Bukefalos 28 år!

Varför är det så svårt att hitta medryttare resp medryttarhäst?

catya

Trådstartare
Hej

Hoppas inte tråden hamnat i fel forum, visste inte riktigt var den passar.
Jag läser på FB, Blocket och hästnet om en massa hästägare som söker medryttare, samma annons ligger kvar länge eller förnyas, eller ändras helt.
Sen är det precis samma sak med de som söker medryttarhäst eller ponny!

Var i kommunikationen, önskemålen eller behovet blir det fel?

Ni som söker medryttare, vad har ni för krav och önskemål och tycker ni det är svårt att hitta bra medryttare?
Ni som söker medryttarhäst vad har ni för krav och önskemål och tycker ni det är svårt att hitta bra medryttarhäst?

OBS, detta gäller rent allmänt, alltså inga disskusioner om betalning eller inte utan mer ridning, skötsel, erfarenhet, ålder, m.m
 
För mig är det inte aktuellt med medryttare. Men om jag skulle söka skulle jag ha följande krav
* minst 18 år då man behöver bil för att ta sig till stallet. Går lite bussar och visst kan man åka moppe. Men jag vill inte behöva ta diskussioner om att skötaren inte kan pga att bussen inte går eller det är för dåligt väder för att köra moppe.
*unghästvana då jag har en 4-åring
*en erfaren ryttare då hästen är grön och ska "förstöras" av nybörjare.
*erfarenhet av medryttarhästar/egen/foder så de vet vad det innebär, gärna med rekommendationer
* kunskap om skötsel inte bara ridning. Om jag inte kan lita på att min häst blir väl omhändertagen så är meningen med skötare borta.

Min svårighet att hitta rätt ryttare har tidigare berott på att jag har nordsvensk. Tyvärr är de flesta svaren från unga tjejer som har en fantasi om att guppa fram på en rund rygg i skogen.
Den ryttare jag söker verkar främst själv leta efter en häst av halvblods-typ.
 
Jag har letat efter Medryttare lääänge! Har en nu för tillfället men hon ska tyvärr flytta till hösten.

I mitt fall så behöver jag en lugn och någorlunda rutinerad ryttare. Du behöver inte vara på någon supernivå men du ska kunna framföra hästen i form. Hästen är stor med mycket gång vilket gör att du behöver vara rätt balanserad själv. Och dessutom orädd för pigga hästar.

Det verkar vara svårare än man kan tro att hitta den medryttaren. Då har jag ändå ett hyfsat välridet halvblod med bra stam. Men hon är en häst man behöver lära känna och vänja sig vid. Det går inte super första gången du hoppar upp på henne. Dessutom är hennes stora storlek nog till hennes nackdel. Att stallet ligger 4 km från närmsta busshållplats ställer också till det lite.

De jag har varit i kontakt med har främst varit
*Hej, jag är 14 år och har ridit på ridskola 3 år och jag vill rida.
* Jag vill ha en väldigt utbildad häst som jag bara kan hoppa upp på och allt går superbra direkt.
* Ridhus är ett krav!
* Jag vill ha världens snällaste häst som bara lunkar på.

Min generella uppfattning är att de jag varit i kontakt med har väldigt höga krav på sin medryttarhäst... Men det kanske är felaktigt.
 
Jag bor i Stockholm och här betalar man ofta för medrytteri. I samband med att man lägger en slant för att ta hand om och rida någons häst uppkommer nog i de flesta fallen naturligt att man har lite högre krav än om man får rida gratis. Där tror jag en del av förklaringen finns.

Dels har vissa hästägare väldigt många önskemål på vad som ska utföras och hur hästen får ridas och därtill ska det betalas 1000-1500 kr/månad. Jag har själv ägt häst i Stockholm och vet vad det kostar och alla får ju ta ut vilka avgifter de vill men det ska till en riktigt bra häst där personkemin stämmer med både häst och ägare för att jag ska betala dessa summor (men där allt stämmer gör jag det utan knussel).
 
Lite hårddraget tycker jag att det verkar vara så här:
De som söker medryttare vill ha någon över 18 år, med körkort och bil, hyfsat duktig på att rida, som vill motionsrida ute i skogen och dressyra på bana någon gång ibland. Om hästen ska hoppas så vill ägaren göra det själv. Ägaren vill att medryttaren betalar en del av månadskostnaden.

De som söker medryttarhäst är 14 år, klarar att rida ridskolehästarna i både skritt, trav och galopp och ibland får dem att böja på nacken genom att såga med tyglarna. De vill ha en pigg häst som dock är ursnäll och aldrig skulle komma på tanken att försöka dra eller bocka och de vill hoppa med hästen, helst varje gång de rider. Deras föräldrar är helt ointresserade av hästar och vill absolut inte ställa upp och skjutsa till och från stallet flera dagar i veckan. Det får inte kosta något eftersom de inte har några pengar.

(Har dock själv haft medryttare och varit medryttare där allt har fungerat jättebra!)
 
Ni som söker medryttarhäst vad har ni för krav och önskemål och tycker ni det är svårt att hitta bra medryttarhäst?

Nu har jag redan funnit hästen i mitt liv som jag har varit medryttare på i 5 år men när jag pratar med mina vänner som söker medryttare eller medryttarhäst så har jag många gånger märkt att en viktig punkt är att man är på samma "noggrannhetsnivå", en pedantisk hästägare kommer att få krupp på en ickepedantisk medryttare och tvärtom. Är man på olika nivåer stör man sig på det under längre tid och det slutar med att medryttaren får sluta.

När jag letade medryttarhäst så letade jag efter en "genomsnittlig hobbyhäst" som jag kunde rida dressyrpass på likagärna som att jag kunde rida ut i skogen. För mig spelade inte ålder/utbildningsnivå osv. någon roll men en unghäst kände jag mig inte redo för, jag ville helt enkelt ha en häst jag kunde ha kul med :)
 
Hej

Hoppas inte tråden hamnat i fel forum, visste inte riktigt var den passar.
Jag läser på FB, Blocket och hästnet om en massa hästägare som söker medryttare, samma annons ligger kvar länge eller förnyas, eller ändras helt.
Sen är det precis samma sak med de som söker medryttarhäst eller ponny!

Var i kommunikationen, önskemålen eller behovet blir det fel?

Ni som söker medryttare, vad har ni för krav och önskemål och tycker ni det är svårt att hitta bra medryttare?
Ni som söker medryttarhäst vad har ni för krav och önskemål och tycker ni det är svårt att hitta bra medryttarhäst?

OBS, detta gäller rent allmänt, alltså inga disskusioner om betalning eller inte utan mer ridning, skötsel, erfarenhet, ålder, m.m

Vars det blir fel enl min uppfattning:

Medryttare som söker häst - ljuger om kunskaper och är för naiv, har för bråttom när de letar medryttarhäst, tänker inte igenom förutsättningar ordentligt

Ägare som söker medryttare - ljuger om hur hästen är, är dålig på att kommunicera med medryttaren, utställer krav som inte fanns från början, har för bråttom i rekrytering

Mina krav jag skulle ha för medryttare:

18 år eller hästvan förälder närvarande
Grundläggande kunskaper om skötsel
Motsvara hästens lägsta utbildningsnivå/kan hantera hästen säkert både i ridning och fr mark
Körkort alt bilburen på annat sätt (måste kunna ta sig snabbt till stallet året om)
Samma synsätt som jag vad gäller hantering, skötsel etc
Är överens med de krav jag sätter upp och övrigt ansvar, följer mina direktiv och hittar inte på egna planer utan att rådfråga mig först
Flexibel (inte på dagen men kan variera dagarna utefter behov)
Ordningsam och ansvarsfull både mot min häst men även stall och omgivning
 
Ni som söker medryttare, vad har ni för krav och önskemål och tycker ni det är svårt att hitta bra medryttare?
Ni som söker medryttarhäst vad har ni för krav och önskemål och tycker ni det är svårt att hitta bra medryttarhäst?

Svarar på detta också.
Om jag skulle söka medryttare nu så behöver det vara någon som är orädd eftersom jag har en unghäst som ibland kan busa lite. Behöver inte vara superduktig att rida, men måste vara konsekvent och förstå hur inlärning går till, så han/hon inte lär hästen fel saker. Vill ha någon som är över 18 år och medveten om att ridning är en risksport, vill inte känna mig ansvarig för att en 13-åring trillar av och bryter nacken... Personen ska gilla att rida ute i skogen eftersom vi inte har någon ridbana vid vårat stall och jag tycker att hästar ska ridas mest ute och ganska sällan på ridbana. Helst körkort och bil och intresse av att åka och träna med hästen ibland (ska mao kunna/våga köra med hästsläp också). Till min förra häst var det inte så svårt att hitta medryttare; en tjej var medryttare på en annan häst i stallet och när den blev sjuk och togs bort frågade jag om hon ville bli medryttare på min häst, eftersom jag förstod att hon och min häst skulle funka jättebra ihop. Och det gjorde de också!

När jag letade medryttarhäst så ville jag gärna ha en unghäst, då jag tycker de är roligast. Bra ridvägar eftersom jag som sagt tycker att det är roligare att träna ute i skogen. Möjlighet att åka iväg och träna för tränare en-två gånger i månaden. Och sedan skulle det förstås "klicka" med hästen och ägaren. Det var inte jättesvårt att hitta häst, men jag var och provred flera stycken innan jag hittade en som jag gillade. Som tur var gillade ägaren mig också, så den blev det!
 
Har precis skaffat en medryttare till mina hästar! :)
Har kompisar som rider mina hästar med bara om jag är med och jag kände att jag nu behöver ngn som tar eget ansvar och kan rida när jag inte kan!;)

Svarade på en Blocketannons och nu har hon varit här några ggr och tjejen verkar toppen!:bump:
Hon jobbar skift, det gör inte jag, vilket betyder att hon kan rida dagtid när hon vill, hon har vana men inte orimliga krav, orädd och trevlig.
De enda krav jag har är att hon mockar de dagar hon rider.

Har tidigare svarat på annonser men fått till svar att det är för långt, vi bor 2 mil utanför stan.
Det är det man får efter ett par mail, nja, hade det varit mer centralt så kanske.
Men fördelen med det är att vi har oslagbara ridvägar.:banana:
 
Jag tror det blir bäst med medryttare genom kontakter.
Jag har två medryttare som båda två kommit till mig genom en gemensam vän.
Den gemensamma vännen har ju då sett att vi skulle nog kunna passa bra ihop då vi har liknande värderingar och tycker om samma typ av häst.

Som någon annan sa tror jag att en viktig del är att ha samma grundsyn, tex får jag spunk på folk som inte tvättat bettet ordentligt, hästen ska vara hel ren och fin när den ska ut och användas osv.
Små grejer som kan bli till gigantiska irritationsmoment.
Sen måste man ändå se att människor är olika och gör olika och det behöver inte vara fel, det finns oftast fler än ett sätt att göra rätt på.
Men ändå små grejer som är viktiga att man ser relativt lika på.

Sen måste man väl ha lite överseende med folks egenheter, jag är tex kass på att kommunicera med mina stackars medryttare, min "gamla" medryttare har jag haft i flera år och vi liksom vet vad vi menar utan att prata med varandra :love:
Min andra nya medryttare har inte lärt sig att läsa mina tankar ännu..
Tur att hon är bättre på att kommunicera än vad jag är :)

Så ja liknande grundsyn, överseende med att man gör olika och att människor och häst klickar med varandra är väl det vinnande konceptet tror jag.
 
Jag tror att man har lite för höga krav från båda hästägaren och medryttaren.
Man vill nog ha lite mer än rimligt och vill båda de så funkar det ju inte!

Jag har själv varit medryttare flera ggr och förhoppningsvis snart igen :) jag har hittat mina medryttarhästar ganska snabbt genom annonser och då har jag ändå hittat rätt bra hästar som passat vissa av mina önskemål, men allt med tiden då man utvecklas osv så har jag velat ha något "mer". Jag har nästan alltid haft tillgång till ridhus, bra ridvägar, fått rida ganska fritt, ridit gratis osv men det har alltid varit något med hästen som inte levt upp det till de jag vill ha. Det har varit tex inte min typ av häst i pigghet, lite för svår, inte så utbildad. Jag har alltid funkat bra med ägarna, så när allt har funkat bra förutom nåt litet med hästen så har jag ändå fortsatt och tänkt "jo men det här är ju bra, jag har det mesta jag vill ha utav mitt medryttarskap" men tillslut insåg jag att jag faktiskt vill lite mer med hästen och hitta en som passar mer in på vad jag vill ha. Så därför sluta jag på min förra och har kontakt med en ägare samt träffat hästen, och den här gången tror jag verkligen att jag kommer vara helt nöjd!

Mina "krav" som jag hade förut var mest - en trevlig häst som jag kan motionsrida, gärna tillgång till ridbana/ridhus, trafiksäker, det skulle vara billigt (då jag även red på ridskola) det skulle finnas bra kommunikationer.
Men nu ser mina krav annorlunda ut eftersom jag vill träna lite mer och utvecklas - pigg och glad häst, tillgång till ridhus, hästen ska vara ganska utbildad, tillgång till ridvägar.. men nu är jag beredd på att betala ganska mycket för det! jag har även fått mycket mer svar på min annons nu när jag fyllt 18 och även har körtkort. Oj nu blev de långt svar här..
 
Upplever att det är jättelätt att hitta medryttarhäst om man vill betala för att rida in/utbilda någons oridna tonårs/nästanvuxenhäst.

Folk med vana nog att ta sig an de häästarna är inte intresserade av att betala för att utföra den tjänsten, utan söker en schysst "färdig" häst. Dessa färdiga hästar behöver sällan annonseras ut då många är intresserade av den ändå - medryttare hittas via kontakter.

Upplever att många annonserande medryttare är runt 14 med inte helt korrekt bild av hur rutinerade de egentligen är, att tre terminer på ridskolans snälla hästar sällan räcker för de "flashiga" hästarna de söker...
 
Så där som en som söker medryttarhäst/större ponny...
Jag är 35år har bil och körkort, har hållit på med hästar sen 15 års ålder, har tränat upp till medelsvår dressyr, hoppat ca 1.20-1.30 bana.
Senaste åren har jag tidit Isländshäst. Kan grunderna +lite till. Inte jätte bra men tillräkligt för att veta vad jag håller på med.
Har även gått svenska blå stjärnas alla häst vårdskurser (även om det är 100år sen). Har en förkärlek för hästar som inte alltid gör som det är tänkt (har en gammal ryggskada som bevis, stör mig dock inte nämnvärt idag men jag blev 1,5 cm kortare på kuppen).
Är glatt villig att bara pysla med hästen/ponnyn, alltså inget krav på att jag SKA rida mina dagar.
Har varit ridsällskap och avlösare åt vänner med häst och allmän människa att ringa till, när man har haft behov av hjälp i stallen där mina vänner har haft sina hästar.
Är flexibel på dag och tid i den mån mitt jobb så medger.
Kan tänka mig beroende på häst/ponny att betala upp till 1000kr månaden....

Likt förb...at hittar jag ingen som vill förbarma sig över mig.... :cry: :cry:
Vad är det för fel på mig då?????
 
Jag vill ha en medryttare över 18 som vill träna för tränare, och vill medryttaren så får den även tävla, förutsatt att medryttaren rider hyfsat vettigt så att denne inte "gör ner" hästen.
Unghästvana är inte riktigt ett krav, men bra nära. Och det är väldigt viktigt att man är konsekvent.

Hästen i fråga är en ursnäll 5 åring, men dock hingst, därav är det viktigt att man är ansvarstagande och över 18. Det är ju ett helt annat ansvar att rida hingst.

Körkort och bil är ett stort plus, tågstationen ligger 2,5 km bort.

Jag har inte haft det jätte svårt att hitta medryttare, jag har säkert haft 10-15 pers som har fått provrida, och många fler som har hört av sig. Jag har ju haft förmånen att välja och vraka litegrann, och jag har då kanske inte valt den som ridit bäst nödvändigtvis. Däremot så fick jag en bra känsla av tjejen, och hon älskar verkligen hästen. Sedan har jag valt bort några pga att de inte rider så bra givetvis, men främst för att de inte lyssnade på mig och var arroganta.

Jag vill inte att medryttaren betalar mig, jag ser hellre att de pengarna går till en tränare, för det tjänar både jag, medryttaren och hästen på.
 
Jag tror att det är som flera andra har sagt: hästägarens önskemål och medryttarens förmåga/önskemål är ofta omatchade. Övervägande andel som söker medryttarhäst är ofta under 18/har inte körkort/är inte rutinerad/kan inte betala så mycket eller en kombination av allihopa. Och övervägande andel som söker medryttare vill ha det motsatta: vuxen, körkort, rutinerad, kan betala mer än 500.

Mina tidigare medryttarhästar har inte varit så jättesvåra att hitta, men visst har det tagit en stund. Har alltid varit via annonssajter. Det som talar för mig är att jag är vuxen, varit medryttare förut och har hyfsad vana. Det som talar emot mig är att jag inte har körkort, behöver en viktbärande häst samt inte har unghästvana och är för feg för att rida busiga och heta hästar.

Många nämner att en del som vill bli medryttare inte har tänkt ut det hela så bra. Jag har träffat flera hästägare som söker medryttare som heller inte har tänkt igenom det hela ordentligt. Brist på information i annons, förutsättningarna är annorlunda när man väl är där och provrider, hästägare som inte hör av sig, osv.

Påfallande ofta märker jag att annonserna som är återkommande, ibland år ut och år in, har en väldigt otrevlig ton i sin formulering. Vissa verkar ha svängdörrar för medryttare till sin häst. Då måste det vara något som inte stämmer om medryttare slutar hela tiden. Eller så har personen helt enkelt otur!
 
Nu har jag redan världens bästa medryttarhäst, men om jag skulle leta efter en ny, så skulle mina önskemål vara följande.

- Hästen får gärna stå inom 30 minuter bilväg hemifrån.
- Helt ok med ung och relativt outbildad häst, men inte gammal och outbildad.
- Vill gärna ha möjlighet till både uteritter, dressyr och hoppning. Vill få ta dit tränare och gärna ta med hästen på träning och småtävlingar så länge det inte krockar med ägarens schema.
- Vill gärna ha närhet till ridhus. Jag är 45 år, och tycker jag har gjort mina år i "det finns inga dåliga väder bara dåliga kläder".
- Hellre en häst som är lite på tårna, än en som är lat. Hästen ska vara hyfsat trafiksäker.
-Vill inte ha en islandshäst.
-Har en förkärlek till hästar som har lite attityd, men vill för den delen inte riskera livet varje gång jag sitter upp.
-Betalar gärna en skälig summa. Idag betalar jag 600 kr/månad.
 
När jag letar medryttarhäst är jag framför allt intresserad av hur ägaren är. Har vi samma värdegrund? Har vi samma mål? Släpper ägaren fram mig o låter mig sköta mitt, dvs lägger sig ägaren i vad jag gör och vad jag inte gör? Ger ägaren mig förtroendet? Har ägaren någon form av kontroll för sig?

Hästen? Det spelar inte så stor roll. Allt från ardenner till travare går utmärkt. Gren spelar inte heller så stor roll. Det jag inte kan får jag helt enkelt lära mig. Ridhus/ridbana är inte heller så viktigt, ge mig en skog/äng/grustag/etc så är jag nöjd. :)
 
Jag har tidigare sökt efter medryttare, både till halvbloden och våra shetlandsponnyer. Största problemet här är at vi bor en bit ut på landet, dit ingen annan kollektivtrafik än skolbussar hittar. Det är dock inte mer än 4 km från riksvägen och jag hade faktiskt en medryttare som åkte buss, som vi tillhandahöll en cykel till så hon kunde cykla till och från busshållplatsen.
Jag vill inte ha betalt, jag vill bara ha ridhjälp... Tyvärr har jag inte haft de mest attraktiva hästarna heller och det har väl gjort sitt till. Men jag har flera gånger erbjudit mer än en häst, så att två kompisar ska kunna rida tillsammans.
Just nu känns medryttare som överkurs, då min promenadkamel går lika bra att rida en gång var tredjevecka = inte behöver något regelbundet för att klara min promenadridning. Fullblodet är inte inridet än och barnen rider ponnyerna själva.
 
Önskemålen passar helt enkelt inte ihop.

Den som vill bli medryttare har ofta för lite erfarenhet, typ 13 år och tre terminer på ridskola men vet knappt hur man tränsar och mockar ur hela boxen med torv. De vill inte betala, vill tävla och få göra som de vill med hästen. Hästen ska vara trafiksäker, stallet ska ha bra komunikationer och ridhus.

Hästägare vill ha en vuxen erfaren, gärna någon som haft egen häst tidigare, med många års efterfarenhet av hästar och inte bara av ridning. De vill ha betalt, vill bestämma vad medryttaren ska göra, och tävla själv. Stallen har dåliga kommunikationer och saknar ridhus.

För egen del var det länge sedan jag hade medryttare, jag är lite bränd av alla konstiga typer som behandlar mina hästar tokigt. Hellre får de gå lite för lite än att ridas och hanteras av någon som tror de kan väldigt mycket men i själva verket kan lite och tokigt.
 
Jag kom på en sak till. Jag kan bara ca en dag/vecka (ibland mer men det ställer krav på att min man är hemma med barnen) och många hästägare behöver mer hjälp. De som bara vill ha hjälp en dag/vecka vill ofta av naturliga skäl ha hjälp med uteritter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 628
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 785
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 168
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 811
Senast: Mumfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp