Var kan den i så fall vara???

Var spolar du? Om du menar i själva vasken så går det tyvärr inte att komma ner med slang i den... Både det lilla hålet och det stora är "täckta" och man kan inte trycka ner en slang där, tyvärr. Det är nog samma med rensverktyg då. Går inte att komma åt. Det är egentligen ingen som har försökt att rensa ordentligt. Nu sist när rörmokaren - efter mycket tjat och "panik" :mad: - till sist kom ut för att serva vattenfiltret så bad jag även om att få rensat köksavlopp och tvättställsavlopp. Ja, det var väl inga problem med tvättstället, där var satt det bara "gojs" i vattenlåset, men köksavloppet fick han inte rätt på. Bland annat för att han inte hade rensverktyg med sig. Vilka rörmokare har inte det med sig...alltid???
Som ovan, ta bort vattenlåset under vasken och försök få ned en vattenslang så långt det går och kör den fram och tillbaka. Når du stoppet kan det funka för kanten på slangen i kombination med lite vatten river loss , säkert inte alls lika effektivt som ett riktigt spolmunstycke med högtryck men har man tur så kan det räcka.
 
Som ovan, ta bort vattenlåset under vasken och försök få ned en vattenslang så långt det går och kör den fram och tillbaka. Når du stoppet kan det funka för kanten på slangen i kombination med lite vatten river loss , säkert inte alls lika effektivt som ett riktigt spolmunstycke med högtryck men har man tur så kan det räcka.
Och det finns inga risker med detta, dvs att man kan förstöra någonting?
 
Jag är så rädd för att inte få ihop det så att det blir tätt sedan... :( Lite skämmigt att ringa ut rörmokare pga det!
Men du..... att öppna vattenlåset ingår i normalt underhållsarbete. Som att putsa fönster ungefär (dvs lika roligt.....)

Vattenlås är gjorda för att öppnas och rensas så sannolikheten att du inte får det tätt igen borde vara minimal. Såvida inte rören är antika.
Det finns gängtejp att tillgå om det inte blir riktigt tätt direkt.

Jag röstar också på spolbil. Det är betydligt billigare än att gräva om alltihop.
 
Men du..... att öppna vattenlåset ingår i normalt underhållsarbete. Som att putsa fönster ungefär (dvs lika roligt.....)

Vattenlås är gjorda för att öppnas och rensas så sannolikheten att du inte får det tätt igen borde vara minimal. Såvida inte rören är antika.
Jag har nog inte riktigt samma erfarenhet av att ta isär rör och sätta ihop igen, tyvärr. Men jag får se om jag känner att jag har tålamod att testa någon dag... ;)
 
Får väl ta mig i kragen och göra det, men det är ju så förbaskat dyrt... :( Sist gick det väl på nästan 5000 kr, när jag tog ut spolbil till vårt fd hus.

Kolla runt så kan du nog hitta billigare än så.
Tänk även på att rören håller längre om man spolar dom.
Spola är väldigt mycket billigare än att behöva byta gamla avloppsrör eller köra reline i dem.
 
Kolla runt så kan du nog hitta billigare än så.
Tänk även på att rören håller längre om man spolar dom.
Spola är väldigt mycket billigare än att behöva byta gamla avloppsrör eller köra reline i dem.
Jo, billigare går att hitta. Men frågan är om det går att hitta billigare som kommer ut med ordentlig spolbil och utrustning? Min bror och sambo försökte sig på "billigare" och då kom det ut en karl med en "vanlig" bil (typ skåpbil) och han vågade sig inte på att göra någonting... :crazy:
 
Jo, billigare går att hitta. Men frågan är om det går att hitta billigare som kommer ut med ordentlig spolbil och utrustning? Min bror och sambo försökte sig på "billigare" och då kom det ut en karl med en "vanlig" bil (typ skåpbil) och han vågade sig inte på att göra någonting... :crazy:
Hörrö :)
Var inte så negativ. Vilken utrustning de har tar du väl reda på när du ringer runt?

Se det som en investering i huset. Du kollar rören så de är OK. De håller längre. Och du slipper eventuella överraskande katastrofer i framtiden?
 
Hörrö :)
Var inte så negativ. Vilken utrustning de har tar du väl reda på när du ringer runt?

Se det som en investering i huset. Du kollar rören så de är OK. De håller längre. Och du slipper eventuella överraskande katastrofer i framtiden?
Det är inte att vara negativ. Varför förutsätter du att jag inte har kollat upp vilka firmor som finns i området? Jag hade spolbil ute två gånger i förra huset. Det här med VVS-problem börjar bli lite segt efter att investerat oväntade drygt 70000 kr i ett vattenfilter i oktober. OCH tjatat en hel månad på rörmokaren för att komma ut och serva det nu efter ett halvår (som rekommenderat). Det tog tills vattnet blev akutdåligt igen, och jag blev ARG, tills de faktiskt kom ut och fixade det som jag hade bett om. De har uppenbarligen ingen riktigt tidsbokning. Blir du aldrig trött på sådant här tjafs??? Jag blir trött på rörmokare som inte ens tar med sig avloppsrens när de åker ut på jobb, och sedan bara lämnar stoppet utan att bry sig om att boka ny tid. Jag är (och har varit) på väg att byta rörmokare ett tag nu. Så det hänger också i luften. Så tillåt mig vara förbannad ett litet tag :) .
 
Det är inte att vara negativ. Varför förutsätter du att jag inte har kollat upp vilka firmor som finns i området? Jag hade spolbil ute två gånger i förra huset. Det här med VVS-problem börjar bli lite segt efter att investerat oväntade drygt 70000 kr i ett vattenfilter i oktober. OCH tjatat en hel månad på rörmokaren för att komma ut och serva det nu efter ett halvår (som rekommenderat). Det tog tills vattnet blev akutdåligt igen, och jag blev ARG, tills de faktiskt kom ut och fixade det som jag hade bett om. De har uppenbarligen ingen riktigt tidsbokning. Blir du aldrig trött på sådant här tjafs??? Jag blir trött på rörmokare som inte ens tar med sig avloppsrens när de åker ut på jobb, och sedan bara lämnar stoppet utan att bry sig om att boka ny tid. Jag är (och har varit) på väg att byta rörmokare ett tag nu. Så det hänger också i luften. Så tillåt mig vara förbannad ett litet tag :) .
Hantverkare är ett kapitel för sig.
 
Jag är (och har varit) på väg att byta rörmokare ett tag nu. Så det hänger också i luften. Så tillåt mig vara förbannad ett litet tag :) .
Du får vara så förbaskad du vill. :D

Jag har ingen relation med någon rörmokare. Så begreppet att "byta" känns främmande. Jag tar ut den som verkar ha bäst förutsättningar, eller tid för dagen. Det har varit olika som kommit hit. Är jag inte nöjd får de inte återkomma. Det gäller de flesta hantverkare.
 
Det är inte att vara negativ. Varför förutsätter du att jag inte har kollat upp vilka firmor som finns i området? Jag hade spolbil ute två gånger i förra huset. Det här med VVS-problem börjar bli lite segt efter att investerat oväntade drygt 70000 kr i ett vattenfilter i oktober. OCH tjatat en hel månad på rörmokaren för att komma ut och serva det nu efter ett halvår (som rekommenderat). Det tog tills vattnet blev akutdåligt igen, och jag blev ARG, tills de faktiskt kom ut och fixade det som jag hade bett om. De har uppenbarligen ingen riktigt tidsbokning. Blir du aldrig trött på sådant här tjafs??? Jag blir trött på rörmokare som inte ens tar med sig avloppsrens när de åker ut på jobb, och sedan bara lämnar stoppet utan att bry sig om att boka ny tid. Jag är (och har varit) på väg att byta rörmokare ett tag nu. Så det hänger också i luften. Så tillåt mig vara förbannad ett litet tag :) .
Bor du i min närhet +- 7-8mil eller Örebro trakten så kan jag rek.en röris som är toppen och han ger sig inte förrän det fungerar.
 
Jo, billigare går att hitta. Men frågan är om det går att hitta billigare som kommer ut med ordentlig spolbil och utrustning? Min bror och sambo försökte sig på "billigare" och då kom det ut en karl med en "vanlig" bil (typ skåpbil) och han vågade sig inte på att göra någonting... :crazy:

Fast det låter mer som att han inte visste vad han sysslade med än fel grejer, alt att det verkade vara andra problem än vad de trodde när de skickade ut honom.
Det vanligaste är att skicka ut en stor skåpbil till en vanlig villa, den har normalt sett samma hetvattenaggregat och samma kapacitet att spola stopp som en stor spolbil, men den kan inte suga om det behövs, fast det behövs normalt sett inte i villor vid köksstopp.
Det är mycket billigare än att skicka ut stora spolbilen som behövs på större arbeten som tex stora lägenhetshus.
 
Ringde en ny rörmokare igår morse. De kom ut redan idag (trots att jag inte ens menade att det var speciellt akut ;) ) och stannade en halvtimme ungefär. Nu fungerar allt precis som det ska. Tydligen var det inga större problem att rensa (var inte hemma här själv, så jag har inte alla detaljer)... Gissa vilka som ALDRIG kommer hit mer.... :meh:
 
Ringde en ny rörmokare igår morse. De kom ut redan idag (trots att jag inte ens menade att det var speciellt akut ;) ) och stannade en halvtimme ungefär. Nu fungerar allt precis som det ska. Tydligen var det inga större problem att rensa (var inte hemma här själv, så jag har inte alla detaljer)... Gissa vilka som ALDRIG kommer hit mer.... :meh:
Det är fixat! Grattis!
:banana::banana::banana:
 
Ringde en ny rörmokare igår morse. De kom ut redan idag (trots att jag inte ens menade att det var speciellt akut ;) ) och stannade en halvtimme ungefär. Nu fungerar allt precis som det ska. Tydligen var det inga större problem att rensa (var inte hemma här själv, så jag har inte alla detaljer)... Gissa vilka som ALDRIG kommer hit mer.... :meh:
Men va F.. :banghead::banghead::banghead:
Tack o lova att det finns riktiga yrkesmän/kvinnor. :banana:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp