Bukefalos 28 år!

Var jag oförskämd?

Inte Efwa men...
Jag kan nog skilja på tidsangivelse som i stort sett betyder att jag kommer alldeles snart/strax, och att någon anger en anledning till att inte kunna prata i telefon?

Jag står lite illa till betyder när jag säger det exakt så. Att jag inte kan prata just nu. Inte att jag inte vill prata.

Du tycker inte att det är någon skillnad?

Alltså jag försöker inte hävda att hur uttrycket används i min bekantskapskrets är den korrekta. Jag bara berättade att för mig kan det lika gärna betyda att personen inte vill prata längre. Om någon säger det till mig funderar jag inte på varför personen sagt till mig, det är helt neutralt och jag blir inte på något sätt upprörd.

Det var inte någon mening att jämföra uttrycken "jag står illa till" och "om två sekunder" med varandra. Jag tog upp det som exempel på ett uttryck med annan betydelse än den bokstavliga, eftersom Efwa var inne på skillnad mellan "betyder" och tolkar".
 
Fast då är vi väl inne på ordklyverier?

Om jag säger "jag kommer om två sekunder" är inte min avsikt av meddela min ankomst om precis två sekunder. Och alla förstår väl att det inte är om bokstavligen just två sekunder som jag kommer?

Menar du då att uttrycket fortfarande betyder att det är om 200 hundradelar som jag kommer?

Vi säger ju saker hela tiden som man tolkar eller säger, som inte är den riktiga betydelsen. Det är verkligen inte unikt för dig eller din bekantskapskrets och det var inte meningen att liksom ”outa” dig som boven.
Det jag vill belysa är väl egentligen inte uttrycket i sig utan att vi säger att ”det betyder” när det inte gör det. ”Jag tolkar” hade varit mer rätt.

Ja, jag tolkar ”jag kommer om två sekunder” som att det är ”så fort jag kan” men det kan aldrig betyda det.
Jag vet inte om det blev tydligare vad jag menade?
 

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp