Var ska vi resa? Eller göra?

clusia

Trådstartare
Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend.

Han har aldrig varit utomlands så det vore kul.
Han är väldigt (!) intresserad av italiensk matlagning och vin, samlar på Amarone ex. Jag tycker om att äta mat och dricka röda viner.

Vi är absolut inte intresserade av sol och bad. Hellre vandring, naturmiljöer och matkulturer.

Vi har tidigare pratat lite om Florens men jag har läst att det är bättre säsong i september? Vi har även pratat om att bestiga Kebnekajse men det har han gjort tidigare.
Någon som varit i Verona?

Ja ni fattar. Söker tips både högt och lågt.
 
Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend.

Han har aldrig varit utomlands så det vore kul.
Han är väldigt (!) intresserad av italiensk matlagning och vin, samlar på Amarone ex. Jag tycker om att äta mat och dricka röda viner.

Vi är absolut inte intresserade av sol och bad. Hellre vandring, naturmiljöer och matkulturer.

Vi har tidigare pratat lite om Florens men jag har läst att det är bättre säsong i september? Vi har även pratat om att bestiga Kebnekajse men det har han gjort tidigare.
Någon som varit i Verona?

Ja ni fattar. Söker tips både högt och lågt.
Jag skulle inte åka till Italien över en helg, resan tar ett tag och ni hinner knappt se nånting. Dessutom är det eländigt varmt och packat med turister i juli. Italien är bäst på vår och höst, imho.

Har ni bara en helg på er så skulle jag hålla mig i närområdet, så det inte blir resa 5 timmar - vara där i tolv timmar - resa i 5 timmar.

Helsingfors, Köpenhamn eller Baltikum. Helsingfors och Köpenhamn kan vara en mjukstart om han aldrig varit utomlands. Om han pallar att saker inte är som hemma och vill se nåt nytt så Baltikum. Vilnius t ex är jättefint, litet nog att vara promenadbart, men många bra restauranger och väldigt pittoreskt (hela innerstan i princip är världsarv). Har han aldrig varit utomlands så har han rimligen aldrig varit i en större stad än Stockholm, så jag skulle skippa Paris, London etc. De är dyra, stora och svåröversiktliga. Mindre städer är bättre om man inte har så mycket tid.
 
Jag är inte intresserad av mat men den bästa maten jag ätit är i Rumänien. Är det tors-sön ni tänker på?
Italien är fint, Verona har jag varit i. Men kanske inte mitt i sommaren..Fördelen är ju att många nog hänger vid havet då. Men varmt kan det bli.

Porto i Portugal kanske? Vindistrikt etc.
Gillar ju Balkan men troligen otroligt varmt då.
Riga är fint men vet inget om maten där.

Finns ju massor av bra weekend-ställen. Berlin, Barcelona, San Sebastian etc.
 
Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend.

Han har aldrig varit utomlands så det vore kul.
Han är väldigt (!) intresserad av italiensk matlagning och vin, samlar på Amarone ex. Jag tycker om att äta mat och dricka röda viner.

Vi är absolut inte intresserade av sol och bad. Hellre vandring, naturmiljöer och matkulturer.

Vi har tidigare pratat lite om Florens men jag har läst att det är bättre säsong i september? Vi har även pratat om att bestiga Kebnekajse men det har han gjort tidigare.
Någon som varit i Verona?

Ja ni fattar. Söker tips både högt och lågt.


Slår ett slag för Barcelona. Underbar stad med mycket att se och göra där det också finns strand och bra bad vilket kan vara skönt i juli. Lagom lång restid för en weekend och bra restauranger! Spara Italien till vår eller höst är också mitt tips.
 
Jag och min man var i Genua i juli 2022, en weekend. Vi var väldigt nöjda med vår resa! Utforskade inte maten så mycket utan hade fokus på annat. Men det känns som att Genua hade något för alla! Även om man fick att åka tåg några stationer för att ta sig till badorterna precis utanför staden. Tågen var supersmidiga så det var för oss inga problem 😊 Hade gärna varit där lite längre för vi hann verkligen inte allt vi skulle ha velat!
 
Jag är inte intresserad av mat men den bästa maten jag ätit är i Rumänien. Är det tors-sön ni tänker på?
Italien är fint, Verona har jag varit i. Men kanske inte mitt i sommaren..Fördelen är ju att många nog hänger vid havet då. Men varmt kan det bli.

Porto i Portugal kanske? Vindistrikt etc.
Gillar ju Balkan men troligen otroligt varmt då.
Riga är fint men vet inget om maten där.

Finns ju massor av bra weekend-ställen. Berlin, Barcelona, San Sebastian etc.
Men Porto om man bara har två-tre dagar på sig? Det går inte att flyga direkt, utan det är byte. Förutsatt att TS bor i Malmö eller Stockholm och har nära till flyget, så är ändå flygresan 5-6 timmar. Lägg till transfer och att man måste vara på flygplatsen ett par timmar före avgång, så är det minst en 11-timmars-resa. Dvs, på tre dagar är det resa en dag, vara i Porto typ 24 timmar, och sen lägga en hel dag på att resa hem. Större delen av resan kommer man tillbringa på flygplatser och flygplan, liksom.
 
Slår ett slag för Barcelona. Underbar stad med mycket att se och göra där det också finns strand och bra bad vilket kan vara skönt i juli. Lagom lång restid för en weekend och bra restauranger! Spara Italien till vår eller höst är också mitt tips.
Jag har varit i Barcelona i juli och i maj, och maj var definitivt att föredra. Juli var det väldigt varmt och mycket folk. Inte supermysigt att gå på stan när det är 35 grader varmt, och TS skriver ju att de absolut inte är intresserade av sol och bad, utan hellre vill vandra, gärna se natur. Då skulle jag ju inte välja Barcelona i juli - som annars är en trevlig stad, håller med!
 
Budapest!

Var där för några år sedan på ett bröllop lite utanför stan. Vi passade på att hänga några dagar i stan också. Fick en massa tips från kompisar dom kommer därifrån, så vi besökte några museum, två fantastiska badhus, åt god mat och upplevde flera mysiga barer.
 
Slår ett slag för Gardasjön, Var i Sirmione i mitten av september, väldigt lugnt, men kan tänka mig att det mitt i sommaren är väldigt packat med folk. Berg på ena sidan av sjön och mjukt böljande landskap på andra sidan. På sjöns ena långsida ligger Valpolicella-distriktet :love: Var där torsdag- söndag och det var ganska nog, men hade man velat utöka med ex Verona eller Milano så hade det behövts några till dagar.
 
Om man ska utomlands bara över en helg tycker jag det beror på var man bor vad som är rimligt. Som många påpekat vill man ju inte ta halva tiden eller mer till resa.
Där jag bor är det t ex bara Köpenhamn/Själland som då ligger inom rimligt avstånd med några timmars tågresa så man hinner dit under en fredag em/kväll. Gdynia/Gdansk funkar också om man ser tiden på färjan som del i semestern.
 
Berlin! Så mycket historia och kultur i nästan varenda gathörn. Det finns något att uppleva för alla oavsett vad man har för intressen. Paradiset om man tycker om öl. Vill man ha grönområden finns Tiergarten. Spree rinner genom staden, och det finns båtturer så att man kan se staden från vattnet. Kollektivtrafiken är väldigt utbredd och välfungerande så det är lätt att ta sig runt. Tar bara ett par timmar att flyga dit från Stockholm.
Kan visserligen vara varmt i juli då det ligger i inlandet, när jag var där senast var det 36 grader men det var extremt.
 
Håller med om Berlin, väldigt trevlig stad.
Prag och Budapest är också väldigt fina städer om man vill ut i Europa.
 
Det beror ju lite på vad for historia man är intresserad av, men Dublin är också en bra weekend-stad. Vikingamuseet är bättre än förväntat. Gå en guidad tur på Guinness-bryggeriet, strosa runt i pubdistrikten och dricka en bärs på Temple Bar, besöka biblioteket på Trinity College som är ett av Europas äldsta och verkligen bildvänligt om man vill lägga upp en bild på sociala medier. Gillar man marknader är ju Blackrock market perfekt.

Går direktflyg också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp