Vallis husletartråd

Monster, du har en karriär som mäklare som väntar!

kl
Vad gäller Nås, Vansbro så är det kört. För många år sedan gjorde jag en liknande resa, köpte en skogsfastighet i Vakerskogen. Träffade en man som ägde skog i anslutning till min. Jag blev avvisad som vargkramare o min sambo som finnjävel trots att han själv var jägare o hans förfader kommit hit på 1600 talet.
Vi var ju vargkramare.

Attans! Jag känner några "vargkramare" i Yttermalung och lever och frodas själv som dito(tillika fennofil) i Siljansbygden men jag förstår tyvärr argumentet - jag sållade faktiskt bort alla fastigheter i Furudal...
 
Visserligen är Sunne ett trevligt samhälle där jag även har en vän o några hundbekanta. Någon verkar ha hybris! 475 papp för ett hus i Sunne där alla rum behöver vit/grå betsas för att inte tala om att riva ut de flesta golven med början av heltäckningsmattan i sovrummet. Dessutom ingick inte ens vitvarorna.
Om vi förutsätter att stomme o skorsten är OK så ger jag inte mer än 200 papp.

kl
Branäs sätter jag mig inte i ens om jag hade körkort, möjligtvis om jag fick huset gratis. Det är typ 11 mil till Karlstad o 7 till Torsby över bergen.

Förutom det här fanns ett till objekt till salu i samma trakt.
http://www.maklarhuset.se/till-salu/fritidshus/ruda-varlebo-varlebo_132-549942#
 
Kram på dig, Vallis!

Hittar du något i Siljansbygden till vettigt pris kan jag rekommendera det. Bra kommunikationer generellt, vettigt hundfolk och trots högljutt vargmotstånd så är vi många som inte håller med dem.
 
Visserligen är Sunne ett trevligt samhälle där jag även har en vän o några hundbekanta. Någon verkar ha hybris! 475 papp för ett hus i Sunne där alla rum behöver vit/grå betsas för att inte tala om att riva ut de flesta golven med början av heltäckningsmattan i sovrummet. Dessutom ingick inte ens vitvarorna.
Om vi förutsätter att stomme o skorsten är OK så ger jag inte mer än 200 papp.

kl
Branäs sätter jag mig inte i ens om jag hade körkort, möjligtvis om jag fick huset gratis. Det är typ 11 mil till Karlstad o 7 till Torsby över bergen.

Förutom det här fanns ett till objekt till salu i samma trakt.
http://www.maklarhuset.se/till-salu/fritidshus/ruda-varlebo-varlebo_132-549942#

Haha, vad bra att du är kritisk! Jag har haft svårt att avgöra vad jag ska sikta på mtp en del (i mitt tycke ;)) enormt överprisade hus du länkat till - och inte har jag koll på områdena heller. :p

Hade inte ens tänkt på vargmotstånd... Då vill jag stryka alla rekommendationer i Ånge-trakten också (var väl en två st tror jag?), där var det väl en MP-politiker som råkade riktigt illa ut för att han blev fiende med antivargmaffian har jag för mig... :crazy:
 
Julklapp?
Igår fick jag mail från hyresvärden som har en stuga att hyra ut ca 5 km norr om Märsta, han är utomlands nu men vi skall träffas för kontraktsskrivning efter nyår. 2 r.o.k. på 44 kvm för 4900.
Skönt att landa någonstans, Leon kan bo hos mig o jag har gott om tid att leta hus.
 
Hyresvärden verkar ha svårt att få tummen ur en viss kroppsdel, det går i ultrarapid.
Leon mår inte bra o jag börjar få panik, hur mycket kan han stå ut med? Några bukisar i Fagerstatrakten som vet något? Är det beboligt?
 
Kan du inte be säljaren om fler bilder?
Det har jag gjort, kommer efter nyår. Bad om inomhusbilder samt en skiss på planlösningen.

Fick mail från hyresvärden i morse så förhoppningsvis rör det på sig. Hellre hyra något modernt än att flytta in i ett ruckel, jag är inte 20 år längre.
 
Frånsett att jag inte vet något om huset så är Åvestbo tydligen ingen tokig trakt att bo i.
Från min tid i en samlingslokalorganisation så vet jag att de har en nybyggd bygdegård :)Det säger mig att det finns engagemang i bygden. Bra bygdekänsla är värt en del.
 
Frånsett att jag inte vet något om huset så är Åvestbo tydligen ingen tokig trakt att bo i.
Från min tid i en samlingslokalorganisation så vet jag att de har en nybyggd bygdegård :)Det säger mig att det finns engagemang i bygden. Bra bygdekänsla är värt en del.
Tack för input, priset är väldigt lågt trots beskrivningen om t ex nytt kök lär kräva en grundlig undersökning. Min ekonomi klarar hyran i Odensala + kostnaderna för nuvarande tomma hus. Även om jag kan betala huset i Åvestbo så kan jag inte jonglera med knäna o vill inte börja mitt liv som icke längre arbetsför med mer löpande utgifter än nödvändigt.

Att få landa är essentiellt för mig just nu. Fick en akut återbesöks tid hon Neurologen på Danderyd o blev då sjukskriven retroaktivt sedan jag blev utskriven från sjukhuset, husläkaren i Märsta har sagt att han kan fylla på en pågående sjukskrivning så det problemet lär vara löst.

Det är svårt det där, en stor del av min identitet är kopplad till mina utbildningar o mitt yrke. Det har passat mig perfekt att komma nära/möta/härbärgera svårt psykiskt sjuka människors behov o känslor. Privat är mitt umgänge väldigt begränsad. Måste hitta nya vägar så jag inte blir för isolerad.
 
Ser fint ut.

Blir dock lite fundersam över driftskostnaden och sotningen. Jag har oerhört svårt att tro att direktverkande el och luftvärmepump klarar sig på 17 742 kr om året!

De kanske eldat en hel del för värmen också, en väl fungerande(!) kakelugn gör ändå väldigt stor skillnad.

Men enskilt vatten och avlopp, det bör kollas upp så man inte står där med ej godkänt avlopp...

Edit: Aha! Sotas vart fjärde år?! Nu hänger jag med, ja nåt är knepigt...
 
De kanske eldat en hel del för värmen också, en väl fungerande(!) kakelugn gör ändå väldigt stor skillnad.

Men enskilt vatten och avlopp, det bör kollas upp så man inte står där med ej godkänt avlopp...

Edit: Aha! Sotas vart fjärde år?! Nu hänger jag med, ja nåt är knepigt...
Ja, det verkar mest vara som fritidshus? Bor man där permanent så behövs definitivt sotning oftare.

När jag tittar på en karta så ser det ut att tillhöra Ludvika kommun? Enklast är väl att höra med kommunen om avloppet. De har björnkoll på vilka avlopp som kommer att behöva göras om.
Det går på rätt mycket pengar så det blir ett skapligt procentuellt påslag på inköpssumman.

Är avloppet godkänt för överskådlig framtid - ja, då är det toppen :)

Men som sagt - det finns en hel del frågetecken. Fråga mäklaren?
 
Det huset såldes/köptes tydligen för sex-sju år sedan för 240 000... Ser ju inte direkt ut som de renoverat upp det sedan dess, så det borde minst sagt finnas prutmån. :meh:

Ser på bilderna att takrännor hänger och spöningen inte precis ser fräsch ut, det är ju inte katastrofala problem på något sätt men det kan säga en del om hur väl huset tagits omhand av ägaren...

Jag blir väldigt undrom över bilden på kakelugnen också: brukar det se ut sådär, att takpanelen ovanför är svedd? :eek:
För mig ser det faktiskt läskigt ut, med sen förkolningsbrand som väntar - men jag är något av en fegis när det kommer till eldningssäkerhet också, så kanske är det helt normalt?
 
Jag blir väldigt undrom över bilden på kakelugnen också: brukar det se ut sådär, att takpanelen ovanför är svedd? :eek:
För mig ser det faktiskt läskigt ut, med sen förkolningsbrand som väntar - men jag är något av en fegis när det kommer till eldningssäkerhet också, så kanske är det helt normalt?
Fast... tittar man på andra bilder så är taket mörkt här och där och det är skuggor. Kanske är det över kakelugnen också bara en skugga?

Köksfläkten ser också lite ..originell ut ;)

I övrigt ser huset som sagt trevlig ut.
 
Fast... tittar man på andra bilder så är taket mörkt här och där och det är skuggor. Kanske är det över kakelugnen också bara en skugga?

Köksfläkten ser också lite ..originell ut ;)

I övrigt ser huset som sagt trevlig ut.

Ja, köksfläkten var ur funktion tydligen. :D

Tycker inte riktigt det ser ut som en skugga över kakelugnen, var är ljuskällan då? Under golvet? :p Men som sagt, jag är brandnojig så det skriker om det (har vuxit upp med vedeldning sen barnsben, eldar själv fortfarande, men det blev en mes av mig ändå ;)).
 
ina_dance5.gif
Skrivit kontrakt o fått nyckel! Nu skall jag bara rodda dit mig. Tänkt sova där själv ca 2 nätter innan Leon kommer, så att det luktar mig. Jag lever just nu i diasporan o behöver rodda dit saker från där jag bor nu o hemifrån samt från IKEA/netonet samt basics i köket.
:bump::banana::bump: Nu kan jag/vi landa, slicka sår o ha gott om tid för husletning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp