Tonto

Trådstartare
Vad har ni gett(eller kanske ger) era valpar för foder och varför?

Tycker det är en djungel.

Min vuxna hund äter Mush just nu och det fungerar bra, men vill inte ha en förstoppad valp så känner mig lite tveksam till färskfoder till valpen. Han fick med sig Purina Pro Plan Acti Proctect Puppy, men det går bara att köpa på Evidensia och känns lite osmidigt så funderar på alternativ.
 
Min valp äter Purina ProPlan ECN Pippi och MUSH valpfider, ungefär 50-50. Funkar jättebra, ingen förstoppning. Perfekt avföring.
 
Har givit mina valpar Purina Pro Plan Sensitive Skin/Digestion Puppy, går att köpa online. Har även givit Happy Dog Puppy/Junior samt Mera Dog Pure Sensitive.
Har varit nöjd med alla foder ovan och har fortsatt att utfodra PPP och HP i vuxen ålder.
 
Det är verkligen en djungel. Är inte helt nöjd med innehållet i det foder som valpen äter hos uppfödaren nu och som han kommer ha med sig hit. Uppenbarligen funkar det ju bra nu men jag vet inte riktigt om det ändå kanske är bra att byta framöver. Priset är jag i alla fall nöjd med 😅 Carrier junior.
Men vet inte vad jag ska byta till i så fall för är inte nöjd med något foder när jag läser innehållet 🙈
 
Vad har ni gett(eller kanske ger) era valpar för foder och varför?

Tycker det är en djungel.

Min vuxna hund äter Mush just nu och det fungerar bra, men vill inte ha en förstoppad valp så känner mig lite tveksam till färskfoder till valpen. Han fick med sig Purina Pro Plan Acti Proctect Puppy, men det går bara att köpa på Evidensia och känns lite osmidigt så funderar på alternativ.
Pro plan puppie med laxolja, finns i vanliga zooaffärer eller skicka efter från zooplus/bitiba
 
Jag gillar Halla valp (är inte så glad i de andra sorterna) och Essentials hundfoder. Jag har blandat dem två sorterna nu senaste året och har gett kanske 1/3 torrfoder och resten färskfoder.
Vill du ge färskfoder så har ju Halla mer kolhydrater i sitt färskfoder.

Halla köps på Granngården och Essentials beställs online (och kan numer beställas via Granngården).
 
Varför skulle en valp bli förstoppad pga färskfoder?
Jag har gett färskfoder/barf till de två senaste valparna. Extremt nöjd med det. Gav något valptorrfoder till Wahidah när hon var liten plutt år 2008, minns inte riktigt vad jag gav då och var inte heller nöjd med det, det var väl delvis pga det som jag började läsa på mer om foder och försöka lära mig så mycket som möjligt osv :p
 
Till senaste gav jag Royal Canin Veterinary Pediatric Junior Small Dog men de verkar ha tagit bort hela sin veterinärserie med valpfoder. Dock är deras vanliga Puppy väldigt lik i formulan så hade nog gett det igen.
Annars gillar jag även Magnussons spannmålsfria eller deras valpfoder.
 
Shiban fick barf från dag ett när hon kom till mig, förstår inte heller varför valpen skulle bli förstoppad av färskfoder? :) Skulle fortsätta med färskfoder om det är vad du trivs med.
 
@Sel , @Red_Chili Alla mina tidigare valpar har blivit förstoppade av färskfoder, så jag är lite nojjig tror jag. :)
Det är ju också en hyggligt vanlig "biverkning" av färskfoder, i synnerhet om det är mycket ben i. Så det kan ju vara ett alternativ att undersöka innehållet av ben och välja det med lägst innehåll.

Vår hund fick Doggy Professional Valp hos uppfödaren och sedan hos oss upp till 7-8 månaders ålder, därefter Doggy Professional Extra som han fortfarande äter som "bas" (han är 2 år nu). Som tillägg får han lämpliga delar av matrester (typ kött, kyckling, potatis, pannkakor) och vi kompletterar också med färskfoder (Mush).
 
Tack för trådstarten, har själv samma funderingar.

Jag ger torrfoder, PureNatural Puppy, på inrådan av uppfödaren. Vattnar det men låter det ligga olika länge, ibland lägger jag vatten och fodrar med det direkt. Jag tycker det fungerar bra; magen är fin, valpen är pigg och pälsen är glansig. Valpen får också smaka på mat från oss, och jag stoppar lite våtfoder i Kongs och fryser och ger nån om dagen samt olika tuggben och godis.

Har funderat på färskfoder och BARF, men nej, jag har för lite kunskap och tycker det blir för krångligt. Plus att det verkar vara väldigt noga med hygienen och jag har ett litet barn som gärna hjälper till med fodret eller som får sig en puss efter maten.
 
Jag har gett mina senaste valpar Priima ST, och kommer ge nästa valp det också. Det är ett ganska magert foder som jag upplever får dem att växa jämnt och fint. Priima har inget valpfoder, men det är den sorten tillverkaren rekommenderar för valpar. Jag vet många kullar som är uppvuxna på det med gott resultat.
Det är prisvärt, innehåller inga ben (dock benmjöl) och eftersom det även är kolhydrater i tycker jag att det passar de flesta valpmagar.

Min wachtelkull gav jag Pondus Original ihop med Magnussons valpfoder. Var inte jättenöjd med Magnussons, tyckte de blev sådär i magen av det?
Föredrar Pondus Original på valpar av större raser framför Pondus Junior pga ca/p-kvoten.
 
Jag ger Royal Maxi puppy blandat med Vom og hundemat. Dock tycker jag att Royal börjar bli orimligt dyrt så jag tittar på alternativ men har inte hittat något jag gillar.

Valpen har en fantastisk aptit och har hittills ätit allt som serverats (och en hel del som inte serverats :eek:) så det är lyxigt att inte behöva tänka på den biten i alla fall.
 
Min 8-månaders fick en påse med två blandade torrfoder från uppfödaren. Dels Royal Canins valpfoder och nån sort jag inte vet vad det är. Av nån anledning har RC valpfoder för små hundar inte varit tillgängligt häromkring så det föll bort.

Han vill inte äta torrfoder men gillar färskfoder. Började ge Mush blå men han fick hård mge. Bytt nu till Real som också ger hård mage men inte lika illa.
Blandar nu Real med Happy Dog Mini Puppy & Junior. Det fodret äter han med viss tvekan...
Numera får han också en liten dos paraffinolja i fodret och det hjälper magen.

Så sammanfattningsvis har han OK mage på torrfoder men det äter han inte. Färskfoder gillar han skarpt men det ger hård mage.
 
Har försökt fasa in färskfoder till valpen men han äter både gräs och fiser så att det stinker i hela lägenheten så det blir torrfodret uppfödaren skickade med.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi ger vår dvärgpudel valp på 8 månader råfoder: mush vaisto puppy samt lite torrfoder. (Den är han inte så jätte intresserad av...
Svar
8
· Visningar
854
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 680
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 680
Senast: anna_panna
·
Hundhälsa Hej! Har två små chihuahuor, där ena äter färskfoder (MUSH Vaisto Grå) och den andra äter torrfoder för känslig mage. Vi tog över...
Svar
6
· Visningar
1 312
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp