Bukefalos 28 år!

Det var något mer som slagit ut, tänkte jag på i morse men nu kommer jag inte ihåg vad det var. Får kolla nu när jag går ut och tar in getterna. Återkommer.
Scillan var det.

Sedan har bladen på de roliga narcisserna jag köpte förra året kommit upp. Återstår att se om de kommer att blomma också. Hoppas förstås extra på punkpåskliljan som du @tanten tipsade om. Ett adligt namn, van W-nåt?
 
Höll på att glömma. Hugget som stucket om det ska hamna under Våren eller under Saker man blir orimligt glad över.

Jag har premiäreldat idag. Dvs jag har tänt eld på gamla löv och ris. Det bor någon form av pyroman i mig. Det år nästan lika roligt som att göra rännor för smältvatten :D
Jag har för mycket löv för att orka köra bort allt och det finns inga bra ställen att göra av det heller.

en vår när jag inte får elda är en meningslös vår.:up:
 
Höll på att glömma. Hugget som stucket om det ska hamna under Våren eller under Saker man blir orimligt glad över.

Jag har premiäreldat idag. Dvs jag har tänt eld på gamla löv och ris. Det bor någon form av pyroman i mig. Det år nästan lika roligt som att göra rännor för smältvatten :D
Jag har för mycket löv för att orka köra bort allt och det finns inga bra ställen att göra av det heller.

en vår när jag inte får elda är en meningslös vår.:up:
Jag har aldrig eldat. Törs inte. Men det skulle onekligen vara praktiskt.
 
Jag har aldrig eldat. Törs inte. Men det skulle onekligen vara praktiskt.
Alltså - jag ska inte uppmana till pyromani :) men....

beväpna dig med en metallräfsa och om du är feg - en vattenslang.
Inte för stora högar. Hellre ett helt gäng väldigt små. Typ storlek av en hink. Inga breda fält med löv utan helst smala strängar som du tänder när den första börjar brinna ut. Eller så krattar du ihop en liten liten hög, tänder den och när den börjar brinna ut krattar du dit mer. Alltid en bred krattad brandgång mellan eld och brännbart.

Metallräfsan flyttar du högen med, slåcker ut sånt som pyr runtom och fyller på elden med.

Njut.:D
 
Alltså - jag ska inte uppmana till pyromani :) men....

beväpna dig med en metallräfsa och om du är feg - en vattenslang.
Inte för stora högar. Hellre ett helt gäng väldigt små. Typ storlek av en hink. Inga breda fält med löv utan helst smala strängar som du tänder när den första börjar brinna ut. Eller så krattar du ihop en liten liten hög, tänder den och när den börjar brinna ut krattar du dit mer. Alltid en bred krattad brandgång mellan eld och brännbart.

Metallräfsan flyttar du högen med, slåcker ut sånt som pyr runtom och fyller på elden med.

Njut.:D
Tack för utförlig beskrivning!
Njuta skulle jag inte göra. Snarare ha hjärtat i halsgropen :D

Men var håller du till då? Vad är en lämplig nybörjarpyromanmiljö?
 
Tack för utförlig beskrivning!
Njuta skulle jag inte göra. Snarare ha hjärtat i halsgropen :D

Men var håller du till då? Vad är en lämplig nybörjarpyromanmiljö?
Tja.... Tillräckligt långt från granar och från byggnader. Minst 20 meter. och så måste det vara vindstilla. Man eldar inte när det blåser, av naturliga skäl.

Idag har jag eldat löv på gräsmattan. Det är ett fiffigt sätt att ta kål på den tjockaste mossan under ett av äppelträden.... Man krattar dit löv, eldar bort dem och sår sedan i gräs där mossan var :). Annars eldar jag var som helst där det är fritt från tjockt gammalt gräs. Grusvägen, kortklippt gräsmatta, invid stenröse. Huvudsaken är att inte elden kan ta fäste och sticka. Man hinner inte ifatt en eld som sticker. Löven ligger ju nära de stora lönnarna, ekarna och linden. Så då eldar jag i närheten av dem.

I mitt gamla liv eldade jag gammalt gräs på vallen också. Där det var tjockt gräs runt ratorna eldade jag bort det. Inbillade mig att det inte blev lika bra för parasiterna om ratorna inte var skyddade av gräs. Samt eldade vägkanten för att få snyggt och vårfint tills det började växa. :D
 
Höll på att glömma. Hugget som stucket om det ska hamna under Våren eller under Saker man blir orimligt glad över.

Jag har premiäreldat idag. Dvs jag har tänt eld på gamla löv och ris. Det bor någon form av pyroman i mig. Det år nästan lika roligt som att göra rännor för smältvatten :D
Jag har för mycket löv för att orka köra bort allt och det finns inga bra ställen att göra av det heller.

en vår när jag inte får elda är en meningslös vår.:up:
:up:
 
Några av mina irisar har börjat blomma. Hittade dem under böset i rabatten idag när jag vårstädade. Krokusarna var som små smycken i olika färger i solen :love:. Som kronan på verket såg jag min första fjäril för året. Fångade den på bild så jag borde lägga ut beviset om jag kan lista ut r man gör :o
 
Några av mina irisar har börjat blomma. Hittade dem under böset i rabatten idag när jag vårstädade. Krokusarna var som små smycken i olika färger i solen :love:. Som kronan på verket såg jag min första fjäril för året. Fångade den på bild så jag borde lägga ut beviset om jag kan lista ut r man gör :o
Det satt en stor nässelfjäril i julrosen igår. Små glimtar av den tid som kommer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp