Var åkte ni på ridläger?

[QUOTE="

Mitt första ridläger var 90 på Grällsta. Hade en gullig ponny som hette Sunny. Hade bara ridit 1,5 år när jag var där. Kommer ihåg att det var ganska kul men stort.
[/QUOTE]

Jag har jobbat där och minns Sunny väl, när hon var brunstig bet hon sig i frambenen och skrek i högan sky
 
Det har jag alltid sagt med. Skulle jag flytta tillbaka till Sverige och velat ha häst igen hade jag åkt till Sassi och letat först. Så himla fina och välridna hästar i alla storlekar!
Min favorit var också en fux, Prellafe.
Jag var på Sassi 2010 i 3 veckor på praktik!
Prellafe red min kompis. Jag red Praider, Saura, Legend, Havanna...
 
@cassiopeja Jag minns Truxa! Hon gick som ridskolehästar på min ridskola. Lite butter, väldigt snäll att rida, men inte världens mjukaste och smidiga häst. Många var rädda för henne i spiltan. Hon var lite sur och min kompis som var skötare åt henne blev sparkad i huvudet en gång.
Oj, vad intressant att höra, var hon så sur av sig! Jag kommer bara ihåg att hon var seg och envis, men minns henne inte som så sur. Det som var så trist var att jag först fick ett albinosto som hette Pepita som jag verkligen tyckte om, men nånting hände så jag inte fick ha kvar henne. Sen fick jag rida en dag på någon mindre skimmel som hette Mullan som jag tyckte var jätterolig, men henne fick jag inte heller ha kvar. Jag minns att jag blev lite ledsen över att tvingas byta bort två trevliga hästar och hamna på en som jag inte riktigt gillade... :(
 
Oj, vad intressant att höra, var hon så sur av sig! Jag kommer bara ihåg att hon var seg och envis, men minns henne inte som så sur. Det som var så trist var att jag först fick ett albinosto som hette Pepita som jag verkligen tyckte om, men nånting hände så jag inte fick ha kvar henne. Sen fick jag rida en dag på någon mindre skimmel som hette Mullan som jag tyckte var jätterolig, men henne fick jag inte heller ha kvar. Jag minns att jag blev lite ledsen över att tvingas byta bort två trevliga hästar och hamna på en som jag inte riktigt gillade... :(

Jag tror hon ogillade att stå i spilta, som hon gjorde på ridskolan. Nybörjarna älskade att rida henne, men ville alltid ha hjälp att få i ordning henne. Pepita minns jag också! Jösses så många minnen som väcks!
 
Jag har varit på ridläger i/utanför Lindome som barn. Kommer inte ihåg vad gården hette, men hästen jag hade hette Jasmine.
Som vuxen har jag varit hos Meg utanför Hultsfred och på dagridläger på min vanliga ridklubb.
Jobbade även en sommar på Grällsta och har väldigt blandade känslor från den upplevelsen.
 
Jag var på Sörgården utanför Umeå 95,96,97. Fick rida en supersnäll fjording som heter Ricki. Så mysigt. Bra ledare och roliga aktiviteter och såklart var ju spökkvällen en höjdpunkt 😄
På vintern hyrde dom ut hästarna och efter att ha tjatat ihjäl mina föräldrar så fick jag tillslut hyra Ricki vintern -97. När vi sedan hade lämnat tillbaka honom i slutet på april så berättade mina föräldrar att jag skulle få en egen ponny och i Maj flyttade min första egna ponny in i boxen vi hyrde.
Så ett par somrar efter det var jag med min egna ponny på Sörgården. Men jag mins att det var lite jobbigt att se den en annan tjej rida Ricki... Träffade en kompis på ridlägret något av de sista åren och vi höll kontakten länge men tillslut flera år senare när vi båda flyttat till andra städer dog kontakten ut. Men många fina minnen efter alla år på Sörgården 😊

Åh, Sörgården 😍 Minns inte vilket år jag var där men var nog nån gång mellan 03-05.
 
Har tryckt i "Jag inser att detta är en gammal tråd men vill ändå skriva i den", för det är MIN gamla tråd och jag har ikväll läst igenom hela igen. Är uttråkad och kom och tänka på ridläger och sökte efter diskussioner om ridläger här på buke. Hittade då tillbaka till min gamla tråd (jag älskar tydligen att diskutera ridläger :D ) och det är ju bara för kul att läsa. Så intressant att många här har varit på samma ställe och kanske har erfarenhet av samma hästar och andra upplevelser!

Så sparkar igång här igen och ser om fler vill dela info om ridläger. Jag är lite sugen att gå på Strömsholm som vuxen, de brukar ha sommarkurser, men vet inte om de har det fortfarande? Jag gick där ett år på ridgymnasium så det känns lite som ett andra hem och jag vill verkligen få möjlighet att gosa med mina saknade gamla skolhästar innan de går ur tiden. Tror @Hallonsoda var där något år om jag nu inte taggar fel? Någon vet kanske om Strömsholm fortfarande har sommarkurser. :angel:
 
Jag var en vecka på stall Danora i Nora. Hade en sötis som hette Pompe. Minns inte vilket år dock men tidigare än 2010. Upplevde det nog som bra, förutom att Pompe både knuffade sig ur boxen för att springa till sin bästis Dante och vid ett tillfälle skenade förbi hela ledet på uteritt haha.
 
Jag var på Sjöstjärnan 2006 och 2007. Jobbade där 2008. Underbar roligt :heart min älskade häst Prins och hans bror Bellis (som tyvärr lämnade oss 2020) kommer därifrån.
 
Fick som tonåring åka iväg till irland två år i rad. Lätt det bästa jag gjort och kan än idag drömma mig tillbaka till de irländska bergen och de gröna fälten. Aldrig haft så roligt som då, och hela upplevelsen var så annorlunda mot ett ridläger här i Sverige. Bodde i värdfamilj i världens sötaste lilla by, hade engelskalektioner, åt irländsk mat, gjorde utflykter och fick uppleva härliga ridturer och utmanande ridlektioner. Kommer definitivt åka tillbaka till den "gröna ön" igen... en dag....
 
Var i början på 90-talet på Ranchen 2ggr (Hade Opal båda gångerna) och 2ggr på Grällsta (hade Totte och en fjording jag inte minns namnet på så här mitt i natten hehe )

Var nybörjare när jag var på Ranchen och det blev som en intensivkurs, så behövde ej gå i nybörjargrupp på ridskolan sen, skönt då jag ändå var 10 år då.

Vet ej hur "bra" lägren var, men att det var roligt och träffade så mkt härliga nya vänner.! Och hästen Opal kommer jag alltid minnas!
 
Min mamma köpte en ponny till mig därifrån. Samma ponny som jag hade på ridlägret år två 😍😍😍 Tror du det var en dröm som gick i uppfyllelse för en liten hästtjej 😉
Tror jag det ❤. Vi med 😍 fast från ridlägret I Valdemarsvik som jag var på två somrar och när de slutade köpte vi ena fjordvalacken jag hade hela veckan det året men även red sommaren före med fast inte hela veckan, lycka :heart .
Men nu är det längesen det var connemaror där. Var Islandshästar för några år sedan och nu senast nordsvensk uppfödning.
 
Tror jag det ❤. Vi med 😍 fast från ridlägret I Valdemarsvik som jag var på två somrar och när de slutade köpte vi ena fjordvalacken jag hade hela veckan det året men även red sommaren före med fast inte hela veckan, lycka :heart .
Men nu är det längesen det var connemaror där. Var Islandshästar för några år sedan och nu senast nordsvensk uppfödning.
Ja, ägaren flyttade en bit bort och hade bara uppfödning på slutet. Ett helt fantastiskt livsverk som gjorde mycket för connemaran i Sverige 🙂
 
Ja, ägaren flyttade en bit bort och hade bara uppfödning på slutet. Ett helt fantastiskt livsverk som gjorde mycket för connemaran i Sverige 🙂
Ja precis, nu är hon ju gammal och börjat bli glömsk med. Ja verkligen, det är helt klart imponerande! :). Jag har bara varit på gården i vuxen ålder då en kompis hade sin dåvarande Islandshäst uppstallad där och även bodde i lgh där en period. Nu vet i sjutton om inte hästverksamheten avslutats sen ena ägaren tragiskt förolyckades i en ridolycka.
 
Har tryckt i "Jag inser att detta är en gammal tråd men vill ändå skriva i den", för det är MIN gamla tråd och jag har ikväll läst igenom hela igen. Är uttråkad och kom och tänka på ridläger och sökte efter diskussioner om ridläger här på buke. Hittade då tillbaka till min gamla tråd (jag älskar tydligen att diskutera ridläger :D ) och det är ju bara för kul att läsa. Så intressant att många här har varit på samma ställe och kanske har erfarenhet av samma hästar och andra upplevelser!

Så sparkar igång här igen och ser om fler vill dela info om ridläger. Jag är lite sugen att gå på Strömsholm som vuxen, de brukar ha sommarkurser, men vet inte om de har det fortfarande? Jag gick där ett år på ridgymnasium så det känns lite som ett andra hem och jag vill verkligen få möjlighet att gosa med mina saknade gamla skolhästar innan de går ur tiden. Tror @Hallonsoda var där något år om jag nu inte taggar fel? Någon vet kanske om Strömsholm fortfarande har sommarkurser. :angel:
Jag har varit där fyra gånger tror jag? Och liknande kurs på flyinge. Jag tycker det är underbart även som vuxen att vara i hästbubblan. Hur kul kursen i sig varit beror på tränaren främst. Hur väl man klickar. Den jag gillade bäst är inte kvar tyvärr. Sen beror det ju på hur duktiga folk är på kursen också. Hästarna är alltid fantastiska på sina egna sätt. Alla hästarna har varit bra läromästare. Sen är inte alla så spännande men det är rätt skönt.
Kursen på flyinge var väldigt annorlunda. Den kom sent till och vi var bara fyra st, varav två inte ridit på den nivå som man skulle. Så jag och den andra yngre tjejen fick rätt mkt fördelar då de andra äldre damerna inte var så intresserade av hoppning på en utebana och ridning dit utan ledare och full fart på galoppbanan. Hade aldrig hänt i en större grupp. Där hade vi också individuell sitsträning och vi filmade varandra inför den och hjälptes åt med det. Där red vi tre pass per dag (varav ett lättare) på Strömsholm red man två.

Nu ser jag att det var åtta år sen jag var där om man inte räknar med ridläger för ridlärare på Strömsholm så mkt kan så klart ha ändrats.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 218
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 102
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 631
Senast: skogaliten
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 469
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp