Bukefalos 28 år!

Vardagsliv och umgänge

makarontanten

Trådstartare
Har för mig att jag skrivit en tråd om detta innan, men det var länge sedan och jag hittar den inte..

Hur sjutton får ni ihop det alla här ute? Vad jag har förstått så består buke mestadels av folk som har barn, hund och eller häst. Familjeliv och intressen/hobby som tar mycket tid och engagemang.

Själv är jag singel, har hund och jobbar natt. Tycker själv att jag är ledig mycket, men mycket av den tiden går också åt till hunden, att aktivera, promenera, avstå en del umgänge som inte passar in med ett hundliv.

Jag umgås med en hel del människor, har många människor runt mig som jag kallar vänner och kompisar. En del är "bara" kompisar genom hund, en del är "bara" folk jag träffar ibland och umgås en stund med. Jag vill så gärna hålla kontakten med alla, men tiden räcker ju aldrig till:meh:

Pga jobbet så försvinner en hel del tid på helger ( jobbar 2 av 5) och man är istället ledig på vardagar. Jätteskönt, jag får min egentid, jag kan uträtta ärenden i lugn och ro, jag kan leva mitt liv, umgås med hunden min vakna tid mm. Men mitt umgänge tar stryk.

Jag orkar inte umgås veckans alla dagar, man har ju tvätt, disk, matlagning, handling mm att ta hand om också.Ibland vill man bara krypa upp i soffan utan att umgås med någon. Jobbar man som jag natt, så behöver man sova, man får anpassa sig efter hunden när hon ska ut, man ska försöka få i sig mat på ungefär regelbundna tider och allt där till..

Jag träffar mestadels folk ( vänner/kompisar) dagligen, men jag orkar inte med alltid och jämt. En person att aktivt umgås med per dag är lagom för mig, men hur sjutton ska man då kunna hålla kontakten med de övriga om de är fler än 7 ( alltså en varje veckodag). Räkna där in släktingar, förä'ldrar, syskon, bekanta, mor och farföräldrar som vill ha besök, kusiner mm som ibland vill ses. Kalas, dop ,bröllop, förlovning, inflyttningar, fester, sammankomster, jobbträffar, folk som vill träffas med hundarna mm

Hur gör ni andra? Hur många hinner ni med, hur blir era besök/träffar? Hur sjutton ska man kunna vara social med tidsbrist utan att förlora sina vänner?
 
Senast ändrad:
Sv: Vardagsliv och umgänge

Mina vänner är mina vänner utan att vi ses dagligen :) Vi hörs nån gång per vecka eller varannan vecka per telefon/FB oftast. Någon gång per månad försöker vi ses och fika, vi har mycket allihopa så det är svårt att få ihop det.

Mamma träffar jag de flesta dagar i veckan iom stallet. Pappa någon gång per vecka ungefär. Min bror ca 1 gång per månad, brukar ibland höras på telefon. Farmor försöker jag hälsa på en gång i månaden åtminstone, likaså mormor. Det blir tyvärr ibland mer sällan.

Jag är singel och jobbar heltid, dag/kväll/helg och har 3 hästar jag försöker hålla igång i tävlingskondis med träningar och tävlingar.
Då kan man inte träffa folk varje dag (gör folk ens det? :confused: )
 
Sv: Vardagsliv och umgänge

Facebook och instagram! ;) Utan det skulle jag inte kunna hålla en kontakt med så många.
Mina kusiner träffar jag kanske en gång om året men i och med att vi håller varandra uppdaterade på FB så känns inte avståndet så stort. Många goda vänner som bor utspridda över hela landet håller jag kontakt med och kan följa med i vad som händer.

I vardagen så träffar jag visserligen makens kusiner nästan dagligen, men vi jobbar ihop så det är inte så konstigt. ;) Men annars har det skurits ner, vi har en familj som vi umgås mycket med, våra barn lägger ihop sina efternamn och drömmer om att vi skulle bo allihopa på samma gård. ;) Vi vuxna har konstaterat att det finns väldigt många fördelar med förslaget och det finns vissa möjligheter att genomföra det men vi har inte kommit längre. ;) Sen har vi lite andra vänner som vi kan spontan ringa till och fråga om de vill äta ihop, eller hitta på annat.
 
Sv: Vardagsliv och umgänge

Man får börja med att säga nej... tyvärr. Prioritera de som DU vill umgås med i första hand.

Jag är borta 10 timmar om dagen pga jobb. Har sambo, häst och snart vuxet barn. Orkar just inte med mer än så. Halva helgen går åt till att tvätta/städa/handla, och så kanske man kommer ut på en lite längre ridtur.

Umgås gör jag - med arbetskamrater på arbetstid, stallvänner på stalltid. Min mamma får besök en gång i halvåret numera. Trots att hon "bara" bor 4 mil bort. Vännerna hinner/orkar jag kanske med en gång/månad. När jag var yngre kunde jag prata med folk i telefon en timme om dan. Idag skyr jag telefonen, och känner mig fjättrad om någon vill "slöprata". Hade det inte varit för Facebook/mobilen så hade jag nog tappat bort vännerna helt känns det som.

Så glamoröst ser mitt liv ut just nu, dvs jag får ihop livet på bekostnad av något annat.
 
Sv: Vardagsliv och umgänge

Jag har två småbarn, jobbar heltid och rider två gånger i veckan. Definitivt är det så att privat umgänge utanför jobbet har fått stå tillbaka, på fritiden träffar jag vänner eller familj max en gång varannan vecka i snitt, om jag räknar med när jag lyckas få ihop det så att man kan ses på en lunch under arbetsdagen. Pratar i telefon kanske en gång i månaden, ofta inte ens det. Det går inte att hinna annars, om vi nånsin ska ses hela familjen och inte bara gå i skift.
 

Liknande trådar

Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
20 023
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 853
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok När jag kom till Sverige var det en grannflicka som tyckte synd om mig så hon blev min kompis. Genom henne blev jag också kompis med en...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp