Kulfång i jakt - hur funkar det egentligen?

Asko

Trådstartare
Ja, som rubriken säger...

Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så jag har nära på noll kännedom om hur jakt och skytte fungerar förutom det jag kunnat läsa till mig på buke, och extremt noll erfarenhet av det.

Och jag kan inte begripa hur man kan vara så säker på sin kulfång ute i skogen? Jag kanske är lite trög på att göra flera saker samtidigt men jag skulle inte kunna göra detta :o
Jag tänker mig att de djur som man ska skjuta dyker upp rätt snabbt och kan röra sig väldigt snabbt också, så att det rör sig om några sekunder där man får försöka sikta rätt på ett mål i rörelse. Samtidigt så ska man alltså se till att skjuta när det är något i bakgrunden.

Funkar ett träd? En skog består ju mest av träd, måste man skjuta precis när man ser att det är ett träd i linje för kulbanan? Känns som något som kräver reaktioner i snabbhet som en superhjälte :eek::o

Hur hinner man bli säker på att något i bakgrunden kommer att fånga upp kulan? :confused:
Vad räknas som tillräckligt för att vara ett kulfång? Träd? Stenröse har jag läst om, men de finns ju inte direkt överallt där man kan behöva en när man jagar i skogen.

Som sagt, är okunnig men nyfiken! Och väldigt imponerad av alla jägare som kan jaga och planera ordentligt med kulfång i bakgrunden :eek: Jag har förundrats över detta sedan jag lärde mig om detta första gången och tänkte att jag skulle ställa frågan här..
 
Det gäller att se över sitt kulfång innan man skjuter. När du kommer till passet etc.
När man jagar i lag brukar man också få skjutriktning som är godkänd, så man absolut inte skjuter mot ett annat pass etc.

https://svenskjakt.se/start/nyhet/11-viktiga-punkter-om-skjutriktningar/
Tackar för länken!
Så man får ju ha en bestämd plats och riktning innan man börjar så att man vet säkert att vegetationen är öde i kilometer framöver åt det hållet?
Känns som att det kan bli svårt i flera ställen i Sverige, trångt typ O_o

• En verkligt säker skjutriktning har ett bra kulfång där du kan se kulans tänkta nedslagsplats i marken och där terrängen ger passkyttar, hundförare, bärplockare eller jakthundar i skjutriktningen ett fullständigt skydd.
Angående detta från länken.. Bärplockare och jakthundar, hur kan terrängen ge dem ett fullständigt skydd? :confused: Dyker de upp i skogen där man har planerat att det ska vara öde och därmed säkert att skjuta, men så dyker de upp bakom träd eller någon låg buske...? Eller för all del bakom ett bytesdjur som man tänker skjuta, även om det är en bit bort men djuret döljer ju dem.
 
Det är nog menat som att du har en svacka där de skulle kunna vara skymda, före kulans nedslagsplats.
T.ex. så här:
Namnlös.png
 
Som Farao säger, så ska man redan i förväg ha sett ut var man kan skjuta. Det är bara när djuret befinner sig på rätt ställe, på rätt avstånd och i en bra vinkel som man ska skjuta. Man ska tänka igenom vad som händer med kulan om man missar eller om den fortsätter igenom djuret. Om djuret står framför en buske får man inte skjuta, då man inte vet om det står någon bakom busken.
 
Tackar för länken!
Så man får ju ha en bestämd plats och riktning innan man börjar så att man vet säkert att vegetationen är öde i kilometer framöver åt det hållet?
Känns som att det kan bli svårt i flera ställen i Sverige, trångt typ O_o


Angående detta från länken.. Bärplockare och jakthundar, hur kan terrängen ge dem ett fullständigt skydd? :confused: Dyker de upp i skogen där man har planerat att det ska vara öde och därmed säkert att skjuta, men så dyker de upp bakom träd eller någon låg buske...? Eller för all del bakom ett bytesdjur som man tänker skjuta, även om det är en bit bort men djuret döljer ju dem.

I områden där det kan dyka upp folk väljer man ofta en vinkel som gör att skottet kommer riktas neråt, mot mjuk mark. Tex genom att stå på en liten höjd eller i jakttorn, med uppsikt över fält eller glänta där andra inte kan dölja sig.

"Skog" är i de allra flesta delar av landet inte att anse som tillräckligt kulfång.
 
Det är ju därför det så sällan blir skjutet något djur vid jakt. Det kommer ”fel” djur, inte tillräckligt skjutfång eller så är det risk för att hunden blir skadad. Man har 100% ansvar för att alla delar ska vara avbockade innan skott avlossas.
 
Samtidigt tänk hur många gånger som man chansar och det inte händer något ... 😬

Varför förutsätter du att det chansas? Oftast handlar det om en missbedömning av avstånd och eller kulfånget, inte om att folk tänker "äh jag chansar, går det så går det".

Absoluta majoriteten av jägare hålller inne skott om de inte känner att det är säkert att avlossa. Sen kan det naturligtvis hända att kulfånget inte var så bra som det verkade, att byggnader/väg inte var så långt bort som det såg ut, men det är misstag, inte nån chansning.
 
Varför förutsätter du att det chansas? Oftast handlar det om en missbedömning av avstånd och eller kulfånget, inte om att folk tänker "äh jag chansar, går det så går det".

Absoluta majoriteten av jägare hålller inne skott om de inte känner att det är säkert att avlossa. Sen kan det naturligtvis hända att kulfånget inte var så bra som det verkade, att byggnader/väg inte var så långt bort som det såg ut, men det är misstag, inte nån chansning.
Jag är väl en pessimist 😅
Tänker också att rent matematiskt så borde det väl finnas ett större mörkertal.

Ingen vill krocka med sin bil men det sker ändå, och däremellan så sker det många många fler närmissar. Borde ju vara ungefär likadant i jakten 🤷‍♀️
 
Jag är väl en pessimist 😅
Tänker också att rent matematiskt så borde det väl finnas ett större mörkertal.

Ingen vill krocka med sin bil men det sker ändå, och däremellan så sker det många många fler närmissar. Borde ju vara ungefär likadant i jakten 🤷‍♀️
Det är mycket större prestige i att kunna hantera sitt vapen säkert och vara en träffsäker skytt än att kunna köra bil säkert så det är knappast jämförbart sett till risktagande. Visst finns det idioter även inom jakt och skytte men de är inte många sett till vad man ser på vägarna.
 
Jag är väl en pessimist 😅
Tänker också att rent matematiskt så borde det väl finnas ett större mörkertal.

Ingen vill krocka med sin bil men det sker ändå, och däremellan så sker det många många fler närmissar. Borde ju vara ungefär likadant i jakten 🤷‍♀️
Många jaktlag är stenhårda på att hålla på reglerna, en blev utesluten från vårt jaktlag när han lämnade sitt pass och började röra sig i området. Han riskerade inte att skada någon men han blev utesluten eftersom han försatte andra i riskzonen att skada honom. När han sen har försökt komma med i andra jaktlag i området har han fått nej just för att han utsatte andra för risker.
 
Jag är väl en pessimist 😅
Tänker också att rent matematiskt så borde det väl finnas ett större mörkertal.

Ingen vill krocka med sin bil men det sker ändå, och däremellan så sker det många många fler närmissar. Borde ju vara ungefär likadant i jakten 🤷‍♀️
Jag tror faktiskt inte det. Alla jägare jag känner sätter stor prestige i att jaga säkert. Och då inte bara som i säker vapenhantering utan också att man inte avlossar ett skott som ”kanske träffar”. För de allra flesta jägare är inte jakten att jämföra med en vardagssyssla som att köra bil tex.
 
Det är mycket större prestige i att kunna hantera sitt vapen säkert och vara en träffsäker skytt än att kunna köra bil säkert så det är knappast jämförbart sett till risktagande. Visst finns det idioter även inom jakt och skytte men de är inte många sett till vad man ser på vägarna.
Många jaktlag är stenhårda på att hålla på reglerna, en blev utesluten från vårt jaktlag när han lämnade sitt pass och började röra sig i området. Han riskerade inte att skada någon men han blev utesluten eftersom han försatte andra i riskzonen att skada honom. När han sen har försökt komma med i andra jaktlag i området har han fått nej just för att han utsatte andra för risker.
Jag tror faktiskt inte det. Alla jägare jag känner sätter stor prestige i att jaga säkert. Och då inte bara som i säker vapenhantering utan också att man inte avlossar ett skott som ”kanske träffar”. För de allra flesta jägare är inte jakten att jämföra med en vardagssyssla som att köra bil tetex.
Härligt! Jag har gärna fel i den här frågan! :up:

Å andra sidan så tänker jag att det beror på vilka kretsar man rör sig i...
Ursäkta, pessimisten kom fram igen :angel:
 
Härligt! Jag har gärna fel i den här frågan! :up:

Å andra sidan så tänker jag att det beror på vilka kretsar man rör sig i...
Ursäkta, pessimisten kom fram igen :angel:
Jag har faktiskt nästan uteslutande mycket goda erfarenheter av säkerhet och hänsyn i jakt.
Jag jagar inte själv, men runtomkring mig var det mer norm än undantag när jag växte upp och jag har aldrig känt igen mig i de trådar som då och då dyker upp där jägare "hotar folk" eller där människor inte vågar röra sig i skog och mark under jaktsäsongen. Inte någon gång har jag känt mig osäker när jag ridit eller motionerat hund i skogen - och så dyker något sådant här stolpskott upp. Jag har en känsla av att hen får svårt att sluta upp med något jaktlag efter detta, även om jag också tycker att licensen borde ryka omedelbums. Inga vapen och ingen jakt.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 587
Senast: Kraxa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 337
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 801
Senast: Luff
·
Övr. Hund Först och främst vill jag bara poängtera att jag inte är ute efter en jakthund och att jag anser att hundarna ska användas till det de...
Svar
19
· Visningar
1 537
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp