Bukefalos 28 år!

Var bajsar era hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var bajsar era hästar?

I pytterasthagen där hingsten går så¨är det tframförallt två hörn som är toaletter.

Men hingstar är ju på sitt vis.
I min "Herr"-hage där hingsten och valackarna går så ligger bajset i prydliga högar.
De är så få högar att de går att räkna.
Det är ju lätt att skotta ut också.

Men stona de leker gärna dyngspridare.
Helst nära utfodringsplatsen.

Kan det vara för att lägga ut spår till hugade hingstar månne?
Och bli värre när det bara är ston i hagen?
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Kan det vara för att lägga ut spår till hugade hingstar månne?
Och bli värre när det bara är ston i hagen?

Inte märkt någon skillnad, så tror även det är individuellt/beroende på andra parametrar.

Här har det varit lika oavsett bara ston, bara valacker eller blandat ston/valacker. (Hingstar har jag ju inte haft).
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Var nog lite otydlig och snabb på tangenterna.
Även stona har hållt sig till dessa två hörn i den lilla hagen när de gått där.


Ungdomar är något grisare än äldre har jag dock märkt.

kanske kan du fostra dem till att bajsa på rätt ställe? Genom att lägga ut främmande bajs...
Och då kanske helst helt främmande. Från ett annat stall. Någon granne kanske?
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Och då kanske helst helt främmande. Från ett annat stall. Någon granne kanske?

Jag kan utan vidare hitta främmande bajs.
T.o.m. analyserat på parasiter och allt.

Det skall jag banne mig prova.
Risken är nog bara att någon tror att jag är galen som tar en påse bajs.
Som att jag inte har nog av den varan själv liksom

Det var förresten renare vintern när hingsten gick med sina fruar och barn.
Så det kan nog spela roll.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Hoppas det funkar.

Du får starta bukeinsamling av bajs annars så får vi skicka varsin påse på posten..:rofl:

Skämt åsido, själva ideen med främmande bajs kan funka.
Lycka till.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

nja, oftast är det väl så att de siktat fel helt enkelt.

Ja det kan man kanske tro, men nej så är det ofta inte, tycker jag. Det kan hända någon period och ofta hänger det ihop med att hästen inte riktigt trivs i tillvaron som sagt. Byte av stall, känner sej inte riktigt hemma, mår inte riktigt bra, vantrivs med hagkompisar, osv, det upphör när hästen mår bättre.

Jag har åtminstone sett det sambandet många gånger faktiskt särskilt i lite större stall. Hästar är rätt bra på att sikta faktiskt, när dom vill. Se på hur exakt en hingst kan lägga sin hög över en annan.:)
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Båda min hästar bajsar hög på hög i ena hörnet av boxen.
Lätt och praktiskt att mocka...
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Men hingstar är ju på sitt vis.
I min "Herr"-hage där hingsten och valackarna går så ligger bajset i prydliga högar.
De är så få högar att de går att räkna.
Det är ju lätt att skotta ut också.

Men stona de leker gärna dyngspridare.
Helst nära utfodringsplatsen.

Kan det vara för att lägga ut spår till hugade hingstar månne?
Och bli värre när det bara är ston i hagen?

Hingstar och många valacker "måste" ju lägga över andra högar, därav prydligheten hagen. Jag tycker annars ston är generellt mycket renligare.
Tror inte på att lägga ut andras högar men prova du, annars tror jag mera på motsatsen att du plockar UT skit ur dina hagar, snarare än lägger till mer:rofl: Jag menar om du nu ändå har energin att hålla på. Det var ju mera där problemet låg som jag förstod saken nyss. En renare hage rensad från skit kommer dom troligen att efter en tid hålla renare så slipper du jaga skit på byn:angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Var bajsar era hästar?

Jag tänkte mest på´om det hände vid något enstaka tillfälle. Typ en gång på tio år elelr så..

Men sker det frekvent så hålelr jag med i din tes.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

... annars tror jag mera på motsatsen att du plockar UT skit ur dina hagar, snarare än lägger till mer.

Ja det verkar ju på något vis motverka sitt syfte.

Men en rolig lek kanske kan pigga upp mig så att jag kan finna hagmockning underhållande nog att prioritera upp.
Då så hamnar det ju under avdelningen "Undrar vad som händer om?".
Själva motionen är ju inte skadlig.

Jag sparar ju inte på bajs för att jag tror att det är någon fördel med det.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Men sker det frekvent så hålelr jag med i din tes.

Frekvent är kanske inte rätt ord.
De står på den hårdgjorda ytan mellan ligghallen och foderbordet och fullkomligen läcker bajs.
Men det kanske är bra egentligen.
Det blir ju samlat då så att det är lätt att ta med traktorn till våren/sommaren.

Det är f.ö, mindre slabbigt i år då det är nedlagt en ny dränering precis utanför ligghallen.
Det blev bra.
Den skall vi utöka inför nästa säsong så blir det nog torrt i alla fall.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Fast jag håller inte riktigt med om att det inte bekymrar dem det minsta. för enligt min erfarenhet så när hästar lägger skiten i krubban eller vattenkoppen har nog oftast funnits en koppling till hästens trivsel i allmänhet. Det finns säkert kanske undantag men det är i alla fall min spontana uppfattning utifrån erfarenhet.
Min erfarenhet är att de gånger det händer är det egentligen boxen som står fel. ;) Ofta hjälper det med att flytta krubba och vatten, för de sitter oftast placerade så att de är i farozonen beroende på var boxen är i stallet. I ett stall som jag hyrde in mig i var den ena boxen just innanför dörren och med fönstret åt samma håll, där stod de flesta hästar och kikade ut och sket i riktning boxdörr/krubba medan de andra boxarna var mitt emot dörren och då stod hästarna "rättvända" och sket. De ville helt enkelt se vad som hände och gjorde sina behov i "fel" ände av boxen. Flyttar man då krubban var risken att hitta skit i krubban sgs obefintlig. :idea:
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Håller med faktiskt - i ett stall så var vattenkopparna i ena änden av boxen och krubban i den andra - inte bra

Sedan mina sover bak och fram i boxen - jag borde ha vatten och krubba i andra änden - vattnet går ju itne att flytta på - och de skiter ju helst inte vid vattnet

Det forskar på andra djurarter om det där - men stall byggs bara

per jensen har studerat hur grisar inreder en lösdrift med sovplats matplats och bajsplats nu ser ladugårdsinredningarna annorlunda ut ( dock bara för grisar som skall grisa - men ändå)
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Min erfarenhet är att de gånger det händer är det egentligen boxen som står fel. ;) Ofta hjälper det med att flytta krubba och vatten, för de sitter oftast placerade så att de är i farozonen beroende på var boxen är i stallet. I ett stall som jag hyrde in mig i var den ena boxen just innanför dörren och med fönstret åt samma håll, där stod de flesta hästar och kikade ut och sket i riktning boxdörr/krubba medan de andra boxarna var mitt emot dörren och då stod hästarna "rättvända" och sket. De ville helt enkelt se vad som hände och gjorde sina behov i "fel" ände av boxen. Flyttar man då krubban var risken att hitta skit i krubban sgs obefintlig. :idea:

Ja det finns säkert såna skäl, men jag pratar mera om hästar som börjar göra det under en period, och sen kan sluta igen, när förutsättningar runt om ändras, jag tror bara att man verkligen ska vara uppmärksam på det också innan man ev börjar flytta krubbor och dra om vattenledningar;)
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Hur de gör ifrån sig i boxarna beror oxå på hur de är utformade- förutom var mat o vatten finns.
Om de bara kan titta inåt stallgången hamnar skiten därbak, men om man har öppna fönster alt. halvdörrar utåt står de åt olika håll o roterar runt i skiten.

Tycker som Flash( av den lilla erfarenheten som jag har av ston) att ston är mer renliga o ogärna vill gå i sitt bajs,vilket inte bekommer min val. alls:devil:
Därför mockar jag så fort jag kan- varenda gång den skiter- helst:o

De lägger sig heller inte i skit så nog ska det mockas väl även i ligghallar- även om folk verkar tycka att det är onödigt. Men har hästarna inget att välja på så....
En hel del folk ger inte ens hästarna mat inne när det är regn/ snöoväder- för att de är så fruktansvärt bekväma:mad: Kanske bra för feta hästar, men annars...

Har mockat frusna bajshögar idag- för att INTE få bajsvälling när det tinar:cool:
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Så var bajsar era hästar?
Och varför?

Idag var jag ute och fotade hästarna i hagen de går nu i den stora vinterhagen på 2 hektar

Min unga häst kom fram till mig och tyckte det blir bra bilder inne i hennes näsborrar, vi diskuterade saken ett tag och sedan gick hon bort ett par 100 meter - bajsade på en rata och och kom tillbaka och visade upp sina näsborrar för kameran igen. Därefter gick hon till nordis och bearbetade den fläck mat som såg god ut och som sysselsatte dem när jag kom

Vid insläpp så ropade jag på dem - de var då i andra ändan, hon kom galopperande Nordis rantade efter - stannade på ratan han passerade ( en annan) bajsade och kom sedan fram till grinden.

De har fått stå i lera under hösten -. nu är vinterhagen plan - fritt fram för rörelse utan spänning och ingen risk för hovbölder ( måste man tänka på med unghästen som har plattare hovar)

PÅ frågan varför så svarade de inte - det är fritt fram för tolkning, och tolkas nog olika beroende på ens egen hästhållning
 
Senast ändrad:
Sv: Var bajsar era hästar?

Tycker som Flash( av den lilla erfarenheten som jag har av ston) att ston är mer renliga o ogärna vill gå i sitt bajs,vilket inte bekommer min val. alls:devil:
Därför mockar jag så fort jag kan- varenda gång den skiter- helst:o

Håller med om att ston är renligare än valacker enl. min erfarenhet. Jag hade ett sto som var så renlig att hon inte ens ville gå i en bajs när man red i ridhuset utan gjorde ett litet skutt för att slippa trampa i det. Min valack lärde sig av henne, han stod väl och studerade henne på nätterna i boxen för rätt som det var började han bajsa på hög i ena hörnet precis som hon och fortsatte med det resten av livet. Innan hon kom till stallet bajsades det hur som helst.

Likaså i hagen var båda två väldigt noga med att bajsa i ratorna och jag tror faktiskt att det är så att ligger det bajs överallt eller om det är så litet i hagen så finns det lixom ingen anledning att gå undan och bajsa, vilket ju är helt logiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Var bajsar era hästar?

Hos mig är det tvärtom - men jag vet ju inte hur mitt sto är uppvuxen
Valack vill fortfarande inte kliva i bajs ett steg ens - han hoppar över

Jag håller med om din analys
 
Sv: Var bajsar era hästar?

... och jag tror faktiskt att det är så att ligger det bajs överallt eller om det är så litet i hagen så finns det lixom ingen anledning att gå undan och bajsa, vilket ju är helt logiskt.

Men det var ju helt rent när de släpptes in i hagen för vintern.
Och de påbörjade spridningen omedelbart.

De kunde väl ha gått undan i alla fall först?
Men nej inte då.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

En hel del folk ger inte ens hästarna mat inne när det är regn/ snöoväder- ....

Om du menar inne i ligghallen så får man inte ha utfodring där om det inte finns artificiellt ljus.
Och många med mig har nog inte el i sina ligghallar.

Det är alltså mot bestämmelserna att fodra i en ligghall utan lyse.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 348
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
957
Senast: Roheryn
·
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp