Bukefalos 28 år!

Vård som inte fungerar

Jag tror att det @TinyWiny försökte få fram är att även om din arbetsmiljö verkar minst sagt problematisk så har du ju ett val. Personen som kanske är beroende av insatser för att klara sitt dagliga liv har inget.
Jag tycker att det är jättebra att påminna sig om detta. Ta det inte så personligt, alla kan behöva påminnas om detta då och då. Jag kan förstå att om man är beroende av insatser i SOL eller LSS för att klara sitt dagliga liv så kan man tycka att det är jobbigt att diskussionen här i tråden kommit att i så stor utsträckning handla om din arbetsmiljö. Är du med på hur jag tänker här?

Du kan gå hem från jobbet eller säga upp dig, men din arbetsplats är någons liv. Det går aldrig att ändra på.
Sen så är det ju självklart problematiskt att din arbetsplats inte fungerar.
Diskussionen som jag klev in i handlade om att det kommer många olika hela tiden till vårdtagarna. Jag förklarade varför det är så. Gav flera exempel. Det största är personalbrist och stor osättning på personal. Där kommer också bristen på kompetens in som också diskuterades.
För ja, folk säger upp sig och går vidare till andra andra yrken för att det är idag för att arbetsplatsen är inte hållbar. Vi har alla kraven och ses som ett arbetsredskap. Jag tycker faktiskt att det är ett givande och tagande i BRA vård. Vill man ha BRA vård så behöver man kanske öppna upp lite för det själv också och inte bara kräva?
Kontentan är att vården idag har börjat kollapsa och det finns inte folk som vill jobba där. Varför? Vad kan man göra för att det ska bli ett jobb igen som folk vill ha och trivs med? Utan personal som gillar sitt jobb och mår bra kommer det aldrig att bli en bra vård eller nöjda vårdtagare.
 
Diskussionen som jag klev in i handlade om att det kommer många olika hela tiden till vårdtagarna. Jag förklarade varför det är så. Gav flera exempel. Det största är personalbrist och stor osättning på personal. Där kommer också bristen på kompetens in som också diskuterades.
För ja, folk säger upp sig och går vidare till andra andra yrken för att det är idag för att arbetsplatsen är inte hållbar. Vi har alla kraven och ses som ett arbetsredskap. Jag tycker faktiskt att det är ett givande och tagande i BRA vård. Vill man ha BRA vård så behöver man kanske öppna upp lite för det själv också och inte bara kräva?
Kontentan är att vården idag har börjat kollapsa och det finns inte folk som vill jobba där. Varför? Vad kan man göra för att det ska bli ett jobb igen som folk vill ha och trivs med? Utan personal som gillar sitt jobb och mår bra kommer det aldrig att bli en bra vård eller nöjda vårdtagare.

Det är ju ingen som sagt att personalens arbetsmiljö inte är viktig. Jag tror inte heller någon tror att det inte finns ”vårdtagare” som kan ha mindre trevliga egenskaper (då de ju är vanliga människor som du och jag).
Ngt jag tycker är viktigt att tänka på ibland är hur det skulle kännas att vara beroende av någon för att klara sina basala behov. Det är naturligtvis inte helt möjligt att tänka sig hur det är om en aldrig varit i den situationen själv, men det kan vara bra att försöka iallafall.
Hur skulle det kännas för mig att vara beroende av att ngn kom till mig för att jag ska kunna komma ur sängen? Att personalen är försenad så jag måste bajsa på mig? Att ngn dröjer när jag ramlat? Att en okänd person ska se mig naken i duschen? Hur påverkar detta mig och min förmåga till att bemöta personalen på ett bra sätt?

Med ovanstående sagt så menar jag inte att det är okej att personalen ska behöva stå ut med vilken arbetsmiljö som helst. Tidsbrist är ju tex en faktor som varken är orsakad av brukare eller personal och som ingen mår bra av.
 
Det är ju ingen som sagt att personalens arbetsmiljö inte är viktig.
Jag tror inte heller någon tror att det inte finns ”vårdtagare” som kan ha mindre trevliga egenskaper (då de ju är människor som du och jag).
Ngt jag tycker är viktigt att tänka på ibland är hur det känns att vara beroende av någon för att klara sina basala behov. Det är naturligtvis inte helt möjligt att tänka sig hur det är om en aldrig varit i den situationen själv. Men det kan vara bra att försöka iallafall. Hur skulle det kännas för mig att vara beroende av att ngn kom till mig för att jag skulle kunna komma ur sängen? Att kanske personalen är försenad så jag måste bajsa på mig? Att ngn dröjer när jag ramlat? Att en okänd person ska se mig naken i duschen? Hur påverkar detta mig och min förmåga till att bemöta personalen på ett bra sätt?

Med ovanstående sagt så menar jag inte att det är okej att personalen ska behöva stå ut med vilken arbetsmiljö som helst.
Nej det är inte ok att personalen ska stå ut med vilken arbetmiljö som helst. Men hur ska det lösas då om omsorgtagaren inte VILL förändra?
Åter igen så står socialtjänstlagen över arbetsmiljölagen.

Jag behöver inte bli påmind om hur utsatta omsorgstagarna är. Det är jag givetvis medveten om och jag har inte haft många kollegor genom åren förutom en del vikarier som inte haft en bra känsla för att ge omsorg. De som inte har det har fått sluta.
 
Nu har vi åter flyttat fokus till utföraren och arbetsmiljön. Jag menar inte att detta inte är en viktig fråga. Men jag tror att det var just det @TinyWiny med sitt inlägg försökte komma bort från. Upplevde att hen försökte förklara hur det känns att vara den som är mottagare av insatser. Att ens liv är någon annans arbete. Jag borde kanske inte förklara vad @TinyWiny menade med sitt inlägg men det var så jag tolkade det.

Jag kan förstå att för ngn som kanske har insatser är det jobbigt att tråden har kommit att handla om hur jobbig arbetsmiljön är och att personer en hjälper är jobbiga och otrevliga.
Men det är arbetsmiljön som undergräver möjligheten att få de insatser som behövs.
Utan personal ingen omsorg.
Den nöten måste knäckas för att få systemet att fungera.
Att kunna överklaga och ha rättigheter hjälper inte när resurserna inte existerar.

Så antingen kommer man på en lösning eller så kommer systemet att falla ihop totalt.
Att behöva "stå på sig" betyder i dag bara att prioriteringarna ändras och någon annan blir utan.
Det blir inte mer åt alla om alla "står på sig".
 
Att behöva "stå på sig" betyder i dag bara att prioriteringarna ändras och någon annan blir utan.
Det blir inte mer åt alla om alla "står på sig".

Hur menar du här?

Jag tänker att brister i SOL kan ligga till grund för både otillräckliga beslut för brukare likväl en ohållbar arbetsmiljö för utförare. Detta hänger ju samman.

Vad är skälig levnadsnivå? Och är detta tillräckligt?
 
Att behöva "stå på sig" betyder i dag bara att prioriteringarna ändras och någon annan blir utan.
Det blir inte mer åt alla om alla "står på sig".

Om alla lägger sig platt, inte söker/kräver den hjälp och stöd som man enligt lag har rätt till, vad blir bättre då menar du?

Om något blir det sämre än det redan är, eftersom behovet blir osynligt och därmed "inte finns"..
 
Hur menar du här?

Jag tänker att brister i SOL kan ligga till grund för både otillräckliga beslut för brukare likväl en ohållbar arbetsmiljö för utförare. Detta hänger ju samman.

Vad är skälig levnadsnivå? Och är detta tillräckligt?
Jag menar att om det inte finns tillräckligt med personal så finns det ju inte det.
Och då spelar det ingen roll vilka beslut som tas eftersom att Va Kant är så oerhört ineffektiv.

Hur skulle SOL kunna ändras så att arbetet blir attraktivt och omsorgstagare därmed kan få den omsorg som ger ett värdigt liv?
 
Om alla lägger sig platt, inte söker/kräver den hjälp och stöd som man enligt lag har rätt till, vad blir bättre då menar du?

Om något blir det sämre än det redan är, eftersom behovet blir osynligt och därmed "inte finns"..
Det är inte korrelerat så.
Utan det räcker inte som lösning eftersom det i dagsläget bara flyttar runt problemet.
Det behövs åtgärder som löser problemet för alla även de helt utan röst.
 
Hur menar du här?

Jag tänker att brister i SOL kan ligga till grund för både otillräckliga beslut för brukare likväl en ohållbar arbetsmiljö för utförare. Detta hänger ju samman.

Vad är skälig levnadsnivå? Och är detta tillräckligt?
Nej ohållbar arbetsmiljö är inte nödvändigtvis samma som SOL. Och det du och jag anser är en brist hos omsorgtagaren behöver inte den se som en brist.
Är omsorgstagaren klar att fatta egna beslut så är det bara för vårdgivaren attaceptera. Kanske skiljer sig boendesituationen beroende på var i landet man befinner sig. Här på landet är det inte ovanligt med missär. Men man har alltid levt så och vill inte ha det på nått annat sätt.
Omsorgstagare har blivit erbjudna boenden med varmvatten men avböjt. Eller boende med toalett så att de inte behöver ha hinkar inne med avföring som vi ABSOLUT inte får röra (tömma), de har blivit erbjudna att få vägen till huset plogad så vi slipper gå 20 min i mörker med ficklampa men tackat envist nej eller städninsattser erbjudits där det funnits sopor inne som ruttnat och stinker osv. Det är många gånger som hjälp och förbättring erbjudits med avböjts.
Jag tycker absolut att många lever odrägligt men det vill ha det så. Jag kan bli bestört när jag plockar in några ynka matvaror som jag handlat på uppdrag och ser att det är allt personen har att äta för en vecka. Men trots att det finns pengar att handla för så avböjer personen för det är ”slöser”, hen har ju mat anser hen.

Jag tror äldre i stan har högre krav och är vara med en högre levnadsstandard. På landet finns det verkligen väldigt många ”speciella”. Allt ifrån supercharmiga till personer och hem där man på riktigt blir rädd eller mår dåligt.
 
Ditt sätt skulle ge färre resurser. Ingen satsar mer, om behovet syns minska rejält.
Vad menar du med "mitt sätt"?
Jag försöker att hitta roten till problemet vilket inte alls hindrar andra sätt att användas parallellt.

Om du tror att jag tycker att man skall låta bli att hävda sin rätt så har du helt missuppfattat mig.
Jag försöker visa på problemet med att leverera den omsorg som lagen stipulerar.
Att när resurserna inte finns så gör de ju inte det.
Det går inte att trolla fram personal ur tomma intet.

Man kan jämföra med vårdköer och beslutade operationer som inte kan utföras p.g.a. brist på vård-personal.
Även när man har fått rätt är det inte alltid som det kommer någon leverans.
 
Jag tror äldre i stan har högre krav och är vara med en högre levnadsstandard. På landet finns det verkligen väldigt många ”speciella”. Allt ifrån supercharmiga till personer och hem där man på riktigt blir rädd eller mår dåligt.

Nej det finns överallt. Du ska bara veta antalet ”speciella” människor jag mött. Har sett personer sitta i paradvåningar på Östermalms finaste adresser som helt förfallit. Smuts, ohyra, husdjur som gör sina behov inne. Avsaknad av fungerande toalett, inte duschat på åratal. Kanske inte lämnat lägenheten på decennier. Stor ensamhet, folk som ligger döda hemma och grannar reagerar först när lukten sprids i trapphuset. I stan blir du ofta ”osynlig”.
 
.

Hur skulle SOL kunna ändras så att arbetet blir attraktivt och omsorgstagare därmed kan få den omsorg som ger ett värdigt liv?

Exempelvis skulle SOL kunna omformas till en rättighetslag. Man borde också kunna ändra målsättningen till ett gott liv istället för nuvarande skäligt. Det vore enligt mig bra om man kom ifrån att räkna insatser i minuter, det skulle gynna både brukare och utförare.
 
Exempelvis skulle SOL kunna omformas till en rättighetslag. Man borde också kunna ändra målsättningen till ett gott liv istället för nuvarande skäligt. Det vore enligt mig bra om man kom ifrån att räkna insatser i minuter, det skulle gynna både brukare och utförare.
De där minuterna är förödande för alla.
Mindre stress ger ju högre tålighet.

Men sedan då?
Hur får man jobbet attraktivt?
På andra sätt än genom att höja lönen.
 
De där minuterna är förödande för alla.
Mindre stress ger ju högre tålighet.

Men sedan då?
Hur får man jobbet attraktivt?
På andra sätt än genom att höja lönen.

Bra biståndsbeslut är en grund för att personalen ska hinna med att utföra sitt jobb. Vilket i sin tur ger en bättre arbetsmiljö och chans att fler orkar arbeta kvar.

Regelbunden fortbildning och kunskapslyft är också viktigt. Men självklart spelar lönen också in.

En sak som ofta sker är att äldre tas ifrån förmågor de har för att sedan snabbt bli sämre vilket i slutändan gör arbetet tyngre och mer tidskrävande för personalen.
Tex kan någon stå på benen så bör hen få göra det. Här är det ju viktigt med samordning av insatser som vi varit inne på tidigare. Att när en vårdtagare kommer hem från tex geriatriken så måste arbetsterapeut och sjukgymnast fånga upp.
Men finns inte tiden att låta personen själv gå med tex rullator utan att man istället sätter in lift så förlorar den äldre mkt snart förmågan att stå/gå. Sen blir den äldre kanske sängliggande, får upprepade lunginflammationer pga att hen inte kommer upp. Personalen måste mata ngn liggande i sängen. Tar ännu mer tid för personalen och förenat med ytterligare risk för brukaren vad gäller problem med luftvägarna.

Helt plötsligt har man en multisjuk, sängliggande person som kanske behöver dubbelbemanning. Kanske behövs vändningschema pga liggsår osv. En nedåtgående spiral har bildats pga att man velat spara tid och för att samordning saknats.
 
Senast ändrad av en moderator:
Vill bara påpeka att för socialtjänstlagen (2001:453) är den gängse förkortningen SoL.

Jag tror att de flesta förstår även om samtliga bokstäver skrivs med versaler. Jag skriver från mobilen och är helt enkelt lat och sparar knapptryck 😅 hade iofs kunnat skriva sol också men då ändrar mobilen till en ☀️ 😅
 
Bra biståndsbeslut är en grund för att personalen ska hinna med att utföra sitt jobb. Vilket i sin tur ger en bättre arbetsmiljö och chans att fler orkar arbeta kvar.

Regelbunden fortbildning och kunskapslyft är också viktigt. Men självklart spelar lönen också in.

En sak som ofta sker är att äldre tas ifrån förmågor de har för att sedan snabbt bli sämre vilket i slutändan gör arbetet tyngre och mer tidskrävande för personalen.
Tex kan någon stå på benen så bör hen få göra det. Här är det ju viktigt med samordning av insatser som vi varit inne på tidigare. Att när en vårdtagare kommer hem från tex geriatriken så måste arbetsterapeut och sjukgymnast fånga upp.
Men finns inte tiden att låta personen själv gå med tex rullator utan att man istället sätter in lift så förlorar den äldre mkt snart förmågan att stå/gå. Sen blir den äldre kanske sängliggande, får upprepade lunginflammationer pga att hen inte kommer upp. Personalen måste mata ngn liggande i sängen. Tar ännu mer tid för personalen och förenat med ytterligare risk för brukaren vad gäller problem med luftvägarna.

Helt plötsligt har man en multisjuk, sängliggande person som kanske behöver dubbelbemanning. Kanske behövs vändningschema pga liggsår osv. En nedåtgående spiral har bildats pga att man velat spara tid och för att samordning saknats.
Tid verkar vara det enskilt viktigaste.
Mer tid ger mer tid skulle man kunna sammanfatta med.

Där jag bor så finns ett ordspråk "En bonde som springer får ingenting gjort".
Det här känns jämförbart med det.

Jag snor din text och lägger den på ett politiskt bord.
Det är väl okej?
Den är jättebra.
 
Jag tror att de flesta förstår även om samtliga bokstäver skrivs med versaler. Jag skriver från mobilen och är helt enkelt lat och sparar knapptryck 😅 hade iofs kunnat skriva sol också men då ändrar mobilen till en ☀️ 😅
För mig som skrivit tusentals beslut enligt SoL ser det jättekonstigt ut och får mig att reflektera över om jag tolkar rätt.
Mvh Petimeter:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 511
Senast: Nepenthe
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 629
Senast: alazzi
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 827
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp