Val2014: Tillfälle att omfördela makt

Jag har förresten för mig att någon här har beskrivit Schweiz som att det finns mycket aggressiv politisk (rasistisk i det fallet) propaganda. Var det du @Sassy?

Det var inte jag som skrev om det eftersom jag mestadels har andrahandskällor och det enbart från Basel-Stadt, men ja. Det finns bukare som bor (bott?) i Schweiz. @Sedna ?
 
@landsbygdsbo Vi är en handfull människor (vanliga, arbetande Svenssons) som är insatta i politiken på djupare nivå. Fråga 100 personer i din närhet om vad de röstar på och varför. Fråga sedan något annat, till exempel hur deras parti ser på en ev federal stat, eller hur de ser på att barn ska kunna ha fler målsmän än två, hur många tror du har något svar på mindre populära frågor? Inte speciellt många. Knappt någon skulle jag vilja säga. Frågar du sen hur något annat parti, som de inte röstar på, ställer sig i samma frågor så är det ännu färre som har koll.
Folk har i allmänhet dålig koll och lite intresse för djupare politik. Och jag tror att få människor ens vet att det finns stöd för en federal stat. Folk röstar utifrån partiers hjärtefrågor. Hjärtefrågan inom Fi är jämställdhet. Och det är vad folk röstat på.

(därför är jag själv inne på att det vore intressant med direkt demokrati. Hur skulle Sverige se ut om alla fick rösta i alla frågor?)
Direktdemokrati skulle slå hårt mot svaga grupper.
Ställ frågan, ska vi ha en skattehöjning för att 10% av folket ska få det mycket bättre?
Titta bar på Schweiz...
Folkpartiet deklarerar öppet att man är för en federation, FI arbetar för det men utan att folk är medvetna om det
 
@sjoberga Men tänk om det inte fanns några partier? Bara folket. (detta är en helt abstrakt tanke alltså)
Skulle det bli så att om vi kunde rösta ofta, typ flera gånger i veckan, tror du inte att folk skulle engagera sig innan de röstade i frågan? Och de som inte ville engagera sig sket i att rösta. Idag är det många som röstar "för att man ska det" men har ingen djupare kunskap om vad man röstar på.
Detta är alltså en tanke bara, inget jag tror är genomförbart. (i likhet med kommunismen, det är en fin tanke men skulle inte fungera i praktiken då människan i sin natur är girig)
Vår representativa parlamentarism är ungefär som oljan i en hydraulisk stötdämpare.
Det tar flera år innan en folkvilja slår igenom.
Med en direktdemokrati kan en organisation med resurser trumma ihop folk och på kort tid få igen beslut som folket får ångra bittert.

Däremot skulle det vara ett alternativ att lyfta ner regionala frågor till det regionala parlamentet.

Dvs. ner på kommunnivå.
ex vargfrågan, rennäringsfrågor, mineralbrytningsfrågor.

Det är betydligt lugnare att ha parlamentet som en dämpare när tillfälliga opportunister dar igång enfrågelösningar...
 
Jag har förresten för mig att någon här har beskrivit Schweiz som att det finns mycket aggressiv politisk (rasistisk i det fallet) propaganda.
Det är för jävligt i Schweiz. Jag har bara bott där tre-fyra månader men har många vänner som bor där och även många som är schweizare och alla säger samma sak: Det är helt enkelt för jävligt hur illa situationen är.

Swiss People's Party är ju grymt jävla rasistiska och ett av de största partierna (var störst för några år sedan, idag vet jag inte). Lite av deras posters:

1339641587_43216466d1.jpg




9ed5bdabd64ea69d5e6919788af4b632884918c4a7f71aee72f8a825e8896747.jpg



hdgdhhhgd1.jpg



610x.jpg


svp_poster_birds_1289684c.jpg
 
Jag har bestämt mig för att fokusera på att Fi kommer in och Kd åker ut => FEST!
Jag börjar tvivla på att Fi kommer in. Kanske därför jag blir så genomdeppig. Blir det som du säger kommer jag däremot tuppa av av lycka ;) :D
 
Vår representativa parlamentarism är ungefär som oljan i en hydraulisk stötdämpare.
Det tar flera år innan en folkvilja slår igenom.
Med en direktdemokrati kan en organisation med resurser trumma ihop folk och på kort tid få igen beslut som folket får ångra bittert.

Däremot skulle det vara ett alternativ att lyfta ner regionala frågor till det regionala parlamentet.

Dvs. ner på kommunnivå.
ex vargfrågan, rennäringsfrågor, mineralbrytningsfrågor.

Det är betydligt lugnare att ha parlamentet som en dämpare när tillfälliga opportunister dar igång enfrågelösningar...

Rovdjur och mineraler är definitivt nationella intressen där ingen beslutsmakt ska finnas hos varje region. Kanske, kanske att det skulle funka om man satte extremt strikta ramar som måste lösas. Men då finns inte så mycket kvar att besluta om......
 
Rovdjur och mineraler är definitivt nationella intressen där ingen beslutsmakt ska finnas hos varje region. Kanske, kanske att det skulle funka om man satte extremt strikta ramar som måste lösas. Men då finns inte så mycket kvar att besluta om......
Självklart så ska både regering och EU ha rätt till önskemål, för att använda regioner till exempelvis som vargrevir. Lika klart är att nationella intressen övertrumfar regioners, men det får inte ske på regioners bekostnad, Så är nationen intresserad av att bruka regional mark, så lös ut den marken då till marknadspris. Då står nationen för kostnaden, äran och berömmelsen och regionens folk slipper stå med räkningen ;)

Det är lika självklart som att en kommun/region/markägare ska ha vetorätt mot mineralexploatering.
 
Jag börjar tvivla på att Fi kommer in. Kanske därför jag blir så genomdeppig. Blir det som du säger kommer jag däremot tuppa av av lycka ;) :D

Idag presenterades ju fina siffror för F! läste jag, i Aftonbladet, 4%. Funderade på att lägga min röst på F! men jag tror inte det blir så bara för att jag är rädd att de inte tar sig in i riksdagen. För mig känns det då lite som att jag "tappar" min röst, även om det givetvis inte är så i det långa loppet.
 
Idag presenterades ju fina siffror för F! läste jag, i Aftonbladet, 4%. Funderade på att lägga min röst på F! men jag tror inte det blir så bara för att jag är rädd att de inte tar sig in i riksdagen. För mig känns det då lite som att jag "tappar" min röst, även om det givetvis inte är så i det långa loppet.
Det är jättesynd tycker jag att folk inte röstar på Fi av den anledningen. Det är ju därför de inte kommer in i såna fall. Jag förstår inte varför man inte röstar på ett parti man vill stödja, får de bara 3.8 procent är de ju ändå närmare att komma in vilket ökar deras chanser för nästa gång. Dessutom - får de högre procent får de ju finansiellt stöd för att kampanja etc vilket kan göra enormt stor skillnad för nästa val.

Kort sagt: Jag önskar att alla som tycker att F! är vettiga faktiskt röstar på dem, stödjer dem, så att de i antingen detta val eller nästa får en plats. En bortkastad röst är det ju verkligen inte, oavsett utfall.
 
Det är jättesynd tycker jag att folk inte röstar på Fi av den anledningen. Det är ju därför de inte kommer in i såna fall. Jag förstår inte varför man inte röstar på ett parti man vill stödja, får de bara 3.8 procent är de ju ändå närmare att komma in vilket ökar deras chanser för nästa gång. Dessutom - får de högre procent får de ju finansiellt stöd för att kampanja etc vilket kan göra enormt stor skillnad för nästa val.

Kort sagt: Jag önskar att alla som tycker att F! är vettiga faktiskt röstar på dem, stödjer dem, så att de i antingen detta val eller nästa får en plats. En bortkastad röst är det ju verkligen inte, oavsett utfall.

Jo, väldigt synd förstås, men i mitt fall så ligger jag närmre Mp men kan tänka mig F! just för att de delar många av mina värderingar också. Hoppas precis som du att fler väljer F! och vågar, tror dock inte att jag gör det den här gången.
 
Jo, väldigt synd förstås, men i mitt fall så ligger jag närmre Mp men kan tänka mig F! just för att de delar många av mina värderingar också. Hoppas precis som du att fler väljer F! och vågar, tror dock inte att jag gör det den här gången.
Nej, en del tänker ju som du men hopp kommer vi inte så långt på tyvärr. Däremot på röster. Vill man att ett parti ska vara representerat i riksdagen är väl det bästa att rösta på dem tänker jag, särskilt om de ligger nära gränsen.
 

Liknande trådar

Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
29 171
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp