Bukefalos 28 år!

Valppris på labradoodles - jisses?

Jag ser argumenten för aveln och förstår vad man försöker få fram, men jag är inte övertygad och tvivlar på att man (kommer att) lyckas. Tydligen tror nog många köpare på det i alla fall och är beredda att betala.

Men vad jag inte förstår är hur det kan vara till nackdel för seriösa avlare att någon redovisar att seriös (import, hälsokontroller etc) hundavel kostar pengar. Jag är övertygad om att många som avlar renrasigt inte alls får full täckning för sina kostnader. Så det kanske är så att renrasavlarna har något att lära om marknadsföring och att ta fram det kunden vill ha om man är ute efter att få bättre betalt? Avlar man den hund man själv vill ha kanske den inte är exakt kundanpassad?

Om man kan visa att bara en del av valparna säljs och man avlivar resten för att hålla priserna uppe skulle jag förstå upprördheten, men så länge valparna hamnar i vettiga hem tycker jag det är betydligt mer upprörande med korsningsavel utan en bakomliggande tanke och renavel av djur ned extra stor andel hälsoproblem.

Men jag kanske missuppfattar, det kanske är förvåning? I så fall sällar jag mig till gruppen :)
 
Sen antar jag att man inte kan gå hur som helst och säga till en labradoodleägare som köpt hunden för 25k att det bara är en scam och som vilken blandras som helst...
Skulle lägga till en ny patient på jobbet en gång. Frågade ägaren om ras. Det var nån pudelkorsning och ägaren kallade den således nåt med "oo" (cockerpoo eller vad det var). När jag då säger "jaha, en blandras" så fick jag höra att nej, det var det faktiskt inte! :p
 
Det finns en person som ägnar sig åt goldendoodle (tror jag det var) uppfödning på ett hyfsat seriöst sätt. Alla avelsdjur testas för de inom raserna förekommande sjukdomarna etc. Hen avlade renrasigt tidigare i många år. Första avelsdjuren importerades, valpar som säljs är 4e o 5e generationers blandningar o stigande. Vad jag förstått så lever de på sin verksamhet som även inkluderar ridning för främst barn o ungdomar med diverse funktionshinder, såväl fysiska som mentala.
 
Saxar från okänd författare på Facebook:

"Dear Doodle Owners,

I want to preface this letter by telling you what a huge dog lover I am. Any breed, any size, any color, any age...I love them all. So please don't take the following as mean or personal. As a professional groomer, there are a few things I need to say to you. In part just to get it off my chest, but perhaps you will even learn something that makes your association with professional groomers easier on the future.

First of all...let's address the obvious. Your dog is NOT a breed...your dog is a mutt. There is nothing wrong with being a mutt. I own several and I am just as proud of my mixed breed kids as my pure bred kids. I know you want to justify the large amount of money you spent 'buying' a mixed breed dog, but I tend to call a spade a spade....your dog is a mutt.

Secondly, I don't care what the breeder told you....you cannot possibly be stupid enough to believe that a mixed poodle breed only needs grooming yearly. Seriously?! Do you only get you human child's hair cut once a year? If you do choose the 'once a year' grooming schedule, please keep your mouth shut when your professional groomer has to shave your dog down as smooth as a cue ball. I'm sure the breeder told you that we have a magic formula that gets matts out....but that was a lie too.

Yes....it does cost you an arm and a leg to have your doodle groomed by a professional. Why, you ask? Well, you made a conscious decision to purchase a genetic disaster! Not only did you buy a mixed breed dog, you bought one that combines hair with fur....that equals a grooming nightmare. More often than not, this particular mixed breed is high energy, is not well behaved (especially if you chose the once a year schedule), and is a neurotic nightmare. You my friend, will pay largely for my time and skill.

Lastly, do NOT walk your butt into my salon and proceed to tell me that you 'have papers'. I once sent a photo of a goat in with a registration application to UKC and told them it was a rare herding breed...they sent my papers out within a month. Yes....I registered a goat with the same people who gave you 'papers'.

Like I said, please don't take this personally. I love all dogs...including doodles. You are the one I can't stand.
Sincerely, Every Groomer That Has to Deal With Your Ignorance." :heart
 
Jag ser argumenten för aveln och förstår vad man försöker få fram, men jag är inte övertygad och tvivlar på att man (kommer att) lyckas. Tydligen tror nog många köpare på det i alla fall och är beredda att betala.

Men vad jag inte förstår är hur det kan vara till nackdel för seriösa avlare att någon redovisar att seriös (import, hälsokontroller etc) hundavel kostar pengar. Jag är övertygad om att många som avlar renrasigt inte alls får full täckning för sina kostnader. Så det kanske är så att renrasavlarna har något att lära om marknadsföring och att ta fram det kunden vill ha om man är ute efter att få bättre betalt? Avlar man den hund man själv vill ha kanske den inte är exakt kundanpassad?

Om man kan visa att bara en del av valparna säljs och man avlivar resten för att hålla priserna uppe skulle jag förstå upprördheten, men så länge valparna hamnar i vettiga hem tycker jag det är betydligt mer upprörande med korsningsavel utan en bakomliggande tanke och renavel av djur ned extra stor andel hälsoproblem.

Men jag kanske missuppfattar, det kanske är förvåning? I så fall sällar jag mig till gruppen :)
Nja....
Vi avlar renrasigt. Har all dokumentation offentligt på hemsidan och i SKK och avelsdatan osv och hundarna är rastypiska och når avelsmålet. Men vi får inte mer än halva labradodelpriset. Men vår ras är en av de vanligaste. Doodelvarianterna är "unika" disagnerhundar. Det har inget med marknadsföring att göra. Inte om man ska vara ärlig i sin marknadsföring och inte överdriva hundarnas kapacitet, vilket jag tycker dessa "doodelkennlar" gör.
Jag har svårt att tro att ett litet fåtal blandrasuppfödare gör rätt och så otroligt många renrasuppfödare gör fel i fråga om ekonomi och marknadsföring. Oddsen ligger nog mer på överdriven marknadsföring kontra realistisk. Sen ska man ha i åtanke att iaf brukshundar behöver prestera lite också. Sporterna och träning är verkligen inte billigt. Det kostar en hel del att få fram bra hundar att börja avla på. Det räcker sällan med lite röntgen och ett MH och det är också en anledning till att vinsten blir mycket liten på en kull.

Viktigast är dock inte att få massa pengar utan att hundarna kommer i hem som tillgodoser deras behov. En labradoodel är iaf bla jakthund som vill jobba...om man ser till labradoren. Jag hoppas uppfödarna är ansvarsfulla och säljer till sådana hem. Dock är blandraser väldigt begränsade och inte tillåtna i många grenar vilket gör att de flesta som är seriöst intresserade av att jobba med sin hund väljer renrasigt och så blir de där mixerna först och främst "familjehundar".
 
Jag ser argumenten för aveln och förstår vad man försöker få fram, men jag är inte övertygad och tvivlar på att man (kommer att) lyckas. Tydligen tror nog många köpare på det i alla fall och är beredda att betala.

Men vad jag inte förstår är hur det kan vara till nackdel för seriösa avlare att någon redovisar att seriös (import, hälsokontroller etc) hundavel kostar pengar. Jag är övertygad om att många som avlar renrasigt inte alls får full täckning för sina kostnader. Så det kanske är så att renrasavlarna har något att lära om marknadsföring och att ta fram det kunden vill ha om man är ute efter att få bättre betalt? Avlar man den hund man själv vill ha kanske den inte är exakt kundanpassad?

Om man kan visa att bara en del av valparna säljs och man avlivar resten för att hålla priserna uppe skulle jag förstå upprördheten, men så länge valparna hamnar i vettiga hem tycker jag det är betydligt mer upprörande med korsningsavel utan en bakomliggande tanke och renavel av djur ned extra stor andel hälsoproblem.

Men jag kanske missuppfattar, det kanske är förvåning? I så fall sällar jag mig till gruppen :)

Jag tycker att detta är ett fantastiskt tänkvärt inlägg som är värt att lyftas igen.

Och så på en sidnot:
Labradoodles lär ha sina problem, med päls, outbildade ägare och allt annat. Men vi vet alla att det ser många av de SKK-godkända raserna mycket värre dagar av. En renras-stämpel är inte en kvalitetsstämpel. Blandrasavel är inte nödvändigtvis förkastlig. Jag tror att man har mer att vinna på att inkludera och utbilda, än att förbanna och ta avstånd från. Det är då ett gäng idioter alla samlas i samma hål och kommer på idéer utifrån fakta baserat på hörsägen.

Det går för övrigt att applicera på många delar av samhället. Politik till exempel.
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Jag tycker att detta är ett fantastiskt tänkvärt inlägg som är värt att lyftas igen.

Och så på en sidnot:
Labradoodles lär ha sina problem, med päls, outbildade ägare och allt annat. Men vi vet alla att det ser många av de SKK-godkända raserna mycket värre dagar av. En renras-stämpel är inte en kvalitetsstämpel. Blandrasavel är inte nödvändigtvis förkastlig. Jag tror att man har mer att vinna på att inkludera och utbilda, än att förbanna och ta avstånd från. Det är då ett gäng idioter alla samlas i samma hål och kommer på idéer utifrån fakta baserat på hörsägen.

Det går för övrigt att applicera på många delar av samhället. Politik till exempel.
Nej. Renras är ingen kvalitétsstämpel. Men det möjliggör för köparen att ta del av register där alla hälsotester och andra reultat står. Om det är kassa resultat i släktleden avstår man från att köpa. Det finns inga officiella register att titta på för en blandras. Få tävlar dessutom.

Så renrasigt ger köparen alla möjligheter att kunna forska i individen. Som köpare har man ett ansvar att kolla vad man köper.
 
Nej. Renras är ingen kvalitétsstämpel. Men det möjliggör för köparen att ta del av register där alla hälsotester och andra reultat står. Om det är kassa resultat i släktleden avstår man från att köpa. Det finns inga officiella register att titta på för en blandras. Få tävlar dessutom.

Så renrasigt ger köparen alla möjligheter att kunna forska i individen. Som köpare har man ett ansvar att kolla vad man köper.

Nackdelen är väl att få känner till det. Kommer ihåg när jag hyfsat nyligen hörde presstalesmannen från skk på radio. Han pratade då lite om bph/mh och att det var ett bra läge att "se vad man har för hund". Inte en enda gång(!) nämnde han att det kan vara ett utmärkt verktyg för uppfödare. Inte en enda gång nämnde han att resultaten går att se på nätet så att valpköpare kan välja bra hundar. Det fanns guldläge att nämna fördelarna med skk-reggat och han tog inte en enda av de chanserna. Det han skulle prata om var att man ska bli sur på hundägaren, inte hunden, om det blir problem med någon hund, men fan, allt blev onödigt intetsägande :/
 
Nackdelen är väl att få känner till det. Kommer ihåg när jag hyfsat nyligen hörde presstalesmannen från skk på radio. Han pratade då lite om bph/mh och att det var ett bra läge att "se vad man har för hund". Inte en enda gång(!) nämnde han att det kan vara ett utmärkt verktyg för uppfödare. Inte en enda gång nämnde han att resultaten går att se på nätet så att valpköpare kan välja bra hundar. Det fanns guldläge att nämna fördelarna med skk-reggat och han tog inte en enda av de chanserna. Det han skulle prata om var att man ska bli sur på hundägaren, inte hunden, om det blir problem med någon hund, men fan, allt blev onödigt intetsägande :/
Det borde iaf stå på SKKs hemsida var man bör gå in och kika. Kan man tycka..Samtidigt är många av dessa resultat svårtolkade för en förstagångsköpare. Rena grekiskan.
 
Det borde iaf stå på SKKs hemsida var man bör gå in och kika. Kan man tycka..Samtidigt är många av dessa resultat svårtolkade för en förstagångsköpare. Rena grekiskan.

Borde gå lätt att lösa genom en snabbguide i hur resultaten ska läsas. Sedan skulle de ju kunna ha så att enbart valpkullar som lever upp till rasklubbarnas krav på valphänvisning får visas på skks "köpa hund"-sida... Jag har varit på skk om det, men de bara viftar bort mig och säger att det är upp till valpköparen att läsa på, ungefär.
 
Borde gå lätt att lösa genom en snabbguide i hur resultaten ska läsas. Sedan skulle de ju kunna ha så att enbart valpkullar som lever upp till rasklubbarnas krav på valphänvisning får visas på skks "köpa hund"-sida... Jag har varit på skk om det, men de bara viftar bort mig och säger att det är upp till valpköparen att läsa på, ungefär.
Vi är tack och lov ganska förskonade från den typen av köpare. De som vänder sig till vår ras brukar veta ganska exakt vad de är ute efter. Och de är lika bekanta med olika register och resultat som en bagare är med ett sockerkaksrecept. De som bara vill ha en "Schäfer" utan att ha några krav köper oftast oreggat eller E-schäfer för bruksschäfrarna ser ju inte ut som riktiga schäfrar ;)
 
Vi är tack och lov ganska förskonade från den typen av köpare. De som vänder sig till vår ras brukar veta ganska exakt vad de är ute efter. Och de är lika bekanta med olika register och resultat som en bagare är med ett sockerkaksrecept. De som bara vill ha en "Schäfer" utan att ha några krav köper oftast oreggat eller E-schäfer för bruksschäfrarna ser ju inte ut som riktiga schäfrar ;)

Önskar det var likadant i min ras. Har hänt många gånger att folk hört av sig till "min" uppfödare för att de märker att hundarna är fina och framgångsrika. Sedan visar det sig att de absolut måste ha en hund av en viss färg, att de vill köpa någon som kommer bli utställningschampion och allt möjligt tokigt... Detta trots att kenneln i princip aldrig har annonser ute och de har en riktigt dålig hemsida :p
 
Önskar det var likadant i min ras. Har hänt många gånger att folk hört av sig till "min" uppfödare för att de märker att hundarna är fina och framgångsrika. Sedan visar det sig att de absolut måste ha en hund av en viss färg, att de vill köpa någon som kommer bli utställningschampion och allt möjligt tokigt... Detta trots att kenneln i princip aldrig har annonser ute och de har en riktigt dålig hemsida :p
Få får upp ögonen för bruksschäfer om de ska ha en familjevovve eller en soffprydnad. Och skulle vi ana att de inte tänkte bruka hunden så säljer vi inte. Däremot har det hänt att det hört av sig nått pucko som gått igång på att vi bla föder upp mot tjänst och då tror att vi har arga, farliga hundar och sånt är dööööfränt :meh:
 
Nej. Renras är ingen kvalitétsstämpel. Men det möjliggör för köparen att ta del av register där alla hälsotester och andra reultat står. Om det är kassa resultat i släktleden avstår man från att köpa.
Men hur många Svenssons sitter egentligen och läser in sig på stammar innan de köper hund? Som lekman förstår man ju inte ens hälften av de resultat som uppfödare redovisar på sina hemsidor. Jag tror att det är större sannolikhet att man letar upp en uppfödare som har valpar när man har semester och så är det bra så.

Det finns inga officiella register att titta på för en blandras. Få tävlar dessutom.
Precis, det är lite det jag tycker är problemet. Jag hade tyckt att det var bättre om alla hundar inkluderades i ett register, som det är idag utesluts blandrasuppfödare från information, rasstatistik, hälsokontrollskrav och allt annat som är bra med att vara en del av SKK.
 
...

Precis, det är lite det jag tycker är problemet. Jag hade tyckt att det var bättre om alla hundar inkluderades i ett register, som det är idag utesluts blandrasuppfödare från information, rasstatistik, hälsokontrollskrav och allt annat som är bra med att vara en del av SKK.
Helt ärligt tror jag inte att majoriteten av blandrasuppfödarna skulle vara så intresserade. De har en rätt skön tillvaro utan krav på undersökningar och tester.
De som ÄR intresserade skapar sin egen organisation, som tex den där Jack Russell-klubben som går/gått parallellt med skk, eller Silken Windhound (vet inte hur de reggas nu, men tidigare har det iaf varit en egen organisation).
Självklart hade det varit bra om alla hundar reggats på ett ställe liknande SKKs hunddata (fast med bättre tekniska lösningar...), men det krävs isf att någon tar tag i det. Efter att ha sett hur svårt det är att få folk att gå med i olika styrelser så känns det inte så troligt att det kommer att lyckas.
 
Men hur många Svenssons sitter egentligen och läser in sig på stammar innan de köper hund? Som lekman förstår man ju inte ens hälften av de resultat som uppfödare redovisar på sina hemsidor. Jag tror att det är större sannolikhet att man letar upp en uppfödare som har valpar när man har semester och så är det bra så.
....
Hur många sätter sig på blocket och köper första bästa bil som är tillgänglig? Eller kylskåp? Mobiltelefon?
Att gemene man inte fattar att man behöver läsa på innan man köper något, det botar vi inte med fler register. Det botar man med information. Frågan är bara hur informationen ska presenteras, så att den går fram. Det vet jag tyvärr inte.
Med detta inte sagt att jag inte vill att det ska finnas register, men om inte den som borde läsa dem läser, ja då fyller de ju inte sin funktion.
 
Jag känner spontant att det inte är en nackdel att man betalar mycket för ett djur för jag tror att ju mer människor betalar ju högre tenderar de att värdera djuret.
 
Jag känner spontant att det inte är en nackdel att man betalar mycket för ett djur för jag tror att ju mer människor betalar ju högre tenderar de att värdera djuret.
Diskuterade detta med en väninna i Italien igår. Där skänks tom. renrasiga hundar, och har minst ett hundhärbärge per kommun! Dvs över 8000!! Där överges hundar utan skam :(
Visst finns det vettig hundavel med bra pris på hundar oxå.
 
Men hur många Svenssons sitter egentligen och läser in sig på stammar innan de köper hund? Som lekman förstår man ju inte ens hälften av de resultat som uppfödare redovisar på sina hemsidor. Jag tror att det är större sannolikhet att man letar upp en uppfödare som har valpar när man har semester och så är det bra så.


Precis, det är lite det jag tycker är problemet. Jag hade tyckt att det var bättre om alla hundar inkluderades i ett register, som det är idag utesluts blandrasuppfödare från information, rasstatistik, hälsokontrollskrav och allt annat som är bra med att vara en del av SKK.
Röntgen är ju inte svårt att förstå. Ua eller så står det a, b, c och är det armbågen så står det siffror ist. Det borde ju alla begripa.
MH är klurigare. Men det finns guider på googel om man ids.
MT och korning måste hunden klara för att få. Utställningsresutlat och tävlingsresultat går också att googla vad de betyder.
Grejen är nog mer att folk inte ens ids försöka utan tar för givet att allt sks va bra bara för det finns en stamtavla. Men oseriösa uppfödare finns även inom renras. Men det är svårare att fuska om valpköparna gör lite bakgrundskoll.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp