Val2014: Tillfälle att omfördela makt

Jag kollade också opinionsundersökningen idag och såg att Fi ligger på 4 %, det avgjorde saken för mig. Jag vill ha in Fi i riksdagen och kommer således rösta på dem i riksdagsvalet. Kan jag hjälpa till genom min röst vill jag göra det :)

I övriga val har jag inte bestämt mig, ligger mest till vänster men funderar ändå på C till kommunvalet.
 
Eller så röstar folk på V för att rädda dem och missar på så sätt att få in Fi... :nailbiting:

Det gör inte mig så mycket eftersom jag tycker Fi är otydliga/slappa i en del frågor som är viktiga för mig (djurskydd t.ex. som vi skrev om i en annan tråd). Jag ser inte vad som är bättre med Fi än V eller MP. Sen gillar jag inte Schyman heller.
 
Det gör inte mig så mycket eftersom jag tycker Fi är otydliga/slappa i en del frågor som är viktiga för mig (djurskydd t.ex. som vi skrev om i en annan tråd). Jag ser inte vad som är bättre med Fi än V eller MP. Sen gillar jag inte Schyman heller.
Jag tror att om Fi kommer in så kommer det påverka det feministiskpolitiska läget i landet till det bättre. En närvarande radikal röst som prioriterar feminism, och en känsla av att vi är många i landet som vill ha en radikal samhällsförändring. Jag tror att de (deras närvaro) kan lyfta den större feministiska debatten ovanför den där förljugna ytan att vi är så jävla jämställda här.
 
Kl

@niphredil mfl.

Idag tänker jag annorlunda, men är inte helt säker än på grund av att jag tycker att man ska rösta på det parti som är ligger närmast sina egna värderingar.

Det finns två positiva effekter av att F! skulle komma in i riksdagen; Schyman ger sitt stöd åt Löfven (eller hur han stavas) och ökar chansen för en majoritetsregering, och framförallt kan de förhindra att SD blir vågmästare.

Visst är det så?
 
Kl

@niphredil mfl.

Idag tänker jag annorlunda, men är inte helt säker än på grund av att jag tycker att man ska rösta på det parti som är ligger närmast sina egna värderingar.

Det finns två positiva effekter av att F! skulle komma in i riksdagen; Schyman ger sitt stöd åt Löfven (eller hur han stavas) och ökar chansen för en majoritetsregering, och framförallt kan de förhindra att SD blir vågmästare.

Visst är det så?
Precis så har jag förstått det.
 
Så man ska välja en kvinna, endast för att denna individen är en kvinna?
Varför väljer man inte istället personen man anser vara lämpligast, oavsett kön?
 
Så man ska välja en kvinna, endast för att denna individen är en kvinna?
Varför väljer man inte istället personen man anser vara lämpligast, oavsett kön?

Jag tror du missuppfattat något. Förslaget var att om man inte har en specifik kandidat man vill kryssa kan man använda sitt kryss för att dra sitt lilla strå till omfördela makt-stacken. Det handlar inte om att välja bort någon man anser bättre lämpad och kryssa tex en kvinna istället, utan om man inte har någon man vill kryssa kan man använda sitt kryss ändå.
 
Jag tror du missuppfattat något. Förslaget var att om man inte har en specifik kandidat man vill kryssa kan man använda sitt kryss för att dra sitt lilla strå till omfördela makt-stacken. Det handlar inte om att välja bort någon man anser bättre lämpad och kryssa tex en kvinna istället, utan om man inte har någon man vill kryssa kan man använda sitt kryss ändå.

Tack för en eminent förklaring och tydliggörande.
 
Jag har förresten för mig att någon här har beskrivit Schweiz som att det finns mycket aggressiv politisk (rasistisk i det fallet) propaganda. Var det du @Sassy?

Det var nog mig du tänkte på, som @Sassy skrev.

Schweiziska folkpartiet är, som redan sagt, ett rasistiskt parti med ett starkt stöd. Schweiz som land är, som bekant, genomgående nationalkonservativt.

Såg att du funderade kring medias roll i schweiziska val. Jag har skrivit en uppsats i ämnet, om mediadiskursen i samband med folkomröstningen om minareters vara eller icke-vara. Kom till slutsatsen att de tidningar jag undersökte hade mer liberala värderingar än vad folkomröstningen gav uttryck för. Det schweiziska folkpartiet blir rätt ifrågasatta, i alla fall i i tyskspråkiga media. Har ingen koll på fransk- och italienskspråkig media. Men visst är debattklimatet ett annat i Schweiz än i Sverige.
 
Kl

@niphredil mfl.

Idag tänker jag annorlunda, men är inte helt säker än på grund av att jag tycker att man ska rösta på det parti som är ligger närmast sina egna värderingar.

Det finns två positiva effekter av att F! skulle komma in i riksdagen; Schyman ger sitt stöd åt Löfven (eller hur han stavas) och ökar chansen för en majoritetsregering, och framförallt kan de förhindra att SD blir vågmästare.

Visst är det så?

Men åh! Jag måste förtidsrösta i morgon, men jag vet inte hur jag ska göra. Valet ligger på Mp (som står mig närmast) och F!, på grund av ovan nämnd anledning.

Resonera med mig @niphredil mfl. Den här tråden kanske inte handlar om det, men jag behöver liknande och andra åsikter om detta!
 
@Strindlund "niphredil mfl" :D

Jag gillar både Mp och F!, står dock Mp närmast, och kan säga hur jag resonerat: För mig har det det här valet varit viktigt att få in ett feministiskt parti i riksdagen, ett parti som kan sätta press på de andra partierna och verkligen lyfta jämställdhetsfrågorna. Ett parti som inte kompromissar med sin feminism. Mp kände jag bär sig själva, eller får satsa mer på feminismen för att inte tappa väljare till F!.

Rösta på det som känns bäst för dig, är det Mp ska du inte ha dåligt samvete för att du röstar på dem. Kom dock ihåg att man inte kan lita på att andra ska rösta in F! om man nu vill ha dem i riksdagen.
 
@Strindlund "niphredil mfl" :D

Jag gillar både Mp och F!, står dock Mp närmast, och kan säga hur jag resonerat: För mig har det det här valet varit viktigt att få in ett feministiskt parti i riksdagen, ett parti som kan sätta press på de andra partierna och verkligen lyfta jämställdhetsfrågorna. Ett parti som inte kompromissar med sin feminism. Mp kände jag bär sig själva, eller får satsa mer på feminismen för att inte tappa väljare till F!.

Rösta på det som känns bäst för dig, är det Mp ska du inte ha dåligt samvete för att du röstar på dem. Kom dock ihåg att man inte kan lita på att andra ska rösta in F! om man nu vill ha dem i riksdagen.

Jo, men jag märker ju att du har värderingar likt mina egna . Samt när jag följt SD-tråden med småglinen och gillat var och vartannat inlägg från dig!

Jag har tittat på valduellen mellan Reinfeldt och Löfven och känner lite nu att det kvittar egentligen vilken som får regera, jag vill bara stoppa SD och få in mer jämställdhetsfrågor! Lutar mer åt F! i detta nu...
 
Jo, men jag märker ju att du har värderingar likt mina egna . Samt när jag följt SD-tråden med småglinen och gillat var och vartannat inlägg från dig!
:D

Jag har tittat på valduellen mellan Reinfeldt och Löfven och känner lite nu att det kvittar egentligen vilken som får regera, jag vill bara stoppa SD och få in mer jämställdhetsfrågor! Lutar mer åt F! i detta nu...
Låter bra! Kör på det som känns bäst imorgon helt enkelt, Mp är ju super så du väljer ju inget dåligt parti även om du inte väljer F!.
 

Liknande trådar

Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
29 174
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp