Valp som kissar (hela tiden)

G

Genesis

Skulle vara jätteglad för lite tips ang att få min lilla tjej rumsren!
Hon är 4 månader nu och ända sedan hon kom, vid 8 veckors ålder har vi kört med metoden "lyfta ut henne när en olycka händer", vi gjorde likadant på den äldre tiken och det fungerade snabbt och hon var nästan helt rumsren vid fyra månader.

På den här lilla tjejen har det inte fungerat sådär jättebra och det kommer fortfarande både kiss o bajs inne, men mest kiss. Bajsar gör hon kanske tre-fyra gånger om dagen och hon börjar lära sig att pricka in det under våra promenader. Kiss däremot, kommer det hela tiden! Vi kan ha varit ute på en promenad precis, då hon gjort ifrån sig. Sedan kommer vi in och så kissar hon direkt.
Försöker lyfta ut henne ofta, även då vi inte går promenader men hon lyckas ändå kissa inne mellan tillfällena.

En vanlig kväll hemma, mellan ca 19-22 kissar hon kanske fyra gånger inne och tre gånger ute.
Känns inte detta lite mycket?

Vad jag har lärt mig ska man absolut inte bestraffa en valp som kissar inne, men just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra? Känns som om det knappt går framåt alls, och rullarna med hushållspapper går åt som smör :crazy:

Jätte tacksam för tips från alla er hundmänniskor!
 
Sv: Valp som kissar (hela tiden)

Om du istället lyfter ut henne direkt när hon vaknar och har sovit en stund, direkt när hon har ätit, när hon har lekt en liten stund. Se ut en liten gräsplätt eller liknande som du alltid tar henne till. Det brukar bli cirka 1 gång per timme i början. Låt henne gå runt och lukta tills hon kissar och/eller bajsar. Det är viktigt att du berömmer henne när hon gör ifrån sig ute. Kommentera inte när det händer olyckor inne, då får du en ängslig valp som kissar inne för att hon är ängslig. Och så är det som med barn, valpar mognar väldigt olika. En valp kan vara rumsren på 2 veckor, en annan kanske inte förrän den är 8 månader. Det är bara att ta det som det blir.

Förvänta dig inte att hon ska kissa/bajsa på era promenader. Det kommer efterhand att hon gör det. Det är alldeles för mycket spännande på nya platser för att hon ska tänka på att kissa/bajsa.

Och alla har vi väl varit med om att valpen när den börjar kunna hålla sig låter bli att kissa ute. Det kommer precis när de kommer in istället. Ha tålamod, hon blir rumsren förr eller senare.
 
Sv: Valp som kissar (hela tiden)

Jo men så har vi gjort hela tiden. Ut efter sov, mat, lek. Då inte på promenader utan bara ut för att kissa eller bajsa. Och hon får alltid mycket beröm när hon gör ifrån sig ute. Vi har aldrig sagt åt henne när hon gör något inne heller.
Det jag oroar mig för är att hon kissar så himla ofta.

Men som du skrev så är det väl så att olika valpar mognar olika snabbt, antar att jag måste ha lite mer tålamod :) Blir lite orolig bara eftersom min andra tik inte alls kissade lika ofta som den här.
 
Sv: Valp som kissar (hela tiden)

Wettexduk är betydligt bättre (mer miljövänligt och ekonomiskt) än hushållspapper.

Instämmer med ovanstående, kolla upp att hon inte har urinvägsinfektion. Om inte är det bara att fortsätta kämpa. Fyra månader är tidigt att bli rumsren.

Lycka till!
 
Sv: Valp som kissar (hela tiden)

Fyra månader är tidigt att bli rumsren.

Det är väl inte så himla tidigt? Min valp var 95% rumsren när hon var 3,5 månad och 100% rumsren vid 4 månader. Likadant med min förra.
Så jag hade definitivt kollat upp om hunden är frisk, småskvättandet ska iaf ha avtagit vid 4 månader om man tränat rätt.
 
Sv: Valp som kissar (hela tiden)

Min var rumsren vid 5 mån och det har jag förstått på folks kommentarer som hyfsat tidigt och smidigt.

4 månader är väl inte ovanligt tidigt, men långtifrån alla valpar är rumsrena vid den åldern.
Att valpen inte är rumsren än är med andra ord inte så förvånande, dock hade jag som nämnt ovan kontaktat veterinär för att kolla upp varför hon kissar så väldigt ofta.
 
Sv: Valp som kissar (hela tiden)

Dricker valpen mycket? En del valpar okynnesdricker och eftersom det rinner rakt igenom så blir det ett himla skvättande. Får hon något godis när hon kissar ute? För min valp var det tricket som gjorde att han förstod att det var bättre att kissa ute än inne.
 
Sv: Valp som kissar (hela tiden)

Min jaktlabbe har varit seg att få rumsren, bajsat inne har hon aldrig gjort men skvätt nästan till 1års ålder. Hon hade inte tid att bli rumsren helt enkelt:grin: det har varit ett förfärligt springande men det har tack och lov slutat. (ingen uvi, bara bråttom!!) Vår andre labbe var helt rumsren vid 11 veckors ålder. Så det är nog väldigt olika hur fort det går.

Heja skurhinken:banana:

/LL
 
Sv: Valp som kissar (hela tiden)

Tack för era svar! :)

Jo det är nog dags att ta fram skurhinken eller köra med wettexduk istället.. Jag har lite "skurtrase-fobi" och är en typisk hushållspappers-människa, men som sagt för både miljön och plånbokens skull borde jag nog ändra på det ;)

Hon dricker ganska mycket också, betydligt mer än den stora (som är två år). Hon är en Staffordshire Bullterrier, väger ca 6 kg nu.

Avtar inte skvättandet får jag väl kolla upp uvi för säkerhetsskull, det är ju något sånt jag har varit orolig för.
Men kanske är det bara så att jag är bortskämd efter att min andra vovve var så smidig!
 
Sv: Valp som kissar (hela tiden)

När vi hämtade hem våran Amstaff/AM.Bull kille så skvätte han inne HELA TIDEN.. vi kunde vara ute hela dagen men 15 min inne så hade han redan kissat.. Vi åkte in till vet. och fick förklarat att han hade Urinvägsinfektion.
10 dagar med pencillin så va grisen helt rumsren sen. Han orkade helt enkelt inte hålla sig.

SÅ håller med tidigare bukare, kolla upp så hon inte har UVI!
Lycka till med valpen annars:)
/B
 
Sv: Valp som kissar (hela tiden)

Min pitbull(blandis?) tik var likadan, kissade hela tiden och mycket så jag skulle tror att det kan vara individuellt, då min amstaff hane var helt rumsren innan han hann bli 4 månader.
Det tog mig närmare ett år att få henne rumsren, dock får hon återfall när hon löper tyvärr, jag hoppas på att hon växer ifrån det också.

Wettex och en bra rengöringsspray från öob som är bra mot urin var min bästa vän under den tiden.

Jag tror att du redan gör allt du kan, bara ge valpen mer tid och det är alltid bättre att gå för ofta till veterinären för då vänjer sig också valpen vid att gå dit :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
692
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 613
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 533
Senast: Mabuse
·
Hundträning Jag har en 7 månaders valp som inte är rumsren. Skulle behöva få tips på hur jag ska få min hund att bli rumsren eller börja säga till...
Svar
7
· Visningar
1 054
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp