Bukefalos 28 år!

Var bajsar era hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var bajsar era hästar?

Nej mocka är inte gratis.
Det kostar tid.
Tid är omsättbart till bl.a. pengar.

Absolut, men har man inte råd med att lägga ner egen arbetskraft på skötseln får man nog ställa om hela 'rörelsen'. Eller så får du ta den tiden och jobba och betala för gruset med pengarna du tjänat.

Att stå och fläta manar är en sak om man anser att tid = pengar = bättre investerat någon annanstans. Men grundskötseln måste ju ske ändå. Och du behöver inte LÄGGA UT pengar för att mocka, även om din tid som går åt rent teoretiskt kan användas för att dra in mer pengar (som du då istället får lägga ut för att lösa problemet)

Men jag tror diskussionen är ganska utdöd. Du anser att det är onödigt att mocka och vill inte lägga ner mer tid/pengar/ansträngning på det än du redan gör. Och du har fått svar på både hur andras hästar skiter (oftast inte som dina) och hur andra gör/har det (endera har inte problemet, eller mockar). Så jg tror tråden kan julvila i frid så att säga.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Absolut, men har man inte råd med att lägga ner egen arbetskraft på skötseln får man nog ställa om hela 'rörelsen'.

Visst och det gör sig ju i en handvändning.

Jag frågar åter.

Tycker du att jag ska gå ut och skjuta hästarna så länge?
Nu när det inte går att sälja p.g.a. konjunkturen.
Jag vet allt det där men måste ändå prioritera.

Varför lägger inte du ner när du inte har råd att grusa upp en bra och gräsfri yta åt din häst?
Har man inte råd så skall man inte ha - enligt din egen devis.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Visst och det gör sig ju i en handvändning.

Jag frågar åter.

Tycker du att jag ska gå ut och skjuta hästarna så länge?
Nu när det inte går att sälja p.g.a. konjunkturen.
Jag vet allt det där men måste ändå prioritera.

Varför lägger inte du ner när du inte har råd att grusa upp en bra och gräsfri yta åt din häst?
Har man inte råd så skall man inte ha - enligt din egen devis.

För att jag kan lösa gräsdelen ändå. Med munkorg och att korta av utetiden lite, tätare kollar osv. På samma sätt som jag menar att du kan endera lösa bajsproblemet med större hage, grusa befintlig eller mocka befintlig. Större kan du inte då den inte håller heller och/eller det blir för mycket gräs. Alltså faller de alternativet bort. Kvar är att grusa, vilket innebär lägga ut pengar, eller mocka vilket innebär arbetsinsats.

Om jag skulle tycka att 'nej jag har inte tid/lust/ork att hålla på med munkorg och hålla på och fixa, och inte råd att grusa, han får gå och äta frostgräs ohejdad', ja då borde jag definitivt lägga ner och börja knyppla. Men sålänge man på något (helst vettigt) vis ser till att t ex det att man inte har/tar sig råd att grusa inte går ut över djuren, så behöver man ju inte lägga ner.

Skulle Lillen få fång/fara illa av det lilla gräs han får i sig med de insatser jag kan lägga ner, ja då får jag endera se till att få fram pengar till grus, eller så får jag ta bort honom härifrån. Sen om det är genom låna ut på foder, sälja till patetiskt lågt pris eller avliva det är en annan sak. Men där måste man ju då ta sig råd eller ta bort hästen härifrån.

Men just nu tycker du att du har varken råd, lust eller ork att förändra, och då är det ju bara kvar att ställa om rörelsen. Lägga ner är din översättning.

Sen om det går ut över hästarna eller ej med dina bajsiga hagar är mycket svårt att avgöra rent objektivt via nätet. Men då du själv ser det som ett problem och inte bra borde du ju vilja göra vad du kan för att ändra sas? Det står dock klart att du tycker det är okej som det är, och då är liksom diskussionen död, och kan få vila i julefrid. Äve om du verkar vlja driva diskussionen några varv till så känns det som om underlaget är uttömt.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Jag kom på.
Det verkar som att du har missat något.

Eller så får du ta den tiden och jobba och betala för gruset med pengarna du tjänat.

Jag har ju liksom grusat upp området där hästarna står.
Jag förbättrar dräneringar och grusning varje år.
Och varje säsong så tas bajs och lera bort med traktor.

Så nästa säsong blir det kanske bra.
Hoppas jag.

Det växer inte på varje år.
Utan börjar på noll varje år.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Men just nu tycker du att du har varken råd, lust eller ork att förändra,

Jag har inte tid eller kraft att just mocka.
Men förändrar gör jag ju hela tiden.
Eftersom jag försöker att förbättra dräneringar och grusa upp mera yta efter hand.

och då är det ju bara kvar att ställa om rörelsen.
Vilket jag också försöker att göra.

Lägga ner är din översättning.
Där så handlade det om dig.
Om din enda häst lämnar din gård så är ju din hästhållning nedlagd.

Sen om det går ut över hästarna eller ej med dina bajsiga hagar är mycket svårt att avgöra rent objektivt via nätet.
Men det är faktiskt just precis bara det som är intressant ur ett nulägesperspektiv.
Eftersom att det kommer andra förutsättningar till nästa säsong.
Hoppas jag verkligen i alla fall.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Men det är faktiskt just precis bara det som är intressant ur ett nulägesperspektiv.
Eftersom att det kommer andra förutsättningar till nästa säsong.
Hoppas jag verkligen i alla fall.

Mm, fast där får du nog söka svaret någon annanstans än på Buke. Det går inte att 'över nätet' göra mer än tala om vilka risker det kan innebära. Sen om de riskerna drabbat/drabbar/kommer att drabba dina är omöjligt sia om. Utan då får du nog bjuda in länsstyrelsen och kommunens miljö och hälsa på ett platsbesök och prata med dem. Ingen av oss här kan säga hur det var/är/kommer att bli för just dina. Bara tala om vad som KAN bli, och det är ju redan gjort.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Jag undrar- började du dränera o grusa för att de bajsade där de åt , eller började du dränera o grusa för att det blev klabbigt där de stod o åt?

Hönan o ägget fråga, vad kom först, bajs eller grus?
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Jag har inte tid eller kraft att just mocka.
Men förändrar gör jag ju hela tiden.
.
Vet man inte att det ingår i att göra rent efter hästarna:confused:

Hela tiden- är inte att göra det en gång per år.

Om jag som köpare skulle komma o titta på en häst som stog på ett dylikt ställe, skulle jag ifrågasätta hela hästhållningen o åka hem.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

För sista gången, kan vi återgå till ämnet VAR bajsar era hästar. Är man intresserad att hur och när andra mockar kan man enkelt starta en tråd om det.

Boj/moderator
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Om jag som köpare skulle komma o titta på en häst som stog på ett dylikt ställe, ....
I sådana fall är det inte många som kan sälja hästar.
Om alla hästar som går i lerig eller smutsig hage är borta ur leken.

De 50 vanvårdade hästar som gick på auktion, de såldes som smör i solsken.
Så vad folk köper efter det vet inte jag.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

I sådana fall är det inte många som kan sälja hästar.
Om alla hästar som går i lerig eller smutsig hage är borta ur leken.

De 50 vanvårdade hästar som gick på auktion, de såldes som smör i solsken.
Så vad folk köper efter det vet inte jag.

Ytterligare ett av dina försvar som blir så beklämmande med tanke på att det egentligen handlar om att du faktiskt inte orkar ta tag i mockningen ens hos dina hästar, vilket är ett allvarligt tecken och där jag anser att du måste se upp så att du inte passerar en gräns för vad som är ok - om du inte redan gjort det.:confused:

Jag vill inte ha leriga hagar. MEN det syns om ägaren gör det bästa av situationen och är noggrann eller låter skiten vara. DET gör dåligt intryck och gör att man undrar över övriga delar när det gäller uppfödningen och hästhållningen. Så är det nog för de flesta.

Det som säljer är låga priser, sänker du priset tillräckligt får du sålt, om det viktigaste är att komma ikapp och få ordning på tillvaron är det ett alternativ.
Ibland måste man välja.

Jag vet inte om tråden behöver delas eller om den kan stängas helt enkelt eftersom ämnet som du själv startade verkar rätt uttömt och vi har fått förklaringen.:bow:
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Ytterligare ett av dina försvar som blir så beklämmande med tanke på att det egentligen handlar om att du faktiskt inte orkar ta tag i mockningen ens hos dina hästar, .....

Jag ligger inte på soffan och käkar praliner i stället direkt.
Utan försöker i stället lösa det hela på längre sikt.

Det är en dålig prioritering att använda tid till att gå ut och skotta skit i stället för att jobba ihop pengar till bättre dräneringar.
Genom att stå och peta i dagsproblemet så kan man råka hindra sig själv att lösa problemet på längre sikt.

Det går att räkna på det där.

I snitt 30 min mocka om dagen 7dagar i veckan 16 veckor ger 56 timmar arbete.
För mig blir det 5600:-.
Om jag köper grus för det i stället så blir det ju bättre på lång sikt.

Det kostar under 500:- att dra av skiten med traktor om sommaren.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Jag ligger inte på soffan och käkar praliner i stället direkt.
Utan försöker i stället lösa det hela på längre sikt.

Det är en dålig prioritering att använda tid till att gå ut och skotta skit i stället för att jobba ihop pengar till bättre dräneringar.
Genom att stå och peta i dagsproblemet så kan man råka hindra sig själv att lösa problemet på längre sikt.

Det går att räkna på det där.

I snitt 30 min mocka om dagen 7dagar i veckan 16 veckor ger 56 timmar arbete.
För mig blir det 5600:-.
Om jag köper grus för det i stället så blir det ju bättre på lång sikt.

Det kostar under 500:- att dra av skiten med traktor om sommaren.


:crazy::crazy::crazy:

Men det som är idag räknas också. Den där planeringen skulle du gjort för ett halvår sen, det du säger är inte fel rent teoretiskt men du glömmer att det redan nu idag står ett gäng levande hästar därute. Så som du resonerar kan man göra om det står ett gäng trasiga bilar i garaget. :crazy: Ta itu längre med längre fram. Antar att du inte jobbar mer än heltid för den där summan så nog finns tiden.....Man brukar i regel ha betalda semesterdagar man får lov att ta till när man behöver komma ikapp. Sen tar mockningen inte stor del av de 8 timmars fritid du bör ha utöver sömn och arbete........:cool:

Jag ser det som dina försvarsstrategier just nu för att du saknar ork. INget annat. Så har nog även de värsta innehavarna av vanårdade djur startat sitt glidande utför. Inget kommer över en natt - det är sällan onda människor som låter djuren dö i sin egen skit som man läser om - det är tragiska öden där det skett ett långsamt förfall där gränserna förskjutits av ren självbevarelsedrift hos ägaren. Kanske ser de inte ens skiten längre som andra ser den:crazy: Jag säger inte att du är på den vägen men dina försvar är en varningssignal, det är det enda jag menar. Du har ju heller inte så många djur som tur är, hur hade det gått då :confused:
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Jag mockar nog 1h/ dag o häst bara i boxarna.

Ser inte att man kan räkna den tiden i pengar.

Allt beror ju på hur man håller efter det.

Blir det för mkt är problemet oöverstigligt o man resignerar.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Varför inte ta 30 min buketid i stället för 30 min arbetstid till mockning?

Eller låta hästskötare/medryttare mocka? ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 348
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
957
Senast: Roheryn
·
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp