Bukefalos 28 år!

Vanligt med missuppfattningar?

Red_Chili

Trådstartare
Idag var jag med om en (i mina ögon) lite märklig händelse och blev lite nyfiken på hur vanligt det egentligen är.

Vid morgonrastningsrundan fick vi plötsligt syn på en liten valp utanför huset vi bor i. Det visade sig att en granne köpt en chihuahua som nu är 10 veckor gammal, ursöt verkligen! Direkt när husse såg oss komma lyfte han upp sin lilla hund, så jag stannade och pratade med honom lite. Valpen i fråga ville gärna tugga på mina fingrar, slicka mig i ansiktet och verkade se husse som jättetråkig ;)

Efter en liten stund fick valpen komma ner på marken och även hälsa på min Aysu. Valpen var SÅ duktig, hälsade lugnt och ordentligt och Aysu uppförde sig också exemplariskt. Valpen gick sedan iväg lite för att nosa, kom tillbaka och tittade på mig osv. Hur cool som helst. "Han vet nog inte riktigt hur han ska bete sig!" sa husse då. Jag såg nog ut som ett levande frågetecken.

Hunden i fråga hade alltså jättefint hundspråk, var positiv och framåt, undersökte världen och hälsade med glädje på de som den fick hälsa på. Ibland gick den till husse för att kolla vad han gjorde och sedan fortsatte den undersöka världen. Vadå "inte veta hur den ska bete sig"? :s Jag är för hes nu för att kunna prata ordentligt, men sa ändå till husse att jodå, valpen vet visst, den har fått lära sig av sin mamma. På det svarade husse inte så jättemycket.

Så till min fråga. Är det vanligt att folk tror att hundarna "inte vet vad de gör" trots att de är till synes hur bra hundar som helst? Jag vet att folk ofta tänker så om understimulerade/osäkra hundar som flyger runt lite hejvilt, men om lugna hundar utan minsta lilla felbeteenden?
 
Kort svar: Ja, det är så vanligt. Det krävs ju inga förkunskaper alls för att få skaffa hund, och att lära sig läsa en hund tar ju ett tag.
Många hundägare tror att extroverta, osäkra hundar bara är glada. Men jag hör också hundägare säga att deras hund, som i mina ögon är supertrygg vid hundmöten t ex, är "blyg och försiktig" eller liknande, som en liten ursäkt till att den inte exploderar i svansviftning.
 
@Lavender, ja som sagt var, att osäkra hundar tolkas som annat känns vanligt, det var just motsatsen som jag inte stött på speciellt många gånger. Visst, folk missuppfattar mina hundar lite då och då, men då brukar det handla om att de stirrar sig blinda på svansen och tror att hundar som inte har svansen upp i luften är rädda :p
Hoppas i alla fall på att kunna ha lite kontakt med chihuahuan och dess ägare, de kan nog bli riktigt trevliga kompisar om ägarna bara vill :) Tur att hunden är på tok för liten för min smak, annars hade jag velat kidnappa den ;)
 
Kompisen köpte ju en liten larmande vakthund. Och hon fyar o fyar när han bara gör vad han ska.
-Jag förstår inte varför han skäller är en vanlig kommentar.
Jag har förklarat och visat hur hon ska göra flera gånger men det förtränger hon då hon blir stressad av hans skäll.
Jag brukar säga Tack, tack nu vet vi, nu var du duktig och då brukar han faktiskt lugna sig.
 
Jag tror tyvärr det är vanligt att hundägare inte vet särskilt mycket om hur en hund fungerar :( Är med i en fb-grupp för min ras och där är det sorgligt att se hur mkt felfakta som florerar runt. Bland annat är hunden en varg, har ingen tidsuppfattning, ligger den lugnt och sover hela tiden när den är ensam hemma kan den omöjligt vara stressad osv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 348
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 344
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 282
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 386
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp