter platsen att noga sätta sig in i allt och välja en kandidat utifrån det.

Nonsens med maktstrukturer? Nej, du.

Du skrev som "Om du hade läst originalinlägget hade du sett att jag skrivit att man i första hand bör sätta sig in i vem man vill rösta på och i andra hand kan använda sina personkryss för att motverka den strukturellt felaktiga maktfördelningen"
jag skrev:"Sorry jag kommer nog att även i fortsättningen personrösta på den person jag anser lämpligast, oavsett om det är en kvinna eller en man"

vad skiljer i princip?
 
Jag personröstade för första gången i EU-valet, på en ickevit kvinna - dock hetero tror jag. Röstade dock inte på henne främst för att hon var ickevit, men det spelade faktiskt in lite. Kommer antagligen "taktikpersonrösta" i valen nu också.
 
[



Du skrev som "Om du hade läst originalinlägget hade du sett att jag skrivit att man i första hand bör sätta sig in i vem man vill rösta på och i andra hand kan använda sina personkryss för att motverka den strukturellt felaktiga maktfördelningen"
jag skrev:"Sorry jag kommer nog att även i fortsättningen personrösta på den person jag anser lämpligast, oavsett om det är en kvinna eller en man"

vad skiljer i princip?

Precis. Det skiljer sig inte nämnvärt.
 
Jag personröstade för första gången i EU-valet, på en ickevit kvinna - dock hetero tror jag. Röstade dock inte på henne främst för att hon var ickevit, men det spelade faktiskt in lite. Kommer antagligen "taktikpersonrösta" i valen nu också.
Så vad hon stod för spelade mindre roll?
Ex , undrar om de som röstade in FI;s representant, var medvetna om att hon stöder tanken med en europeisk federation?
 
@landsbygdsbo Absolut inte! Skrev att jag inte främst röstade på henne för att hon var ickevit - röstade alltså på henne pga vad hon står för. Om vi ska slänga oss med namn så kan jag ju säga att det var Soraya Post jag röstade på! Faktumet att få in en romsk kvinna i EU-parlamentet spelade roll! Visst finns det meningsskiljaktigheter mellan mig och henne, men att hitta en representant som tycker exakt som en själv är sällan lätt.
 
@landsbygdsbo Absolut inte! Skrev att jag inte främst röstade på henne för att hon var ickevit - röstade alltså på henne pga vad hon står för. Om vi ska slänga oss med namn så kan jag ju säga att det var Soraya Post jag röstade på! Faktumet att få in en romsk kvinna i EU-parlamentet spelade roll! Visst finns det meningsskiljaktigheter mellan mig och henne, men att hitta en representant som tycker exakt som en själv är sällan lätt.
Ja och det var just henne jag menade. Hon vill ju lägga förslag som innebär ett närmande mot ett federalt EU. Och jag undrade just hur många av dem som röstade på henna som var medvetna om det....
 
Ja och det var just henne jag menade. Hon vill ju lägga förslag som innebär ett närmande mot ett federalt EU. Och jag undrade just hur många av dem som röstade på henna som var medvetna om det....
Om hon är Rom, Jude eller renrasig bonnläpp har ingen som helst betydelse i mina ögon. Hon ska representera sina väljare och det de står för
 
Jag är mest irriterad över att de tog bort möjligheten att stryka namn.
Personkryssar gör jag om jag tycker att kandidaten har något att tillföra och jag därför vill se denna högre upp på listan, man eller kvinna spelar ingen roll.
 
En politiker man inte bör kryssa, så länge man inte kan kryssa över.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/svtsormland/mp-s-toppnamn-smhi-morkar

Eller denna riksdagskandidat för Centerpartiet som säger att chemtrails används för att uppehålla ett patriarkalt samhälle:

Dessutom påstår hon att hon har "fått väldigt bra gehör ifrån partiledning", kan det möjligen stämma? Låter helt otroligt men samtidigt är det rätt märkligt att hon får vara kvar som riksdagskandidat eller ens i partiet...
 
I mina ögon har det betydelse att hon är rom och kvinna. Och jag förstod att det var henne du menade.
I mina ögon representerar hon inte Romerna, inte kvinnorna utan MP;s väljare.
Och den jag valde jag inte för att han var en man, inte för att han var svensk utan för att han representerar det parti jag vill ha till Bryssel, svårare eller enklare än så behöver det inte vara.

Men det är klart vill man ha en federal stat, EU, då kunde man kanske röstat på henne.
 
Eller denna riksdagskandidat för Centerpartiet som säger att chemtrails används för att uppehålla ett patriarkalt samhälle:

Dessutom påstår hon att hon har "fått väldigt bra gehör ifrån partiledning", kan det möjligen stämma? Låter helt otroligt men samtidigt är det rätt märkligt att hon får vara kvar som riksdagskandidat eller ens i partiet...

Hur rent teknisk tror hon att det fungerar?
 
Det gör mig inte speciellt mycket, som är medlem i mp. Jag gillar Soraya, jag gillar vad hon står för, jag gillar mp och fi. Att soraya är romsk kvinna är ett plus.
Men hur ställer sig MP

Hur ställer sig FI till ett federalt EU. Jag hade för mig att FI inte var så förtjusta i EU än mindre ett överstatligt federalt EU som står över medlemsstaternas regeringar?
 
@landsbygdsbo Jag är av samma uppfattning som du. Både MP och FI vill inte att EU ska få mer makt över medlemsländerna. Angående att Soraya skulle vara för en federal stat är inget jag hört om, men det kan så vara. Men hon är en representant som ska förmedla vad FI står för, och FI står inte för en federal stat.
Gällande en framtida federal stat, EU, så tror jag personligen att det är väldigt långt borta. Och om det skulle bli aktuellt så tror jag även att det skulle avgöras genom nationella folkomröstningar, som antagligen skulle få utfallet Nej.

Sen att FI ingår i den socialdemokratiska gruppen i eu kan ju diskuteras. Kommer de rösta som S-gruppen eller kommer de fortsätta på partiets egna bana? Enligt FI så kommer de följa sin egen politik, men vi får väl se.
 
@landsbygdsbo Jag är av samma uppfattning som du. Både MP och FI vill inte att EU ska få mer makt över medlemsländerna. Angående att Soraya skulle vara för en federal stat är inget jag hört om, men det kan så vara. Men hon är en representant som ska förmedla vad FI står för, och FI står inte för en federal stat.
Gällande en framtida federal stat, EU, så tror jag personligen att det är väldigt långt borta. Och om det skulle bli aktuellt så tror jag även att det skulle avgöras genom nationella folkomröstningar, som antagligen skulle få utfallet Nej.

Sen att FI ingår i den socialdemokratiska gruppen i eu kan ju diskuteras. Kommer de rösta som S-gruppen eller kommer de fortsätta på partiets egna bana? Enligt FI så kommer de följa sin egen politik, men vi får väl se.
Det förstår jag, men för att se igenom dimridån så tittar man på det skatteförslag hon kom med.
"Soraya Post medgav också att det behövs beskattningsrätt för EU på vissa områden för att kunna föra fördelningspolitik."
Och som jag ser det betyder en överstatlig beskattningsrätt ett mer federalt Europa.
Alltså stöder Post tanken med ett mer federalt EU eller så har inte tänkt färdigt i den här frågan... ;)

Sedan, vad det gäller ett mer federalt EU så stöder jag tanken att vi ska anpassa oss till varandra. På sikt samma lagstiftning, beskattning o regelverk så att villkoren för företagande blir likvärdigt inom EU. Där ingår naturligtvis lönekostnader. Så att det inte , på sikt, ska löna sig att använda rumänska chaufförer i lastbilar som kör svenskt gods på svenska vägar.

Det sker redan så sakta, ett stort antal människor jobbar redan i Sverige vilket sakta men säkert sänker den svenska lönekostnaden och lika sakta o säkert höjer den i Baltikum, Polen och andra låglöneländer. Görs sedan regelverket om så att i stort sett samma regler gäller inom EU så kommer vi så sakta att växa ihop som en ekonomisk enhet. Konjunktursvängningarna kommer förvisso att vara kvar men det blir lättare att flytta dit där det finns jobb.

Därför vill jag bara peka på att vissa förslag har mer vittgående effekter än vad folk tycks tro.
 
Senast ändrad:
@landsbygdsbo Jag förstår din tolkning av skatteförslaget, och håller med dig men jag ser kanske lite annorlunda på det. Jag tror, i min egen uppfattning av Soraya, att dessa områden handlar mycket om människolivs rättigheter och sociala rättvisor. Att det genom en eu-skatt skulle kunna göras åtgärder för de mest utsatta inom EU. Så tolkar jag det, och där instämmer jag med förslaget.

Jag tror också att FI inte riktigt "tänkt klart" (på fler punkter än denna). De har bl.a. inte tagit ställning till ett ev utträde ur EU, iaf inte sist jag checkade. Just nu använder de EU som en plattform för att förändra och förbättra, enligt dem.
Att FI inte riktigt tänkt klar är anledningen till att jag väljer MP framför dem, då MP för en politik som jag instämmer mest i. FI och MP är ju snarlika, men MP har mer kött på benen. Och för mig, som blivande lärare, är skolan min viktigaste fråga i valet i höst. Och kommer därför personrösta på en vit man, som jag har stort förtroende för. (För att anknyta till trådens ursprung)
 

Liknande trådar

Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
29 174
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp