Bukefalos 28 år!

Valppris på labradoodles - jisses?

Läste precis motiveringen till priset hos en uppfödare, tydligen var inte hunduppfödningen en hobbie för dem, utan ett seriöst arbete. Intressant. Kan ju hoppas att de bildar nån slags rasklubb så att de kan komma överens om nåt riktpris (dock verkar 25000 vara gemensamt för båda uppfödarna nära mig).
Undra om de skattar för ALLA sina valpar om det är seriöst arbete. Eftersom de räknar det som arbete ska de skatta från första kronan.
Ger mig tusan på att en å annan svartvalp slinker emellan när de ändå inte går att registrera. är ju asenkelt att mygla med antalet då.
 
Undrar om de skattar på pengarna? Om det inte är en hobby.
Undrar också hur de meriterar och väljer föräldrardjur?
De måste skatta även om det är hobby. Om man har en hobby där man regelbundet upprepar "hobbyn" (målar tavlor, föder upp valpar osv) så ska man skatta efter 30 000. Det betyder att de bara kan sälja en enda valp skattefritt med de där priserna.
 
Läste precis motiveringen till priset hos en uppfödare, tydligen var inte hunduppfödningen en hobbie för dem, utan ett seriöst arbete. Intressant. Kan ju hoppas att de bildar nån slags rasklubb så att de kan komma överens om nåt riktpris (dock verkar 25000 vara gemensamt för båda uppfödarna nära mig).

En annan förklaring jag läste är att avelsdjuren är så dyra, en avelstik kan kosta 100 000.

Tja - det borde väl vara betalt och klart efter en valpkull...
 
En annan förklaring jag läste är att avelsdjuren är så dyra, en avelstik kan kosta 100 000.

Tja - det borde väl vara betalt och klart efter en valpkull...
Men.......blir valparna mer värda för det?
Även om ett pucko vill betala 100 000 för min gamla volvo så är det fortfarande bara en gammal volvo som är värd 15000:-.

Varför ska de djur man tror passar i avel vara mer värda än andra valpar i grundpris? Personligen så hoppas jag att alla vår valpar kommer besitta avelskvalitéer, men även om vi får en extra fin valp som vi tror stenhårt på så kostar ju den samma som alla andra valpar i kullen.
 
Men.......blir valparna mer värda för det?
Även om ett pucko vill betala 100 000 för min gamla volvo så är det fortfarande bara en gammal volvo som är värd 15000:-.

Varför ska de djur man tror passar i avel vara mer värda än andra valpar i grundpris? Personligen så hoppas jag att alla vår valpar kommer besitta avelskvalitéer, men även om vi får en extra fin valp som vi tror stenhårt på så kostar ju den samma som alla andra valpar i kullen.

Motiveringen var att det inte blir lönsamhet i det. Att de är "tvungna" att ta det priset för att få det att gå runt med alla kostnader....
 
De enda hundar som det läggs moms på som jag stött på är vallhundar, då dessa räknas in i jordbruket som ett arbetsredskap och därmed är avdragsgilla.
 
Motiveringen var att det inte blir lönsamhet i det. Att de är "tvungna" att ta det priset för att få det att gå runt med alla kostnader....
Hundavel brukar inte vara speciellt lönsamt :meh:
.....om man inte buskavlar då.......
 
En annan förklaring jag läste är att avelsdjuren är så dyra, en avelstik kan kosta 100 000.

Tja - det borde väl vara betalt och klart efter en valpkull...

En absolut fantastisk valp/unghund/avelsklar av ras labrador alt pudel med bästa tänkbara stam kostar ju knappast några 100000 kr.
 
Inte i efterhand nej. Men det är fritt fram att avtala om villkor för ett köp. Så länge villkoren inte är oskäliga så finns inga hinder. Det är även valfritt att välja vem man vill sälja till, och tex bara sälja till de som vill ha hunden till sällskap och går med på att kastrera.

Fast gäller det verkligen? Då måste det väl stå vad som händer om köparen bryter mot det?

När jag sålt ett par hästar har jag skrivit i avtalet att jag önskar bli kontaktad och få möjlighet att köpa tillbaka hästen om den ska säljas men jag har aldrig räknat med att det är "juridiskt hållbart" utan sett det mer som ett önskemål och jag har hoppats på att nya ägaren är schysst och berättar om den ska säljas. Det känns lite udda att sälja ett djur men ändå bestämma vad som ska göras med det, om det inte säljs billigare för att få avlas på eller nåt.
 
En absolut fantastisk valp/unghund/avelsklar av ras labrador alt pudel med bästa tänkbara stam kostar ju knappast några 100000 kr.

Nu tror jag att det som avsågs var en labradoodle i X generationer och från ursprungsstam osv. Nej jag är inte full, jag återger de troendes ord. Men om en valp kostar 25' så kan de säkert kränga en avelstik som beskrivet för 100'... Även om du, jag eller de flesta andra skulle betala det. Men inom kretsen - troligen...

Det borde vara en ren investering att köpa en pudelvalp och en labbevalp för 30' tillsammans. Om två år kan man casha in ;)
 
Fast gäller det verkligen? Då måste det väl stå vad som händer om köparen bryter mot det?

När jag sålt ett par hästar har jag skrivit i avtalet att jag önskar bli kontaktad och få möjlighet att köpa tillbaka hästen om den ska säljas men jag har aldrig räknat med att det är "juridiskt hållbart" utan sett det mer som ett önskemål och jag har hoppats på att nya ägaren är schysst och berättar om den ska säljas. Det känns lite udda att sälja ett djur men ändå bestämma vad som ska göras med det, om det inte säljs billigare för att få avlas på eller nåt.

Avtalet gäller, däremot så vid ett avtalsbrott och det inte angetts vad som händer så kommer det om tvisten går till domstol regleras enligt avtalslagen. Och det är jävligt svårt att bevisa skadeståndsgrund för säljare/uppfödare för att du sålt din häst eller avlat på din hund. De har inte lidit någon ekonomisk skada av det.

Därför bör man skriva in vad som händer vid avtalsbrott. Tex då ett vite. Då kommer en tvist bedömas efter vad som står i avtalet och skada behöver inte bevisas - bara avtalsbrottet
 
Fast att de är så dyra, har inte det bara helt enkelt med att göra att det är ett enkelt sätt att tjäna pengar? Att folk ens går på att lägga så mycket pengar på en blandras får mig att se ut såhär typ; :eek::banghead:

Hade folk inte köpt hundarna för 25000 så hade de inte kunnat sälja så dyrt. Nu har de väl bara testat att gå upp mer och mer i pris för att se hur mycket pengar de kan tjäna. Och då måste man ju ha en ursäkt till varför priset är så högt, därav "importer för 100k till aveln".:cool:
Sen antar jag att man inte kan gå hur som helst och säga till en labradoodleägare som köpt hunden för 25k att det bara är en scam och som vilken blandras som helst...
 
Fast läser man lagen borde fler uppfödare än idag momsa valparna...

Nja, till privatpersoner läggs inte moms på ursprungspriset (det är liksom inbakat i valppriset) det är bara till företag man delar upp det för bokföringens skull även om slutpriset blir detsamma och rent krasst så har många uppfödare för liten skala på sin verksamhet, men för de som bedriver regelbunden, regelmässig uppfödning och försäljning så ska det givetvis bokföras och deklareras enligt konstens alla regler.
 
Sen antar jag att man inte kan gå hur som helst och säga till en labradoodleägare som köpt hunden för 25k att det bara är en scam och som vilken blandras som helst...

Det är nog faktiskt dags att ifrågasätta det jo. Sen kan ju uppfödarna hävda att rasen är på väg att bli godkänd ändå. När jag var liten var det schabradorer som "nästan var en egen ras". Fast ingen betalade 25 papp för dem ändå.
 
Det är nog faktiskt dags att ifrågasätta det jo. Sen kan ju uppfödarna hävda att rasen är på väg att bli godkänd ändå. När jag var liten var det schabradorer som "nästan var en egen ras". Fast ingen betalade 25 papp för dem ändå.
... och det är fortfarande ingen ras, hundskolan lade ner sitt experiment pga de dåliga höfterna, något som blandisar aaaldrig får. ;)
 
Nja, till privatpersoner läggs inte moms på ursprungspriset (det är liksom inbakat i valppriset) det är bara till företag man delar upp det för bokföringens skull även om slutpriset blir detsamma och rent krasst så har många uppfödare för liten skala på sin verksamhet, men för de som bedriver regelbunden, regelmässig uppfödning och försäljning så ska det givetvis bokföras och deklareras enligt konstens alla regler.

Redovisa moms till SKV var det jag menade. Tolkade inlägget jag svarade på som att enda gången det stötts på uppfödare som redovisar moms för valparna var det aktuella exemplet. Och menade då att många uppfödare faktiskt är momspliktiga för sin verksamhet - precis den kategori du nämner :)

Däremot behöver det ju inte anges att priset är inklusive moms, precis som du säger spelar den ingen roll för privatperson och priser till konsument ska anges inkl moms iaf.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp