Valp 2023 -den andra

Mycket lättad efter att ha fått resultat från HD-röntgen för Fridolf. En A-höft och en B-höft, så B totalt. Han går som en påse nötter, passar ovanligt mycket till och med för att vara spaniel och många har kommenterat att han måste ha dåliga höfter. Så det har varit några nervösa dagar i väntan på resultatet men nu är lättnaden total.
Passgång har ingenting med höftstatus att göra.
 
Har också en som passar mycket trots a höfter.

Men det beror troligtvis på att jag håller ganska högt tempo på promenaderna, och pass är bekvämt för dem när det går lite för fort för att gå och lite för långsamt för trav.
Det är ju inte helt ovanligt varken för spaniel eller retriever att gå passgång men det är lätt att bli nojig när "experterna" tvärsäkert säger att det inte ser bra ut. Om han och jag går ensamma brukar han komma upp i trav eftersom vi trycker på mer då än med Svante-ska-nosa-och-strosa i sällskap.
 
Passgång har ingenting med höftstatus att göra.
Nej, jag vet att det normalt inte är så men Fridolf har en väldigt lustig gångstil. Svante passar också men det sticker inte i ögonen på samma sätt. Jag tror att det i Fridolfs fall handlar om hans proportioner och att det nog kommer att ge sig när han är färdigvuxen.
 
Nej, jag vet att det normalt inte är så men Fridolf har en väldigt lustig gångstil. Svante passar också men det sticker inte i ögonen på samma sätt. Jag tror att det i Fridolfs fall handlar om hans proportioner och att det nog kommer att ge sig när han är färdigvuxen.
Bog går också som att han är byggd av tre olika hundar. Han ser inte normal ut förens han börjar trava. Har fått tillsägelse av veterinär och fysio att blunda och köra på trots att han ser helt konstig ut ibland. 😅 (Men då har han gjort CT på bogar, rygg, höfter och röntgen på rygg, höfter, has och fötter utan att det hittas något fel.)
 
Bog går också som att han är byggd av tre olika hundar. Han ser inte normal ut förens han börjar trava. Har fått tillsägelse av veterinär och fysio att blunda och köra på trots att han ser helt konstig ut ibland. 😅 (Men då har han gjort CT på bogar, rygg, höfter och röntgen på rygg, höfter, has och fötter utan att det hittas något fel.)
Jag rakade av Mako all pälsen för ett par veckor sedan, för han rörde sig skumt till och från och det var omöjligt att se med allt fluff. Bestämde mig i samråd med vet att köra igång och pressa honom och se om det återuppstår/blir värre, innan vi ens funderar på att gå på med röntgen av rygg osv.

Han har inte visat rörelsestörning på flera veckor nu. Men han är rätt ful utan päls!
 

Bifogade filer

  • IMG_8273.jpg
    IMG_8273.jpg
    262,6 KB · Visningar: 99
Bog går också som att han är byggd av tre olika hundar. Han ser inte normal ut förens han börjar trava. Har fått tillsägelse av veterinär och fysio att blunda och köra på trots att han ser helt konstig ut ibland. 😅 (Men då har han gjort CT på bogar, rygg, höfter och röntgen på rygg, höfter, has och fötter utan att det hittas något fel.)
Jag ska låta en fysioterapeut känna igenom honom också. Det finns en i närheten som jag har fått rekommendationer på. Det gör mig inget att han ser lustig ut, men det känns bra att veta att det inte beror på något fysiskt fel 🙂
 
Jag rakade av Mako all pälsen för ett par veckor sedan, för han rörde sig skumt till och från och det var omöjligt att se med allt fluff. Bestämde mig i samråd med vet att köra igång och pressa honom och se om det återuppstår/blir värre, innan vi ens funderar på att gå på med röntgen av rygg osv.

Han har inte visat rörelsestörning på flera veckor nu. Men han är rätt ful utan päls!
Bog har ingen päls så på honom ser man ganska väl hur han rör sig, men han rör sig främst (så att jag reagerar) skumt när han går i passgång och älgar iväg samtidigt som han nosar på marken. Så väldigt specifikt tillfälle. Men annars går han med tårna utåt i låg hastighet (på bakbenen) vilket gör att vi gissar på ömma tår/trampdynor så han har små benlindor på sig. :laugh:

Långhåriga hundar blir verkligen inte snygga när man klipper dom. :rofl:
 
Bog har vilat den här veckan, han har "hoppsat" någon gång varje dag i skritt/långsamt tempo, så vi åkte och kollade upp honom igår. Han har ont i en tå, så han ska ha linda eller sko på sig, men får fortsätta att jobba och springa så länge han inte spretar med tårna.

Vi har dock lite av ett hanteringsproblem, han har varit lika dan hela sitt liv, men han reagerar på att man klämmer och håller fast i honom, lite svårt att veta vart en sådan hund har ont, om den reagerar på allt när man drar och klämmer i lederna hos veterinären. Ortopeden blev såklart orolig att det skulle vara något i både bogar, höfter och alla tassar när han betedde sig som att hon höll på att klämma sönder honom, men just tassen reagerade han med att pipa och inte "bara" att försöka krångla sig bort. Men nu är höfter, bogar och tassen som han pep över röntgade utan anmärkning av vet och nu väntar jag på svar från radiologerna. Troligtvis är det inget, håller tummarna för det i alla fall.

Vet inte riktigt hur man ska träna den här typen av hantering, någon som har tips? Han tycker verkligen att det blir dålig stämning och att det är misär när man drar och klämmer. Men vi kan inte hålla på och röntga allt varje gång han får någon random skada på en tass eller dylikt. 😩
Jag har ju haft problem med hantering av min, ganska allvarliga problem. Tog kontakt med en privattränare och vi har lärt in vad jag tror heter bucket game. Går ut på frivillig hantering och att hunden ska "okeja" hanteringen genom att titta på en skål med godbitar, när hunden tittar bort eller visar obehag backar man. Finns videor på Youtube. Från att inte ha fått röra öronen överhuvud taget, åkt in till veterinären varannan dag för att söva stackaren för att rengöra öronen har jag idag både topsat och droppat i öronen!
 
Jag har ju haft problem med hantering av min, ganska allvarliga problem. Tog kontakt med en privattränare och vi har lärt in vad jag tror heter bucket game. Går ut på frivillig hantering och att hunden ska "okeja" hanteringen genom att titta på en skål med godbitar, när hunden tittar bort eller visar obehag backar man. Finns videor på Youtube. Från att inte ha fått röra öronen överhuvud taget, åkt in till veterinären varannan dag för att söva stackaren för att rengöra öronen har jag idag både topsat och droppat i öronen!
Åh vad fint att det går framåt! Jag får hantera Bogs tassar numera och bandagerar och har mig (han står tom och håller upp tassarna åt mig vid bandagering nu!) men vi har en bit att gå innan han tycker det är ok att man klämmer hårt på honom. 😅
 
Åh vad fint att det går framåt! Jag får hantera Bogs tassar numera och bandagerar och har mig (han står tom och håller upp tassarna åt mig vid bandagering nu!) men vi har en bit att gå innan han tycker det är ok att man klämmer hårt på honom. 😅
Tassarna är vårt nästa projekt.... Tilliten försvann helt i och med öronmedicineringen så dem har jag inte fått röra.... Nu ska jag försöka bucketöva in dem också, har fått klippa en del men vill gärna åt sporrarna. Harry blir som en liten kartong och viker in alla fyra benen när han ser klosaxen :rofl:
 
Tassarna är vårt nästa projekt.... Tilliten försvann helt i och med öronmedicineringen så dem har jag inte fått röra.... Nu ska jag försöka bucketöva in dem också, har fått klippa en del men vill gärna åt sporrarna. Harry blir som en liten kartong och viker in alla fyra benen när han ser klosaxen :rofl:
Min är inte förtjust i vissa saker. Tar jag fram saxen så skriker han i förebyggande syfte :D. Men får jag kela en stund så får jag klippa tovan.
Tassarna är också jobbiga för honom.
Väntar på en vettig klippmaskin så jag kan se klorna åtminstone. Nu har han luddbollar till tassar och det är svårt att ens hitta klorna. klippa går inte så jag slipar. Men för mycket päls och den fastnar i slipen. Aj.
 
Min är inte förtjust i vissa saker. Tar jag fram saxen så skriker han i förebyggande syfte :D. Men får jag kela en stund så får jag klippa tovan.
Tassarna är också jobbiga för honom.
Väntar på en vettig klippmaskin så jag kan se klorna åtminstone. Nu har han luddbollar till tassar och det är svårt att ens hitta klorna. klippa går inte så jag slipar. Men för mycket päls och den fastnar i slipen. Aj.
Jag fattar precis varför tasshantering är jobbig för honom om du kör en kloslip som fastnar i pälsen. Så kan du ju inte göra?!
 
[…]Nu har han luddbollar till tassar och det är svårt att ens hitta klorna. klippa går inte så jag slipar. Men för mycket päls och den fastnar i slipen. Aj.
Ett enkelt och billig knep att testa (om du inte redan gjort det): ta lite plastfolie och dra över tassen så att klorna tränger igenom. Fäst plastsockan genom att knyta fast den runt karleden med änden på plasten eller en gummisnodd. Nu har du ”ren” klo.
 
Nu har han luddbollar till tassar och det är svårt att ens hitta klorna. klippa går inte så jag slipar. Men för mycket päls och den fastnar i slipen. Aj.

Varför ansar du inte tassarna med sax :confused: Är ju smått vansinne att slipa när man vet att håret trasslar sig. Sorry, men så är det.

Fixar han inte kloklipp eller att tassarna ansas med sax (normal hantering) så lär han inte fixa att tassarna ska klippas med maskin utan skrik, panik och hysteri.
 
Varför ansar du inte tassarna med sax :confused: Är ju smått vansinne att slipa när man vet att håret trasslar sig. Sorry, men så är det.

Fixar han inte kloklipp eller att tassarna ansas med sax (normal hantering) så lär han inte fixa att tassarna ska klippas med maskin utan skrik, panik och hysteri.
Enkel förklaring - jag är darhänt av mina mediciner så risken att klippa hud är stor. Speciellt mellan tårna. Klipper runt om men under och mellan är risky :(
Medan klippmaskinen funkade (skitkvalitet) så funkade det utmärkt. Sax har funkat kanon med alla mina tidigare hundar men då var jag inte darrhänt
 
Enkel förklaring - jag är darhänt av mina mediciner så risken att klippa hud är stor. Speciellt mellan tårna. Klipper runt om men under och mellan är risky :(
Medan klippmaskinen funkade (skitkvalitet) så funkade det utmärkt. Sax har funkat kanon med alla mina tidigare hundar men då var jag inte darrhänt
Lämna in till trim för kloklipp och klipp av tassar. Tror det är bäst för hunden.
 
Idag var vi på 3e tillfället på rallykursen. Tänkte innan att, skönt nu är löptiken som är med i slutet av sitt löp/har löpt färdigt så jag kanske kan få mer fokus av Toke resten av kursen. Ni tror inte att nästa tik har börjat löpa då istället. Det är bara två tikar med.. 😫Vad är oddsen. Blir ju totalt kaos i den där tonårshjärnan 🙄
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 978
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 608
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
2 868
Senast: CaisaCax
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 887
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Semester.
  • Vad är detta?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp