Bukefalos 28 år!

Vår katt har börjat bajsa inne

athena

Trådstartare
En av våra katter har börjat bajsa inne. Det har hänt fyra gånger de senaste 4-5 dagarna. På olika ställen, två gånger i sonens rum, en gång i hallen och en gång på toa.

Han är 7 år och har bott hos oss hela livet (men vi har flyttat ett par gånger). Han har alltid verkat trivas bra och varit frisk, och är det såvitt jag kan bedöma fortfarande.

Det är ju kallt ute men han är ute en stund varje dag och man hade ju hoppats att han gjorde sina behov där också... Han har aldrig haft låda utan alltid gått ut och kissat och bajsat.

Vad gör man? Känns ganska uppgivet faktiskt, visst kan man ta honom till veterinär men vad kommer den att säga? Jag personligen tror ju att det sitter i skallen på katten men det kan man förstås inte veta.
 
Sv: Vår katt har börjat bajsa inne

Det är säkert inget fel i kattens skalle eller någon annanstans, men självklart måste han få ha en låda inne.
 
Sv: Vår katt har börjat bajsa inne

Visst kan han få en låda. Frågan är bara om han kommer att förstå vad som förväntas att han ska göra i den...? Det är ju inte precis som att lära en 8-veckors kattunge att gå på lådan. Han är 7 år (8?) och har aldrig sett en kattlåda i hela sitt liv.
 
Sv: Vår katt har börjat bajsa inne

Skaffa en låda inne !

två av mina kattor är också utekatter och går ut och in som de vill, men de går på låda inne så här års, inte minst för att det kan vara svårt att hitta ett bra krafs-ställe. Till och med torven i boxarna är ju djupfryst
 
Sv: Vår katt har börjat bajsa inne

Katter är smarta, så han kommer säkert att förstå. Du får visa honom när du gör i ordning den och berätta vad den ska vara till. Använd finkornig sand till den och ställ den på en plats han kan tycka är bra.
 
Sv: Vår katt har börjat bajsa inne

Det tror jag inte kommer att vara något bekymmer alls !
Det ligger i kattens natur att krafsa så placera kisse i lådan krafsa lite åt honom och jag är rätt säker på att han fattar vad som förväntas
 
Sv: Vår katt har börjat bajsa inne

Bra, såtillvida att det inte har hänt igen *peppar peppar*. Har inte hunnit skaffa låda dock. Men det är ju också mycket mildare ute, så han kanske inte tycker det är lika otäckt att bajsa i det fria heller ;).
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
407
Senast: ufot
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 525
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 841
Senast: Kaching
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp