Bukefalos 28 år!

P

puzzilago

Har en underbar :love: liten tik som jag funderar på att ta valpar på, MEN, hon har inga papper...

Vad tycker ni? är det fel att para henne, vet av erfarenhet att många människor som köper billiga blandisar inte är så värst seriösa, utan ser det som ett billigt alternativ, en slit o släng vara!...

samtidigt köpte jag ju faktiskt en sådan hund själv :smirk:

vad hade ni gjort? Kan tillägga att hennes psyke är bra o stabilt, hon är verkligen snäll, och inte rädd av sig! Docj väldigt envis!
 
Sv: Valpar??

jag tycker att du ska låta bli. är hon en väldigt bra individ och friskförklarad enligt de krav som finns inom hennes ras, om syskon och föräldrar och övriga släktingar också är jättebra så kan det vara en annan femma. men att avla bara för att få valpar på sin egen gulliga hund är rätt meningslöst. när jag läste hästavel fick vi reda på att ett sto inte skulle sättas in i avel om inte just det stoet hade något värdefullt att tillföra rasen. lite så tycker jag att man ska tänka med hundavel också. där är det nog ännu viktigare eftersom avkommorna blir fler och du inte kan behålla alla om du inte hittar de perfekta köparna.
 
Sv: Valpar??

puzzilago skrev:
Vad tycker ni? är det fel att para henne, vet av erfarenhet att många människor som köper billiga blandisar inte är så värst seriösa, utan ser det som ett billigt alternativ, en slit o släng vara!...

Tvärtom ser jag inget större fel i många av de som köper blandras, det är ett billigare alternativ om man inte har möjlighet att slänga ut 10 papp för en rasren valp, och många skaffar helt okej hundar som inte är så väldigt konstigt korsade (typ som en blandning av Schäfer, Golden, Tax och Greyhound är.)

Det är snarare de som föder upp jag tycker är konstiga.
Såvida deras blandrasavel i vilken hunden som det avlas på är en jaktras som korsas med en annan jaktras (exempelvis) för att få fram en ännu bättre lämpad jakthund.
= Ett syfte med sin avel.
Man ska inte avla för att det är "kul att ha valpkull".
 
Sv: Valpar??

Nej. Varför? Självklart är din tik snäll och underbar, det tycker alla hundägare att deras hundar är, men det är inte skäl nog för att avla på henne. Njut istället av din fina hund och lämna avelsbiten till de som har ordentliga mål och planer med sin uppfödning.
 
Sv: Valpar??

Det jag reagerar på när jag läser detta är... Du skriver hon är snäll. Men det är inte allt. Är hon frisk? Har du kollat HD? (om det är en sån ras), ögonlyst tex? Ja det finns mycket man måste ha klart för sig innan man tar en kull på sin hund.
 
Sv: Valpar??

Jag tycker att du ska ta valpar på henne om du verkligen vill ha en efter henne. ;) Om hon är frisk o så som någon frågade här i tråden.

Om du nu ska göra det kan du ju försöka hitta seriösa köpare redan nu. Lycka till!
 
Sv: Valpar??

Nej, jag avråder Dig! Jag tycker inte snäll och söt räcker för att man ska ta en kull på en hund.

Det krävs en hel del utav uppfödaren vare sig det är renrasigt eller blandrasigt. Är Du beredd att ta det ansvaret? Du har ca 10 valpköpare som kommer vilja ha din hjälp, ditt kunnande och stöd i 10 år framåt.
Det kostar en hel del pengar att föda upp en kull och sedan får man tänka på att man faktiskt utsätter sin tik för en risk.

Plus att det faktiskt är mycket mer jobb med en kull än man kan ana. De är enormt söta, men samtidigt ena riktiga monster! *fast det får man inte säga högt, då kan folk bli förbannade och säga att man inte bör ha hund* ;) :angel:

Så njut av Din härliga hund och köp en till när det börjar suga hårt i hund-nr-2-ägar-tarmen. :D
 
Sv: Valpar??

Först av allt ska du fundera på om du har köpare på alla valpar?
Det beror mycke på ras/raser.
Har du tid och ork att ha en valpkull?
Jag har en kull hemma nu och kan intyga att dom kräver MYCKE mer än man tror.
Dom är inte bara små, söta och rara (men ganska underbara faktiskt) :love:

Vissa raser/korsningar finns det fler köpare till än det finns valpar. Men vissa hundar går inte att sälja.
Och som jag ser det vill jag kunna välja bland köparna.
Ta bara en kull om du är 100% säker på att du kan finna bra köpare till alla valpar, om du är helt säker på att du orkar hantera allt vad det innebär att ha valpar och om du inte tror att du kommer att gå pluss på din valp kull. För valpar har en förmåga att kosta mer än man tror......
:smirk:
 
Sv: Valpar??

Jag tycker inte det ar fel att avla pa henne, sa lange du forsakrar dej om att hon ar helt frisk och du valjer en hane som liknar henne i ras och satt.

Jag tycker det ar helt galet nar folk blandar tex dobberman och border collie...vad ville man fa fram av de hundarna liksom. En skarp vallhund??
Om det ar en sallskaps hund du har, avla bara med en annan sallskaps hund. Blanda inte raserna for mycket och tank pa vad du gor.

Kom aven ihag att det ar jobbigt att ha valpar hemma. 5 stycken sma liv och kissar och bajsar overallt, tuggar pa mattor, stolsben, dina strumpor, mm, mm. Ibland ar det skont nar de saljs kan jag beratta!! :)
 
Sv: Valpar??

OM du väljer att avla på henne tycker jag att du ska kosta på en henne en rejäl undersökning först och sedan välja en hanne som både verkar passa henne men som även är ordentligt undersökt. Beroende på vilka raser som ingår och hur stor hon är, så föreslår jag röntgen av höfter och armbåge + att du får ögonen kollade. Det kostar visserligen några tusen att få det gjort men är du seriös så fixar du det innan du tar några valpar. Jag antar att du inte vill föra vidare några defekter som visserligen inte visar sig nu, men som kan innebära ett lidande för hunden senare? :idea:
 
Sv: Valpar??

Som jag brukar skriva i såna här trådar; tänk dig för INNAN!

För konsumentköplagen gäller även blandraser. Och sen 1/5-05 gäller den i 3 år på en "vara" - dvs. du är i 3 år ansvarig gentemot dina valpköpare för ev. sjukdomar/defekter på valparna. De flesta rasrena hundar har, i förekommande fall, "bekämpningsprogram" och undersökningsplikt hos avelsdjur, för kända sjukdomar, vilket gör att om föräldradjuren är friska, så täcker ändå en avelsförsäkring ev. problem hos valparna (med några undantag). Men om du avlar på en blandrastik så har du inte det skyddet. Det KAN bli dyrt! Kolla också att din försäkring täcker ev. valpningskomplikationer och kejsarsnitt - i bla. Agria krävs det att man har separat avelsförsäkring tecknad - något som man inte kan göra på en blandrastik. Ett kejsarsnitt under jourtid är DYRT! Inte sagt att det måste bli så, men det är ju bra att vara förberedd på allt som KAN hända, så att man inte står där "med skägget i brevlådan".

Lycka till hur du än gör!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 007
Senast: lady_vip
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 662
Senast: Ajda
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 872
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Smådålig i magen
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp