Bukefalos 28 år!

Vård som inte fungerar

För mig som skrivit tusentals beslut enligt SoL ser det jättekonstigt ut och får mig att reflektera över om jag tolkar rätt.
Mvh Petimeter:D

Ber om ursäkt! Hoppas att övrigt jag skrivit gick fram. (Har fö lagt alldeles för mkt tid på att skriva långa utlägg i tråden idag 😅 när jag egentligen ska spendera tiden med att måla oljemålningar )
 
Ber om ursäkt! Hoppas att övrigt jag skrivit gick fram. (Har fö lagt alldeles för mkt tid på att skriva långa utlägg i tråden idag 😅 när jag egentligen ska spendera tiden med att måla oljemålningar )

Vill tillägga lite mer generellt:

Mitt syfte är att göra mig förstådd men märker att det ibland misslyckas.
Jag tänker dock att en inte behöver vara tjänsteman eller politiker för att kunna ge sin personliga åsikt i ämnet utifrån de erfarenheter en har :)
 
Nu har vi åter flyttat fokus till utföraren och arbetsmiljön. Jag menar inte att detta inte är en viktig fråga. Men jag tror att det var just det @TinyWiny med sitt inlägg försökte komma bort från. Upplevde att hen försökte förklara hur det känns att vara den som är mottagare av insatser. Att ens liv är någon annans arbete. Jag borde kanske inte förklara vad @TinyWiny menade med sitt inlägg men det var så jag tolkade det.

Jag kan förstå att för ngn som kanske har insatser är det jobbigt att tråden har kommit att handla om hur jobbig arbetsmiljön är och att personer en hjälper är jobbiga och otrevliga.
Du har förstått det jag försöker få fram helt rätt.
 
Fy för att läsa in egna saker!! :mad:
Jag har inte skrivit eller sagt något sånt. Vilket jäkla påhopp!!!
för mig (som har hemtjänst och behov av kommunens rehab) så är själva det faktum att du konstant går OT från svårigheten att få den vård en har rätt till, till andra bekymmer som finns i fältet ett förminskande i sig. Varför inte låta tråden handla om sitt ämne och starta en egen om (den ofta problematiska) arbetssituationen inom hemtjänsten? (Retorisk fråga. Försöker bara visa vad jag och ev också @TinyWiny ser.)
 
Nej det finns överallt. Du ska bara veta antalet ”speciella” människor jag mött. Har sett personer sitta i paradvåningar på Östermalms finaste adresser som helt förfallit. Smuts, ohyra, husdjur som gör sina behov inne. Avsaknad av fungerande toalett, inte duschat på åratal. Kanske inte lämnat lägenheten på decennier. Stor ensamhet, folk som ligger döda hemma och grannar reagerar först när lukten sprids i trapphuset. I stan blir du ofta ”osynlig”.

Instämmer, psykisk ohälsa och misär är icke-diskriminerande för de finns överallt.

Även om småorter/byar kan vara svåra att leva i på sitt sätt så tror jag faktiskt generellt att skyddsnätet fungerar bättre där, just eftersom att få människor är helt "okända". Jag har tex svårt att se att någon här i byn skulle kunna ligga död i en lägenhet någon längre tid eftersom hen skulle bli saknad på ett eller annat sätt.
 
för mig (som har hemtjänst och behov av kommunens rehab) så är själva det faktum att du konstant går OT från svårigheten att få den vård en har rätt till, till andra bekymmer som finns i fältet ett förminskande i sig. Varför inte låta tråden handla om sitt ämne och starta en egen om (den ofta problematiska) arbetssituationen inom hemtjänsten? (Retorisk fråga. Försöker bara visa vad jag och ev också @TinyWiny ser.)
Svaret på den frågan har du i ett inlägg högre upp.
Diskussionen jag klev in i handlade om varför det kommer olika och varför det inte finns folk och varför kompetens brister. Men dessa saker har alltså inte med diskussionen att göra utan är OT?
 
Svaret på den frågan har du i ett inlägg högre upp.
Diskussionen jag klev in i handlade om varför det kommer olika och varför det inte finns folk och varför kompetens brister. Men dessa saker har alltså inte med diskussionen att göra utan är OT?
Som jag tolkar tråden är det det ja, då ämnet rör strulig rehab och rättigheter i förhållande till det. TS har åtminstone en gång vad jag vet bett att sidospår tas i egen tråd.
 
Som jag tolkar tråden är det det ja, då ämnet rör strulig rehab och rättigheter i förhållande till det. TS har åtminstone en gång vad jag vet bett att sidospår tas i egen tråd.
Då ska jag sluta svar er när ni knapplånar/taggar mig och lämna diskussionen.
 
Som jag tolkar tråden är det det ja, då ämnet rör strulig rehab och rättigheter i förhållande till det. TS har åtminstone en gång vad jag vet bett att sidospår tas i egen tråd.
Jag startade tråden för jag ville diskutera;

Patienter som skrivs ut för tidigt till en vård som inte fungerar i hemmiljö. Man anser att patienten är färdigbehandlad och skriver ut denne utan att det som ska fungera i hemmet gör det.
Rättigheter som inte informeras om och som inte blir tillgodosedda.
Rehab som motarbetar hemtjänsten istället för att samarbeta och som inte verkar ha rutiner för så basala saker som hur de kommer in till en patient som inte kan gå, när syftet är att träna patienten så att denne kan gå igen. De har också emotsatt sig hjälpmedel som patienter, hemtjänsten och vi anhöriga önskat.

Det enda som fungerat bra i den aktuella situationen är hemtjänsten.
 
Ber om ursäkt! Hoppas att övrigt jag skrivit gick fram. (Har fö lagt alldeles för mkt tid på att skriva långa utlägg i tråden idag 😅 när jag egentligen ska spendera tiden med att måla oljemålningar )
Det har absolut gått fram, det är jag som fastnar på förkortningen varje gång och börjar tänka på om jag tolkar rätt.
 
Tack för input! Skönt att få bekräftelse att det inte fungerar som det ska. Biståndshandläggaren pratade endast om genomförandeplan, inget annat. Jag ska höra med henne om vad som gjorts, ifall jag har rätt att begära ut handlingarna och se vilka beslut som fattats och på vilken grund. Sen får jag se om vi ska överklaga något.

I början av året skadade sig min mamma på liknande sätt men var ännu mer orörlig när hon skrevs ut från geriatriken, hon kunde inte ens vända sig själv i sängen. Då bedömde distriktsköterskan att mamma skulle tillbaka till sjukhus omedelbart. Nästa gång hon skrevs ut fick vi slåss för ett korttidsboende. Jag fick ringa upp biståndsbedömaren, säga att jag också är socionom, och att vi ville ha ett beslut som vi kunde överklaga. Då fick hon plats. Den här gången fick hon efter oerhört mycket bråk en plats, men det finns covid på kommunens enda korttidsboende så dit vill vi ju inte skicka henne. Min pappa dog dessutom av det på ett demensboende i kommunen så det är totalt otänkbart att utsätta henne för det.
Mitt spontana svar hade annars varit korttidsboende, för bra för att uppta en plats på sjukhus men för dålig för att klara sig hemma med den hjälp som är möjlig/rimlig.

Har den senaste tiden fått lära mig hur äldreomsorgen i den kommun där mina föräldrar bor fungerar (den fungerar bra) och även blivit informerad om regler, hur de tänker etc. Kan kanske ge någon input?

T ex så har deras handläggare varit ganska tydlig med att när det inte räcker med rimliga insatser i hemmet så är det någon form av boende som behövs. Vettigt tycker jag, även som skattebetalare. Någon från hemtjänsten kan inte vara där 24/7.

Handläggaren är klart medveten om att den ena föräldern gör en stor vårdinsats (= sparar pengar åt kommunen) men har också sagt att det är man inte tvungen att göra. Detta förvånade mig eftersom man hört så mycket om hur kommuner mer eller mindre tvingar äldre (kvinnor) att vårda sin anhörige.

De har ett antal "standardinsatser", men har visat på flexibilitet så att det ska passa individen. Om jag förstått det hela rätt har dock inte handläggaren delegation att ta sådana beslut utan måste fråga överordnad.

Ringer man inte på handläggarens direktnummer så hamnar man på kontaktcenter som faktiskt fungerar riktigt bra. Även den som svarar där kan ge information och ordna med snabba beslut.

Första gången jag ringde fick jag veta att de har 24 timmar på sig att ordna med boende eller hemtjänst. Gissar att detta är för att folk inte ska ligga på sjukhus i onödan. En fredag mitt i sommaren kunde de inte ordna boende till en covidsjuk inom ett dygn p g a att de krävde att man tagit test (svar behövde inte ha kommit) + att det var helg. Men morgonen därpå kom hemtjänsten! (Efter tjat ordnade också vc en sjuksköterska som kom och gav medicin eftersom hemtjänsten inte fick göra det)

Ringer man och frågar om möjlig hjälp får man frågan om samtalet är en ansökan. Är det det så ordnas insatsen. I efterhand kommer beslut med ärendeanteckningar med posten.

Man kan diskutera med handläggaren, få förslag och alternativ som man sedan kan "bearbeta" föräldrarna med tills de också tycker att det är ett bra förslag. Varken som anhörig eller drabbad så vet man innan man behöver vilka möjligheter som finns och det är även stora steg att t ex acceptera att släppa in främmande (=hemtjänst) eller att behöva bo kortare eller längre tid på boende.

Det enda negativa är att man måste välja utövare, men det fick vi hjälp med av kommunen, och att de under hösten stängde en dagverksamhet för äldre som fungerade både som sysselsättning och avlastning för anhörig.

Är man över 80 har man rätt till kostnadsfritt trygghetslarm. För en som ibland får utnyttja det flera gånger per dygn är det guld värt att de ofta kommer på 20 minuter, även på natten. För att det ska fungera byter de ut det vanliga låset i dörren till ett som även kan öppnas med "tag". (Apropå svårt att komma in).

Det som inte har fungerat är det som regionen ansvarar för. Men det är en annan historia.
 
Jag startade tråden för jag ville diskutera;

Patienter som skrivs ut för tidigt till en vård som inte fungerar i hemmiljö. Man anser att patienten är färdigbehandlad och skriver ut denne utan att det som ska fungera i hemmet gör det.
Rättigheter som inte informeras om och som inte blir tillgodosedda.
Rehab som motarbetar hemtjänsten istället för att samarbeta och som inte verkar ha rutiner för så basala saker som hur de kommer in till en patient som inte kan gå, när syftet är att träna patienten så att denne kan gå igen. De har också emotsatt sig hjälpmedel som patienter, hemtjänsten och vi anhöriga önskat.

Det enda som fungerat bra i den aktuella situationen är hemtjänsten.
Ja rehab verkar inte liksom hänga ihop med resten av vården. Eller en läkare som, efter att ha röntgat en ond axel som inte kan lyftas, säger till en demenssjuk vinglig person (fall är anledningen till axelskadan) att den ska kontakta en fysioterapeut för hjälp med axeln :banghead:.

Det här med "valfrihet" gör att man själv blir tvungen att samordna och kontakta alla olika vårdgivare och förstå vad som är vad och vad som (inte) hänger ihop. Ett heltidsarbete bara det ...
 
för mig (som har hemtjänst och behov av kommunens rehab) så är själva det faktum att du konstant går OT från svårigheten att få den vård en har rätt till, till andra bekymmer som finns i fältet ett förminskande i sig. Varför inte låta tråden handla om sitt ämne och starta en egen om (den ofta problematiska) arbetssituationen inom hemtjänsten? (Retorisk fråga. Försöker bara visa vad jag och ev också @TinyWiny ser.)
Därför att det hänger ihop.
Och därför inte går att dela upp på de viset.
 
Mitt spontana svar hade annars varit korttidsboende, för bra för att uppta en plats på sjukhus men för dålig för att klara sig hemma med den hjälp som är möjlig/rimlig.

Har den senaste tiden fått lära mig hur äldreomsorgen i den kommun där mina föräldrar bor fungerar (den fungerar bra) och även blivit informerad om regler, hur de tänker etc. Kan kanske ge någon input?

T ex så har deras handläggare varit ganska tydlig med att när det inte räcker med rimliga insatser i hemmet så är det någon form av boende som behövs. Vettigt tycker jag, även som skattebetalare. Någon från hemtjänsten kan inte vara där 24/7.

Handläggaren är klart medveten om att den ena föräldern gör en stor vårdinsats (= sparar pengar åt kommunen) men har också sagt att det är man inte tvungen att göra. Detta förvånade mig eftersom man hört så mycket om hur kommuner mer eller mindre tvingar äldre (kvinnor) att vårda sin anhörige.

De har ett antal "standardinsatser", men har visat på flexibilitet så att det ska passa individen. Om jag förstått det hela rätt har dock inte handläggaren delegation att ta sådana beslut utan måste fråga överordnad.

Ringer man inte på handläggarens direktnummer så hamnar man på kontaktcenter som faktiskt fungerar riktigt bra. Även den som svarar där kan ge information och ordna med snabba beslut.

Första gången jag ringde fick jag veta att de har 24 timmar på sig att ordna med boende eller hemtjänst. Gissar att detta är för att folk inte ska ligga på sjukhus i onödan. En fredag mitt i sommaren kunde de inte ordna boende till en covidsjuk inom ett dygn p g a att de krävde att man tagit test (svar behövde inte ha kommit) + att det var helg. Men morgonen därpå kom hemtjänsten! (Efter tjat ordnade också vc en sjuksköterska som kom och gav medicin eftersom hemtjänsten inte fick göra det)

Ringer man och frågar om möjlig hjälp får man frågan om samtalet är en ansökan. Är det det så ordnas insatsen. I efterhand kommer beslut med ärendeanteckningar med posten.

Man kan diskutera med handläggaren, få förslag och alternativ som man sedan kan "bearbeta" föräldrarna med tills de också tycker att det är ett bra förslag. Varken som anhörig eller drabbad så vet man innan man behöver vilka möjligheter som finns och det är även stora steg att t ex acceptera att släppa in främmande (=hemtjänst) eller att behöva bo kortare eller längre tid på boende.

Det enda negativa är att man måste välja utövare, men det fick vi hjälp med av kommunen, och att de under hösten stängde en dagverksamhet för äldre som fungerade både som sysselsättning och avlastning för anhörig.

Är man över 80 har man rätt till kostnadsfritt trygghetslarm. För en som ibland får utnyttja det flera gånger per dygn är det guld värt att de ofta kommer på 20 minuter, även på natten. För att det ska fungera byter de ut det vanliga låset i dörren till ett som även kan öppnas med "tag". (Apropå svårt att komma in).

Det som inte har fungerat är det som regionen ansvarar för. Men det är en annan historia.
Om du läser mina tidigare inlägg ser du att fick vi slåss för korttidsboende och när det beviljades hade kommunens enda fått in covid.
 
Jag startade tråden för jag ville diskutera;

Patienter som skrivs ut för tidigt till en vård som inte fungerar i hemmiljö. Man anser att patienten är färdigbehandlad och skriver ut denne utan att det som ska fungera i hemmet gör det.
Rättigheter som inte informeras om och som inte blir tillgodosedda.
Rehab som motarbetar hemtjänsten istället för att samarbeta och som inte verkar ha rutiner för så basala saker som hur de kommer in till en patient som inte kan gå, när syftet är att träna patienten så att denne kan gå igen. De har också emotsatt sig hjälpmedel som patienter, hemtjänsten och vi anhöriga önskat.

Det enda som fungerat bra i den aktuella situationen är hemtjänsten.
Tack för tydligheten. Och eftersom hemtjänsten är den mest solida länken för er så fattar jag inte varför så mycket av svaren handlar om hemtjänsten, men jag vet att jag kan tendera vara lite fyrkantig och att trådar kan dra iväg.
 
Nej det är inte ok att personalen ska stå ut med vilken arbetmiljö som helst. Men hur ska det lösas då om omsorgtagaren inte VILL förändra?
Åter igen så står socialtjänstlagen över arbetsmiljölagen.

Vill bara inflika att detta inte alls stämmer! När jag jobbade i nattpatrullen så stängde vårt skyddsombud några arbetsplatser som innebar orimliga/skadliga förhållanden för oss att arbeta i. I något fall åkte vår chef ut och hotade med att stänga en arbetsplats hos en vårdtagare som vägrade byta säng.

Ditt skyddsombud/chef är bekväma här och gör inte sitt jobb angående din arbetsmiljö!


Om det blir intressekonflikter är de aktuella lagarna jämbördiga

Inom den här branschen finns det dels lagar som tillgodoser brukarnas och klienternas intressen, dels arbetsmiljölagen som reglerar arbetsmiljön utifrån arbetstagarnas intressen. Ibland kan det uppstå problem för en arbetsgivare att avgöra om brukare ska få sina behov tillgodosedda precis som de önskar eller om arbetstagarens arbetsmiljö ska prioriteras om deras intressen krockar. Det är då viktigt att veta att socialtjänstlagen, lagen om stöd och service till funktionshindrade - LSS och arbetsmiljölagen är jämbördiga och gäller parallellt utan att någon av dem har företräde framför den andra. Det gäller därför för arbetsgivaren att hitta lösningar som tar hänsyn till både arbetstagare och brukare.

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/omsorg--och-sociala-tjanster/
 
😳
Fy för att läsa in egna saker!! :mad:
Jag har inte skrivit eller sagt något sånt. Vilket jäkla påhopp!!!
Nej jag läser inte in något Jag läser vad du skriver. Undrar fortfarande vilken lag det är som gör att hemtjänstföretag inte behöver ta endel brukare medans kommunen måste.
 
De där minuterna är förödande för alla.
Mindre stress ger ju högre tålighet.

Men sedan då?
Hur får man jobbet attraktivt?
På andra sätt än genom att höja lönen.
Bättre scheman, tid så man slipper stressa, bra arbetsmiljö (tex det ska finnas hjälpmedel så man slipper lyfta tungt alt vägrar kunden det får den betala för 2 personal) och lön som motsvarar det ansvar man faktiskt har.
 
Om du läser mina tidigare inlägg ser du att fick vi slåss för korttidsboende och när det beviljades hade kommunens enda fått in covid.
ok missuppfattade, tolkade det som att det ändå inte var ett alternativ. Men de borde ha kunnat isolera delar av boendet? (Om de inte drog ner på p g s sjuk personal)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 511
Senast: Nepenthe
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 628
Senast: alazzi
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 826
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp