Valppris på labradoodles - jisses?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag surfade efter en sak och klickade runt lite och hamnade av en slump på en labradoodleuppfödares hemsida (labradoodle = labrador x pudel). Klickar på valpknappen såklart, valpar är söta oavsett ras.

Sen håller jag på att ramla av stolen när jag läser:

"Valparna kostar 25 000 inkl. 25% moms"

På riktigt? Tjugofemtusen spänn? Vad har jag missat??

Enligt hemsidan har uppfödaren kö på kommande valpkullar ända till 2016..

Uppfödaren verkar mycket seriös, det är friröntgade föräldradjur osv. Men jag förstår ändå inte varför valparna kostar 25' - vad är så speciellt med labradoodles?
 
Jag surfade efter en sak och klickade runt lite och hamnade av en slump på en labradoodleuppfödares hemsida (labradoodle = labrador x pudel). Klickar på valpknappen såklart, valpar är söta oavsett ras.

Sen håller jag på att ramla av stolen när jag läser:

"Valparna kostar 25 000 inkl. 25% moms"

På riktigt? Tjugofemtusen spänn? Vad har jag missat??

Enligt hemsidan har uppfödaren kö på kommande valpkullar ända till 2016..

Uppfödaren verkar mycket seriös, det är friröntgade föräldradjur osv. Men jag förstår ändå inte varför valparna kostar 25' - vad är så speciellt med labradoodles?
De är jättedyra och folk är lättlurade? :idea:
 
Har också förundrats över det där. Det är en smart affärsidé som slagit väl ut. Buisiness helt enkelt.
 
Jag surfade efter en sak och klickade runt lite och hamnade av en slump på en labradoodleuppfödares hemsida (labradoodle = labrador x pudel). Klickar på valpknappen såklart, valpar är söta oavsett ras.

Sen håller jag på att ramla av stolen när jag läser:

"Valparna kostar 25 000 inkl. 25% moms"

På riktigt? Tjugofemtusen spänn? Vad har jag missat??

Enligt hemsidan har uppfödaren kö på kommande valpkullar ända till 2016..

Uppfödaren verkar mycket seriös, det är friröntgade föräldradjur osv. Men jag förstår ändå inte varför valparna kostar 25' - vad är så speciellt med labradoodles?
För att folk alltid vill ha det senaste och tror att ju mer man betalar för något desto bättre är det... Sen kom någon smart människa på att ta blandrasvalpar, kalla dem för ett namn som låter imponerande och så säljer man med argumentet "det bästa från båda raserna" lättlärda, fäller inte och allergiker tål dem... Vilket inte riktigt stämmer överens med verkligheten, men vad spelar det för roll när det egentligen inte kostar så mycket att ta fram dem? :banghead: En mycket ytlig bekant har skaffat en sån, den skäller konstant men "det växer bort när de blir äldre" har uppfödaren sagt... :banghead::banghead:
 
För att det är trendigt med blandraser med fräcka namn nu. Det finns en "Dogs 101" serie från USA som går en hel del där det är korta informationsfilmer om olika hundraser, och där lyfter dom fram olika doodle-korsningar som faktiska raser.
 
För att det är trendigt med blandraser med fräcka namn nu. Det finns en "Dogs 101" serie från USA som går en hel del där det är korta informationsfilmer om olika hundraser, och där lyfter dom fram olika doodle-korsningar som faktiska raser.

De lyfte fram tax som en jättebra hund för dig i lägenhet som inte kan gå ut med hunden med. De var lätta att lära gå på låda och behövde inte så mycket plats att röra sig på då de har så korta ben... :S

Så är det tittare som tar det programmet som sanning som sen köper labradoodles så börjar jag förstå ;P
 
Jag surfade efter en sak och klickade runt lite och hamnade av en slump på en labradoodleuppfödares hemsida (labradoodle = labrador x pudel). Klickar på valpknappen såklart, valpar är söta oavsett ras.

Sen håller jag på att ramla av stolen när jag läser:

"Valparna kostar 25 000 inkl. 25% moms"

På riktigt? Tjugofemtusen spänn? Vad har jag missat??

Enligt hemsidan har uppfödaren kö på kommande valpkullar ända till 2016..

Uppfödaren verkar mycket seriös, det är friröntgade föräldradjur osv. Men jag förstår ändå inte varför valparna kostar 25' - vad är så speciellt med labradoodles?
Jag undrar vad konsumensverket skulle säga om deras köpeavtal där det står att deras sålda hundar måste kastreras - alltså efter köpet och nya ägaren ska bekosta det....
 
Så jäkla korkat så man blir stum. Fasiken vad det stör mig med alla de där doodlarna, det är ju för fan en vanlig bastard!

En gammal klasskompis till mig har köpt en, tydligen finns det minst 2 stycken väldigt aktiva uppfödare här i trakterna. När jag såg att gamla bekanten skulle köpa fick jag sätta mig på händerna för att inte skriva att det är en helt vanlig blandras...
 
Jag undrar vad konsumensverket skulle säga om deras köpeavtal där det står att deras sålda hundar måste kastreras - alltså efter köpet och nya ägaren ska bekosta det....

Fast det råder avtalsfrihet så det behöver ju inte vara något problem. Men eh, vilket jäkla krav. Får man en ny doodle om den dör under narkosen?
 
Helt sjukt dyrt för en blandras! Jag har själv en cockerpoo så inget ont om blandras, men cockerpoo kostar typ 1/3.
Labradoodleuppfödarna säljer alltid med avelsförbud som det verkar, då undanröjer de ju framtida konkurrens, så det är väl ett smart drag antar jag.
Labradoodles används tydligen ibland som vårdhundar, kanske också har trissat upp priset. Har liten erfarenhet av blandningen, har bara träffat en, och den var inte den trevliga hunden som framställs av uppfödarna, ägarna säger själva att det var lite mer hund än vad de tänkte sig...
 
Hutlösa priser!

Oavsett vad de har som krav så hade jag för mig att en hund räknas som en vara, å har man köpt den så har väl inte uppfödaren så mkt att säga till om.

Inte i efterhand nej. Men det är fritt fram att avtala om villkor för ett köp. Så länge villkoren inte är oskäliga så finns inga hinder. Det är även valfritt att välja vem man vill sälja till, och tex bara sälja till de som vill ha hunden till sällskap och går med på att kastrera.
 
Inte i efterhand nej. Men det är fritt fram att avtala om villkor för ett köp. Så länge villkoren inte är oskäliga så finns inga hinder. Det är även valfritt att välja vem man vill sälja till, och tex bara sälja till de som vill ha hunden till sällskap och går med på att kastrera.

Jo det är sant. Så långt tänkte ju inte jag :p
 
Läste precis motiveringen till priset hos en uppfödare, tydligen var inte hunduppfödningen en hobbie för dem, utan ett seriöst arbete. Intressant. Kan ju hoppas att de bildar nån slags rasklubb så att de kan komma överens om nåt riktpris (dock verkar 25000 vara gemensamt för båda uppfödarna nära mig).
 
Läste precis motiveringen till priset hos en uppfödare, tydligen var inte hunduppfödningen en hobbie för dem, utan ett seriöst arbete. Intressant. Kan ju hoppas att de bildar nån slags rasklubb så att de kan komma överens om nåt riktpris (dock verkar 25000 vara gemensamt för båda uppfödarna nära mig).
Undrar om de skattar på pengarna? Om det inte är en hobby.
Undrar också hur de meriterar och väljer föräldrardjur?
 
Undrar om de skattar på pengarna? Om det inte är en hobby.
Undrar också hur de meriterar och väljer föräldrardjur?
Ja, 25% var moms. Enligt de själva har de importerat föräldradjuren, dvs inte själva korsat, hundarna som importeras ska tydligen kosta massor. Undrar varför blandraser som importeras kostar mer då än renraser, för de är knappast ensamma om att importera.
 
Ja, 25% var moms. Enligt de själva har de importerat föräldradjuren, dvs inte själva korsat, hundarna som importeras ska tydligen kosta massor. Undrar varför blandraser som importeras kostar mer då än renraser, för de är knappast ensamma om att importera.
Finns många obesvarade frågor här...:confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp