valp i stallet

M

monlight

Jag är nybliven matte igen! Det var tre år sedan min senaste vovve somnade för gott och jag har inte känt mej redo för en ny förrän nu.
Jag vill gärna ha råd om hur jag går tillväga i stallet de första gångerna, vi har bara varit och tittat en gång, i går. Då stod han och tittade storögt på hästarna i hagen, jag gick fram och klappade dem med huden snett bakom i koppel. Valpen är 11 veckor nu. :bump:
 
Sv: valp i stallet

*lånar tråd*
jag skulle oxå vilja veta bra tips....
 
Sv: valp i stallet

Var noga med att ta det lugnt och låta valpen sköta det i sin takt. Tvinga inte fram den eller gå närmare än den är redo för. Se till att den aldrig blir träng i någon stallgång och liknande. Ha valpen kopplad så den inte springer ivägen.

De brukar lösa sig om man som ägare inte gör så stor sak av det. Dalta inte om den blir rädd utan visa bara att du stöttar den men att det inte är farligt. Dock är det bara nyttigt med om hunden får respekt för hästarna redan i början. De ska inte springa runt hovarna på dem.

Någon av er hade ju en bordercollie-korsning (om jag minns rätt). Då får man se upp så inte hunden börjar valla, gäller att ta tag i det på en gång. Valla hästar är inte acceptabelt!

Lycka till med Era små! :)
 
Sv: valp i stallet

d e ja! ja, jag har tänkt på det... får inte börja valla dem....
 
Sv: valp i stallet

mina hundar är uppvuxna i stallmiljö och har stor respekt för hästar (men inte för kor konstigt nog?). men eftersom jag förlorade min gamla hund i en hästolycka är jag väldigt noggrann med att hundarna inte kommer i närheten av några farliga hovar + att de ska vara tysta i stallet. och de får absolut inte vara i hagarna.
 
Sv: valp i stallet

det där med hagarna kommer jag oxå hålla stenhårt på!!
 
Sv: valp i stallet

Om du nyss har avmaskat hästarna se till att hunden/ valpen inte äter hästbajset.. det är jätter farligt om den får i sig häst avmasknings medel..
 
Sv: valp i stallet

Nej, det ar samma kemikalier i hundavmaskningarna som det ar i dem for hast. I avforingen ar det heller inte speciellt mycket kemikalier, sa du behover inte vara speciellt orolig for att hunden ska overdoseras.
 
Sv: valp i stallet

jo faktiskt.. vissa avmaskningsmedel kan vara dödliga - för vissa raser.
är ingen hundmänniska men vet när min syster skaffade sin collie så berättade hon att bla. collies kan bli dödligt sjuka av ivomec. och efter som att hon alltid är med i stallet så avmaskar vi inte med ivomec mer, och för säkerhets skull får hunden aldrig äta avföring - oavsett tidpunkt - och vid avmaskning får man hålla extra koll.

hon hade tydligen fått uppgifterna från en del uppfödare, och de sa att detta gällde just collie.
 
Sv: valp i stallet

tintilar skrev:
jo faktiskt.. vissa avmaskningsmedel kan vara dödliga - för vissa raser.
är ingen hundmänniska men vet när min syster skaffade sin collie så berättade hon att bla. collies kan bli dödligt sjuka av ivomec. och efter som att hon alltid är med i stallet så avmaskar vi inte med ivomec mer, och för säkerhets skull får hunden aldrig äta avföring - oavsett tidpunkt - och vid avmaskning får man hålla extra koll.

hon hade tydligen fått uppgifterna från en del uppfödare, och de sa att detta gällde just collie.


Mmm vår hund åt tydligen hästbajs efter att vi avmaskat våra hästar och hon blev jätte sjuk, men som tur var slutade det lyckligt..
så som tintilar säger - det kan vara dödligt farligt

(hon e inte collie)
 
Sv: valp i stallet

tack för svar, men frågan är just den hur jag lär hunden att ha respekt för hästarna, skall han få hälsa på hästarna, skall jag lyfta upp honom, då kanske han tror det är farligt? just hur ni gjorde rent praktiskt skulle jag bli glad över att få tips om.
 
Sv: valp i stallet

låt honom gå i kopplet och se hur han själv reagerar. många är av förklarliga skäl försiktiga eller lite rädda och då säger du duktig hund och ömkar lite för att förstärka känslan av att de är ganska farliga. men har den mycket stor respekt från början är det bara att låta det vara, annars finns risken för att den blir väldigt rädd och otrygg i stallet.

jag kan inte se meningen med att lyfta upp hunden, mer än att det ser gulligt ut när de hälsar. min ena är så stor att han når upp själv och pussar dom gärna på mulen när de står i sina boxar. och de ser jättesött ut!
 
Sv: valp i stallet

Vad jag förstår så är det oftast bäst att, precis som med alla varelser(barn, hästar), låta dem vänja sig i sin takt. Det är ganska självklart ett ett stort djur som en häst kan verka skrämmade för en liten valp, men om du agerar som en hund hade gjort med något som är ofarligt, så kommer valpen snart att lita på dina signaler och känna sig mer trygg och glida längre ifrån gränsen för flykt mer och mer. Istället för att fly vid en plötslig händelse så stannar den upp och tittar - dock beredd att fly om det skulle visa sig vara en fara.

Därför tror jag att om du inte gör en så stor grejj av det, så kommer valpen aldrig ha en anledning att vara rädd. Visa att tryghheten är så självklar för dig, att du inte tänker på att valpen kan vara rädd - även om du gör det. Gör allt du ska göra, och låt valpen hålla det avstånd den vill - alltså; tvinga inte fram valpen till djuren/lyft den inte mot dem.

Respekt har den ju redan från början, för hoppningsvis. De håller ett extra öga på hästen, och är beredd på att den kan göra något oväntat. Med tiden blir den tryggare men oftast blir den naturligt påmind då och då, av att det är oförutsägbara djur den är i närheten av - respekten förblir. Hästen kanske tex. frustar, hoppar till etc. Små saker som påminner hunden.

Sen är det ju även viktigt att hunden lär sig regler som du satt upp. Ex. att den inte får vara under/mellan benen på hästen, inte springa bakom etc. Det enda som jag sett folk göra då är att helt enkelt säga "gå bort" eller liknande och sen putta bort valpen. Med tiden kommer den lära sig att matte vill inte att man är bakom/under mm.

Fungerar inte reglerna händer det ofta att hunden får lära sig den hårda vägen.
 
Sv: valp i stallet

tintilar skrev:
Fungerar inte reglerna händer det ofta att hunden får lära sig den hårda vägen.

eftersom jag har förlorat en hund i en hästolycka rekommenderar jag verkligen inte att hunden ska få lära sig den hårda vägen. för min hund räckte det med EN enda spark, aortan sprack och han dog efter nån halvtimme.
 
Sv: valp i stallet

Men, fy så hemskt! Var det i hagen eller? Jag har alltid varit noga med att mina hundar inte får springa kring benen på hästarna och absolut inte in i hagen! Många har tyckt att jag varit sjåpig.Men min äldsta dvärg blev också sparkad när han var ung. Lyckligtvis gick det inte lika illa som för dig, men än idag (efter 10 år) blir han ibland halt. Vet tror i alla fall att det beror på den gamla skadan.
 
Sv: valp i stallet

ja, han slet sig och sprang in i hagen. en häst brallade och fick till en spark som tog så olyckligt. stackars hannibal blev bara 10 månader...

men jag har hört talas om fler olyckor, bl a en hund som fick en fraktur på käken efter en spark, så det lönar sig att alltid tänka på säkerheten först.
 
Sv: valp i stallet

Jag har en vallhund, och en hundillsken häst, kanske inte så bra kombination. Han har nästan haft ihjäl två hundar (iofs var det ägarnas fel, dom visste om det och jag hade sagt till dom att hålla reda på hundarna men nej nej dom sprang i hans hage och det tyckte han INTE om) så jag låter bara hunden vara med när jag rider.
Att kolla upp hästarnas reaktioner är nog minst lika viktigt och sen låta det ta lite tid :)
 
Sv: valp i stallet

När Stella var liten Boxervalp så tog jag med henne ut i stallet tidigt, tror hon var 11-12 veckor. Då var hon ju lite liten så jag valde att lyfta upp henne så att hon fick hälsa på mitt genomsnälla sto. De nosade på varandra och så fick hästen sig en slick på mulen och så tyckte jag att det räckte där. Ut med valpen i bilburen igen.

Eftersom den första kontakten blev positiv så valde jag sen att vänta några veckor innan jag tog med henne igen och då fick hon gå med i koppel när jag promenerade en av mina hästar vid handen (vi gick en väldigt kort promenad) så att hon skulle vänja sig vid att gå bredvid hästen.

Vid det här laget hade jag kollat av min HÄSTS reaktion på valpen så pass väl att jag vågade ha valpen lös när jag red i paddocken. Faktum är att mitt sto VÄGRADE röra sig ur fläcken så fort hon inte visste exakt var valpen var! :love:

Sedan har hon fått följa med oss ut med hästen allteftersom hon har vuxit till sig och orkar följa med. Idag går hon med lös, även när jag rider min ena häst och har den andra som handhäst.
Hunden fick förut vara fritt även i hagen, men sedan jag insett hur lite det uppskattas av mitt yngre sto så har jag för säkerhets skull valt att kommendera hunden Stanna kvar! när jag går in i hagen och hämtar hästen. Håller definitivt med om att det hänger minst lika mycket på hur hästen reagerar på hunden som tvärtom.

Bra kommandon att lära hunden är:
Stanna! (ska vara obönhörligt!) Ut i skogen! (bra om det kommer folk eller en bil) Nära... (istället för fot, som då innebär: håll dig nära hästen, men ändå på minst någon meters avstånd) och Framför! (av helt logiska skäl). Att vilja kunna rida med sin hund lös är också något som sporrar mig på lydnadsplanen där fjärrdirigeringen är en väldigt högt motiverad övning!

/JES
 
Sv: valp i stallet

nej va sorgligt.. :( menade såklart inte att man skulle "låta dem" lära sig den hårda vägen, utan att det gärna blir så om man inte tar itu med det själv. Har dock aldrig varit med om att det slutat så olyckligt. Respekt och vidare försiktighet är det enda som sparkar och bett åstakommit på de hundar jag känner till. Jättetråkigt att det gick så illa för din vovve.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 236
Senast: lilstar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 019
Senast: Amaranthe
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 724
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp