Vår lilla historia har kommit såhär långt *långt inlägg*

Seabaz

Trådstartare
Mitten av juni:

Hästen gått på bete i en månad dygnet runt men ridits varje dag men ej så hårt.
Hästen stallas in och börjar tränas hårdare 4-5 dagar i veckan och skrittas 2-3 dagar i veckan.
Dressyren fungerar men galoppen går sådär. Höger bog faller lätt in.
Detta blir bättre och bättre ju mer vi tränar och hästen går ner i vikt.

Slutet av juli är vi med på ConnemaraRIKS vilket är det vi tränat på i 6 veckor ganska hårt.
Hästen har under dessa 6 veckor gått ner 45kg i vikt.

Efter riksen får hästen ca 2 veckors vila då vi bara lullar i skogen (varje dag). Sedan dags för hoppclinic 2-dagars som går superbra för medryttaren!

Nu är vi inne i mitten av Augusti. Här byter vi även hovslagare.
Hästen har alltid varit lite snubblig men ju mer jag tänker på det så var det nog här det började?
Även ridningen börjar fallera, hästen är stark och jävlig att rida, tar bettet och älgar på..

På KM i september går det åt helvete, hästen är stessad, stel och jävlig vilket han aldrig brukar vara. Å andra sidan fanns ingen ordentlig framridning att värma upp ordentligt på.

Efter ett par veckor med mer ridning som inte går så bra så upptäcker jag rörelsestörningar i vänster bak i ridningen, i galoppen i vänster varv.

Longerar hästen och ser tygligt hur hästen inte använder vänster bak ordentligt.
Öppnor och slutar i de varven där vänster bak ansträngs mest är fysiskt omöjligt för hästen. I andra varven går det hur bra somhelst.

Kollar upp hästen på klinik. Hovar och kotor fram röntgas u.a. och haser bak röntgas u.a.
På longering och ridprov ses en liten hälta vänster bak.
På böjprov är hästen mindre än en halv grad halt på alla ben utom vänster fram. Hästen behandlas med tuppkam intravinöst och får stå på butta 10 dagar hemma. Skrittas 30 min/dag

Sedan rida igång ta ut equiterapeut (ET) och kolla då vi är överens om att det sitter högre upp på hästen, ej i benen. Behandlingen tog inte bort rörelsestörningen i vänster bak.

ET kommer ut två veckor efter klinikbesöket och hittar låsningar i ryggen/korset bakom sadelläget och även i höger hals. Korrigerar detta och ska komma ut 2,5 vecka senare.

Ridningen efter detta känns bättre men inte helt bra. Galoppen i vänster varv rullade på. Gick inte att galoppera i höger varv utan att han bröt av eller korsgalopperade.

Efter en vecka till och vi provade galoppen på volt igen, så fungerade högervarvet toppen men ej vänstervarvet, korsgalopp eller bröt av till slängtrav. Mycket konstigt.

Ringde veterinären på kliniken och pratade. Bestämdes att ta ut ET igen och sedan rida igång och återkomma på telefon sedan för att se om det blir återbesök på klinik. Ingen idé att släppa detta enligt veterinär för nånting är det.

Dagen innan ET ska komma ut igen så longerar jag hästen för att ha något hum om hur han rör sig (pga av snöoväder + att jag inte har varken sulor eller broddar på hästen har jag inte kunnat rida på en vecka). Hästen hade inga störningar i bak i skritt och trav. Galoppen kunde jag inte kolla på den icke snöklädda plätten jag hitta att longera på.


ET kom ut igen och visst var hästen bättre men inte så bra som man skulle önskat. Dessutom upptäcktes en ny låsning precis under sadeln. Låsningarna i korset var tillbaka men inte lika mycket som första gången. Å andra sidan blev besöket uppskjutet så det gått nästan 4 veckor sedan första besöket och behandlingen vilket är lite för lång tid egentligen.



Så här står vi nu... Jag ska rida hästen nu och se hur det känns, dressyrsadeln som jag använt mest hela tiden sedan i somras är inlämnad på koll också för säkerhetsskull.
Ska ringa veterinären och ET om en vecka och bestämma hur vi gör, vart det blir återbesök. Vill gärna kolla hästen på kliniken innan försäkringsperioden går ut "bara för att" också...

Min magkänsla säger såhär:
När man korrigerar rörelsestörningen i vänster bak som kommer det fram mer i höger fram!! Men vad kan det vara? Det känns som det sitter i bogen...



För att bolla lite, vad tror ni efter att ha läst detta? Fråga gärna om ni vill ha nåt kompleterande.
Notera att hästen aldrig varit halt under den här tiden och ridits/hållts igång mer eller mindre hela tiden. Hältorna som veterinären hitta, var inte anledning till att jag åkte in på kliniken. Dom hade jag inte upptäckt själv och dom värmdes ur efter 3-4 travsteg efter böjprovet. Behandlades för att helt utesluta dessa och i förebyggande syfte.


20253574.jpg
 
Sv: Vår lilla historia har kommit såhär långt *långt inlägg*

Men visst har hästen haft problem tidigare? vad jag erinrar mig har du skrivit betydligt längre tillbaks i tiden om kotreaktioner och snubblighet? det är väl din häst som heller inte brukar gå igenom böjprov, eller har jag missat ngt?
 
Sv: Vår lilla historia har kommit såhär långt *långt inlägg*

Ja, snubblig har han alltid varit och ett tag var det riktigt mycket men efter mer eftertanke hos mig så var det i samband med byte av hovslagare. Nu snubblar inte hästen någonting och har inte gjort det sedan vi var inne på klinik.

Om det är för hovslagaren varit ute 3 gånger sedan vi bytte och han nu börjar få ordning på fötterna eller om det är tuppkam/butta-behandlingen eller ET-behandlingen vet jag inte. Snubblar gör han inte längre i alla fall. Inte mer än innan då han glömmer lyfta på fötterna över rötter och stenar i skogen..


Hästen gick igenom böjprov senast våren 2006 innan han åkte till fodervärd. När han ett år senare skulle hem därifrån kunde inte böjprov göras pga hästen var för stressad. Jag pratade med veterinären och det verkade inte vara för hästen hade ont. Han ville bara inte låta veterinären komma nära.

Hästen kom hem utan böjprov och det tog mig då 4 månader innan jag kunde kratsa hovarna på hästen ordentligt utan att han fick "panik".
Och jag var sedan dess tvungen att droga hästen vid hovslagarbesök.

Anledning till bytet av hovslagare är att jag nu har en hovis som är också hästtränare/NH så nu slipper jag droga hästen även om varje besök kostar lika mycket som att ta ut förra hovis+veterinär tillsammans.. :grin: :)
 
Sv: Vår lilla historia har kommit såhär långt *långt inlägg*

Jag skulle inte kalla det "ordentligt"
 
Sv: Vår lilla historia har kommit såhär långt *långt inlägg*

En av våra visade ingen hälta, men var besvärad vid ridning till och från och skickade av den som red. Eftersom ponnyn aldrig gjorde det annars så åkte vi till vet. Först behandlades kotorna, blev bättre men började skicka av igen. Till slut visade det sig att det var bakknäna som spökade. Ponnyn behandlades där och blev till slut sitt vanliga jag igen.

Detta tog dock tid eftersom den verkliga åkomman inte hittades från början.
 
Sv: Vår lilla historia har kommit såhär långt *långt inlägg*

okej då är jag med.
Glömde att du hade en H***ns ponny, inte den första som har problem runt hovar och skoning......:crazy:
 
Sv: Vår lilla historia har kommit såhär långt *långt inlägg*

Min häst blev konstig i vänster varv i galoppen, tvärstanna ställde sig på bakbenen m,m. Jag åkte in och dom röntga haserna,men det syndes inget men hade halv grads hälta i bak. Därmed så fick behandling i haserna. Sen tillbaka efter 8 veckor och hon hade fortfarande halv grads hälta och hade inte slutat med stegringarna (i skritt t.o.m). Nu har dom gjort artroskopi och såg att ledbrosket var förstört och kronisk synovit i ena inget av det syntes på röntgen.
Hon började redan krångla mindre än ett halvår efter att jag hade köpt henne. Men hade då ont i ryggen och då böt jag sadel m.m men det hjälpte inte ryggen blev bara värre och det kom grund och botten från haserna.
Hon var friröntgad när jag köpte henne men tyvärr syns inte allt på röntgenplåtarna.

Så kolla upp bakdelen knä och haser m,m oxå.
Så lycka till!!!
 
Sv: Vår lilla historia har kommit såhär långt *långt inlägg*

break a leg & dziwir: Tack för svaren, en fråga bara.. ni skriver att veterinären inte hittade nåt på era hästar men behandlades i alla fall? Det låter väldigt konstigt för mig? Eller jag kanske missförstod?

mackan: Hehe nej, knappast den första eller sista därifrån som är svår med hovslagare tyvärr... Så blir det om man har för mycket hästar och slänger ut dom på lösdrift utan daglig hantering....
 
Sv: Vår lilla historia har kommit såhär långt *långt inlägg*

Dom behandlade hasen första gången pga hälta vid böjprov och longering, dom gav även bedövning av hasen och då var hon inte halt längre. Om det var rätt att göra så vet jag inte men jag lyssnade på veterinärens ord vad h*n tyckte. Jag tänkte det är h*n som har utbildningen.
 
Sv: Vår lilla historia har kommit såhär långt *långt inlägg*

Du skrev att du hade skickat iväg sadeln för kontroll, men har du kollat så att den verkligen passar hästen???
 
Sv: Vår lilla historia har kommit såhär långt *långt inlägg*

Sara: ja när jag köpte den

Dziwir: Ahh då förstår jag. Jo jag lyssnar också på veterinärer. Det framgick bara inte så tydligt i det första du skrev :idea:
 
Sv: Vår lilla historia har kommit såhär långt *långt inlägg*

Det är precis som Dziwir skrev, de behandlade lågt först eftersom hästen markerade på böjprov.
 
Sv: Vår lilla historia har kommit såhär långt *långt inlägg*

breaka leg: ahh då förstår jag :idea:


Okej ET var ute i tisdags, i onsdags skrittade jag hästen bara 15-20 min på grusväg.

I torsdags red medryttaren, skrittade hon med typ 30 min nån runda i skogen.

I fredags stod hästen och idag har jag varit ute och kännt på honom lite mer ordentligt ridmässigt.

Började med att longera i skritt och lite trav i båda varven. Hästen gick något kort men ändå inte ovanligt kort för att vara honom. Han har ganska kort och markbundet steg över huvud taget. Så det var helt okej tycker jag.

Men sen, galoppen... Gick inte att få honom att galoppera i något varv. Han gjorde fattningar när jag verkligen schasade på honom och sprang bakom men det var bara 1-2 steg sen slängtrav så jag gav upp det. Detta hände i båda varven.
Hästen har aldrig gillat att galoppera på lina men har ju ändå gjort det när jag tvingat honom/schasat på honom.

Tog av tyglarna på tränset och släppte hästen lös och fick honom att galoppera runt hela ridbanan i båda varven. Gick väl ungefär 1-1½ varv innan han korsade med bakbenen och eller sedan slängtrav.
Men ändå en ren galopp när han väl galoppade....

Jaha, vafan gör jag nu då?

Men jag satt upp i alla fall och provade lite öppnor och slutar i skritt i båda varven och dom gick över förväntan mycket bra.

Sedan provade jag att galoppera och sån fin bärig galopp i båda varven har han inte haft på flera månader. Inte alls någon antydan till att vilja bryta av eller korsa utan var mycket framåt men inte tung på nåt sätt som han varit.

I början ville jag ju bara känna på honom och det kändes bra så jag samlade honom mer och mer och det var utan problem. Och efter galoppen så provade vi lite öppnor och slutor igen och då gick det ännu bättre....


Så frågan är vad man gör nu?

Jag ska kolla/hjälpa när medryttaren rider imorrn har jag tänkt så får jag se från marken hur det ser ut också.
Och sedan rida själv måndag och tisdag och ev. onsdag också innan jag bestämmer mig för om jag ska åka och kolla honom på klinik igen eller ta ut ET en gång till innan klinikbesök.

Jag kommer åka till kliniken med honom igen innan försäkringsperioden går ut för jag vill höra vad dom säger och kan se också.


Men just nu känns det bra men å andra sidan, det gjorde det ju direkt efter et var ute sist också så vi får se.
 
Sv: Vår lilla historia har kommit såhär långt *långt inlägg*

Uppdatering..

Hästen är nu riden och longerad i en vecka efter senaste ET besöket.

Han är helt liksidig nu och inte skymten av någon rörelsestörning.

Galoppera på lina så korsar han bakbenen efter ett par varv på volt, även vid löslongering korsar han bak och bryter sedan av till slängtrav.

När man rider så känns han nu mera jättefin i båda varven, längesen han kändes så fin, framförallt liksidig. Även lugnare och inte stressar på för mycket, utom igår då när vi ställde upp lite gymnastikhoppning, studs på typ 30-40cm och en oxer på 60 cm på andra långsidan, han blev pepp och stod och galoppa på stället innan hindret, jag som tyckte vi skulle komma in i trav först :angel:


Kul kul, halvt okontrollerbar men dagen efter (idag) var han mjuk som en gummiboll att rida, galoppen var jättefin.

Valde att longera före ridning med inspänningstyglar för att värma upp honom och få honom mer avslappnad..

Öppnor och slutor går hyfsat bra, han gör dom utan protester men inte helt schnygga men det beror mest på mig säkert.. Även sitter det kanske lite kvar i huvudet på honom.


Kollade med mitt försäkringsbolag och jag har på mig till 15 februari att åka till klinik igen innan försäkringsperioden går ut, så förhoppningsvis hinner ET ut nästa vecka igen. Känns ju bra nu men ändå vill jag hon ska kika på hästen och se vad hon hittar/inte hittar.

Har även undvikit helt att rida i dressyrsadeln under den här perioden nu sen hon var ute sist. Hon hittade ju en ny låsning i sadelläget sist...
Har ridit i hoppsadeln eller westernsadeln eller barbacka nu... Se vad ET säger...

Mycket skritt och galoppjobb har vi gjort... Har mest bara travat av hästen på slutet och gjort lite skänkelvikningar.. Annars nästan bara skritt och galoppjobb.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
684
Senast: AraSlei
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 410
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 289
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp